Flemish primitives 2010

Zijn er leuke evenementen of beurzen op komst? kijk / post ze hier.
Plaats reactie
Cees Timmerman
Contacteer:

Flemish primitives 2010

Bericht door Cees Timmerman » 24 nov 2009, 23:52

Net geboekt voor de Flemish Primitives 2010 (8 februari a.s.) in Brugge. Vorig jaar zeer goed bevallen. Check it out

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Re: Flemish primitives 2010

Bericht door Niels » 24 nov 2009, 23:57

Zouden ze er in slagen om met iets nieuws te komen in vergelijk met vorig jaar?

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 26 nov 2009, 07:57

Ik zou zeggen Niels: koop een ticket and check it out.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 02 feb 2010, 23:04

En, wie is er van de partij a.s. maandag?

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 03 feb 2010, 13:05

check!! ik ben aanwezig

vorig jaar idd groot succes, dit jaar wordt ook weer veel spektakel verwacht
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 06 feb 2010, 16:11

niet meer mensen? das niet veel op 2174 leden

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 06 feb 2010, 16:16

Eh..nee.

Alhoewel het me wel erg leuk lijkt.
Maak nou eens wat fotos voor ons..
:wink:
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 06 feb 2010, 16:55

zal ik doen, no problem

heb al verschillende mensen gesproken en iedereen heeft er zin in, er komen een paar nieuwe technieken aan bod en voor de rest veel top demos

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 07 feb 2010, 00:51

Hoorde ook iets over revolutionaire nieuwe apparatuur, ik wacht met spanning af.
Misschien is de toegangsprijs voor een hoop mensen een beletsel, maar het is echt de moeite waard. Ik zal foto's maken.

den don
Locatie: duffel belgie- la chapelle d'abondance haute savoie

Bericht door den don » 07 feb 2010, 16:36

hallo people ,
voor iedereen die na de flemisch primitives ga , have fun .ik kan er dit jaar spijtig genoeg ni bij zen, want zit in france maar kunnen jullie wat informatie plaatsen en wat fotos over wa ze hebben gezegt en getoont.

dankje groetjes aan iedereen
den don

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 10 feb 2010, 08:17

Het was me weer een spektakel, de flemish primitives 2010. Een presentatie van een aantal wonderbaarlijke apparaten,die nog volop in ontwikkeling zijn, maar de innovaties komen eraan. Het wordt tijd dat natuurkunde en scheikunde verplichte vakken worden op de koksopleidingen, want zonder wat basiskennis van deze vakken wordt de toekomst onbegrijpelijk voor ons simpele zielen. Als je zo'n Harold Mc Gee hoort babbelen en keuvelen zit je toch wel even met je oren te klapperen.
T'is wel een lange zit van 9 uur a.m. tot 9 uur p.m. maar het was weer zeer de moeite waard. Laat ik vooral de lunch de zondag ervoor bij collega forumgenoot Marcin niet vergeten. Mooie gerechten op prachtig zelf ontworpen servies in een prachtig restaurant. Later meer, ik moet eerst nog even alles laten bezinken..........

Ronald van den Ende

Bericht door Ronald van den Ende » 11 feb 2010, 21:37

Door de lange zit en de enorme golf informatie die over je uitgestort wordt, vind ik het - nu inmiddels drie dagen later - nog steeds moeilijk een eindoordeel te geven. Had er veel van verwacht, heb erg genoten maar ben deels ook teleurgesteld. Positief: Als een minister-president een conferentie opent blijkt in ieder geval dat de Belgische politiek begrepen heeft wat het belang van de culinaire sector is (Zie het 'onze JP' echt niet doen). Als een professor (Lahouse) de betaalde opdracht heeft om heel de wereld af te speuren naar toegepaste wetenschap die inzetbaar zou kunnen zijn bij culinaire voedselbereiding, dan hebben ook de Belgische universiteiten goed begrepen waar het omgaat. Als je dan resultaten letterlijk mag proeven van kokkels en mosselen die - in de schelp - onder druk van 6.000 bar gegaard en geconserveerd zijn (en een ware smaakexplosie in de mond veroorzaken) dan zie dat die benadering vruchten af werpt. Zou bijna gaan migreren.
Maar ja anderzijds zie je ook dat als de meeste chefs zo koken als dat zij hun presentatie hielden, het wel heel erg slaaaaaaapverwekkend zou zijn.
En erg leuk die nieuwe apparatuur maar ja als er maar 30 chefs in de wereld mee gaan koken... wat heb je daar dan aan?
Bovendien schaamde ik me als Nederlander omdat Jonnie de Boer zonder toelichting gewoon verstek liet gaan (of had je betaald willen worden Jon?).
De formule -een mix tussen (wetenschappelijk)symposium en (kook)theater- wordt te zeer beperkt door de locatie en de beperkte creativiteit van de organisatie. Het moet op veel meer verschillende plekken veel meer bruisen; na de start weg uit dat gebouw en gebruik de talloze restaurants voor demo's in de keukens, lezingen & workshops in intieme ruimtes waar sprekers en luisteraars contact hebben. En dan aan het eind weer centraal om onder leiding van Chef Dominique Persoone er weer een knal finale van te maken (en dan snel naar de bar om een pintje te pakken).

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 12 feb 2010, 11:06

Geweldig kunnen koken en jezelf op een podium presenteren zijn twee verschillende dingen, dat zag je vorig jaar bij Geert van Hecke en dit jaat bv bij de gebroeders Roca. Maar bv Dominique Persoone en Roger van Damme, die knallen op de buhne. De soms wat mindere presentaties heb ik gebruikt om af en toe weg te dommelen.
Het enige wat ik echt drama vond waren de lunchpaketten, een zaal vol gerenommeerde chefs en dan van die s**t broodjes serveren, da's jammer.
Workshops op kleine schaal (met iets van 30 deelnemers ofzo) zou wel leuk zijn, dat doen ze op lomejordelagastronomia ook en dat is mij goed bevallen.
Toch was het behoudens wat kleine missers weer een topdag, ik ben volgend jaar weer van de partij.

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 12 feb 2010, 17:39

een interresante dag maar om nou te zeggen wauw zoals vorig jaar dat zou te veel zijn, vorig jaar kenmerkte zich door veel goeie demos met hetzelfde thema (foodpairing) en daar kon je zelf direct een beeld bij maken en mee aan de slag in de keuken

dit jaar waren er heel veel "primeurs" van nieuwe apparatuur of technieken maar eigenlijk bijna niemand kan ze toepassen omdat de technieken of apparatuur nog niet voorhanden zijn of nog veel teveel geld kosten

het is goed om vooruit te kijken maar op zon beurs moet je denk ik wel een mix maken

er zaten een aantal goeie en ook een aantal slechte demos tussen,

top vond ik filip claes en rudy van beylen met het koken onder hoge druk
de flemish foodies
dominique persoone (alhoewel vorig jaar nog sterker was)
kristof coppens met zijn nieuwe vloeibare stikstof vriezer
en roger vandamme met een emulsie apparaat dmv magnetische velden

minder waren de roca brothers, de vele langdradige gesprekken en uitleg van diverse wetenschappers en koks en over de lunch wil ik het niet eens hebben

merk wel enige nieuwe trends, de cocktail is weer helemaal hip, heel veel plexiglas en minder gebruik van bloemetjes, cressen, agar, xantana, bindmiddelen etc

ook niet onbelangrijk het gezellig biertje doen met de talrijke collegas, ff bijpraten bij un goei leffe

Plaats reactie