nou heb ik zelf geen flauw idee hoe ze aan die informatie komen. maar dat er een te kort is ben ik zelf er van overtuigd. ik ben zelf in bezit van een chinees restaurant. en weet dat mijn wereldje schreeuwd naar personeel.
wat ik mij af vraag is of jij geintreseerd zou zijn om te koken in een chinese keuken als je er niet zo veel verstand van hebt. iedereen kan leren wokken naar mijn idee. het duurt alleen ff voordat je et geperfectioneerd hebt en alle fijne kneepjes van de keuken geleerd hebt.
wat zou nog meer jou tegen kunnen houden? communicatie? in meeste keukens kunnen ze prima nederlands spreken. niet perfect, maar communiseerbaar. in sommige keukens zou een niet chinees sprekende kok het heel moeilijk kunnen hebben.
cultuur?
smakken tijdens het eten. boeren na het eten. valt over te lachen denk ik?

eentonig werk? nog steeds is jammer genoeg babi pangang en foe yong hai, loempia's meest populaire gerechten. passie voor koken komt dan ook nouwelijks van pas.
er zijn wel steeds meer restaurants(nog steeds te weinig) die het échte chinese keuken tevoorschijn wilt halen. ik ben er een van. in het restaurant heb ik de menukaart verbannen. kiezen uit 178 gerechten is té moeilijk en meestal hebben ze bij 1 hoofdgerecht genoeg. voorgerechten werden vroeger alleen genomen als je een bunkeraar bent.
wat ik nu doe in het restaurant is een standaard 3 gangen menu aanbieden en vragen of er ingrediënten zijn die niet gewenst zijn. doe het nu 9 maanden en bevalt me prima. heel ander volk (geen bunkeraars & kinderen).
Een chinese keuken met de franse methode van uitserveren. Ontspannen uiteten in plaats van een fastfood idee. gezellig eten is het ook.
Ik ben er van overtuigd dat zo'n manier van koken veel beter geschikt zou zijn voor de niet-chinese kok. en dat bij de "gewone" chinees om de "hoek" veel minder gewenst is. elke dag hetzelfde produceren, dag in dag uit, jaar in jaar uit.
ik ben van plan om het te gaan proberen om niet-chinese koks aan te nemen om te kijken wat ze voor me kunnen betekenen. wat zou jij doen als jij een nieuwe baan zou willen hebben?
Zijn er nog meer vragen? stel ze! ik wil ze harstikke graag beantwoorden om te kijken of er wat aan het landelijke probleem gedaan kan worden.
edit: wat ik trouwens net lees bovenaan de pagina:
www.koksforum.nl
Iedere kok houdt van een uitdaging
haha, als dit geen uitdaging is dan weet ik et ook niet!