DSM geeft zalm kleurtje

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

DSM geeft zalm kleurtje

Bericht door Webmaster »

Afbeelding

Chemieconcern DSM komt met een natuurlijke kleurstof die gekweekte zalm de kleur geeft van wilde zalm. De kleurstof wordt aan het voer toegevoegd.

De kleurstof, Carophyll Stay-Pink, is een innovatie op het gebied van carotenoïden, die aan de natuur ontleend is.

De technologie maakt gebruik van een verbeterde structuur om het astaxanthine-molecuul te beschermen. Astaxanthine is het carotenoïde dat zorgt voor de kleur van zalmvlees.

Aantrekkelijker
Gekweekte zalm is fletser van kleur dan die van zijn wilde soortgenoot. Door de kleurstof Stay-Pink aan het voer te voegen, krijgt de zalm zijn kenmerkende roze vleeskleur. De kweekvissen worden daardoor aantrekkelijker voor de consument, verwacht DSM.

Het is een doorontwikkeling van wat het bedrijf al in huis had en wereldwijd verkoopt. Klanten wilden dat het astaxanthine-molecuul stabieler werd tijdens de verwerking en de opslag van voederproducten waar het ingestopt is. Met Stay Pink is dat gelukt, waardoor minder verlies optreedt tijdens verwerking en opslag.

Registreren
Het concern uit Heerlen doorloopt de procedure om de kleurstof te laten registreren in de EU, als sensorieel toevoegingsmiddel. Ook in andere landen lopen de registratieprocedures. DSM verwacht nog dit jaar goedkeuring te krijgen om het middel te mogen verkopen.
DSM heeft eerder aangegeven de komende jaren veel geld te willen steken in innovaties op het gebied van voedingsingrediënten en hoogwaardige materialen.

http://www.dsm.com/nl_NL/html/home/dsm_home.cgi

Bron: EVMI
Kokforum.nl : de website voor koks
Joline

Bericht door Joline »

waarom zouden we willen dat t vissie dezelfde kleur krijgt als zn wilde broertje.. of is dat makkelijker kweek voor wild verkopen zo...
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D
Jom
Contacteer:

Bericht door Jom »

commercie; kun je lekker goedkoop vis inkopen waarvan de consument denkt dat het een "exclusief en duur" produkt is.
De aanhouder wint
chef peter

Bericht door chef peter »

De wilde zalm, is zoals wij die kennen, een goedkopere(veeeel goedkopere) vis dan kweek, er zijn een 8 tal kleuren voor wilde zalm(Als ik me niet vergis).
Er is dus ook zalm die wit is, wat wil DSM nu eigenlijk met die kleuren, ik denk dat het net anders is, dat ze de wilde op de mooi oranje kweek willen laten lijken.
Het is heel normaal om gekleurd voedsel binnen te krijgen, wat nu als gekookte ham niet gekleurd werd, dan was deze grijs natuurlijk, wie zit daar nu op te wachten. :lol: :lol:
Jom
Contacteer:

Bericht door Jom »

waarom is gekweekte duurder dan wilde? Dacht dat wild in het algemeen duurder is, omdat je meer moeite moet doen om het te vangen. Al hoef je de voedsel intake van wild vis/vlees niet te betalen omdat ze dit zelf zoeken...
De aanhouder wint
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Ik denk dat je bij Kweekzalm een paar een vis idd moet voeren.
Onderhoud van de netten, schepnetten...etc...

Wilde zalm is duur omdat er maar een beperkt seizoen voor is.
Exclusief wilde zalm, is ook een kwestie van vraag en aanbod.

Ik had pas wilde zalm uit de Rivier geproefd, lekker visje hoor.
Was verrast dat het er zwom.
Was bijvangst van de paling visserij.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
chef peter

Bericht door chef peter »

De wilde zalm die ik ken is niet duur, je hebt hem voor een euro of 3,00 per kg, heel zonder kop, en de filet voor 4,00, we zullen het wel over een ander product hebben.
Ik bedoel de wilde Alaska zalm, kost niks, maar is ook niks.
Heb je ook nog wilde Chileense, dat is nog minder.
Deze 2 zijn kurk droog, en slecht gevroren te krijgen in Nederland.
Geef mij maar een lekker vet kweek zalmpje.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Wilde Zalm

Bericht door Leo »

Via Schmidtzeevis hebben wij in het seizoen echt mega mooie wilde zalm gekregen. Niet echt te vergelijken met kweekzalm.

Vers, niet ingevroren. Kilo prijzen die er niet om liegen (weet niet precies wat het koste, maar was gewoon ook aan de prijs).
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
musje

Re:

Bericht door musje »

Jom schreef:commercie; kun je lekker goedkoop vis inkopen waarvan de consument denkt dat het een "exclusief en duur" produkt is.
wilde zalm is momenteel goedkoper dan gekweekte zalm (en terecht).
musje

Re:

Bericht door musje »

Jom schreef:waarom is gekweekte duurder dan wilde? Dacht dat wild in het algemeen duurder is, omdat je meer moeite moet doen om het te vangen. Al hoef je de voedsel intake van wild vis/vlees niet te betalen omdat ze dit zelf zoeken...
meeste gekweekte zalm, gevangen als wilde zalm.
versleept in netten naar de plek waar ze opgroeien in kooien.
netjes voorzien van anti-biotica etc.
minderwaardig product dus.
wild is minder milieubelastend!
kies voor wild!
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: DSM geeft zalm kleurtje

Bericht door Leo »

zou mooi zijn.

denk niet dat het haal baar is.
www.koksforum.nl
Plaats reactie