Pagina 1 van 1
Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 02 jan 2009, 23:12
door Bon Chef
Ik zit net 4 mandarijntjes te eten uit een verpakking (netje)
Het stomme is dat ze allemaal verschillend smaken.
1 was kurk droog, 1 super zoet, 1 mega zuur en de laatste zat geen smaak aan, leek wel water.
Iemand enig idee hoe dit komt of had ik gewoon weer mazzel

Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 03 jan 2009, 00:50
door Leo
ja.. vreemd. Meestal zijn ze of allemaal goed, of slecht...
creative groenteboer...
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 03 jan 2009, 13:00
door Tristan
misschien hadden ze bij het inpakken van elke soort 1 mandarijn over en daar 1 netje van gemaakt

Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 03 jan 2009, 17:01
door Bon Chef
Ben gewoon genaaid

Heeeerlijk alweer
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 03 jan 2009, 22:26
door Jom
of toch niet puur toeval:
naar aanleiding van de post: ik eet vandaag 3 mandarijntjes en ook deze zijn alledrie totaal anders qua smaak. 1e sappig en zoet, 2e sappig maar minder zoet. 3e droog en beetje zoet. Dit waren 3 willekeurige mandarijntjes uit een kistje van 6 kilo.
Ik zal de groenteboer eens vragen of hij een idee heeft?
Misschien omdat de ene meer in de zon heeft gehangen dan de andere (achter blad)
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 17 jan 2009, 13:24
door Amazingtruffle
Ze hangen hier gewoon aan de boompjes overal, heb er al veel op, en de smaken komen redlijk overeen.
Hier zit nog in bijna elk partje een pitje. ( nadeel? niet echt, zo hoort het namelijk)
Zou t kunnen dat ze verschillende ladingen mengen met elkaar van verschillende landen/ boeren?
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 17 jan 2009, 23:46
door roland
ik denk dat de ene meer in de zon hangt dan de andere en zo zich beter ontwikkeld
mijn theorie
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 00:26
door Amazingtruffle
Lijkt mij niet.
Ik denk dat de hoeveelheid zonlicht niet zoveel invloed heeft op de smaak van de vrucht.
Misschien een goeie voor Brainiac of mythbusters?
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 00:31
door Marielle
ik denk wel dat het met de zon te maken heeft...
met druiven werkt het ook zo dat ze zoeter worden naarmate er meer zon op schijnt.
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 00:35
door Amazingtruffle
Maar een druif zit niet in een schil.
De fotosynthese heeft met de blaadjes te maken...
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 00:40
door Amazingtruffle
Moeilijk te googlen dit,
Morgen ga ik van een paar bomen een paar mandarijnen halen, die op zeker naulijks zonlicht hebben gehad en een paar die zeker vol in de staan de hele tijd...
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 11:15
door Leo
maak er wat foto's van..kunnen we ff kijken!
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 11:40
door Pinxo
zon heeft geen directe invloed op de vrucht, de suikers in de vrucht komen voort uit de energie in het blad.
om zoete vruchten te krijgen is blad en zon dus van belang (water ook)
Dit geldt trouwens ook voor druiven, dat is ook de reden dat hoe noordelijker wijngaarden staan, hoe langer de takken en dus groter de hoeveelheid blad.
Wijnstokken in het diepe zuiden zijn heel compact en hebben weinig blad nodig om suikers te vormen (meer zonuren)
Ik denk dat bij de mandarijntjes sprake was van een mengkwaliteit, A en B en 3e soort door elkaar.
Re: Mandarijntjes X File ?
Geplaatst: 18 jan 2009, 17:03
door Amazingtruffle
sterke post Pinxo!!!!