Brabantse restaurants schreeuwen om koks

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Jom
Contacteer:

Re: Brabantse restaurants schreeuwen om koks (Interessant!)

Bericht door Jom »

een bestand bijvoegen doe je door te klikken op het tabblad "bijlage toevoegen" (linksonder de knop bevestig om je bericht te plaatsen.
De aanhouder wint
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Ok, Het volgende dus ik stuurde een Mailtje naar onze Minister President Kris peeters met als volgende vraag opmerkingen.
Beste,
Nadat we jaren aan de top stonden op sportgebied krijgen we nu klop langs alle zijde van de nederlanders. Bon sport zegt me eigenlijk weinig dus laat het me bijna koud. Hetgeen me wel raakt is dat de Nederlanders ons nu zelfs op het culinaire voorbij steken en dat noem ik een schande!
Word het geen tijd dat de Vlaamse regering maatregelen neemt zoals in frankrijk en een minister van cultuur ook de functie van minister van culinaire maakt, ofzo?
Als chef doet het mij pijn om te zien dat onze sterrenrestaurants verdwijnen, en degene die overblijven moeten vechten om het kopje boven water te houden .
Wat kan u hier aan veranderen en Wat gaat u hier aan veranderen?
Mvg
Beeckmans Dave

Hier volgt het antwoord van hem in bijlage pdf

En mijn reactie naar hem op zijn antwoord:

Beste mvr De Decker,
Bij deze geef ik toch graag mijn reactie op het antwoord van Dhr Peeters.

- ons land stond vroeger goed aangeschreven, ik leg de nadruk op vroeger!!
- De VDAB, sorry laat me niet lachen, ik heb ervaring met zowel forem als vdab en de mensen die worden gestuurd naar de bedrijven zijn alles behalve capabel. Zelfs meer meestal uit marginale milieus, hetgeen de horeca zeker niet ten goede komt! Ik ben alles behalve vlaams belang aanhanger (integendeel) maar ieder vreemdeling zonder kansen of zonder opleiding word in de horeca geplaatst, dit is gewoon een feit en helpt dan wel misschien een fastfood restaurant maar zeker niet de betere zaken.
- toen ik aan de piva studeerden was er met Dhr Kinsbergen die regelmatig kwam eten veel geld ter beschikking en konden de leerlingen met verse produkten, tot zelfs kreeft, foie en truffel werken, nu is dit blijkbaar ook verandert en is piva uitgegroeit tot spijtig genoeg niet meer de nummer 1 van België maar achteraan.Dit zijn nochtans de echte opleidingen waar het geld naar toe moet, niet naar een vdab die het wel goed menen, maar niet brengen.
- U haalt het tv programma mijn restaurant aan, wel andere programma zoals keuken rebellen die beweren op 3 of 6 maanden iemand kok te maken????
Ikzelf heb zowel bij Sir Anthony van Dijck (ster periode)als het Amstel hotel, maar ook crowne plaza en The Dominican (nieuwe hotel brussel) gewerkt. Ik kan dus de vlaamse, waalse(Brusselse) en Nederlandse mentaliteit over horeca wel inschatten en we bengelen als vlaanderen helaas achterop. En dat u de horeca nauw aan het hart ligt geloof ik wel, maar aan het hart is niet in het hart, misschien toch een minister van culinair vlaanderen nodig?

Alvast bedankt voor uw response
Mvg
Beeckmans Dave
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

http://www.koksforum.nl/leo/antwoord_kris_peeters.pdf

hier het antwoord in pdf waar dave het over had.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
joost
Contacteer:

Bericht door joost »

De lonen in NL zijn relatief laag, maar de netto winsten in de horeca zijn dat ook. Er zijn weinig ondernemers die dikke BMWs rijden, die vooledig van hunzelf zijn. In de regel is dat ook slecht voor de zaken. Gasten zien je dan toch rijden in een auto die zij betaald hebben. Belachelijke redenering, maar goed...
Er zijn zat blikken in de keuken via TV, maar een echte blik in een horeca zaak, met all ins and outs van het financiele plaatje zou wellicht bij mensen schellen van de ogen laten vallen.

Koks die klagen snap ik niet helemaal. Horeca CAO lonen zijn minimum salarissen. Daar kun je dus over onderhandelen. Zolang jij kunt aantonen, danwel de werkgever kunt overtuigen, dat je de investering waard bent, krijg je het gewoon.
Maurits

Bericht door Maurits »

Weet je wat eigenlijk het probleem is met de horeca....veel restaurants zijn gewoonweg SLECHT. Ik wil best meer aan de horeca uitgeven, maar ik krijg meestal zo weinig voor mijn geld. Er zijn teveel slechte eetcafés, tapasbars etc. En de bediening (vooral op het terras) is ook niet veel beter.

Restaurants waar ik wel mijn geld uitgeef zijn bijvoorveeld oosterse restaurants en 'bib gourmand'-achtige restaurants. 't Stokpaardje in Alkaar bijvoorbeeld is een restaurant waar je waar voor je geld krijgt.

DUS: beter eten, meer klanten, meer inkomsten, hogere lonen
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
mservais
Contacteer:

Bericht door mservais »

Vaak wordt er geklaagd over de bediening op het terras. nu ken ik het probleem ook vanuit eerste hand. het is niet dat we niet willen betalen voor goede krachten, maar welke goede kracht met een gedegen opleiding of met werkervaring gaat nou een restaurant een paar maanden uit de brand helpen met zijn/haar terrasseizoen. en een feit is nu eenmaal dat je wat meer mensen nodig hebt tijdens de drukke zomermaanden met een terras. en dus kom je vaak weer terecht bij de studenten/jongelui die het leuk vinden om een centje te verdienen, maar die -over het algemeen- niet zo gedreven zijn als de vakmensen. Maar het zal altijd wel gezeik en gezeur blijven, in elke bedrijfstak wel denk ik. misschien moeten de gasten zich ook eens aanpassen, brutale onbeschofte gasten komen misschien nog wel vaker voor dan brutale onbeschoft bediening.
Plaats reactie