Pagina 1 van 1
wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 18 mar 2009, 21:32
door andalucia
in navolging van het overgewaardeerd product
http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopi ... =20&t=5036 nu ook de andere kant.....
welk product vinden jullie ondergewaardeerd ?.

Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 08:55
door Maurits
lavas/maggiplant
ingewanden
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 11:20
door Pinxo
Technische delen vlees (nek, wangen maar ook bijv. tong)
Hele vissen i.p.v. altijd maar filets
Onze oer-hollandse overheerlijke gerookte paling, altijd aanwezig op oubollige buffetten maar zelden in serieuze restaurants
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 14:49
door Pluter
Pinxo schreef:Onze oer-hollandse overheerlijke gerookte paling, altijd aanwezig op oubollige buffetten maar zelden in serieuze restaurants
Vind ik wel meevallen. Je ziet hem veel in combi met ganzelever tegenwoordig (Blumenthal in 2004). Een (ongetwijfeld goeie) uitvoering daarvan kan je bijvoorbeeld vinden bij het Nonnetje.

Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 15:39
door Leo
die hebben we ook op de kaart gehad. Top combi!
maar.. mensen zouden wel wat meer met kruiden uit de eigentuin mogen doen.
Vlierbesbloesem ofzo..
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 18:47
door chef-dave
wat te denken van onze dagdagelijkse aardappel, kan je letterlijk alle kanten mee uit, maar word gewoontjes beschouwd omdat we hem zo voorradige hebben
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 19:20
door Pluter
chef-dave schreef:wat te denken van onze dagdagelijkse aardappel, kan je letterlijk alle kanten mee uit, maar word gewoontjes beschouwd omdat we hem zo voorradige hebben
Dacht ik ook meteen aan. Maar ik denk niet dat je van "ondergewaardeerd" kan spreken over iets wat zoveel gebruikt wordt.
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 23:06
door jeroenbr
Een bombe van gehakt in eigen jus, met gedopte erwten en aan tafel geprakte gekookte aardappelen
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 23:14
door chef-dave
Pluter schreef:chef-dave schreef:wat te denken van onze dagdagelijkse aardappel, kan je letterlijk alle kanten mee uit, maar word gewoontjes beschouwd omdat we hem zo voorradige hebben
Dacht ik ook meteen aan. Maar ik denk niet dat je van "ondergewaardeerd" kan spreken over iets wat zoveel gebruikt wordt.
vind ik wel plutter, we hebben allen plongeurs in dienst die je dagelijks ziet zwoegen en dikwijls ondergewaardeerd zijn. Dus denk het ook zo kan zijn met grondstoffen.
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 19 mar 2009, 23:53
door Pluter
chef-dave schreef:vind ik wel plutter, we hebben allen plongeurs in dienst die je dagelijks ziet zwoegen en dikwijls ondergewaardeerd zijn. Dus denk het ook zo kan zijn met grondstoffen.
ok, fair enough.
Dan heb ik hier in het kader van mooie ingredienten die nooit echt "credits" krijgen een mooie link!
http://www.lomejordelagastronomia.com/e ... asp?key=99
ui/aardappel/ei/.......en zelfs een
funktioneel takje dille!
(oh ja! En water natuurlijk!)
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 21 mar 2009, 08:56
door Pinxo
In de Spaanse keuken is de aardappel altijd al een gewaardeerd ingrediƫnt geweest, net als in Griekenland
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 21 mar 2009, 11:14
door Amazingtruffle
Oh???
Misschien vroeger, maar men doet in de griekse keuken niet bijzonder veel met aardappel.
Dan zou ik aubergine opperen als ongewaardeerd product.
Of rucola, die hier gewoon mega scherp is!
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 22 mar 2009, 10:29
door Cees Timmerman
Spek, in al zijn verschijningsvormen ( pancetta, lardo ect). Spek is gewoon het lekkerste wat er is. Trouwens,: vet in het algemeen wordt zwaar ondergewaardeerd (meestal niet door koks, maar door gasten). Zonder vet geen smaak.
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 22 mar 2009, 17:17
door chef-dave
Cees Timmerman schreef:Spek, in al zijn verschijningsvormen ( pancetta, lardo ect). Spek is gewoon het lekkerste wat er is. Trouwens,: vet in het algemeen wordt zwaar ondergewaardeerd (meestal niet door koks, maar door gasten). Zonder vet geen smaak.
Ben ik het volledig mee eens!!! Dus om het helemaal lekker te maken Pomme Bouchon,Mmmmmmmmmmmmm

Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 23 mar 2009, 08:59
door Maurits
Cees Timmerman schreef:Spek, in al zijn verschijningsvormen ( pancetta, lardo ect). Spek is gewoon het lekkerste wat er is. Trouwens,: vet in het algemeen wordt zwaar ondergewaardeerd (meestal niet door koks, maar door gasten). Zonder vet geen smaak.
Dat vind ik ook, "the fatter the better". Trouwens, Cees, als je echt een vetaanbidder bent, is dit boek ook wel wat voor je
http://www.amazon.com/Fat-Appreciation- ... 689&sr=8-1
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 23 mar 2009, 18:57
door jeroenbr
Ik een tijd terug een mooie lende van de blonde aquitaine meegenomen. Waarop mijn moeder vervolgens al het vet wegsneed wat ze maar kon vinden

Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 24 mar 2009, 01:23
door willem
leuk dat er aan t nonnetje gedacht is ,de terrine zelf maakt michel al zeker 8 jaar,we gebruiken ook veel incourante delen als nek,tong,wang,schenkel,staart en vissen als makreel, schar ,poon ,koolvis, schelvis ,octopus ,inktvis etc
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 28 mar 2009, 16:19
door KNL
lamsnek, kvind het echt wel lekker..
Re: wat vinden jullie een ondergewaardeerd product ?
Geplaatst: 29 mar 2009, 00:17
door willem
heb het chef nog even gevraagdt de terrine paling ganzenlever siert zijn menukaart al sinds 1993 ,het gerecht op de foto is al oud de garnituren zijn inmiddels wel anders maar de terrine is altijd t zelfde