Werknemers vinden Horeca-CAO prima
Geplaatst: 29 nov 2005, 14:19
Een half jaar geleden is de nieuwe horeca-CAO van kracht geworden. Werknemers hebben aangegeven dat ze de horeca-CAO zoals die nu is, wel prima vinden. Driekwart van de werknemers vindt een CAO vooral voor basisafspraken en geen details. Dat blijkt uit representatief onderzoek in opdracht van Koninklijk Horeca Nederland uitgevoerd door Interview NSS. De resultaten van dit onderzoek werden tijdens het jaarcongres van Koninklijk Horeca Nederland gepresenteerd door voorzitter Hajé de Jager.
De Horeca-CAO is per 1 juli 2005 van kracht nadat akkoord werd bereikt met vakbond De Unie. “Met de CAO hebben werkgevers én werknemers meer ruimte gekregen om zelf arbeidsvoorwaarden in te vullen. Individuele wensen van werknemers en bedrijfseigen werkcondities kunnen hiermee beter worden gehonoreerd”, aldus Hajé de Jager, voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland. De Jager: “Dat uit onderzoek is gebleken dat ook de werknemers deze Horeca-CAO waarderen, bevestigt dat we samen met De Unie de juiste balans hebben gevonden. Dit blijkt verder uit het gegeven dat 1 op de 3 werknemers al aanvullende afspraken met zijn werkgever heeft gemaakt.”
Enkele conclusies uit het onderzoek:
* 2 op de 5 werknemers zijn op de hoogte van de nieuwe CAO per 1 juli;
* Ruim driekwart ziet het nut van een CAO:
Driekwart vindt een CAO vooral voor basisafspraken en geen details;
Tweederde is tegen een CAO die alles tot in detail regelt.
Naast de basisregeling in de CAO is er ruimte om binnen de onderneming, tussen de werkgever en zijn werknemer of werknemers aanvullende afspraken te maken. Dat kan op onderwerpen als arbeidstijden, opleidingsbehoefte en flexibele beloning.
Unie-voorzitter Jacques Teuwen: “De horeca is een sector met grote diversiteit, met behoefte aan flexibiliteit en differentiatie. Dit vraagt om maatwerk in arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Met deze Horeca-CAO, die maatwerk mogelijk maakt, kan de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf worden vergroot. En met gemotiveerde medewerkers krijgt de ondernemer een tevreden gast die terugkomt. Dat levert meerwaarde op en leidt tot een hogere productiviteit.”
De Horeca-CAO is 1 juli 2005 ingegaan en loopt nog tot en met 31 maart 2008.
Bron: http://www.horeca.org
De Horeca-CAO is per 1 juli 2005 van kracht nadat akkoord werd bereikt met vakbond De Unie. “Met de CAO hebben werkgevers én werknemers meer ruimte gekregen om zelf arbeidsvoorwaarden in te vullen. Individuele wensen van werknemers en bedrijfseigen werkcondities kunnen hiermee beter worden gehonoreerd”, aldus Hajé de Jager, voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland. De Jager: “Dat uit onderzoek is gebleken dat ook de werknemers deze Horeca-CAO waarderen, bevestigt dat we samen met De Unie de juiste balans hebben gevonden. Dit blijkt verder uit het gegeven dat 1 op de 3 werknemers al aanvullende afspraken met zijn werkgever heeft gemaakt.”
Enkele conclusies uit het onderzoek:
* 2 op de 5 werknemers zijn op de hoogte van de nieuwe CAO per 1 juli;
* Ruim driekwart ziet het nut van een CAO:
Driekwart vindt een CAO vooral voor basisafspraken en geen details;
Tweederde is tegen een CAO die alles tot in detail regelt.
Naast de basisregeling in de CAO is er ruimte om binnen de onderneming, tussen de werkgever en zijn werknemer of werknemers aanvullende afspraken te maken. Dat kan op onderwerpen als arbeidstijden, opleidingsbehoefte en flexibele beloning.
Unie-voorzitter Jacques Teuwen: “De horeca is een sector met grote diversiteit, met behoefte aan flexibiliteit en differentiatie. Dit vraagt om maatwerk in arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Met deze Horeca-CAO, die maatwerk mogelijk maakt, kan de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf worden vergroot. En met gemotiveerde medewerkers krijgt de ondernemer een tevreden gast die terugkomt. Dat levert meerwaarde op en leidt tot een hogere productiviteit.”
De Horeca-CAO is 1 juli 2005 ingegaan en loopt nog tot en met 31 maart 2008.
Bron: http://www.horeca.org