Oke een kleine update tot nu toe. Ik had in huis niet helemaal de rust om rustig te experimenten maar dit is er tot nu toe uitgekomen.
Ik wilde meloen caviaar maken, maar kwam tot de conclusie dat ik dus geen meloen meer had. Lang leven wonen met meerdere personen ! Afijn ik had wel jus d'orange dus ik heb even wat sap op smaak gemaakt met suiker, vanille, en grand marnier. Goed hoog op smaak zoals wiljan als tip gaf.
250 gram afgewogen en in een deel daarvan 2 gram algin opgelost. Wat me opvalt is dat dit al heel snel een gel vormt, en dat de algin heel slecht oplost. Dus even de staafmixer er op, maar helaas nog steeds niet helemaal. Na een aantal keer zeven een doorwrijven had ik dan mijn algin oplossing klaar. Ongeveer zo dik als euhm.. Een dunne haargel ? Mogelijk ben ik wat algin verloren door mijn geklooi.
In 500 ml water 2,5 gram calcic oplossen is totaal geen probleem. Even de garde er door en klaar is kees.
Ik heb de vloeistof opgezogen met een normale injectiespuit en wat lopen druppelen. Eerste keer moest ik even goed uitzoeken hoe je nou mooie ronde balletjes krijgt. Dus heb 2x 500 ml calcic oplossing weg gegooit.
Mede ook doordat de balletjes wel mooi rond waren maar niet de structuur hadden die ik zocht.
Afijn 2e experiment.
Iets meer algin toegevoegd.
En iets meer calcic. Hoeveelheden heb ik wel opgeschreven maar houd ik nog even voor mezelf.
Resultaat mooie ronde balletjes, smaak was oke. Filmlaagje mag wat dikker zodat ik wat meer een *splash* gevoel krijg. Want nu heb je wel lekker een balletje in je mond maar is het laagje te dun dat het er al bijna uit loopt als het op je lepel licht. Enerzijds is het dus lander in de calcis vloeistof laten liggen ( ligt er nu 15 min, ga zo kijken )
En een andere verhouding bij je basis.
En ik wil de caviaar ook groter hebben om dit effect te vergroten.
*ff kijken naar me caviaar beneden*
Structuur is nu aan gort. Geen vloeibare massa meer, maar gewoon kleine balletjes. De smaak is ook een stuk minder nu. Nog hoger op smaak dus.
Afijn ik ga op zoek naar nieuwe recepten