Forever Diamond Titanium messen

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
kwakster

Forever Diamond Titanium messen

Bericht door kwakster » 02 aug 2017, 17:22

Binnenkort hoop ik o.a 2 stuks Forever DT-19 Diamond Titanium koksmessen te ontvangen uit Japan.
Het gaat om koksmessen met een lemmet gemaakt van een gepatenteerde titanium legering waarin o.a diamantdeeltjes zijn verwerkt welke voor een zeer hoge slijtvastheid van de snede zouden moeten zorgen.
E.e.a zou een doorontwikkeling zijn van een Forever mes waar ik eerder deze review over maakte: viewtopic.php?f=7&t=8499

Onderstaande foto's heb ik even van het net geplukt, eigen foto's etc volgen zodra de messen binnen zijn.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kennis weegt niets.

kwakster

Re: Forever Diamond Titanium messen

Bericht door kwakster » 02 aug 2017, 17:23

De Dia-Titan messen waren voor mijn vakantie al binnengekomen, maar ik heb ze nu pas even gefotografeerd.
Een mij bekende profkok heeft zich al bereid getoond om een van de messen een tijdje uit te gaan proberen in een restaurantkeuken, en een van de koksmessen heb ik doorgestuurd naar een van de eigenaars van een Engels messenforum.
Zelf heb ik een van de santoku's in gebruik genomen in onze keuken.

Deze modellen heb ik op dit moment nog in bezit: 2 Santoku's en een koksmes.

Afbeelding

De santoku die ik zelf in gebruik heb genomen in onze keuken en waar ik tussendoor mee aan het testen ben qua slijpmogelijkheden.
De tekst op het lemmet blijkt niet erg bestendig tegen veelvuldig bepotelen, maar dat vind ik zelf niet zo'n probleem.

Afbeelding

De nog steeds in nieuwstaat verkerende Santoku:

Afbeelding

Specificaties:

Totale lengte: 32,1 cm
Lemmetlengte: 18,7 cm
Lemmetdikte: 1,51 mm
Lemmetmateriaal: titaniumlegering (48 HRC) met diamantdeeltjes, keramische deeltjes en zilver
Greepmateriaal: Kunststof
Gewicht: 84 gram

Het nog steeds in nieuwstaat verkerende koksmes:

Afbeelding

Specificaties:

Totale lengte: 35,0 cm
Lemmetlengte: 21,5 cm
Lemmetdikte: 1,78 mm
Lemmetmateriaal: titaniumlegering (48 HRC) met diamantdeeltjes, keramische deeltjes en zilver
Greepmateriaal: Kunststof
Gewicht: 94 gram
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 02 aug 2017, 17:24

Tot nu toe ben ik over het gebruik van de santoku in onze keuken eigenlijk best tevreden, en de twee dingen die het meest opvallen zijn het uiterst lage gewicht van het mes en de hoge agressiviteit van de fabriekssnede, welke overigens slechts papier slicend scherp is.
Aangezien een van de andere messen straks een tijdje gebruikt gaat worden door een echte kok die gewend is aan uitermate scherpe stalen messen ben ik aan het uitvogelen of de fabrieksscherpte nog te verbeteren is.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 02 aug 2017, 17:26

De fabriekssnede op het mes was slechts scherp genoeg om een A4-tje te slicen, en gezien door het loepje in mijn Victorinox zakmes had ik al gezien dat de apex over nagenoeg de gehele lengte micro-karteltjes had als gevolg van de vrij grove slijpmethode.
Het verbeteren van die scherpte (in mijn geval met Paper Wheels voorzien van verschillende diamant compounds) bleek mogelijk, en na 15, 6, en 3 micron waren de micro-karteltjes verdwenen en was de apex scherp genoeg om het haar op mijn handrug te scheren bij een snedehoek van tussen 25 en 30 graden inclusief.
Hoewel gemotoriseerd bleek e.e.a echter zeer tijdrovend, en met elke fijnere diamant compound ging het ook nog eens langzamer.

Al het werk bleek overigens nagenoeg nutteloos: na slechts 1 X gebruik op een goede houten snijplank voor het snijden van diverse ingrediënten voor een grote pastasalade (verschillende uien, paprika's, knoflook, en broccoli) bleek de apex hier en daar behoorlijk beschadigd (gezien door het loepje), en ik meende zowel microchipping als het omrollen van de snede waar te nemen.
Mede gebaseerd op mijn eerdere ervaringen met Cera-Titan vermoed ik dan ook dat Dia-Titan niet goed samengaat met gepolijste snedes van hoge scherpte, en dat ook deze legering het beter & langer doet met een minder verfijnde snede.
Verwijderen van de schade en slijpen van de snede ging overigens vrij gemakkelijk met een DMT Diafold Fijn/Rood, en daarna heb ik een kleine test gedaan met het snijden van karton.

Met de nieuwe & minder verfijnde snede heb ik (gemeten) 100 meter dubbelwandig karton plus 70 meter enkelwandig karton gesneden zonder dat dit ging scheuren, en toen was ik door mijn karton heen.
Bezien door mijn loepje reflecteerde de snede daarna weliswaar licht over de gehele lengte, maar geen schade in de vorm van micro-chips of omrollen, en ik ben er zeker van dat het mes met deze snede nog veel meer karton had kunnen snijden.
Ook is de snede nog steeds scherp genoeg om een A4-tje slicen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik ga nu de snede herslijpen met enkel de DMT Diafold Fijn/Rood, en daarna word het mes weer ingezet in onze keuken.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 15 aug 2017, 08:41

Naast het feit dat de titanium lemmeten 100 % rustproof zijn en de snedes een zeer hoge slijtagebestendigheid hebben bezit het materiaal ook actief bacteriedodende eigenschappen door de zilverdeeltjes in de legering.
Dit geldt overigens voor zowel de Diamond Titanium als de Cera-Titanium serie.

Japan Food Research Laboratories http://www.jfrl.or.jp/e/ heeft een test gedaan waarbij E-Coli bacteriën op meslemmeten uit verschillende materialen geplaatst werden, waarna foto's door een microscoop werden genomen om te zien wat er gebeurde.
Onderstaande foto vond ik op een Duitse website.
De bovenste rij toont een Forever titanium lemmet, terwijl de onderste rij een lemmet van roestvast staal laat zien.

Afbeelding
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 15 aug 2017, 11:27

Tot nu toe en na slechts een relatief korte testperiode zou ik zeggen dat dit mes een behoorlijk duurzame snede heeft.
Niet zozeer voor wat betreft de hogere regionen van scherpte, denk hairwhittling / treetopping / armhaar scheren (ofschoon ik van plan ben om daar nog verder mee te experimenteren met andere slijpmethodes), maar het lemmetmateriaal lijkt zeker sterk genoeg om een goed bruikbare snede te behouden in onze (thuis-) keuken.
Ofschoon titanium van 48HRC natuurlijk niet echt hard te noemen is, dient het in deze lemmeten voornamelijk als matrix om de diamant- en keramische deeltjes vast te houden welke verantwoordelijk zijn voor de hoge slijtagebestendigheid van de snede.
En ik denk dat dit samen met de andere bestanddelen van de legering genoeg is om voldoende sterkte en stijfheid te verkrijgen zodat de apex niet snel omvouwt of uitbreekt.
Ik heb het tenminste zelf nog niet gezien.

Momenteel ben ik aan het experimenteren met het compleet herslijpen van het lemmet (regrinden), dit aangezien de fabrieksslijping toch wat te dik was voor mijn smaak en ik wilde uitvinden of het überhaupt mogelijk zou zijn.
De fabriekssnede mat ergens tussen de 25 en 30 graden inclusief, met een dikte net achter de snede van 0,54 mm.
Op dit moment is het hele lemmet licht convex met iets dat lijkt op een zero edge, en de nieuwe apex past in de 20 graden inclusief uitsparing van mijn Tormek hoekmeter.
Naast het feit dat het mes nu vele malen beter snijdt lijkt de snede vooralsnog ook goed bestand tegen zowel het gebruik in onze keuken als het snijden van een behoorlijke hoeveelheid karton zonder omvouwen of chippen.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 17 sep 2017, 13:36

De nog steeds in nieuwstaat verkerende Santoku heb ik enige tijd uitgeleend aan sous-Chef Patrick, zodat er ook een beeld ontstaat hoe zo'n mes zich houdt in een professionele keuken.

Om dit mes gaat het:

Afbeelding

En onderstaand Patrick's letterlijke relaas in zijn eigen woorden:

"Ik heb met het mes bij elkaar 15-20 uur gesneden en voornamelijk groente.
Hier een lijstje wat ik er allemaal mee gesneden hebt (ongeveer):

5 kg tomaten
1,5 kg snijbonen
5 kg witte uien
1,5 kg peultjes ragfijn
0,5 kg aardappelen ragfijn
8 grote spitskolen
15kg paprika’s (alleen schoongemaakt)
5 kg Bouqet (wortel, ui, prei, knolselderij)
En ik denk zo ongeveer 2 kg aan overige kleine groente.

Verder heb ik hem nog veel gebruikt voor niet noemenswaardige klussen zoals:

Portioneren van vlees
Schoonmaken van vis
Kontjes afsnijden van verschillende groente etc.

Pluspunten

- Hij is dun, zo heb je minder weerstand om door iets heen te snijden
- Na dit alles gesneden te hebben, merk ik weinig tot geen verlies in scherpte
- Lichtgewicht, toch wel fijn als je meerdere uren per dag moet snijden.
- Hij is goed roestvast

Minpunten

- Hij is niet scherp genoeg voor sommige klussen (zoals bieslook snijden etc.)
- Absoluut niet geschikt voor pushcutting ( Ik ben er achter gekomen dat ik onbewust veel pushcut.)
- Bij wat hardere groente moet je wat meer kracht uitoefenen waardoor je het gevoel krijg dat je mes gaat zwabberen.
- Voor mij persoonlijk niet geschikt om iets ragfijn te snijden"

Patrick heeft daarna het mes bij mij omgeruild voor het exemplaar dat ik compleet herslepen heb en ook al enige tijd in gebruik had in onze keuken thuis, en Patrick's eerste indrukken van dit mes heb ik ook al ontvangen:

"Overigens heb ik het bewerkte mes alweer 2 dagen gebruikt en weer intensief mee gesneden.
Hij krijgt zo ongeveer dezelfde klussen, dus we kunnen goed vergelijken.
Ik merk nu al dat die veel prettiger snijdt, makkelijker om te pushcutten, zwabbert ook minder en hij lijkt scherper (of hij is scherper)"

Meer volgt later,
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 22 nov 2017, 11:54

Op 15 November ontving ik onderstaand mailtje van kok Patrick (momenteel Chef de Partie bij restaurant Cepes in Otterlo)

"Ik heb het niet meer helemaal precies bij gehouden, maar ik heb denk ik mijn eigen santoku (een Sakai Takayuki in gelamineerd VG10 staal - Kwakster) en jouw Diamond Titanium mes even veel gebruikt op dit moment.

Mijn eigen mes heb ik wel aangezet op een keramische staaf en die van jouw heb ik niks mee gedaan.

Zou ik volgende week even langs kunnen komen voor 't resultaat ?
Jouw mes is duidelijk nog veel scherper dan die van mij, tenzij ik deze even aanzet is die tijdelijk weer scherp."
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 23 nov 2017, 20:57

Een paar dagen geleden heeft kok Patrick beide messen gebracht, en vanmorgen kwam hij weer langs om zijn eigen mes op te halen.
De eerste twee foto's tonen Patrick's eigen Sakai Takayuki santoku in gelamineerd VG10 staal naast de eerder van een regrind voorziene Diamond Titanium santoku.
Patrick's mes had ik voor het nemen van de foto's al opnieuw geslepen omdat hij het z.s.m. weer terug moest hebben aangezien het zijn werkpaard is (ruim 5 jaar geleden nieuw aangeschaft)
Ik heb dit mes gedurende die jaren al diverse malen nageslepen, en het VG10 staal in dit mes is zeer goed gehard, in mijn ogen vergelijkbaar met Tojiro's VG10 staal.
Alle foto's tonen het Diamond Titanium mes zoals ik het ontving van Patrick, voor de foto's even schoongemaakt met een oude zachte tandenborstel en wat verdund afwasmiddel, maar nog niet opnieuw geslepen.

AfbeeldingAfbeelding

Het Diamond Titanium mes snijdt op dit moment inderdaad nog steeds beter dan Patrick's eigen Sakai Takayuki, maar dat is voor een belangrijk deel te danken aan het dunnere lemmet samen met de kleinere snedehoek (20 graden inclusief versus 25 graden inclusief)
De gebruikte snede van het Takai Sakayuki mes was vrijwel glad gesleten, terwijl de gebruikte snede van het Diamond Titanium mes juist grover is geworden en de apex verbreed.
De overgebleven scherpte is zodanig dat met enige moeite nog steeds een stuk A4 papier gesliced kan worden, maar de snede blijft hier en daar wel een beetje hangen op enkele microchips (welke tevens zichtbaar zijn op de foto's)
Patrick's mes daarentegen kon datzelfde A4 papier helemaal niet meer slicen, hoe ik het ook probeerde.
Door mijn Victorinox loepje en bij goed daglicht kon ik zien dat de gehele apex van het Diamond Titanium mes nu een zekere ruwheid heeft (naast de reeds genoemde microchips), hetgeen het effect heeft van micro- of zelfs nano-kartels.
De dikte net achter de huidige snede meet tussen de 0.25 en 0.3 mm, gemeten ongeveer 1 millimeter achter de apex.
Morgen wil ik het mes nog even testen op een paar tomaten, gewoon om te kijken of de snede deze überhaupt nog kan snijden of helemaal niet meer.
Voor kok Patrick is de huidige scherpte in elk geval onvoldoende om nog gebruikt te kunnen worden in de restaurantkeuken.

(Klik 2 X op de foto's voor meer detail)

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Hetgeen zowel mijzelf als Patrick het meest verbaasde is dat het mes het zo goed uithield met het uitgedunde lemmet en de lage snedehoek van slechts 20 graden inclusief, waarvan de apex was geslepen op een DMT Rood diamantsteen (ongeveer korrel 750) met een beetje WD40 er op als smeermiddel.
Patrick zei nog dat de totale hoeveelheid voedsel die hij met het Diamond Titanium mes in de afgelopen 2 maanden gesneden had vergelijkbaar was met wat een standaard familie in ruim een jaar op zou kunnen eten (met gemak zelfs)
Hij vertelde ook dat hij het mes niet had durven gebruiken voor het snijden van harde pompoenen, dit omdat hij een beetje bang was dat die de dunne snede zouden kunnen beschadigen.
Voor de rest had hij het overal voor gebruikt, net zoals zijn eigen mes.

In de tijd dat Patrick dit eerste Diamond Titanium mes in gebruik had heb ik ontdekt dat het door fabrikant Forever aanbevolen diamant slijpapparaatje korrelgrofte 1200 heeft, en via E-Bay heb ik daarna enkele goedkope diamantslijpplaten van Chinese makelij aangeschaft, te weten korrel 1200, 2000, en 3000.
De tweede Diamond Titanium santoku mes (ook reeds voorzien van een regrind) gebruik ik nu zelf in onze eigen keuken met een apex welke enkel geslepen is op de korrel 3000 diamantplaat.

Wordt vervolgd.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 04 dec 2017, 19:29

Het mes dat kok Patrick bijna twee maanden heeft gebruikt in de restaurantkeuken kon met vrij lichte druk nog steeds een (stevige) tomaat in plakjes van standaard dikte snijden, en ik vermoed dat veel mensen het voor thuisgebruik nog steeds voldoende scherp zouden vinden.

Ik koos er deze keer voor om de snede opnieuw te slijpen met behulp van enkele goedkope Chinese diamantplaatjes van E-Bay.
Totaalprijs voor 3 verschillende exemplaren inclusief verzending van China naar Nederland: minder dan 10,00 Euro.

V.l.n.r: korrel 1200 / korrel 2000 / korrel 3000
Afmetingen van elk plaatje: 17 cm x 7,5 cm x 0,99 mm

Afbeelding

Het korrel 3000 plaatje bleek veel te fijn om de microchips binnen een redelijk tijdsbestek weg te krijgen, dus ben ik overgegaan op het korrel 2000 plaatje totdat de chips verdwenen waren, en daarna weer verder met het korrel 3000 plaatje om de snede een beetje te verfijnen.
In totaal ben ik er ongeveer 30 tot 40 minuten mee zoet geweest, ook omdat ik de tijd nam, weinig druk gebruikte, en tussendoor de plaatjes ook nog enkele malen heb afgewassen met verdund afwasmiddel en een oude zachte tandenborstel.

Tot zover heb ik niet gemerkt dat het slijpen (edge leading) op deze 2 fijne diamantplaatjes een braam heeft opgeleverd (of deze is gewoonweg te klein om op te merken), zoals wel degelijk het geval was toen ik het lemmet uitdunde op korrels 240 en 400 waterproof schuurpapier met WD40 als smeermiddel.
De nieuwe snede kan enigszins het haar op mijn handrug scheren, en de snedehoek is vergroot van 20 graden inclusief naar tussen de 22,5 en 25 graden inclusief met een kleine, maar zichtbare bevel.
Als Patrick weer langs komt kan hij het mes meenemen voor een nieuwe testronde.

NB: Het Diamond Titanium mes heeft tijdens het slijpen zichtbare krassen op zowel het korrel 2000 als het korrel 3000 diamantplaatje gemaakt.
Deze krassen zijn weliswaar vrij oppervlakkig, maar wel blijvend.
Kennis weegt niets.

Plaats reactie