Forever keramisch mes SC-16WB

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
kwakster

Forever keramisch mes SC-16WB

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:46

(Eerder verschenen op Messenforum.nl)

Enige tijd geleden kwam ik tijdens het surfen bij toeval terecht op een site met daarop de Catra testresultaten van 3 verschillende keramische messen: twee van het toonaangevende Japanse merk Kyocera en een van het mij totaal onbekende, maar eveneens Japanse merk Forever.
Getest werd op slijtagebestendigheid, en blijkbaar wint het Forever mesje het op dat vlak ruimschoots van de 2 Kyocera's:

http://socialcompare.com/en/comparison/ ... ue-mpo3v9w

Aangezien ik bij tijd en wijle nog wel eens een keramisch mesje slijp (en ik tot nu toe de hoogste pet op had van precies de 2 geteste Kyocera exemplaren), was ik wel benieuwd naar dit Forever mes, type SC-16WB.
Dus zo'n ding besteld in Japan via E-Bay (prijs inclusief verzending 45 US dollar), en vandaag kwam het binnen (zonder importdiefstal):

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Specificaties:

Mes voor rechtshandig gebruik
Totale lengte:27,6 cm
Lemmetlengte: 16,0 cm
Lemmetmateriaal: High Density Zirconia
Lemmetdikte: 1,43 mm
Dikte net achter de snede: 0,61 mm
Slijpwijze: 70/30
Snedehoek: 26/27 graden inclusief
Snedefinish: vrij grof met veel bite (mijn gok: ergens rond de korrel 1000)
Scherpte: kan redelijk arm- en beenhaar scheren met de groeirichting mee, niet er tegenin.
Geen enkel microchipje voelbaar op nagel of zichtbaar door loep.
Greepmateriaal: zwarte kunststof
Gewicht: 83 gram

De komende tijd gaat het mesje gebruikt worden in de keuken, met name om te zien hoe de fabrieksnede zich houdt, en over een tijdje ga ik eens wat experimenteren met slijpen.

Wordt vervolgd.
Kennis weegt niets.

kwakster

Re: Forever keramisch mes SC-16WB

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:48

Het mesje meteen maar in gebruik genomen:

Het snijden van een groot Ciabatta brood met halfharde korst in 4 delen op een goede houten snijplank zorgde voor precies 1 microchipje in de snede, en wel net voor de hiel.
Dat microchipje is enkel zichtbaar door de lens van mijn Victorinox vergrootglas (niet met het blote oog), en de rest van de snede is e.e.a geheel ongeschonden doorgekomen (ook weer gezien door het vergrootglas).

Afbeelding

Harde broodkorst is namelijk prima in staat om harde & dunne snedes uit zelfs goed geharde moderne staalsoorten te laten chippen, laat staan de soms net zo dunne maar nog veel hardere (en beduidend minder taaie) snedes van keramische messen.
Ik heb in het verleden al meerdere goedkope keramische messen hun complete scherpe snede zien verliezen bij deze test, en ik wilde meteen in het begin weten hoe dit Forever mesje het er met zijn relatief grove snede vanaf zou brengen.

Hierna heb ik een doosje cherrytomaten gesneden.
Zelfs met het minimale eigen gewicht van slechts 83 gram kon ik het uiteinde van de greep tussen duim en wijsvinger pakken, de punt van het mesje op een cherrytomaat zetten, en het tomaatje vervolgens met enkel het gewicht van het mes doorsnijden tot op de plank voordat ik de hiel van de snede bereikt had.
Het mes sneed op deze wijze het laatste tomaatje net zo gemakkelijk als de eerste.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:49

Voor mensen die wat meer willen lezen over keramische messen:
http://www.myceramicknives.com/
(naar mijn bescheiden mening klopt niet alle info, maar over het geheel gezien is het leuk leesvoer over dit onderwerp)

Op dezelfde site staan ook enkele snijtestjes met de effecten ervan op diverse soorten voedsel:
http://www.myceramicknives.com/my-30-day-test
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:50

Heb het Forever mes de afgelopen week voor het snijden van allerlei etenswaren gebruikt: flink veel uien, tomaten, gerookte ham, jong belegen kaas, mozarella, champignons, paprika's, allemaal voor gebruik in pastasalades die we 's zomers vrij veel eten.

Een paar dingen vielen me op:

- Bij het snijden van 5 of 6 grote uien met een stalen mes krijg ik normaliter al gauw tranende ogen, maar bij hetzelfde klusje met het keramische mes blijft het hooguit bij een licht prikkend gevoel.
- Mozarella blijft beduidend minder plakken aan het keramische mes dan aan een stalen mes, en laat ook beduidend minder residue achter op het mes.

Zowel met het blote oog als met een loepje kan ik nog geen veranderingen aan de fabriekssnede waarnemen, en het mes kan ook nog steeds het haar van mijn kuit scheren.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:50

Het mes is de afgelopen tijd meerdere malen per week gebruikt voor het snijden van allerlei soorten etenswaren, en steeds aansluitend gecheckt op beschadigingen in de snede en het vermogen tot het scheren van wat haar op mijn been.
Gisteravond zag ik met mijn Victorinox vergrootglaasje voor het eerst meerdere microchips op rij in de snede, en het haarscherend vermogen is ook merkbaar afgenomen.

Afbeelding

De microchips zijn overigens niet zichtbaar met het blote oog, en het mes snijdt groente, fruit, en vleeswaren nog steeds prima.
Aangezien ik er niet zo'n voorstander van ben om te lang met een keramisch mes met een "gemicrochipte" snede door te werken krijgt het mes aankomende week een nieuwe & wat fijner gepolijste snede.
Die microchips werken weliswaar enigszins als microkartels, maar het zijn tegelijkertijd ook "stressrisers" in een materiaal dat daar niet goed tegen kan.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:51

Het reprofileren van de snede op de silicium carbide steen van de Tormek bleek vrij gemakkelijk, het keramische materiaal van dit mes heeft een goede slijpbaarheid.
Heb de snede eerst een heel klein beetje uitgedund tot een vrijwel exacte 25 graden inclusief, en de tijd die nodig was om de miniscule chipjes geheel weg te krijgen was zo'n 10 tot 15 minuten.

Aansluitend de eerste polijststap met 15 micron diamantpasta op een Paper Wheel, en e.e.a ziet er nu zo uit.
Heb de foto met wat strijklicht genomen zodat het krasjespatroon een beetje beter te zien is (als je 2 x klikt):

Afbeelding

De nu licht convexe snede kan op dit moment mijn armhaar in 2 richtingen scheren.
Binnenkort verder verfijnen met 6 micron, eens kijken wat dat oplevert.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:52

De snede is nu verfijnd met 6 micron diamantpasta op een Paper Wheel en begint enigszins op melkglas te lijken.
Het krasjespatroon is met een loepje nog wel te zien, maar mijn goedkope camera begint er moeite mee te krijgen.
De foto's zijn op exact dezelfde plek genomen met hetzelfde strijklicht, en je kunt er weer 2 x op klikken.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De snede kan nu enkellaags toiletpapier slicen, het haar op mijn handrug treetoppen, en een borsthaar whittlen richting de haarwortel.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 13 mar 2015, 10:52

Zo, na een vakantie & aansluitend een hardnekkig griepje maar weer eens aan het werk, dus zojuist de snede van dit keramische mesje wat verder verfijnd op een Paper Wheel voorzien van 3 micron diamantpasta.

Het krasjespatroon in de bevels is nu zelfs met mijn Victorinox loepje & goed strijklicht nauwelijks nog waarneembaar, en de scherpte is toch weer een klein stukje toegenomen.
Ik heb er maar weer eens wat borstharen aan opgeofferd, en de snede kan nu sommige van die haren schillen richting de haarpunt, terwijl andere gewoon doorsneden worden waarbij het losse deel wegspringt.

Binnenkort maar eens kijken of een Paper Wheel met 1 micron diamantpasta nog enige verbetering te zien geeft.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 29 jul 2015, 16:12

Eindelijk even de tijd gevonden om de snede te finishen met 1 micron diamant compound.
Deze kan nu over de gehele snedelengte haren schillen richting de haarpunt en ook vrij aardig een tomaatje slicen.

https://www.youtube.com/watch?hl=nl&v=q4YGGHltloU&gl=NL

https://www.youtube.com/watch?hl=nl&v=dP6fNB_obN4&gl=NL

En nu maar eens zien hoe e.e.a zich houdt in de keuken,
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 28 sep 2015, 18:46

Sinds mijn vorige post gebruik ik het mes meerdere keren per week, samen met een uitgedund Spyderco schilmesje.
Denk aan het snijden van uien, paprika's, champignons, diverse vleeswaren & kaassoorten, en een assortiment aan groenten.
Al het snijwerk gebeurt op een kops gezaagde beukenhouten snijplank die ik diverse keren geolied heb voordat ik hem enkele jaren geleden in gebruik nam.

De scherpte van de snede is teruggelopen van het schillen van een borsthaar richting de haarpunt tot het schillen van zo'n zelfde borsthaar richting de haarwortel, en door mijn Victorinox loepje kan ik om precies te zijn 1 miniscuul klein microchipje ontwaren (en wel precies beneden de letter Y in het woord "density" op het lemmet)
Het microchipje is voor mij niet zichtbaar met het blote oog, maar ik kan het net voelen op mijn nagel.

Het mes zal voorlopig in gebruik blijven.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 03 nov 2015, 10:30

Het mes is nog steeds op dezelfde wijze als eerder beschreven in gebruik, en de snede kan ook nog steeds krulletjes snijden aan een borsthaar schillen richting de haarwortel:
(2 x klikken voor meer detail)

Door mijn Victorinox loepje zijn er nu in totaal 3 micro-chipjes te zien, en ook te voelen op mijn nagel.
Ze zijn echter niet met het blote oog waarneembaar.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 30 nov 2015, 11:06

Het mes is nog steeds op dezelfde wijze als eerder beschreven in gebruik, maar de snede kan nu geen krulletjes meer schillen aan een borsthaar richting de haarwortel.
Ik heb het diverse malen geprobeerd met 3 verschillende haren, maar de snede pakte zelfs niet 1 enkele keer.

De snede kan nog wel het haar op mijn hand & been scheren op huidniveau, maar ik moet dan wel de snede een klein beetje op mijn huid drukken anders glijdt deze over de haren heen zonder ze te scheren.
Als ik dat echter doe scheert de snede nog steeds een plekje netjes kaal.
Daarnaast kan de snede nog steeds met speels gemak een stuk A-4 papier tot confetti omtoveren, dus de meeste mensen zouden het mes hoogstwaarschijnlijk nog steeds als ruimschoots scherp genoeg betitelen.

Door mijn Victorinox loepje zijn er nu in totaal 5 micro-chipjes te zien, en ook te voelen op mijn nagel.
Ze zijn echter niet met het blote oog waarneembaar.

Het mes blijft voorlopig gewoon in gebruik om te zien hoe e.e.a zich verder ontwikkelt.
Tot de volgende update.
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 04 mar 2016, 16:37

De snede snijdt nu niet goed meer door het vel van een tomaat, en op sommige soorten haalt zelfs een zagende beweging niets meer uit.
Op uien voel je ook een bepaalde weerstand bij het snijden door de toplagen, maar met de meeste andere voedselsoorten heeft het mes eigenlijk nog steeds geen problemen.
De snede kan ook nog enigszins armhaar "schraap-scheren", en het slicen van velletjes kopiëerpapier gaat zelfs nog prima, dus de meeste non-knife people zouden het mes waarschijnlijk toch nog steeds als scherp betitelen.

Het focusseren van mijn nieuwe USB-microscoop is weliswaar nog steeds een uitdaging, maar hier zijn toch een aantal foto's van de huidige snede van punt tot hiel welke de schade tonen in de vorm van microchips.
Door mijn Victorinox vergrootglas had ik de grotere beschadigingen weliswaar al gezien (het exemplaar op foto 4 aan de linkerzijde is de diepste in de gehele snede), maar zowel de kleinere microchips alsmede de slijpkrasjes in de bevels zijn nu ineens ook duidelijk zichtbaar.
Het lijkt erop dat ik wat te snel met de andere Paper Wheels ben gegaan voordat ik geëindigd ben met het laatste Wheel voorzien van 1 micron diamant compound, dus klaarblijkelijk is er ruimte voor enige verbetering.

Afbeelding
Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 22 mar 2016, 19:39

Momenteel bezig om de microchips weg te slijpen met een Paper Wheel voorzien van 15 micron diamantpasta.
Het idee is om de nieuwe apex te finishen met uitsluitend deze compound, om daarna te bekijken hoe het mes zich houdt met de resulterende nogal grove snede (voor een keramisch mes)

Hoewel het moeilijk blijft om het krasjespatroon in foto's te vangen blijkt de USB-microscoop een prima hulpmiddel om slijpfouten (foto 1) en chipresten (foto 2) op te sporen die niet of nauwelijks zichtbaar zijn door een loepje.
Foto 5 laat zien dat de apex met 25 graden inclusief al enigszins doorschijnend is.

Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 21 apr 2016, 09:49

Voordat ik helemaal klaar was met de 15 micron snedefinish (laatste chiprestantje & slijpfoutje eruit halen) besloot ik om het mes een keertje te gebruiken voor het snijden van een doosje champignons, een paar paprika's, en enkele uien op mijn kops houten snijplank waar ik het altijd op gebruik.
De 3 foto's hieronder tonen het resultaat: niet alleen diverse microchips, maar hier en daar waren zelfs enkele millimeters lange secties van de apex compleet afgebroken.
Op basis hiervan lijkt het me aannemelijk dat een snedefinish van 15 micron gewoonweg te grof is voor dit keramische materiaal.

Kennis weegt niets.

kwakster

Bericht door kwakster » 04 okt 2016, 17:04

Nieuwe rondes, nieuwe kansen.
De beschadigde snede eerst opnieuw geslepen met een Paper Wheel voorzien 15 micron diamant compound om de gechipte secties kwijt te raken, en daarna verfijnd met een tweede Paper Wheel voorzien van 6 micron.
Qua scherpte kan deze snede nu een borsthaar schillen richting de haarwortel (dit is gemakkelijker dan richting de haarpunt) en tevens is er sprake van net een tikje meer bite.
Eens zien hoe deze snedefinish uitpakt in de praktijk, want het mes is alweer in gebruik:

Afbeelding
Kennis weegt niets.

Plaats reactie