Beluga Nr 1 volgens Lekker

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Plaats reactie
Sandman
Contacteer:

Beluga Nr 1 volgens Lekker

Bericht door Sandman » 12 nov 2007, 16:16

Afbeelding

terecht....??

paulbrussel

-

Bericht door paulbrussel » 12 nov 2007, 16:37

Terecht? Het is altijd een wisseling van de grote 3 - 4. Een ook persoonlijk. Net als de collega's vind ik nog steeds Sergio Herman de beste chef van Nederland, zoals Peter Bruins voor mij de beste gastheer blijft.

Merkwaardig is de discrepantie tussen de oordelen bij de drie gidsen. Lekker acht ik het minst betrouwbaar, maar Edwin Kats wordt daarin toch nummer 4 terwijl Michelin hem de tweede ster nog ontnam en hij bij GM nog niet bij de eerste 9 behoort.
Laatst gewijzigd door paulbrussel op 12 nov 2007, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 12 nov 2007, 17:16

ben vrijdag bij beluga weesten eten en een jaar geleden bij sluis.. bijde even goed alleen de zaak in maastricht is veel mooier

danny-b

Bericht door danny-b » 13 nov 2007, 08:24

Terecht? tja, voor de één wel voor de andere niet.
Gelukkig blijft smaak heel persoonlijk en dat maakt het samenstellen van deze lijstjes ook wel erg lastig.

Alle restaurants ( op af en toe een uitzondering na dan... ) in de top 100 van de lekker hebben hun sporen verdient en zeker de bovenste 20 presteren op zeer hoog en constant niveau. Alleen zullen niet alle inspecteurs van dezelfde kookstijl houden.

Ik vind persoonlijk de lekker een leuke leidraad om een goed restaurant uit te zoeken maar waardeer de mening van de michelin toch net even hoger.

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 13 nov 2007, 08:37

wat ik ook raar vind is dat sommige sterren zaken niet in de top 100 staan maar zaken zonder ster wel.
of sommige sterrenzaken staan lager in de lijst dan zaken die geen ster hebben...

als je een ster heb zou je toch hoger in de lijst moeten staan dan een zaak die geen ster heeft..

sjaak

Bericht door sjaak » 13 nov 2007, 12:17

Ben ik niet helemaal met je eens marielle
het zijn en blijven altijd moment opnames en hoe graag we zouden willen dat het niet zo is iedereen heeft wel eens een mindere dag.
En waar michelin bij de eerste ster vooral focust op het eten, kijkt lekker naar de totaal beleving, parkeren ambiance, bediening/service, eten.
waardoor het kan zijn dat iemand die geweldig kookt maar aan de rest wat minder aandacht besteed in de lekker lager kan staan dan in de michelin gids.

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 13 nov 2007, 14:41

zo had ik het nog niet bekeken idd...
dan ben ik het wel weer beetje met jou eens :wink:

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 13 nov 2007, 16:14

sjaak schreef:waardoor het kan zijn dat iemand die geweldig kookt maar aan de rest wat minder aandacht besteed in de lekker lager kan staan dan in de michelin gids.
Eén ster voor een restaurant met één couvertje is anders ook iets heel anders dan één ster voor een restaurant met 5 couvertjes.

Overigens ben ik zo langzamerhand iets meer gecharmeerd van GaultMillau die meer aandacht / waardering heeft voor de innovatievere keukens; bovendien lijkt Michelin met 'quota' te werken voor een bepaalde hoeveelheid 1-, 2- en 3-sterrenzaken per land.

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 13 nov 2007, 16:16

sjaak schreef:het zijn en blijven altijd moment opnames en hoe graag we zouden willen dat het niet zo is iedereen heeft wel eens een mindere dag.
Ik neem aan dat als het om de top gaat een mindere dag niet wordt meegeteld en een waardering gebaseerd is op verschillende bezoeken.

Overigens verwacht ik in een 3-sterren/topzaak eigenlijk nooit een mindere dag; ik betaal immers ook niet minder op een mindere dag, en zeker restaurants als Beluga zijn schrikbarend duur (de genoemde bijvoorbeeld 65 € voor een 2-gangenlunch...).

sam
Contacteer:

Bericht door sam » 13 nov 2007, 17:50

Eigelijk zijn al die gidsen bullshit.Je kan pas oordelen als je er zelf heb gegeten en als dan je verwachting waar gemaakt word was het goed.Het is allemaal een kwestie van smaak.....en die is bij niemand het zelfde.Natuurlijk kan je de ervaring van iemand anders meenemen in je verwachting,maar wat ik lekker vind is voor een ander misschien niks.

Michelin gaat ergens toch wel 5 keer eten voordat ze iemand een ster geven,mijn ervaring is toch wel dat de lekker meestal 1 keer ergens gaat kijken.Ik vind michelin toch het meest betrouwbaar wat dat betreft.
Ik sta nergens in.......maakt me ook niks uit ik zit wel elke dag vol!

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 13 nov 2007, 18:12

sam schreef:Het is allemaal een kwestie van smaak...
Nu, dat lijkt me iets te eenvoudig gesteld. Veel koken (neem bv de cuisson) heeft toch echt met techniek, kunde en ervaring te maken, niet met smaak. En tegenwoordig is productkennis ook van belang, zeker als het om de betere restaurants gaat.

Of een restaurant nu altijd vol zit, lijkt me geen maatstaf; dat geldt ook voor de Pizza-hut, de Van der Valk en de MacDonalds...

sam
Contacteer:

Bericht door sam » 13 nov 2007, 18:55

Er is een heele grote groep die mc donalds lekker vind.over mond gevoel, cuison ,structuur heeft ook iedereen een verschillende mening.Hier kunnen we eeuwig over discuseren,dat is dus mijn punt.
Je heb gelijk het is kort door de bocht maar het is mijn mening.

Ik wil ook niet opscheppen over dat ik vol zit dat was niet mijn bedoeling,ik wil er mee zeggen dat LEKKER voor iedereen een andere beteknis heeft en dat daarom de gidsen een leidraad kunnen zijn.
Maar wie zijn dan eigenlijk de mensen die de gidsen schrijven?Hebben zij de vakkennis in huis om iemand anders te beoordelen?
Is dat een gewone gast of Cees Helder.

Wat ik al zij je kan hier jaren over praten en van mening verschillen.
Ik heb alleen een mening over een restaurant als ik er zelf heb gegeten.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 14 nov 2007, 08:16

Wie zijn die mensen die je beoordelen? Jij laat de naam vallen van Cees Helder, ik heb sterk de indruk dat hij mij beoordeeld heeft voor een van de gidsen

danny-b

Bericht door danny-b » 14 nov 2007, 12:20

Cees Timmerman schreef:Wie zijn die mensen die je beoordelen? Jij laat de naam vallen van Cees Helder, ik heb sterk de indruk dat hij mij beoordeeld heeft voor een van de gidsen
Volgens mij zijn wij beoordeeld door kees en maartje boudelink voor de gault millau dus het zou best eens kunnen.

paulbrussel

Bericht door paulbrussel » 16 nov 2007, 17:44

sam schreef:Maar wie zijn dan eigenlijk de mensen die de gidsen schrijven?Hebben zij de vakkennis in huis om iemand anders te beoordelen?

'Gewone' gasten kunnen toch ook wel goed oordelen? Zeker zij die heel veel ervaring hebben?

En zeker: ook ik heb geen serieuze mening over restaurants die ik niet bezocht heb. Wel gebruik ik inderdaad gidsen als leidraad voor keuzes: als ik lees dat een restaurant 'klassiek' kookt, of de kaart er al te klassiek uitziet, dan ga ik daar niet heen als liefhebber van de meer creatieve keuken. (Maar ook dit zegt natuurlijk nog niets over de kwaliteit; die kan zowel in creatieve als klassieke zaken middelmatig of juist uitstekend zijn.)

sam
Contacteer:

Bericht door sam » 16 nov 2007, 18:36

paulbrussel schreef:
sam schreef:Maar wie zijn dan eigenlijk de mensen die de gidsen schrijven?Hebben zij de vakkennis in huis om iemand anders te beoordelen?

'Gewone' gasten kunnen toch ook wel goed oordelen? Zeker zij die heel veel ervaring hebben?

En zeker: ook ik heb geen serieuze mening over restaurants die ik niet bezocht heb. Wel gebruik ik inderdaad gidsen als leidraad voor keuzes: als ik lees dat een restaurant 'klassiek' kookt, of de kaart er al te klassiek uitziet, dan ga ik daar niet heen als liefhebber van de meer creatieve keuken. (Maar ook dit zegt natuurlijk nog niets over de kwaliteit; die kan zowel in creatieve als klassieke zaken middelmatig of juist uitstekend zijn.)
Gelukkig dan zijn we het toch bijna eens! :D

jean

Bericht door jean » 25 nov 2007, 14:27

Waar ik mij bij "Lekker" over verbaas is de ogenschijnlijk onverbondenheid tussen tekst en trede op de 500-ladder. Bijvoorbeeld: Een bedrijf wordt behoorlijk afgebrand en staat op plaats 150. Een ander krijgt alleen maar lof en krijgt plaats 300 toegewezen. M.i. een niet erg betrouwbare leidraad dus. Natuurlijk zijn pak 'em beet de eerste 50 goed, maar deze zijn reeds in diverse media door vakmensen beschreven. Hier hebben wij Lekker niet voor nodig.

Plaats reactie