School ??

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Haute-cuisine.nl

School ??

Bericht door Haute-cuisine.nl » 17 feb 2006, 23:32

Zijn er docenten en/ of schoolleiding op het forum aanwezig ?

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 19 feb 2006, 15:44

Als ze in Middelburg les geven dan ben ik WEG :lol: :wink:
tja

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 19 feb 2006, 16:56

tot nu toe hebben we niet echt informatie dat die er zijn...

we hebben wel 'n hoop scholen aangeschreven..maar die reageren niet echt..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » 20 feb 2006, 13:57

danny schreef:Als ze in Middelburg les geven dan ben ik WEG :lol: :wink:
Whaha zit jij ook in Middelburg op school dan? Welke klas?
Ik zit in Hom 2 :)

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 21 feb 2006, 13:41

ik zat in Middelburg
tja

Jumper

Bericht door Jumper » 23 feb 2006, 00:30

ik heb ook in Middelburg gezeten.

Is wel alweer een aantal jaartje geleden.
Groeten Frans

Haute-cuisine.nl

Bericht door Haute-cuisine.nl » 23 feb 2006, 15:10

Ik wilde graag discuseren over een onderwerp met docenten ofzo bijvoorbeeld dat zo'n HOM opleidingen een van de slechtst verzonnen opleiding is, maar ja dat wordt moeilijk als ze er niet zijn !!

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 23 feb 2006, 16:23

nou dat kan met ons ook :

HOM is vaag mensen met een vmbo diploma willen ze een hogeopleiding geven ongeveer de helft valt af omdat ze het niet aan kunnen.

Ook krijgen we nu veel te veel mensen die in directies van bedrijven willen gaan werken terwijl er meer vraag is naar goede werknemers op de vloerzelf. Dus denk dat je beter hard kan werken en het ooit ver kan schoppen als leidinggevende in de bediening of keuken dan manager worden en niet weten wat er in het bedrijf gebeurd.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 23 feb 2006, 19:23

algemeen probleem idd..
je zou er wel 'n goeie stelling op los kunnen laten:
Als baas, moet je aan de onderkant van de ladder begonnen zijn!.

waar of niet?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 23 feb 2006, 19:28

ben ik mee eens, men kan snel bovenaan de ladder staan, maar ze kunnen ook hard naar beneden vallen, iedereen moet onderaan de ladder beginnen voordat ze een hogere functie bekleden in een bedrijf.
Kokforum.nl : de website voor koks

_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » 27 feb 2006, 23:40

ralph schreef:nou dat kan met ons ook :

HOM is vaag mensen met een vmbo diploma willen ze een hogeopleiding geven ongeveer de helft valt af omdat ze het niet aan kunnen.

Ook krijgen we nu veel te veel mensen die in directies van bedrijven willen gaan werken terwijl er meer vraag is naar goede werknemers op de vloerzelf. Dus denk dat je beter hard kan werken en het ooit ver kan schoppen als leidinggevende in de bediening of keuken dan manager worden en niet weten wat er in het bedrijf gebeurd.
Klopt dat is ook de rede dat ik volgend jaar lekker op een andere opleiding zit! Echt waar dat economie is echt werkelijk waar helemaal niks! Snap er helemaal niks van, leraar waar ik ook niks van snap en ga zo maar door. Het is dat ik koken & bedienen leuk vind anders was ik er allang mee gekapt.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 28 feb 2006, 18:40

waarom ga je dan niet door om vakpersoon binnen de horeca te worden ?

LordMureland

Bericht door LordMureland » 25 mar 2006, 19:25

Ja hoor, ik geef les op ROC Horizoncollege in Heerhugowaard. Zijn er ook (ex-)leerlingen aanwezig?

mlp

Bericht door mlp » 26 mar 2006, 01:49

ik heb niveau2 1e jaar en niveau3 1e jaar in heerhugowaard gedaan. Verder heb ik in leeuwarden, amsterdam en rotterdam op school gezeten
ken je klassiekers!

Haute-cuisine.nl

Bericht door Haute-cuisine.nl » 26 mar 2006, 14:29

Welnu er is een leraar ! Zoiezo wilde ik eerst even weten of er inspraak is over het te geven lesmethode en/ of welke opleidingen er geven (gaan) worden ???

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 mar 2006, 16:41

inspraak van bedrijfsleven?
www.koksforum.nl

LordMureland

Bericht door LordMureland » 26 mar 2006, 16:50

Wij zijn sinds 3 jaar bezig met een opleiding waarbij BBL en BOL leerlingen van niveau 2 en 3 (Koks en Gastheer/-vrouw) lessen volgen via colleges, workshops en presentaties.

Leerlingen kunnen dus zelf kiezen welk onderdeel ze nodig hebben en daar naartoe gaan. Daarnaast werken ze zelfstandig (soms samen) aan hun beroepsopdrachten.

Binnen een aantal periodes kunnen ze ook zelf aangeven of zij specifieke onderwerpen (opnieuw) behandeld willen hebben.

We starten het nieuwe schooljaar met een Leerling Advies Commissie, de bedoeling is dat daar leerlingen en oud-leerlingen van alle opleidingen en niveau's in komen te zitten die in overleg met docenten aan kunnen geven wat zij graag (anders) willen zien.

LordMureland

Bericht door LordMureland » 26 mar 2006, 16:53

Bedrijfsleven wordt hier ook bij betrokken.

Via de Bedrijf Advies Commisssie en bij leermeesterbijeenkomsten worden ideën uitgewisseld, tevens worden leermeesters ingeschakeld om gastcolleges te geven.

Pieter

Bericht door Pieter » 26 mar 2006, 21:45

Geef je leerlingen daarin niet te veel vrijheid die ze mogelijk niet aan kunnen.

Als ik zie wat er in den haag rond loopt aan leerlingen dan zou het slagingspercentage erg laag zijn. Ik snap werkelijk niet wat 80 % van de studenten daar doet. Komen binnen en doen spelletjes op de computer, en gaan 2 uur eerder weg. Stelen opdrachten van andere leerlingen om zo mee te doen aan de toetsen.
Heel jammer allemaal, het koksdiploma wordt steeds minder waard. Met een diploma zelfstandig werkend kok kom je nergens aan de bak ik een normale zaak. Simpelweg omdat 80 % van die personen nog nooit van koken gehoord hebben.

LordMureland

Bericht door LordMureland » 27 mar 2006, 11:13

Dat geeft leerlingen inderdaad veel vrijheid. Uiteindelijk is het dan zaak van de persoonlijke mentor om een leerling daarin te coachen.

Je ziet vooral in het begin dat een leerling hier veel begeleiding in nodig heeft.

Verder is het wel zo dat als een leerling niets doet, hij/zij ook niet verder komt en de opleiding dus langer duurt, of beëindigt wordt.

Aan het einde van de opleiding (zowel niveau 2 als 3) moeten ze wel een proeve van bekwaamheid afleggen, waarin gekeken wordt of ze alles beheersen (van bestellen tot en met bereiden en doorgeven)

Het is dus niet zo dat het diploma zomaar afgegeven wordt :-)

Pieter

Bericht door Pieter » 27 mar 2006, 22:03

Nee dat ben ik met je eens, ik denk zelfs dat dit een zwaardere manier van leren is. Maar wel leuker natuurlijk. Een gemotiveerde leerling kan alle lessen volgen als hij wil, en de rotte appels vliegen er na een jaar uit.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 27 mar 2006, 22:09

maar als er geen rotte appels zijn....wie gaat dan later mijn schnitzel bakken????

soms heb ik daar ook best trek in...
www.koksforum.nl

Pieter

Bericht door Pieter » 27 mar 2006, 23:20

Ik ben niet te beroerd voor dat soort dingen :). Ik sta ook wel eens de sla te doen, is niet mijn werk maar ben ik ook niet te beroerd voor. Zo weet ik dat het goed gedaan wordt zodat we er mooi mee kunnen werken. Zo is het met die snitzel ook, bak ik liever zelf dan dat een of andere idioot hem in de frituur slingert. Hoewel dat soms ook wel eens lekker kan zijn ;)
Heb het nu alleen even helemaal gehad met snitzels, hoe groter het bedrijf wordt waar je werkt hoe slechter de personeelsmaaltijden heb ik gemerkt.

styliekokie

Bericht door styliekokie » 28 mar 2006, 09:53

ik denk dat probleem is dat er vanuit de orginisaties neit goed worden samengewerkt het is altijd de leerling de leerling maar laat lobhtv de scholen enzo is beter gaan samenwerken zit nu 4 jaar in de oreca als leerling en heb pas slecht 1 keer iemand vna lobhtv in het bedrijf gezien dat bedoel ik hoe slecht het is gesteld met de opleidingen je belt lobhtv op wil je niv3 jahoor een enkel probleem en je hebt nv 3 zelf een eetcafe kan tegenwoordig nov 3 krijgen ik denk dat ze beter moeten gaan controleren met beddrijven dat er meer gefilterd gaat worden en dat ze beter na d eleerlingen moeten luisteren en na bedrijfsleven en dan niet het horeca bedrijfleven van allee grote hotels maar ook na kleinere restaurant frank :lol:
1 dag niet gekookt is een dag niet geleefd

Haute-cuisine.nl

Bericht door Haute-cuisine.nl » 28 mar 2006, 10:03

Zoals ik dacht ... er is veel onvrede over scholing zowel leerling als chefs / leidinggevende .... maar nu de vraag wat te doen om het beter aan te laten sluiten ????

sjaak

Bericht door sjaak » 28 mar 2006, 11:12

koksgilde is hard bezig
volg de link activiteiten/opleidingen

Plaats reactie