Keukengrappen

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
mservais
Contacteer:

Keukengrappen

Bericht door mservais » 05 okt 2008, 21:16

in navolging van de spreuken ben ik wel benieuwd of er nog originele keukengrappen zijn. Alhoewel ik de grappen van de "gaspillen", "doperwtenvuller", "plintentrapje", "aardbeienkwastje" en "10 liter emmer afscheiding" nog steeds regelmatig tegen kom (en zo nu en dan ook maak), en er nog steeds erg om kan lachen, zou ik toch graag weer eens wat nieuwe grappen willen horen.
Gr.
Michel

chef-dave
Contacteer:

Re: Keukengrappen

Bericht door chef-dave » 05 okt 2008, 21:25

Aan een nieuweling laat ik steeds steevast alcali ruiken met als reden dat dit vanillepoeder zou zijn.
Doen ze nooit meer geloof me.
Btw; voor zij die niet gekend zijn met alcali, dit is een bakpoeder dat zo sterk naar ammoniac ruikt dat je er haast van gaat kotsen. Het word ook weleens gebruikt bij internationale wedstrijden van gewichtheffers (herriner u het beeld dat er vlak voor de prestatie een capsule word gebroken onder de neus van de atleet. Dat rare gedrag komt dus van de geur)
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 05 okt 2008, 22:59

Wij hebben een rational staan. Als de machine water aan het bijvullen is knipperd het woordje "water". Een niets vermoedend eerste jaars stage loper vroeg dus aan de chef wat dat betekende. De chef kon het niet laten en vertelde hem dat hij een bakje water in de boven moest zetten, de oven op stoom zetten, en dat hij dan moest wachten totdat al het water was verdampt. :twisted: :lol:

Weshley

Bericht door Weshley » 06 okt 2008, 11:41

Nieuwe leerling altijd standaard tijdens servies met een leeg cantarellemantje, een zaklamp en een touneer mesje naar de sloot toe sturen en laten zoeken naar '' helderse sloot zwammen '' een gast heeft daar naar gevraagd :P

Iemand een kidde patroon gaan laten vullen bij de benzinepomp.

In Den Helder worden ze regematig van restaurant naar restaurant gestuurd voor een aarfbijenzeefje, zodat je geen groene spikkels in je couillis krijgt :P er zijn verhalen dat iemand daar gewoon een hele dag mee bezig is geweest,

Een van mijn oude leermeesters heeft ook een keer een andere leerling laten zoeken naar een vierkante ijsbol knijper, laat die gozer er nou ook een vinden voor 80 eu :P dat was lappen voor de chef :P

martinesabato

Bericht door martinesabato » 06 okt 2008, 12:08

Alle horeca zaken langs voor een fornuiskrik, om er onder schoon te kunnen maken........ Erg lachen.
Ook de groene paprikapoeder werkt goed.
Vervelende leerlingen laten we een 'hol'trap halen. Iets groffer, maar ja dat de horeca humor hier.

De meeste bedrijven snappen de truc wel en spelen mooi mee.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 06 okt 2008, 12:20

Als leerling had ik eens aan de leraar gevraagd of ik de chinoi mocht weggooien daar die stuk was, de leraar keek verbaast en zei maar die is niet stuk, waarop ik zei, allez, mijnheer die dit vol gaatjes. Alle leerlingen lachten en ik had een extra taak aan mijn broek.
Een jaar nadien zat ik met iemand in de klas die in de zomer het raam opendeed en een pak bloemsuiker naar buiten strooide met te zeggen kijk mannen het sneeuwt.
5 min nadien kwam er een werkmeester razend de klas binnen onder de bloemsuiker, leerling is verwijderd van de school.
En een grap dat ik nooit zal vergeten, het was 14 april en we hadden een tape geplaatst over het telefoonklepje zodanig dat als je de hoorn bij telefoon opnam deze bleef rinkelen. Het was zover de telefoon ging de leraar naar de telefoon en deze bleef dus rinkelen. Na 5 minuten werd de leraar verzocht dringend zich te melden bij de directie bleek dat de telefoon ging over zijn vader die juist was overleden.Heel de klas kreeg een sanctie maar werd door de leraar zelf tegeniet gedaan omdat hij ook wel besefte dat wij niet op de hoogte waren van de situatie en het tenslotten 1 april was.
Wat waren we met zijn allen toch varkens :lol:
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 06 okt 2008, 21:44

een leerling begreep na zo veel keer uitleggen nog steeds niet wat ra betekende dus hebben we haar maar in de maling genomen..maar zelfs toen duurde het nog aant weken voordat ze het begreep..

Als mensen alleen piece namen werd er op de bon altijd RA geschreven.
keer tegen leerling gezegt dat ra een salade is die de bediening bij elkaar mocht stellen,maar omdat t erg druk was vroeg de bediening of de leerling het kon doen.
Pas na 4 keer begreep ze dat er dus helemaal geen voorgerecht mee hoefde... :lol:

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 06 okt 2008, 23:13

Ik veronderstel dat RA dus gewoon rien avoir betekend?
Dave

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 07 okt 2008, 07:30

ja

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 07 okt 2008, 11:53

Je kan een leerling altijd naar een ander restaurant sturen om twee grote 10 liter emmers met blanke kleurstof terug te brengen(water dus). Als ik zoetzuur maak laat ik de leerlingen altijd even diep snuiven aan kokende azijn, dan zijn ze gelijk wakker. :lol:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 07 okt 2008, 16:23

ik zaterdag avond tijdens het sevies wit cacao poeder nodig. Dat duurde ff voordat het "niet" gevonden werd.

:mrgreen:
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

CFCF

Bericht door CFCF » 07 okt 2008, 21:46

Niet echt een 'keukengrap' maar een irish-coffee boon laten halen blijft ook leuk...

roland

Bericht door roland » 09 okt 2008, 10:16

vuurstenen voor de magnetron doet het ook altijd goed om die te laten halen bij een colega en dan bellen dat hij er aan komt en je raad het al en zo door laten gaan geweldig ha ha :lol:

Jeroen Gruber

Bericht door Jeroen Gruber » 10 okt 2008, 00:25

zat een paar jaar geleden met mn chef de bestellingen te doen rond 12 uur. komt de afwasser langs bedankt voor de emmers voor de vloer. dus mn chef en ik kijken elkaar aan. had die gast 20 liter kippebouillon, die stond af te koelen. Over de vloer gegooid om de vloer te schrobben :roll:

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 12 okt 2008, 14:50

bosje herpes bestellen bij de groentenboer

stagiar komkommers laten persen met citruspers voor komkommerjus

emmertje zeewater gaan halen voor het homarium

bloem hakken totdat hij fijn genoeg is

touwtje halen bij de buurman om de soep te binden

de bananenpers of de puddingbuks doen t ook altijd goed

:twisted: :wink:
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Bunzing

Bericht door Bunzing » 16 okt 2008, 20:26

In de vriezer stond een diepe 1/1 shaving dish onder de verdamper (deze lekte), dus een grote bonk ijs van een kilootje of 30.
Een gast (popiejopie) van de bediening laten hakken met een bijl als crushed ice "voor de oesters" , vervolgens in een 120 liter (lege en schone) vuilniscontainer laten doen.

Hij weg en wij dat ding naar het dak slepen.......vervolgens 120 liter water erop......lekker roeren, zodat het lekker kon mengen.

2 man op het dak, 1 man in het containerhok. "He gozer, wil je me ff helpen de container naar buiten te trekken" vraagt de kok aan de popie, "jahoor natuurlijk", popie trekken, kokkie duwen.
Tja......je begrijpt het 120 liter ijswater vanaf het dak op het koppie....hahahahahahahaha
Laatst gewijzigd door Bunzing op 21 okt 2008, 16:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Bunzing

Bericht door Bunzing » 16 okt 2008, 20:35

OK nog een.

Iedere x werd de sommelier natgespoten door de chef met water uit een injectienaald. Op een dag komt een kok naar de sommelier en zegt: "He luister de chef zit te poepen, pak de brandslang en maak de plee open en maak 'm nat" Ja, ja, ja,ja de sommelier helemaal gek en lachen natuurlijk, "gaan we doen".

Hij de plee open maken en een iemand anders zou de deur open laten swingen..........
Staat de chef er met een regenpak aan en een emmer water in z'n hand.............................

topkoks
Contacteer:

Bericht door topkoks » 17 okt 2008, 11:24

Toen ik net begon ( heel lang geleden) werken we veel met ambulanten.
We hadden het welbekende wasbakje met kraan om handen te wassen in de keuken hangen waar je met je knie tegen moet duwen om water te krijgen.

Voor mensen die vroegen hoe hij werkte gingen wij er voor staan en vertelden dat je lief moet vragen om water. ( vervolgens niet zichtbaar knie gebruiken en voila water)

Sommige mensen snapten na een kwartier nog niet hoe het werkte en gingen steeds harder smeken om water 8)
Op zoek naar een vaste baan in de keuken?
Topkoks Werving & Selectie

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 23 nov 2008, 12:33

afgelopen week hebben mijn collega's een stagaire in de maling genomen.
Hij moest water koken tot 76 graden, toen aflaten koelen in de koeling en er bij blijven met de termometer.
Vervolgens twee keer zeven
hij vroeg zich niet echt af waarom hij dat inhemelsnaam deed.... :lol: :? :o

Eelco_87

Bericht door Eelco_87 » 23 nov 2008, 19:42

Een ex-collega van me heeft in De Engel gewerkt toen Herman nog veel in de keuken stond.

Een kok had een radio meegenomen, omdat de keuken volgens hem wel wat sfeer kon gebruiken.
Opeens begon het flink te stinken... Herman had de radio in de oven gezet, om vervolgens de gene die hem meegebracht had de oven te laten schoonmaken.

Het is een vanhorenzeggen verhaal, maar als het zo is had ik die koppen wel willen zien :D

Als iemand echt bijdehand is, een kist aardappelen in dobbelsteentjes laten snijden, en wanneer hij klaar is puree gaan maken.

En een keer iemand voor een witbierteller naar een kroeg laten lopen, die liep vervolgens heel de stad rond te zeulen met een grote compressor.
Terug bij ons werd hem vriendelijk verteld dat we alleen het ''tuitje'' nodig hadden.

Dit soort dingen zijn erg leuk in kleinere steden waar het horeca wereldje elkaar een beetje kent.

Verder doet de Postmix spa-blauw het ook nog altijd goed.

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 25 nov 2008, 18:01

Ik vond mezelf wel weer ouderwets bijdehand :D

From: Tammeling, Joost
Sent: 25 November 2008 15:33
To: Beirne, Martin
Cc: gavrilous, vitaljs
Subject: RE: Kristie's thanksgiving!

I'll see what we can do, although I don't really know what, besides turkey.
(and I'm not sure how greatfull we should be (resession etc))
And, are we going to celebrate all international holidays now?
In that case I would like to celebrate Dutch st. Nicolas day (5/12), Poland is celebrating this on the 6th.
and how about:

Anniversary of the Death of Alkoutb Said Muhammad Cheif Al Maarouf, Comoros
26-11

Republic Day, Burundi
Chad
28-11

Liberation Day, Albania
29-11

Harvest Holiday, Turkmenistan
30-11

Youth Day, Portugal
01-12

National Higher Education Day, Myanmar / Burma
02-12

International Day for People with a Disability, Australia
03-12

Kamolol Day (Thanksgiving), Marshall Islands
04-12

Day of the Ninja, United States of America
05-12

Arafa, Afghanistan
06-12

Felix Houphouet-Boigny Remembrance Day, Ivory Coast
07-12

Joost
-----Original Message-----
From: Beirne, Martin
Sent: 25 November 2008 14:06
To: Booth, Maria
Cc: Tammeling, Joost

Maria
Mary Lee was our other American Staff member. Jason is Canadian.
Joost can we co a "thanksgiving" theme for Thursday......
Regards
Martin

--------------------------------------------------------------------------------
From: Booth, Maria
Sent: 25 November 2008 11:33
To: Beirne, Martin
Subject: FW: Kristie's thanksgiving!

Hi Martin,

See email below regarding Thursday thanksgiving.

I've just remembered that there is a staff member on Front Desk who is American too? Isn't that right?

What do you think?

M

--------------------------------------------------------------------------------

From: Dillon-Leetch, Emma
Sent: 25 November 2008 11:30
To: Booth, Maria

Ask Stephen to Theme the Canteen for Lunchtime with Thanksgiving food??

From: Booth, Maria
Sent: 25 November 2008 11:28
To: Carty, Colette; Dilleen, James; Dillon-Leetch, Emma; Glynn, Camilla; Killeen, Claire; Lynch, Joan; O'Grady, Jean; o'grady, jennifer
Subject: Kristie's thanksgiving!

Hi all,

I asked Kristie had she any plans for Thursday, being Thanksgiving. She said not really.

She seems quite down about it, and obviously lonely for her family this week.

Have you any suggestions for what we can do for her on Thursday? I think it would be great if we can do something nice for her, and at least feel that she's part of "our family"!!

M

BreeZe

Bericht door BreeZe » 28 nov 2008, 20:47

groene paprika poeder laten halen :lol:

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 13 aug 2009, 22:03

BreeZe schreef:groene paprika poeder laten halen :lol:
Die grap werkt helaas niet meer :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 13 aug 2009, 22:04

Oh ja, deze kreeg ik gemailed. Ik heb bijna een uur lopen lachen!

http://www.youtube.com/watch?v=wbgu0dRZDIg
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Emiel

Bericht door Emiel » 15 aug 2009, 14:02

Cees schreef:Oh ja, deze kreeg ik gemailed. Ik heb bijna een uur lopen lachen!

http://www.youtube.com/watch?v=wbgu0dRZDIg
Hilarisch!

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 15 aug 2009, 18:23

briljant. dank je wel, had ik ff nodig..
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 aug 2009, 23:17

BreeZe schreef:groene paprika poeder laten halen :lol:
groen paprika poeder
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

sous

Bericht door sous » 19 aug 2009, 08:56

stuur je eerstejaars leerling naar de buren voor een potje rode mise en place of een flesje chateau briand, altijd lachen na de werkdag met de buurman :)

Guido

Bericht door Guido » 22 aug 2009, 11:49

flambeerwater laten halen doet het ook altijd goed, of een leerling afgekookte spaghetti laten afdrogen sliertje voor sliertje

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 23 aug 2009, 14:16

Ooit een keer in een keuken met zo'n kleine lift naar de eerste verdieping een uitgebeende en nogal bloederige varkenskop gelegd ipv de voorgerechten.
Het meisje in de bediening kon het niet waarderen...
Wij wel!
:twisted:
I love defenseless animals, especially in a good gravy

ErikB

Bericht door ErikB » 23 aug 2009, 14:30

niet direct in de keuken, maar wel leuk:

ik werkte vroeger op de groenteafdeling van de super ( nog alles met de hand en een schaal-weegschaal met grote wijzer die grof aangaf wat de producten wogen )

een van de kassieres moest voor de "baas" de boodschappen doen, ze komt bij ons en vraagt aan m'n chef een pond snijbonen.
antwoord van de chef: heb ik niet meer, we hebben nog wel zakjes van 500 gram, mag dat ook.
dat wist ze niet, en is naar de baas gegaan om even na te vragen of dat wel kon ....

Erik

Yolk

Bericht door Yolk » 25 aug 2009, 23:35

Gulden op de bakplaat verwarmen en met paletmes (via raampje) op het perron gooien. Vervolgens kijken hoe iemand hem oppakt vanuit een keuken met geblindeerde ramen. Beetje goedkoop mischien.

Iemands keukenschoenen voor nachtje invriezen in bak water, vervolgens eerste taak vriescel "schoonmaken".

De bediening laten bellen voor een "reservering" en een persoon laten indekken.

Grote gastronoombak bij een kater van collega plat op de vloer laten vallen of een paar jaar ouder maken door te laten schrikken.

mark_s

Bericht door mark_s » 28 aug 2009, 19:55

Bchef1 schreef:Ooit een keer in een keuken met zo'n kleine lift naar de eerste verdieping een uitgebeende en nogal bloederige varkenskop gelegd ipv de voorgerechten.
Het meisje in de bediening kon het niet waarderen...
Wij wel!
:twisted:
wij deden geen varkenskop..maar gewoon de leerlingkok de lift in naar boven.

lift ging open.....BOE!!!!!!!!!!!!!!! dat meisje was niet zo heel blij..
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.

nickvdwater

Bericht door nickvdwater » 30 aug 2009, 01:14

vandaag weer laatste dag van 2 jongen, dus een is er in het amstel geland en de ander 4 x 10 liters water , lekker ouderwets

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 31 aug 2009, 01:01

Vandaag was mijn laatste dag, traditie is dat je door al je collega's een vol glas (hertog jan getapt) bier over je heen krijgt. Zonde vond ik ...

Lissie
Contacteer:

Bericht door Lissie » 31 aug 2009, 20:32

Ik kreeg vandaag een doorstuur mailtje van mijn chef via hyves, Hij vond het wel toepasselijk met stage, omdat ik al 4 keer kokend water over me heen heb gekregen:

Afbeelding

:lol:
" In een land dat culinair ontwaakt, groeit het smaakbewustzijn " - Herman den Blijker

culinairezaken
Contacteer:

Bericht door culinairezaken » 07 sep 2009, 15:22

hallo allemaal,

nog twee voor de bediening, gehoord van mijn vriendin:

- een leerling eropuit sturen met een lege jerrycan voor poleerwater,

- of voor een setje CORONAglazen... (een barman had medelijden en heeft met een stift CORONA op een fluitje geschreven en meegegeven)

ik kon er wel om lachen
Als het er uitziet als een eend, klinkt als een eend en beweegt als een eend, dan moet het waarschijnlijk iets langer op de grill.

grootje

deze is echt leuk!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door grootje » 08 okt 2009, 15:25

:lol: :lol: http://www.youtube.com/watch?v=Ox3Gd5GKfGw" onclick="window.open(this.href);return false;

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 08 okt 2009, 15:35

ja..die blijft ook leuk. is al een paar langs gekomen hier...
www.koksforum.nl

grootje

blijft ook een leul filmpje

Bericht door grootje » 08 okt 2009, 15:41

:lol: :lol: :lol: :lol: http://www.youtube.com/watch?v=_u4Og9n4jnw" onclick="window.open(this.href);return false;

kruimeltje

Bericht door kruimeltje » 14 okt 2009, 12:48

Nu heb ik veel voorbij zien komen maar hebben jullie wel eens naar de eieren zeef gezocht :)

mark_s

Bericht door mark_s » 14 okt 2009, 13:59

Een eizeef http://chocolateandzucchini.com/archive ... gsieve.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

kruimeltje

Bericht door kruimeltje » 21 okt 2009, 17:56

Leuk geprobeerd mark maar dit is een zeefje van chineese fondu , en wordt gebruikt om eieren uit het water te halen :lol: :lol: :lol:

mark_s

Bericht door mark_s » 21 okt 2009, 19:02

Klopt het is een soort draadspaan...maar de enige zeef die ik ken voor ei is om het eiwit van het eigeel te scheiden....die gebruikte mijn oma vroeger
of gewoon een klein zeefje om eischaal uit je geklopte ei te halen.

Bunzing

Bericht door Bunzing » 23 okt 2009, 01:17

Cees schreef:Oh ja, deze kreeg ik gemailed. Ik heb bijna een uur lopen lachen!

http://www.youtube.com/watch?v=wbgu0dRZDIg" onclick="window.open(this.href);return false;

hahahahahahahah echt goed

kok1985

Bericht door kok1985 » 12 apr 2010, 21:12

we hebben een keer eens een stagair van de bediening naar de andere kant van de stad gestuurd
om bij de poelier een potje ooievaars kuiten vet tehalen :D

kruimeltje

Bericht door kruimeltje » 19 apr 2010, 18:02

@Kok 1985

Hoe zal deze reageren als hij bij je colega de eierenzeef even moet halen :mrgreen:

kok1985

Bericht door kok1985 » 19 apr 2010, 18:06

we gaan het even proberen kijken of hij er in trapt :wink:

olskie

Bericht door olskie » 21 apr 2010, 01:38

Hier kwam vorig jaar zomer, op een van de warmste dagen en drijfnat van het zweet, een leerling om een aardbei ontpitter en een onsje kopkaas. Hij had daarbij ook nog netjes een schoon bakje mee. ik kan me altijd erg goed droog houden, maar nu moest ik toch ff heel snel in koelcel duiken om te gaan "zoeken", wat ik heb ik daarom gelachen. Oh ja en netjes door gestuurd natuurlijk.

Maar mensen laten zoek naar de bierfust opener, aardbei-ontpitter, de estafette sleutel of de (plastic)planten buiten water geven of de deur/luik naar de wijnkelder te laten op graven, dat lukt bij ons vrij goed.

Wordt je ook nog wel is terug gepakt, tijdens een druk servies:
chef: hoe ver is tafel 65 (ze zaten al een tijdje aan het voorgerecht).
runner (na een ander tafel weg gelopen te hebben): een meter of 20.
chef: wat is er een meter of 20
runner: tafel 65

Was er 2 weken terug een die na 4/5 weken er echter te komt dat de bloemen die die netjes 2 keer per week water heeft gegeven toch echt van plastic zijn. Was wel begrijpbaar, het is een grote glazen vaas met goed uitziende bloemen waar je heel goed moest kijken of ze echt waren en onderin een pot stond, nu vol met stinkend water.
Koks hebben een carrière, kelners een loopbaan
Wil je weten waar je euro's blijven?

houvankoken

Bericht door houvankoken » 23 aug 2010, 20:48

Mijn favoriet is altijd nog wel iemand 1 liter flamous sap laten halen :D

Plaats reactie