tonka bonen verboden in Belgie

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Plaats reactie
cookie
Contacteer:

tonka bonen verboden in Belgie

Bericht door cookie » 06 okt 2007, 11:32

Het rek van de tonkabonen van ISFI werd al een par weken niet meer aangevuld in de metro te hasselt,even naar de directeur gestapt en gevragd wanneer deze terug binnenkwamen omdat ik er enorm graag me werk,zowel in sauzen als koekjes
Hij wist t niet en belde naar de importeur met het antwoord dat FAVV ze uit de handel heeft doen nemen,er zou dus ergens een bepaalde stof inzitten die schadelijk ZOU KUNNEN ZIJN
:roll:

Zijn ze in nederland nog te krijgen?
Heb al mss 10 telefoons gedaan en in belgie is het inderdaad gedaan met de boontjes
:cry:
Afbeelding

Gert
Contacteer:

Bericht door Gert » 06 okt 2007, 17:29

wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij tonka-bonen?

Kook Junk

Bericht door Kook Junk » 06 okt 2007, 19:01

Is in Nederland wel bekend dat het bij veel gebruik de maagwand aantast, is dus een heftig goedje
Maar nog niet verboden, in Amerika is het al wel veboden.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

ISPC

Bericht door Leo » 07 okt 2007, 09:48

Bij de ISPC kan je ze nog gewoon kopen volgens mij.
Die zitten ook in Antwerpen.

Het verhaal over die tonka bonen heb ik ook al eerder gehoord.
Ik meen me te herinneren dat we in Zwitserland die dingen bij de apotheek moesten halen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Tonka bonen

Bericht door Leo » 07 okt 2007, 09:51

Afbeelding

De boon bevat echter tot wel 10% coumarine dat in grote hoeveelheden een bloedstollingsremmende gifstof is. Daarom worden de bonen voor gebruik in alcohol geweekt. Desondanks is de toch al geringe consumptie van tonkabonen verder afgenomen vanwege het vermoeden dat coumarine niet alleen giftig is, maar ook kankerverwekkende eigenschappen heeft

bron : wikipedia
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 07 okt 2007, 22:38

slik :shock:

nuja,das zoals asphertaan enzo in de cola's

ISPC luik heb ik al gebeld en ze hebben al alles uit de rekken gehaald,dus vermoed antwerpen ook
Als ik je bron van wikepedia lees denk ik toch da ik in plaats van verder te zoeken men laatste stuks ga weg gooien :lol:

Gert
Contacteer:

Bericht door Gert » 08 okt 2007, 13:33

dankje

niet zo'n fijn boontje dus.. :wink:

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 08 okt 2007, 15:22

eigenlijk wel,het aroma kan je eigenlijk vergelijken met honing,hooi,vanilleachtig,is echt super
Aan ene kant,er is zoveel slecht voor de gezondheid en je gebruikt er geen 100gram per keer van,ongeveer 1 boontje op een 3 liter ongeveer

Aan de andere kant,wil ik m'n gasten niet vergiftigen :lol:

Gert
Contacteer:

Bericht door Gert » 08 okt 2007, 18:54

erg jammer dat ie een beetje giftig is inderdaad :cry: want het klinkt heel lekker!

Vanilla

Re: TONKABONEN VERBODEN IN BELGIE

Bericht door Vanilla » 25 sep 2008, 07:53

Me schreef alop dit forum dat het gebruik van tonkabonen in levensmiddelen en bereidingen omstreden is. Dat heeft alles te maken met het feit dat tonkabonen coumarine bevatten. Pluspunt van de coumarine is dat zij zorgt voor de typische smaak van tonkabonen. Minpunt daarentegen is dat tonkaboon tot 10% coumarine bevat en coumarine kan om meerdere redenen schadelijk zijn voor de gezondheid. Coumarine is een bloedverdunner en kan bij inname in grote doses onder meer leverschade, nierschade en hoofdpijn veroorzaken. Verder vermoedt men dat coumarine niet alleen giftig is, maar ook kankerverwekkend. Om die reden is het gebruik van tonkabonen in de USA al sinds 1954 verboden. Sindsdien is het toen al geringe verbruik nog verder gedaald.
In Belgie duurde het tot 1997 voor het gebruik van tonkabonen aan banden werd gelegd. In het Koninklijk Besluit van 29.08.1997 staan tonkabonen op de lijst van gevaarlijke planten die niet als of in voedingsmiddelen mogen worden gebruikt. Dat betekent dat het gebruik van tonkabonen in gerechten is verboden.

enkel als aroma

Keukendeuren blijven dicht voor tonkabonen, maar er is (gelukkig) een achterpoortje. Het artikel 2, paragraaf 2 van het Koninklijk Besluit zegt immers dat deze bepaling niet van toepassing is voor de productie van aroma's van tonkabonen. Dat aroma wordt dan bijvoorbeeld gebruikt in ganaches of in karamelsuikerwerk. Een aanbevolen werkwijze is de volgende. De bonen breken of raspen. De snippers meekoken met de room of de melk. Laat het mengsel langdurig trekken en afkoelen in een gesloten recipiënt. Het afsluiten voorkomt dat het aroma vervliegt, maar ook dat andere levensmiddelen in de koeling de geur overnemen. Zorgvuldig zeven voor gebruik want de tonkaboon zelf is niet eetbaar.

Er is ook een lijst 3 Te notificeren planten indien in voorgedoseerde vorm (want giftige planten)
Men vindt onderandere ook dit terug op de lijst: Allium spp. Ui, Prei, Knoflook Oignon, Poireau, Ail
En nog meer, lees de lijst maar eens héél aandachtig
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... r_arch=002

WAAR GAAN WE DAN NAARTOE??

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 25 sep 2008, 19:52

Hoi Hoi Annie,(vanilla)
Het is en blijft inderdaad moeilijk om Tonkabonen te verkrijgen hier in België.
Leo jij spreekt over ispc antwerpen?????? ik ken alleen de nieuwe Hanos hier maar bij mijn weten is er enkel ispc gent, luik en brussel, antwerpen is een open markt :P :P
Als ik de tonkabonen verwerk is het voor mijn raviolie gevuld met creme brulle, en dan maak ik eerst een infuus van melk en de bonen alvorens verder te gaan.Laat ze zeker geen nacht trekken want dan heb je toch een iets bittere smaak die vrijkomt volgens mijn ervaring.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 sep 2008, 21:09

dan bedoelde ik denk ik ook Gent.
www.koksforum.nl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 25 sep 2008, 23:23

Vanilla schreef:Me schreef alop dit forum dat het gebruik van tonkabonen in levensmiddelen en bereidingen omstreden is. Dat heeft alles te maken met het feit dat tonkabonen coumarine bevatten. Pluspunt van de coumarine is dat zij zorgt voor de typische smaak van tonkabonen. Minpunt daarentegen is dat tonkaboon tot 10% coumarine bevat en coumarine kan om meerdere redenen schadelijk zijn voor de gezondheid. Coumarine is een bloedverdunner en kan bij inname in grote doses onder meer leverschade, nierschade en hoofdpijn veroorzaken. Verder vermoedt men dat coumarine niet alleen giftig is, maar ook kankerverwekkend. Om die reden is het gebruik van tonkabonen in de USA al sinds 1954 verboden. Sindsdien is het toen al geringe verbruik nog verder gedaald.
In Belgie duurde het tot 1997 voor het gebruik van tonkabonen aan banden werd gelegd. In het Koninklijk Besluit van 29.08.1997 staan tonkabonen op de lijst van gevaarlijke planten die niet als of in voedingsmiddelen mogen worden gebruikt. Dat betekent dat het gebruik van tonkabonen in gerechten is verboden.

enkel als aroma

Keukendeuren blijven dicht voor tonkabonen, maar er is (gelukkig) een achterpoortje. Het artikel 2, paragraaf 2 van het Koninklijk Besluit zegt immers dat deze bepaling niet van toepassing is voor de productie van aroma's van tonkabonen. Dat aroma wordt dan bijvoorbeeld gebruikt in ganaches of in karamelsuikerwerk. Een aanbevolen werkwijze is de volgende. De bonen breken of raspen. De snippers meekoken met de room of de melk. Laat het mengsel langdurig trekken en afkoelen in een gesloten recipiënt. Het afsluiten voorkomt dat het aroma vervliegt, maar ook dat andere levensmiddelen in de koeling de geur overnemen. Zorgvuldig zeven voor gebruik want de tonkaboon zelf is niet eetbaar.

Er is ook een lijst 3 Te notificeren planten indien in voorgedoseerde vorm (want giftige planten)
Men vindt onderandere ook dit terug op de lijst: Allium spp. Ui, Prei, Knoflook Oignon, Poireau, Ail
En nog meer, lees de lijst maar eens héél aandachtig
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... r_arch=002

WAAR GAAN WE DAN NAARTOE??
Mooi artikel Vanilla! Bedankt :)

Wat bedoelen ze precies met dit: Er is ook een lijst 3 Te notificeren planten indien in voorgedoseerde vorm (want giftige planten)?

Zijn ze wel of niet of een beetje giftig? En wat bedoeld met met voorgedoseerde vorm?

In iedergeval bedankt :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Vanilla

Bericht door Vanilla » 26 sep 2008, 07:41

Wel jongens, ik wil geen reclame maken maar ik werk voor een bedrijf dat tonkabonen in Belgie verdeeld, rechstreeks aan restaurateurs, pâtissiers, ijsbereiders enzovvort (pm gerust)

En ja, die andere planten en kruiden die in voorgedoseerde vorm dienen gebruikt te worden zijn giftig (daarom die voorgedoseerde vorm hé :mrgreen: )
Giftige selderijen en preien, jaja... :P :P

Wel, ik vind da erg

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 sep 2008, 07:42

Vanilla schreef:Wel jongens, ik wil geen reclame maken maar ik werk voor een bedrijf dat tonkabonen in Belgie verdeeld, rechstreeks aan restaurateurs, pâtissiers, ijsbereiders enzovvort (pm gerust)
reclame maken mag wel.... PM maar :D
www.koksforum.nl

Vanilla

Bericht door Vanilla » 26 sep 2008, 10:49

wij kennen mekaar al hé Leo :wink: (en ja, héhé ik weet het er staat een belgicisme :oops: :oops: )

en als reclame dan toch mag, meer info op www.eurovanille.com

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 26 sep 2008, 10:55

oeioei, Annie geen speciaal prijsje aan Leo alleen he, we hebben ook dikwijls genoeg getelefoneerd en was ook klant bij jou he,lol!! :P :P
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Vanilla

Bericht door Vanilla » 26 sep 2008, 13:09

tuurlijk nie Dave," ge moogt gerust zijn " :D En ja, dikwijls genoeg genoeg getelfoneerd en leuk mekaar hier eens tegen het virtuele lijf te lopen.

Nu nog "live" (en de kans is is groot want ik ben ook van "t stad" :P :P ) en anders op uwe meeting.

Lekoksportif

Bericht door Lekoksportif » 26 jan 2009, 17:16

tonka bonen kunnen wij nog steeds kopen bij de ispc! ook verkrijgbaar als extract, maar vind ik minder goed!
gebruik tonka in desserts, spongecakes, etc

munnik006

Re: tonka bonen verboden in Belgie

Bericht door munnik006 » 25 mar 2016, 14:29

beste mensen
ik ben vandaag op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam geweest en hier staat in het midden van de markt
een kraam met alle kruiden van de wereld en heel veel theesoorten.
hier heb ik Tonkabonen gevonden
voor ieder die ze wil gebruiken.
groetjes

Gerard

Plaats reactie