Kreeften doden op humane wijze

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Plaats reactie
Cees
Contacteer:

Kreeften doden op humane wijze

Bericht door Cees » 22 nov 2009, 00:02

Kreeften kunnen nu 'humaan' dood LONDEN - Veel mensen aarzelen in een restaurant kreeft te bestellen, omdat zij weten dat de kok het beest levend in een pan met kokend water zet. Een Brits bedrijf heeft er iets op gevonden: het heeft een apparaat ontwikkeld waarmee de kreeft 'humaan' kan worden gedood met een stroomstoot.

Dat heeft de Britse krant The Independent zaterdag gemeld. De doodsstrijd van een kreeft in een pan met kokend water kan drie minuten duren. Maar bij gebruik van de CrustaStun is het dier binnen 0,3 seconden vrijwel pijnloos dood. Ook blijkt uit proeven dat kreeft die snel met een stroomstoot is gedood, beter smaakt. Dat kan liggen aan de stress die de kreeft meemaakt in het kokende water.

Veel mensen aarzelen thuis kreeft te bereiden wegens de gillende geluiden die de beesten soms maken in het kokende water. Uitvinder Simon Buckhaven hoopt dat daar verandering in komt door de introductie van zijn CrustaStun. Voor thuisgebruik is zijn apparaat wel aan de dure kant: maar liefst 2500 pond (bijna 2800 euro).
Bron: De Telegraaf
Laatst gewijzigd door Cees op 22 nov 2009, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Cees
Contacteer:

Re: Kreeften doden op humane wijze

Bericht door Cees » 22 nov 2009, 00:06

Ik geloof absoluut, dat het ten goede van het vlees komt. Althans die redenering klinkt mij logisch in de oren...dat is immers bij vele dieren zo. En dat het dan Humaner kan, dat is absoluut een pre!

De prijs van het apparaat ?!?! Ja dat gaat in mijn ogen nergens over. Als ze die prijs eens flink verlagen naar 50 euries, dan zullen ze ook een flinke afname krijgen, anders word het in mijn ogen helemaal niks. Maar wie weet heb ik het wel mis.

Edit: Ok ok, het is wel een aardige machine...dus 50 euries......dat zal het niet worden. Toch is de prijs natuurlijk veel te hoog voor het meerendeel van de horeca bedrijven.
Afbeelding
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 22 nov 2009, 00:25

Lol 2800 euro laat maar.
Dat mijn visboer dat apparaat maar koopt met de garantie dat ze dezelfde morgen zijn gedood anders laat maar.
Practice what you preach

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 22 nov 2009, 00:38

Een paar jaren geleden was er een Canadees bedrijf dat een machine ontwikkelde die kreeften verdoofde met extreem hoge druk. Voordeel was dat tegelijk ook het panster verbrijzelde. Maar ook die machine kostte veel te veel en ik heb er sindsdien niks meer van gehoord. Wel bizar, zo'n "naakte" rauwe kreeft.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 22 nov 2009, 17:36

cyrano schreef:Een paar jaren geleden was er een Canadees bedrijf dat een machine ontwikkelde die kreeften verdoofde met extreem hoge druk. Voordeel was dat tegelijk ook het panster verbrijzelde. Maar ook die machine kostte veel te veel en ik heb er sindsdien niks meer van gehoord. Wel bizar, zo'n "naakte" rauwe kreeft.
De Machine zelf ken ik niet, maar een Belgisch bedrijf voert sinds 3 jaar wel de kreeften op deze manier beandelt in. Vorig jaar waren ze één van de genomineerde op de horeca expo in gent. Het grote voordeel is dat je inderdaad een naakte kreeft hebt die volledig intakt is en je zo op die manier een heel resem van nieuwe gerechtjes kan creëren met een toch iets andere smaak, hierbij denk ik dan aan gebakken of gegrilde kreeft zonder dat je ze eerst moet koken. Echt wel handig :lol:
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Pinxo

Bericht door Pinxo » 23 nov 2009, 10:07

Ik moet toch even terugdenken aan dit onderwerp
Daarom ga ik er vanuit dat de kreeft gewoon niet in staat is om pijn te voelen maar misschien is dat een beetje hypocriet :roll:

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 23 nov 2009, 10:37

Pinxo schreef:Ik moet toch even terugdenken aan dit onderwerp
Daarom ga ik er vanuit dat de kreeft gewoon niet in staat is om pijn te voelen maar misschien is dat een beetje hypocriet :roll:
Tijdens mijn opleiding heb ik het ook zo begrepen!! maar wat is pijn?? zolang dat niet gedefiniërd is kan men dit moeilijk bepalen vrees ik. Ik snij ze ook levend door, ben ik daarvoor een dierenbeul? tja volgens gaia wel :oops:
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Eelco_87

Bericht door Eelco_87 » 27 nov 2009, 16:41

Het probleem is dat mensen pijn ook als emotie beleven. Een primitief dier als een kreeft reageert veel directer op prikkels, dus pijn is misschien nieteens het goede woord.

Uiteraard vinden er verschillende chemische en neurotische processen plaats wanneer een kreeft voelt dat het water richting het kookpunt gaat, en het smaakargument van die elektroshok geloof ik dus ook wel.

Dat het zo veel geld moet kosten vind ik wel erg vreemd, want een fohn in je spoelbak gooien werkt ook gewoon (NIET PROBEREN.

tamir

Bericht door tamir » 06 jan 2010, 08:55

je kan toch ook gewoon zoiets gebruiken?

http://www.security-discount.com/produc ... -volt.html" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

Plaats reactie