Australisch Angus grain fed beef

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
chef peter

Australisch Angus grain fed beef

Bericht door chef peter » 14 mar 2011, 20:43

Hebben jullie ervaring met dit vlees, zo ja welk merk en wat zijn bij jullie de populaire items.
Laten we zeggen min. 100 dagen grain fed.
Ben benieuwd, heb wat spullen laten komen en wil graag jullie mening of dit een goed alternatief is voor het vergelijkbare US grain fed Angus wat erg duur is.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Australisch Angus grain fed beef

Bericht door Leo » 15 mar 2011, 21:41

Ken het wel, is goedkoper dan USA beef toch?
Vind de smaak wel lekker, maar niet me favourite
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

chef peter

Bericht door chef peter » 18 mar 2011, 21:53

Jammer dat er weinig reactie komt, het vlees is ook echt sinds kort nog maar op de markt in redelijk volume. Het is in het verleden ook wat te duur geweest voor de EU markt gezien de heffingen (belastingen) die er op zaten. Echter is er een enorm exportquote vrij en nu voor de EU markt betaalbaar. Deze producten zijn door het ontbreken van gemixte kudden zoals in N Amerika echt "ras zuiver" als ik dit mag zeggen, en geografisch ligt het gebied beter dan welk ander om intensieve veeteelt op te bedrijven. Ook zijn de slachthuizen niet in handen van buitenstaanders, in US zie je dat de export slachterijen nogal eens in handen zijn van Belgen die hier ook de export van paardjes en ezels in handen hebben, de Amerikanen ergeren zich echt mateloos aan dit soort cowboys omdat de hygiëne normen niet echt serieus genomen worden. Ik heb nu enkele monster aangeleverd aan fervente US angus gebruikers en deze gaan qua smaak, intramusculair vet gehalte en prijs over op Australian grain fed Angus. Ook is dit vlees bacteriologisch goed in orde, en gewoon zonder toevoegingen lang houdbaar.

Ik weet dat enkele grote leveranciers door het ontbreken van relaties in Australië dit vlees niet promoten of verkopen, laat het geen belemmering zijn, we hebben de keuze in het verleden ook al gezien in Braziliaans vs Argentijns waar Nederlandse groot slagerijen Brazil verkopen en de Duitsers massaal op het wat beter van kwaliteit zijnde Argentijnse vlees gaan.

Mocht iemand interesse hebben om technische delen te willen proberen, neem even contact op via pb, ik sta overal voor open en wil graag de uitdaging aan.

ps een vernieuwde website http://www.seafoodproducts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 mar 2011, 14:13

De Amerikaanse gewoonte om runderen graan te voeren is ronduit beschamend. Niet alleen is graan niet goed voor runderen (hun spijsvertering is nu eenmaal niet aangepast aan voeding die grote hoeveelheden zetmeel bevat), het is ook ecologisch gezien een ramp. En dan gaat men dat vlees nog over de halve wereldbol transporteren. Gevolg: de ecologische footprint is enorm...

Er is uitstekend vlees hier te koop en er is dan ook maar twee argumenten waarom men het daar gaat halen: snobisme en winstbejag. We moeten met z'n allen heel dringend lokaal gaan denken. De zeeën zijn leeggevist. Het landbouw areaal krimpt hier alleen maar en als morgen brandstofprijzen de pan uit swingen, zitten we zonder eten. Afgezien van de kwaliteit, dan nog.

Nederland is één van de grootste producenten ter wereld van een aantal groenten. Maar vreemd genoeg transporteert men die weer heel ver. Dat kan ook alleen maar bij gratie van een heel efficiënt productie mechanisme, dat niet let op gezondheid van de consument of de smaak van die groenten.

En het kan wel. Mits een meer gevarieerde teelt kan een veel groter deel van ons voedsel lokaal geproduceerd worden. Die trend van diepvries-van-ver moet dringend omgebogen worden!

Tristan

Bericht door Tristan » 19 mar 2011, 15:48

laatst proefpakketje gehad met allerlei delen, maar vond het niet bijzonder

Werk nu veel met mry vlees, dat is top

chef peter

Bericht door chef peter » 19 mar 2011, 21:46

cyrano schreef:De Amerikaanse gewoonte om runderen graan te voeren is ronduit beschamend. Niet alleen is graan niet goed voor runderen (hun spijsvertering is nu eenmaal niet aangepast aan voeding die grote hoeveelheden zetmeel bevat), het is ook ecologisch gezien een ramp. En dan gaat men dat vlees nog over de halve wereldbol transporteren. Gevolg: de ecologische footprint is enorm...

Er is uitstekend vlees hier te koop en er is dan ook maar twee argumenten waarom men het daar gaat halen: snobisme en winstbejag. We moeten met z'n allen heel dringend lokaal gaan denken. De zeeën zijn leeggevist. Het landbouw areaal krimpt hier alleen maar en als morgen brandstofprijzen de pan uit swingen, zitten we zonder eten. Afgezien van de kwaliteit, dan nog.

Nederland is één van de grootste producenten ter wereld van een aantal groenten. Maar vreemd genoeg transporteert men die weer heel ver. Dat kan ook alleen maar bij gratie van een heel efficiënt productie mechanisme, dat niet let op gezondheid van de consument of de smaak van die groenten.

En het kan wel. Mits een meer gevarieerde teelt kan een veel groter deel van ons voedsel lokaal geproduceerd worden. Die trend van diepvries-van-ver moet dringend omgebogen worden!
Tja, de wereld draait nu eenmaal op winst, en de horeca (de meeste bezoekers hier werken in de horeca) creeert zelf de vraag hier naar. Heb ook een prima stukje vlees van hier, Brabants Charolais rundvlees, karkas gerijpt. Echter is de kleine veehouderij bijna niet meer te betalen in Nederland en grootschalig is in Nederland ondenkbaar. De EEG vind Frankrijk en Ierland nu eenmaal beter geschikt. En idd het graan is niet zo heel best voor de beesten, grain fed in Australië word bijgevoed. Ik wil graag het adres hebben van jou van de Nederlandse veehouder/slachter die mij uit voorraad 12000 kg runderhaasjes Prime steer en geen koe) kan leveren in de gewichtsklasse 1.8-2.2 kg met een lage ph en mooi stevig. Deze vraag zet al je al snel op andere gedachten dat er prima vlees van hier komt, het is er niet !

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 20 mar 2011, 00:23

Blijkt wel dat het super lastig.

Het zal niet voor niets zijn, dat er mensen druk bezig zijn met replacements voor vlees te ontwikkelen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 20 mar 2011, 00:44

Alle respect voor jou positie hoor. 12 ton eersteklas is er jammer genoeg niet voor jou.

Zie je, de kweker en de consument die het snappen, die kopen niet meer bij de groothandel. Die kopen rechtstreeks. Dat kost veel moeite, het is niet goedkoper en het levert niet meer winst op. Maar ze controleren de hele ketting. Ze weten wat ze kopen en waar ze kopen. En dat is een enorm snel groeiende beweging. En, nee, dat zijn geen groene malloten. Het zijn gewone consumenten die het beu zijn. Beu om te dure rommel voorgeschoteld te krijgen.

En in dat model is er geen plaats meer voor grootschaligheid. Geen plaats voor tussenpersonen. Jammer voor de handel. Goed voor de consument, goed voor de lokale kweker, heel goed voor het milieu. En dat model groeit heel snel. Ook restaurants spelen er in mee.

De snelheid heeft me erg verbaasd. Ik heb al jaren een site over food en kreeg al jaren vragen van twee types: Het eerste: "Waar vind ik..." en het tweede "Ik heb... , waar kan ik dat kwijtraken/verkopen". Rijst, vanille, geitenvlees, olijfolie, je kan het zo gek niet bedenken.

Ik volg dan ook slowfood al heel veel jaren en was een beetje sceptisch over projecten als slocal. Maar slocal groeit sneller dan wat ik ooit mocht meemaken in de food sector. En tot mijn niet geringe verbazing zijn er heel wat chefs die zich registreren en die de tijd vinden om lokaal te kopen. Duurder en met meer moeite. Verbazend, niet?

Ik ben maar een observator van deze trends. Persoonlijk heb ik geen belangen bij handel. Maar als mens heb ik er wel belang bij. Alle kinderen verdienen een betere wereld.

chef peter

Bericht door chef peter » 20 mar 2011, 09:50

Alle respect voor je visie Cyrano, de tijd zal het leren of kleinschaligheid en duurzaam produceren het red. Nieuwe producten binnen ons pakket import vis zijn msc gecertificeerd of hebben een lokaal erkend keurmerk. Ik zie echter de vraag momenteel niet echt stijgen. Vaak word op prijs gekocht en helaas zijn vaak de productiekosten nog wat hoog in vergelijking met het traditionele product.

demoslager

Bericht door demoslager » 22 mar 2011, 07:39

Werk al een tijd met australisch.Door dat er geen heffing op wordt gelegd prijstechnisch goed.Persoonlijk vind ik het kwalitatief minder dan USA.Je wordt nu al overspoeld met verschillende merken.Vind er maar een paar goede bij zitten.De aanvoer van vee gaat wereldwijd een probleem geven.Door opkomende economieèn is de aanvoer beperkt.Kijkend naar de groei concludeer ik dat de USA de grootste groei mogelijkheid heeft wat vleesexport betreft.Mede door de vraag van de horeca verkopen we dit vlees.Graan is niet ideaal en dat weten we ook wel.Maar de vraag is groot en groeiende.Er zijn zelfs vleesbedrijven die dit vlees duurzaam noemen.Kijk dan sla je de plank volkomen mis.Duurzaam is momenteel het toverwoord en we moeten er alles aan doen dit zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen.

De meningen en conclusies zijn geheel naar eigen bevinding.Het kan heel goed zijn dat jullie er anders overdenken.

chef peter

Bericht door chef peter » 22 mar 2011, 17:14

demoslager schreef:Werk al een tijd met australisch.Door dat er geen heffing op wordt gelegd prijstechnisch goed.Persoonlijk vind ik het kwalitatief minder dan USA.Je wordt nu al overspoeld met verschillende merken.Vind er maar een paar goede bij zitten.De aanvoer van vee gaat wereldwijd een probleem geven.Door opkomende economieèn is de aanvoer beperkt.Kijkend naar de groei concludeer ik dat de USA de grootste groei mogelijkheid heeft wat vleesexport betreft.Mede door de vraag van de horeca verkopen we dit vlees.Graan is niet ideaal en dat weten we ook wel.Maar de vraag is groot en groeiende.Er zijn zelfs vleesbedrijven die dit vlees duurzaam noemen.Kijk dan sla je de plank volkomen mis.Duurzaam is momenteel het toverwoord en we moeten er alles aan doen dit zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen.

De meningen en conclusies zijn geheel naar eigen bevinding.Het kan heel goed zijn dat jullie er anders overdenken.
Hi Demo, stats kun je hier vinden, verwachtingen kun je wel maken denk ik gezien je inzicht....
http://cooking-club.nl/pdf/review-beef-market.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

chef peter

Bericht door chef peter » 03 apr 2011, 12:36

http://www.euromeatoss.nl/product-in-be ... timent.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Assortiment Clare Valley 100 dagen grain fed van T&R Pastoral’s.

Plaats reactie