Naar aanleiding van mijn lopende review van een Forever keramisch mes (eveneens op dit forum) kwam ik op de website van dezelfde fabrikant ook een serie titanium hybride messen tegen.
Volgens opgaaf betreft het messen met een gesinterd titanium lemmet waar keramische deeltjes aan zijn toegevoegd voor de slijtvastheid, en tevens een beetje zilver vanwege de anti-bacteriologische eigenschappen.

Het toeval wil echter dat ik ongeveer 10 jaar geleden waarschijnlijk al eens met dit materiaal te maken heb gehad, alleen heette het toen Cera-Titan en werd in Europa door Böker op de markt gebracht.
Hier een foto van de Böker versie met ziricote handvat waarvan het lemmet als 2 druppels water lijkt op mijn mes:

Indertijd kon ik dit materiaal niet goed scherp krijgen op zowel een Tormek met een SG-250 slijpsteen alsmede een bandslijpmachine (het type abrasief op de slijpbanden kan ik me niet meer met 100 % zekerheid herinneren, maar waarschijnlijk was dat aluminium oxide)
Een velletje A4 papier slicen was het maximaal haalbare.
Als ik de tekst op de Forever website goed begrijp dan zou dit Titanium Hybride / Cera-Titan mes 5 x beter moeten presteren dan een koolstofstalen mes van 63 HRC en zelfs 42 x beter dan een roestvast stalen mes van 57 HRC.
Dit zou gebleken zijn volgens de internationale standaard BN EN ISO 8442-5, oftewel de Catra test die met deze machine wordt uitgevoerd: http://www.catra.org/pages/products/kni ... l1/slt.htm
Voorbeeldfilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=WpIRLMdWsiE
Alhoewel goede Catra resultaten natuurlijk leuk zijn om te weten, spelen in de dagelijkse praktijk diverse andere variabelen een belangrijke rol in hoe goed & hoe lang een snede presteert, en ik ben van plan om uit vinden hoe dit materiaal presteert in mijn eigen gebruik.
Het eerste probleem is de fabriekssnede van mijn exemplaar, die op dit moment net als de Böker destijds slechts scherp genoeg is om een A4'tje te slicen.
Armhaar scheren is volstrekt uitgesloten.
Aangezien ik geen zin heb om het mes met deze snede te gaan gebruiken ben ik van plan om eerst eens te kijken of ik er nu wel een beetje fatsoenlijke snede op krijg met mijn huidige slijpgereedschap.
Als dat lukt zal ik de resultaten hier posten, en daarna ga ik het mes eens een tijdje in de keuken gebruiken.
Mijn ervaringen komen eveneens in dit topic te staan.
Specificaties:
Mes voor rechtshandig gebruik
Totale lengte: 27,6 cm
Lemmetlengte: 15,7 cm
Lemmetmateriaal: Titanium Hybrid (Cera-Titan)
Lemmetdikte: max. 1,52 mm
Dikte net achter de snede: 0,50 mm
Slijpwijze: 70/30
Snedehoek: 25/26 graden inclusief
Snedefinish: vrij grof
Scherpte: Kan geen armhaar scheren, wel A4 papier slicen
Onregelmatigheden voelbaar op nagel en zichtbaar door loep.
Greepmateriaal: zwarte polypropyleen (hittebestendig tot 120 graden Celcius)
Gewicht: 71 gram