Project ElBulli Plus Roses (Adrià)

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
berexstone

Project ElBulli Plus Roses (Adrià)

Bericht door berexstone » 15 nov 2010, 14:48

De namen Ferran en Albert Adrià en 'elBulli' zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en staan symbool voor superieure culinaire acrobatie. In 1990 toen Adrià samen met Juli Soler het restaurant 'elBulli' kocht, loodste hij hert restaurant een nieuw tijdperk binnen: dat van het modernisme. Hij was de eerste die kookte met stikstof, menestra, sifon, sferificatie en alginaten, en op de menukaart vond je gerechten als 'kaviaar van olijfolie' of 'sferische ravioli van thee'.
Op 30 juli 2011 sluit het restaurant definitief z'n deuren, en 31 juli wordt de eerste werkdag van 'elBulli Plus'.
"'elBulli' wordt nooit meer een restaurant zoals we ons dat allemaal voorstellen", begint Ferran Adrià z'n uitleg, "namelijk een plek waar klanten moeten reserveren om vervolgens te komen eten. In plaats daarvan komt op deze plaats het creatiefste en meest innoverende culinaire laboratorium ter wereld. Op 25 januari 2011 maak ik de nieuwe naam van 'elBulli' bekend, voorlopig is 'elBulli Plus' de projectnaam. Die dag zal ik ook de plannen en maquettes tonen van het nieuwe gebouw. Het wordt een complex van 1000 vierkante meter in hedendaagse architectuur en met een zwembad dat zal worden opgetrokken op de heuvelflank waar zich nu nog de parking bevindt. Op 1 december 2011 gaan de bouwwerken van start, begin 2013 zal ik dertig medewerkers aanwerven en op 1 januari 2014 openen we hier opnieuw de deuren". En wat zal de nieuwe 'elBulli' dan prcies inhouden? "Wat we willen doen, is ongezien in de gastronomiewereld, want het stoelt helemaal op creativiteit maar vooral ook op kennis delen. Het huidige restaurantconcept - een plaats waar een haute-cuisinechef gastronomische gerechten bereidt - bestaat al sinds 1700. Het is de hoogste tijd daar verandering in te brengen. In 1992 zijn we weliswaar al begonnen met ons 'taller' (creatief laboratorium), maar dat was nog altijd een verlengstuk van het restaurant. De nieuwe 'elBulli' zal alleen nog creatief laboratorium zijn, al zal het wel openstaan voor de buitenwereld".
Zal er in de nieuwe 'elBulli' nog gegeten kunnen worden? "Ja", zegt Adrià, "maar dan zonder reserveringen. Het zal zijn of ik jou bij mij thuis uitnodig. Er zullen wel degelijk gasten over de vloer komen, want ik heb hun feedback nodig over de concepten en menu's die ik bedenk. Met andere woorden, ik zal mijn genodigden uitdrukkelijk vragen om hun eetervaring achteraf kenbaar te maken, ofwel in de pers of op internet. Sommigen zullen hier één, twee of drie dagen van gerechten kunnen proeven. En ook wat het aantal genodigden betreft houd ik alle opties open: soms zal ik een groepje van acht mensen uitnodigen, andere keren zullen in Roses vijftig personen aan tafel kunnen schuiven. Dat is net het fantastische aan dit project: ik krijg totale bewegingsvrijheid! Zoiets is toch de droom van iedere creatieve geest?"
Voor zijn nieuwe culinaire laboratorium heeft Adrià een flinke sponsorpartner aan de haak geslagen: de spaanse telecomgigant Telefónica. "Het is de bedoeling dat we alle onderzoeksresultaten van het lab, de creatieve steekkaarten en de commentaren op de gerechten op het internet plaatsen. Mischien zelfs dagelijks. Zonder het web zou dit nieuwe concept gewoon niet mogelijk zijn, vandaar ook het belang van Telefónica. Boeken of kokscongressen hebben niet dezelfde impact en dezelfde directheid als internet".
Ferran Adrià zelf wordt de komende vier jaar de wereldwijde ambassadeur van het Spaanse telecombedrijf. Een betere illustratie van het feit dat de moderne keukenchefs heuse sterren zijn geworden, kan ik niet bedenken.

Plaats reactie