Tartaar veilig?

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Elsa

Tartaar veilig?

Bericht door Elsa » 29 jul 2011, 12:01

Goededag allen,

Ik weet nagenoeg niets over koken, maar heb onlangs in een restaurant overheerlijke (runder)tartaar gegeten.
Nu zou ik dat graag zelf eens willen kopen bij de slager, maar mijn vraag is of dat hetzelfde product is of er wellicht andere eisen aan worden gesteld/nog iets in de bereiding mee gedaan wordt om het veilig te kunnen eten. :oops: Hoef ik niet bang te zijn voor wormen o.i.d. gezien het om rauw vlees gaat? Wordt het uberhaupt rechtstreeks van de slager gegeten of wordt het wel kort verhit en zie ik het verschil niet tussen kort verhit en rauw :oops:

Bij voorbaat dank.

Elsa

chef peter

Re: Tartaar veilig?

Bericht door chef peter » 31 jul 2011, 12:18

Tja, risico loop je altijd, 30% van het schapenvlees en geitenvlees, en 10 tot 15% van het varkensvlees bevat toxoplasmose-kysten. Diepgevroren is een betere optie. In Het in Nederland gebruikte rundvlees komen bijna geen lintwormen eitjes voor, zekerheid heb je nooit. Ik zou bij een goede slager met een gerust hart tartaar durven gaan halen, echter zou ik m niet in mn koelkast van 7 graden laten liggen.

http://www.foodsafety.govt.nz/elibrary/ ... search.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 31 jul 2011, 21:17

nou moet ik zeggen dat ik van geit of schaap geen tartaar zou maken...

Goed rund vlees is wel erggggg lekker voor tartaar.
Koelkasten, daar maak ik me altijd zorgen over..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Tim

Bericht door Tim » 31 jul 2011, 21:27

opzich zou het best eens interessant zijn om de gevaren mbt het eten van rauw vlees per beest te bekijken...
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

kokniels

Bericht door kokniels » 05 aug 2011, 09:32

Wat is dan wel een goede temperatuur om vlees (bijv. Tartaar) te bewaren?
Als je van je hobby je werkt maakt, hoef je nooit meer te werken...

lowie

Bericht door lowie » 06 aug 2011, 17:56

kokniels schreef:Wat is dan wel een goede temperatuur om vlees (bijv. Tartaar) te bewaren?
0° tot 2°C is de ideale bewaartemperatuur voor rundvlees !

chef peter

Bericht door chef peter » 09 aug 2011, 11:15

Tim schreef:opzich zou het best eens interessant zijn om de gevaren mbt het eten van rauw vlees per beest te bekijken...
Is allemaal al lang gedaan, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Op Google is vrij veel te vinden.

Plaats reactie