houdbaarheid van vlees

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
gina
Contacteer:

houdbaarheid van vlees

Bericht door gina »

hoelang is vlees en vis houdbaar als je het vanuit de vriezer in de koeling ligt en zit er verschil in gemarineerd vlees het is wel vacuum verpakt
Maurits

Bericht door Maurits »

Bacterieën houden van vocht, en ontdooid vlees/vis baddert vaak in het vocht (voor de liefhebbers: door bevriezing van vlees en vis beschadigen de cellen, en die beschadigde cellen gaan vocht lekken na ontdooing). Ik neem dus aan dat ontdooid gevacumeerd vlees/vis niet lang houdbaar is, tussen 1 en 4 dagen zou ik zeggen. Verder voegen marinades ook weer extra vocht toe, dus marinades zullen de houdbaarheid beperken (tenzij er weer erg veel zout in zit). Rauwe knoflook in marinades is overigens een van de grootste bronnen van botulimse.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
chef peter

Bericht door chef peter »

Door het ontbreken van paracieten welke in west Europeesch vlees wel zitten, is Zuid Amerikaans rundvlees langer houdbaar, de bewaar temperaatuur moet natuurlijk wel constant zijn, en niet zoals in restaurants met een hoog studentikozi keuken niveau, en bijbehorende huis en tuin koelkastjes met een bewaar temp. van een graad of 8.
0 grade C, is de temp. waarop je terug getempereerd rundvlees (Van -18 tot 0 graden) uit bv. Brazilie of Uruguay nog gemakkelijk 4 weken kunt goed houden, mits in de originele verpakking.
Deze lange houdbaarheid is ook een van de reden waarom dit vlees populair is onder horeca slagers, een groot nadeel om dit ook maar even te noemen is de verkleuring na portioneren, en vacuumeren.
Ook vers is dit vlees langer houdbaar dan bv Iers (6 weken, mits niet aged), het Argentijns was tot 2 jaar terug 5 maanden na productie houdbaar, maar dit is terug gebracht naar 4 maanden, overigens is dit ook weer onder aanvoering van onze Ierse vleesvrienden geregeld.
Let wel, we hebben het over officiele THT's, het is natuurlijk veel langer houdbaar (mits in een fatsoenlijke koeling).
Ook salted kipfilet uit Brazilie is langer houdbaar dan de Nederlandse, dit komt enkel door het zout gehalte van het product (1.2%).
Mocht je het product niet kennen, is niet zo heel erg, deze word voornamelijk gebruikt in de Chineese horeca, vanwege het prijsverschil. :lol:
Maurits

Bericht door Maurits »

Vlees is dus behoorlijk lang houdbaar, maar degradeert het vlees niet meteen al vanaf ontdooing? Dus hoe langer je het ontdooid vlees bewaart, hoe slechter het wordt?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
gina
Contacteer:

Bericht door gina »

ik zal er eens op letten waar het dan vandaan komt
maar de vriezer is -18 en dan de koeling in van 5 graden
dus is het volgens mij maar twee dagen houdbaar
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

als je het in de koeling laat ontdooien is het zeker wel lang houdbaar hoor...zeker wel een week!
gina
Contacteer:

Bericht door gina »

dus vlees en zalmmoten en sate kan je in de koeling van 5 graden een week lang goed houden?
kroketten uit de vriezer en hamburgers dus maar twee dagen?
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

ik heb het over vlees, en dan met name de hele stukken! geen tartaar,gehakt, sate etc, die kun je het beste gelijk bereiden!
Vis ...tja het mooiste is gelijk de zelfde dag verkopen..lukt dat niet, dan kun je het gerust nog wel een dag of 3 bewaren....daarnaast merk je het gauw genoeg of iets nog goed is of niet! Ook ligt het eraan om wat voor bereiding het gaat...ga je je eendenborstje op erg lage temperatuur garen in de rhoner, dan is het wel zo verstandig om deze kraakvers te hebben!
Daarnaast zou ik toch eens gauw die koeling van jullie kouder zetten, als je er alleen wat groente in hebt dan gaat het wel, maar als je graag je spullen vers wilt houden met name vlees en vis.....dan moet het eigenlijk lager tussen de 1 - 3 graden
chef peter

ik zou de koeling zeker lager zetten, 0 C voor vis, en vlees.
vlees in de orginele verpakking is lang houdbaar, dab heb ik het over rundvlees, verpakt in techn. delen direct van het slachthuis,\ niet als het bij de slager al een paar keer op de werkbank heeft gelegen.
vers rijpt het nog wat na, is zeker niet slecht.
Laatst gewijzigd door chef peter op 08 mar 2008, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
gina
Contacteer:

Bericht door gina »

het is een bedrijfsrestaurant dus we hebben sate biefstuk kipsnitzels en zalmmoten en dat ligt dan een week in de koeling van 5 graden en dan vind ik het er niet meer fris uitzien
en dan gooi ik het weg en krijg ik ruzie met de kok
maar ik zal kijken of ik de koeling hoger kan zetten
chef peter

gina schreef:het is een bedrijfsrestaurant dus we hebben sate biefstuk kipsnitzels en zalmmoten en dat ligt dan een week in de koeling van 5 graden en dan vind ik het er niet meer fris uitzien
en dan gooi ik het weg en krijg ik ruzie met de kok
maar ik zal kijken of ik de koeling hoger kan zetten
Lager :lol:
gina
Contacteer:

Bericht door gina »

oeps hehe :D
Pinxo

Bericht door Pinxo »

Nog even over vis:
vissen zijn koudbloedige dieren en de bacterien die er vat op hebben zijn dus ook gewend aan lage temperaturen.
Vis moet dus echt veneden de 4 graden bewaard worden!!!
De meeste noordelijk gevangen zee vissen leven in een temperatuur tussen 2 en 6 graden.
Een koeling op vier graden is dus het ideale klimaat voor de baterien in en op de vis...

Tja en vis uit de vriezer en dan nog een poos in de koeling?
Het is misschien nog eetbaar volgens de VWA maar eetbaar in de zin van smakelijk....?...
chef peter

Pinxo schreef:Nog even over vis:
vissen zijn koudbloedige dieren en de bacterien die er vat op hebben zijn dus ook gewend aan lage temperaturen.
Vis moet dus echt veneden de 4 graden bewaard worden!!!
De meeste noordelijk gevangen zee vissen leven in een temperatuur tussen 2 en 6 graden.
Een koeling op vier graden is dus het ideale klimaat voor de baterien in en op de vis...

Tja en vis uit de vriezer en dan nog een poos in de koeling?
Het is misschien nog eetbaar volgens de VWA maar eetbaar in de zin van smakelijk....?...
:lol: smakelijk
gina
Contacteer:

Bericht door gina »

grrrr ik snap het niet meer kom ik vandaag op me werk heeft de kok de sate uit de vriezer in de koeling gelegen en gecodeerd
van 10-3 tot 21-3
Plaats reactie