Braakhekke....verloedering chefkok door werving op TV

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Plaats reactie
Cees
Contacteer:

Braakhekke....verloedering chefkok door werving op TV

Bericht door Cees » 07 nov 2009, 00:47

'Verloedering vak chef-kok door werving op tv

Afbeelding

Joop Braakhekke haalt uit naar Jonnie Boer en Herman den Blijker. Hij vindt dat door het werven van keukenpersoneel op tv het vak van chef-kok verloedert.

Ook demystificeert het ambacht. "Ik vind het helemaal niets, zulke televisie haalt het vak omlaag", zegt Braakhekke vrijdag in het AD.

IJdelheid
Volgens de eigenaar van Le Garage krijg je het vak alleen onder de knie door het maken van vlieguren en niet door voor de camera te staan. "Televisie heeft niets met passie te maken, maar met ijdelheid."

Geheimen
Bovendien vindt Braakhekke door de vele aandacht op televisie dat het koksvak te veel geheimen prijsgeeft. "Er moet een zweempje van romantiek om blijven hangen, want dat is juist aantrekkelijk voor bezoekers." Overigens vindt de klagende kok het wel een goede zaak dat de kookprogramma's amateurs inspireren.

Bron : http://www.horecaentree.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Cees
Contacteer:

Re: Braakhekke....verloedering chefkok door werving op TV

Bericht door Cees » 07 nov 2009, 00:49

reactie:

Boer niet blij met uitspraken Braakhekke

Chef-kok Jonnie Boer is niet te spreken over de woorden van Joop Braakhekke, die vindt dat tv-koks en hun programma's het vak omlaag halen.

"Een erg domme uitspraak", aldus Boer in de Telegraaf. "Ik ben erg verbaasd dat Joop dit over mij zegt. Ten eerste sta ik zes keer per week in mijn restaurant aan de kachel. Ik ben wel eens op tv geweest maar ik ben echt geen tv-kok."

Rare uitspraak
Boer vervolgt: "En dat dit soort programma's het vak omlaag zouden halen is ook een rare uitspraak. Als je ziet op wat voor een mooie manier koks zoals Herman den Blijker - en Sergio Herman in België - dat doen, door ook zelf in de keuken te staan. Dat komt het vak alleen maar ten goede."

"Voor mij blijft het belangrijkste dat ik zelf elke avond in de keuken van mijn restaurant kan staan", aldus de Boer in de Telegraaf.

Bron: http://www.horecaentree.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 07 nov 2009, 00:56

Wat vinden jullie ervan?

Mijn mening: Contradictie van Braakhekke?

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 07 nov 2009, 01:11

Er heerst veel kortzichtigheid als iemand op TV komt.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 07 nov 2009, 01:27

Wou nog wel zeggen, dat de persberichten ook uit de lucht gegrepen kunnen zijn , of dat er heel andere dingen zijn gezegd en verder verkeerd zijn geintrepeteerd. Als het wel waar is, dan vind ik het absoluut niet netjes om in de kleine wereld die horeca heet, zulke dingen te zeggen en daarmee mensen/koks in een slecht daglicht te zetten.

Ik sluit mij volledig aan bij het bericht van Jonnie Boer.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 07 nov 2009, 02:47

Joop Braakhekke is boos
AMSTERDAM - Joop Braakhekke is boos. De kok ontkent uitspraken te hebben gedaan over collega's Jonnie Boer en Herman den Blijker.

Joop zou in het AD hebben gezegd dat hij niet te spreken is over de programma's van de tv-koks: "Ik vind het helemaal niets. Zulke televisie haalt het vak omlaag."

In Shownieuws ontkent Joop dat hij de uitspraken heeft gedaan. "Dat is toch te gek voor woorden, ik ben sprakeloos. Wat er staat heb ik helemaal nooit gezegd", laat Joop weten. (...)"Ik ben er verdrietig van. Ik wil het graag uit de weg hebben, want ik draag beiden een warm hart toe."

Het AD heeft laten weten dat Joop zijn uitspraken wel degelijk heeft gedaan en dat er niet gerectificeerd wordt.
Zo zie je maar weer, wat een schade de pers kan brengen!

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 07 nov 2009, 10:05

buiten het feit of het nou waar is of niet..

Het is naar mijn mening wel goed voor het vak.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 07 nov 2009, 10:46

het maakt het vak wel opnieuw sexy en uitdagend. Enkel een nadeel dat door de vele programmas iedereen denkt een criticus te zijn en het wel te kennen. Natuurlijk kan ook dit een voordeel zijn en het kore van het kaf scheiden. Enekel heb ik een vraag bij lgende. Als comme chez toi een ster verliest omdat de schoonzoon het overnam (hetgeen al jaren was maar niet officieel) en dit als reden een andere chef. Hoe kunnen dan andere chef's die door het overvloedig tv werk nog amper in hun keuken staan de sterren behouden?? Voor mij is het duidelijk en moesten beide de sterren behouden want het team dat erachter staat is minstens even belangrijk als de chef.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 07 nov 2009, 23:49

Ik heb een paar maanden bij Le Garage gewerkt.., en geloof mij: het enige waar Braakhekke zich niet mee bezig hield, was koken....

Dus alles wat hij ten nadele over tv-koks gezegd heeft kan teniet gedaan worden door zijn eigen "acties als tv-kok" aangezien dit pure ijdelheid en arrogantie betrof in mijn ogen.

De man is "on his way down" en hij weet het..
Ik kan nog veel meer vertellen, maar dat haalt weinig uit.
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Will

Bericht door Will » 08 nov 2009, 00:27

Dat uitgerekend Braakhekke over ijdelheid en verloedering begint is wel wat typisch ja.
Laten we niet de tenenkrommende Ambi Pur reclame vergeten: 'Vandaag een recept voor een heerlijke Hollandse pot' Dat zie ik Jonnie of Herman toch niet zo snel doen. :D

http://www.youtube.com/watch?v=iZxXtpjev88

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 08 nov 2009, 10:27

Die reclame met die toilet zooi is natuurlijk niet gedaan uit financieel oogpunt, het is gewoon een uitstekend produkt. Het is een eer om dit spul aan te mogen prijzen, dat moet je toch begrijpen Will. :wink:

berexstone

Bericht door berexstone » 08 nov 2009, 14:04

Ik ben een groot voorstander van kookprogramma's op tv. Altijd geweest. Sinds de jaren vijftig heeft dit een enorme bijdrage geleverd aan het voor iedereen toegangelijk maken de gastronomie en dus restaurantbezoek. Braakhekke vergeet dat hij zo ongeveer alles aan de tv te danken heeft.
Ik kan helaas geen nederlandse zenders ontvangen maar vrienden sturen me de Vlaamse series 'Mijn Restaurant' en 'De Beste Hobbykok' op. Peter Goossens en Sergio Herman geven daarin goed en deskundig advies. Waar veel mensen, zowel hobbykoks als professionals veel van kunnen leren.
In Frankrijk is er 'Bon Appétit Bien Sûr" gepresenteerd door Joel Robuchon. Sinds kort draait er op France 3 een kookprogramma waarin een kijker zich mag aanmelden om met een topkok te koken (vorige week Jean-Paul Abadie, de week ervoor Régis Marcon) gedurende vijf dagen. Een extra troef is dat de leveranciers, landbouwers, vissers en wijnbouwers waar de chef z'n produkten betrekt ook aan bod komen. In Duitsland heb je de Küchenschlacht met aan het begin van de week 6 kanditaten o.l.v. een goede chef Alfons Schubeck (*), Alexander Herrmann (*), Kolja Kleeberg (*),
Lea Linster (*), Johann Lafer (*). In Zwitserland Andreas C. Studer en Betty Bossi... Ik denk dat Joop Braakhekke inziet dat zijn tijd aan het fornuis voorbij is en zich nog nauwelijks kan meten met een goede hobbykok, laat staan de grote jongens. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je in "Le Garage" niet goed eet. Integendeel je eet er door de perfecte brigade en Alessandro Roscioli zelfs zeer goed. Joop Braakhekke is gewoon de perfecte stadsherbergier !

BorTan
Contacteer:

Bericht door BorTan » 09 nov 2009, 17:39

Ik kan me nog een periode herinneren, dat de heer Braakhekke zelf niet van de televisie was weg te branden; je kon geen "zichzelf respecterende" actualiteitenrubriek aanzetten, of je zag zijn hoofd wel langskomen; moest hij in die tijd dan ook niet zelf "achter de kachel" staan ?

Overigens hoeven al die kookprogramma's op televisie van mij ook niet; er zijn erbij waarop een manier van koken wordt "onderwezen", waar een normaal mens "geen soep van kan koken".

Feitelijk ingaand op de programma's van de heer Den Blijker, deze mogen van mij helemaal wegblijven; ze hebben weinig tot niets met "koken" te maken, zijn traag en lopen over van niet ter zake doend geleuter, worden teveel onderbroken door sponsorende reclame en worden tegen mijn zin op "prime time" uitgezonden; dan zie ik nog liever een herhaling van een "oude" film.

Groeten, Robert
vervoer over water, de juiste weg

harpot

Bericht door harpot » 10 nov 2009, 18:54

Dat uitgerekend Braakhekke dit moet zeggen, ten eerste is hij helemaal geen kok maar maitre en heeft hij voor kok gespeeltd op TV waar hij begonnen is op ATV en ten 2 is het juist Braakhekke die het vak omlaag haalt, zoals hij met producten omging in zijn tv-progamma overal met zijn vinger in.
En Braalhekke heeft totaal geen respect voor anderen, zo heb ik hem meegemaakt op de wineproffesionals in de RAI waar hij perse voor Alain Caron langs moest terwijl deze bezig was met een workshop samen met wijnenimporteur Gilles Faelens en toen meneer Braakhekke in de pan keek en daar mosseltjes zag deed hij meteen met z'n dikke wordsten vingertjes een greep in de pan en "vrat' een hand vol mosselen op. ook toen de bordjes 'uit' gingen moest hij ook weer zonodig een portie nemen waardoor de deelnemers van de workshop minder hadden. DAT is het vak omlaag halen!!
Het moest me even van het hart.

berexstone

Bericht door berexstone » 10 nov 2009, 20:32

Joop Braakhekke, de maître met vuurvaste vingers. Fantastig toch ?

SHFTW

Bericht door SHFTW » 10 nov 2009, 22:25

Ik vind het juist enorm gaaf om naar die programma's te kijken. Live bij sergio herman in de keuken... dat zie je niet zo snel maar tv maakt dit mogelijk. Top!

Will

Bericht door Will » 10 nov 2009, 22:33

Is dat tv-programma van Sergio ergens te downloaden? Hoe heet het programma trouwens?

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 25 nov 2009, 11:41

Braakhekke wil Boer en Herman wel als collega's
woensdag 25 november 2009
Joop Braakhekke zou best wel een restaurant willen beginnen met Jonnie Boer en Sergio Herman. Als dat tenminste niet zoveel geld zou kosten.

Dat zegt hij vandaag in De Pers. Braakhekke was maandag aanwezig bij Bridges, het nieuwe restaurant van hotel The Grand in Amsterdam, waar chef-kok Aurélien Poirot zijn gasten schelpdiertjes voorschotelde.

Crisismoeras
Braakhekke: "Eindelijk eens een goed restaurant. De laatste tijd zat Nederland echt in een crisismoeras. Amerikanen weten nog wat echte glamour is en vinden het niet erg om geld uit te geven aan goed eten in de horeca. Nederlanders vinden het maar zonde."

Een restaurant met topchefs Jonnie Boer en Sergio Herman zal er dus waarschijnlijk niet inzetten voor de bebrilde kok. "Dat kost ook weer een hoop geld."

Niet uitgehaald
Onlangs nog berichtten media dat Braakhekke zou hebben uitgehaald naar televisiekoks als Jonnie Boer en Herman den Blijker. Braakhekke gaf echter aan nooit een kwaad woord over hen gezegd te hebben.

Bron: HorecaEntree

Milou

Bericht door Milou » 25 nov 2009, 17:11

Tja... Ik vind de reactie van Braakhekke nogal overtrokken..

Uiteindelijk beweert hij ook nog dat hij niets heeft gezegd terwijl er toch een kern van waarheid in zal zitten.

Je ziet tussen de bekende koks van nu totaal geen rivaliteit tijdens de programma's, eerder samenwerking om er juist iets leuks van te maken..

Misschien dat Joop zichzelf buitengesloten voelt, maar daar kan ik immers niet over oordelen.

Ik zelf ben het net als mijn collega's eens dat er op dit moment een echte hype is aan kookprogramma's, de een is beter dan de ander en soms geeft het een mismaakte vorm van realiteit...

Wel vind ik topchef vips erg leuk aangezien je de masterclasses apart kon bekijken en zelfs ik hier nog veel van kon leren.

En ja je gaat het natuurlijk niet tegen, das net zoiets als de zoveelste idols of xfactor..

Het zei zo, mocht je het echt niet leuk vinden kijk er dan gewoon niet naar.

Forumgroeten Milou
Het leven van een kok gaat niet over rozen...

Plaats reactie