Ronald Giphart over lekke lekker en eetbare joint

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Niels
Forum Chef
Contacteer:

Ronald Giphart over lekke lekker en eetbare joint

Bericht door Niels » 16 nov 2010, 20:42

Ronald Giphart op opinie.volkskrant.nl

Het zal de meeste Nederlanders Hemaworst zijn, maar gastronomen leven vandaag tussen hoop ende vrees.
'Jouk' wilde Giel niet vertellen hoe hij eraan kwam, maar hij had de hand weten te leggen op de restaurantgids Lekker 2011
Sommige mensen kijken ’s nachts naar de radio, daar hoef je niet eens een joint voor te hebben gerookt. Het radioprogramma Nachtegiel van dj Giel Beelen wordt op vrijdagnacht uitgezonden op Ned3. Eergisteren gebeurde er iets bijzonders. Om tien over drie werd Beelen gebeld door ene ‘Jouk’, een medewerker van een kaaswinkel in Beverwijk (dat zeg ik ook altijd als ik mezelf niet ben). ‘Jouk’ wilde Giel niet vertellen hoe hij eraan kwam, maar hij had de hand weten te leggen op de restaurantgids Lekker 2011, waarop tot vandaag een embargo zit.

Het zal de meeste Nederlanders Hemaworst zijn, maar gastronomen leven vandaag tussen hoop ende vrees: vanmiddag om twaalf uur presenteert de restaurantgids de rangorde voor het komende jaar. Wie staat er op 1? Wie in de top-20? Wie is er uit de lijst van 500 geknikkerd?
Twee weken geleden werd er al bekendgemaakt dat er 56 nieuwe restaurants zijn opgenomen en 6 nieuwe namen in de top-100 staan. De spanning onder de koks is dan ook groot. Chefs wachten vandaag zenuwachtig bij de telefoon, de champagne staat koud, potloden liggen verwachtingsvol klaar bij het reserveringsboek, want een plek bij de eerste 100 levert gegarandeerd extra omzet op.

Ieder jaar koop ik Lekker trouw, al is het welbeschouwd een onzinnige gids. De verdienste van het blad is dat het de liefde voor de betere keuken aanwakkert, maar hoe zou het in godsnaam mogelijk zijn om een verschil te kunnen aanwijzen tussen restaurants nummer 56 en 57?
Enfin, ‘Jouk’ belde vrijdagnacht Giel Beelen met de nog geheime lijst. Volkskrant-lieveling Moshik Roth zou met zijn restaurant Brouwerskolkje de grootste stijger zijn, van 76 naar plek 28. In de top-5 was er een kleine verschuiving, aldus de kaaswinkelmedewerker. Oud Sluis van Sergio Herman blijft op 1, maar De Librije zou zakken naar plek 3, ten faveure van het Zeeuwse restaurant Inter Scaldes.

Daarom zaterdag meteen maar even gebeld met Jonnie Boer van De Librije over deze gelekte informatie. Boer haalde zijn schouders op over het rangordefetisjisme van Lekker. 15 jaar lang staat hij volgens de gids in de top 3 en verder merkt hij het allemaal wel. Ieder jaar is er een geruchtenstroom, daar maakt hij zich niet druk om.

Jonnie Boer had veel leuker nieuws. Hij was net terug van een gastronomische reis naar Spanje, waar hij op een culinair festival had gekookt met plaatselijke grootheden als Adrià, Berasategui en de broertjes Roca. Tot hilariteit van de aanwezige koks had Boer er zijn nieuwste creatie geserveerd: de eetbare joint.

Deze typische Nederlandse bijdrage aan de wereldgastronomie (waaraan Jonnie jaren heeft geschaafd) is gemaakt van hennepzaad, hennepolie, witte chocola, citroen, gehakte verse munt en eetbaar dun papier. Hoewel de joint geen werkbare verdovende stoffen heeft, is de smaak ontegenzeggelijk die van zoete hennep en zachte chocolade. Zeventig joints had Boer in Zwolle voorgedraaid, die hij alle zonder probleem langs de douane wist te krijgen. De Spanjaarden gingen door het lint: Ferran Adrià van elBulli noemde de joint zelfs fantastico.

Inmiddels krijgen alle gasten van De Librije na de maaltijd een eetbare joint aangeboden. Vorige week had ik het genoegen er ook een te mogen proeven, en ik kan niet anders zeggen: lekkerder dan lekker.

Cees Timmerman
Contacteer:

Re: Ronald Giphart over lekke lekker en eetbare joint

Bericht door Cees Timmerman » 17 nov 2010, 06:43

Ik was daar ook en die joint was inderdaad fantastico. Er werd wat onwennig lacherig gereageerd toen de joint werd geserveerd in een porceleinen klompje, om de Nederlandsche uitstraling te vergroten. Na het proeven was iedereen om, toptoptop.

berexstone

Re: Ronald Giphart over lekke lekker en eetbare joint

Bericht door berexstone » 17 nov 2010, 13:11

Een eetbare joint? Dat bestaat toch al lang...dat heet ook wel shoarma of pita. zit ongeveer hetzelfde in.

Plaats reactie