zelf eten zoeken

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Maurits

zelf eten zoeken

Bericht door Maurits » 18 aug 2010, 08:06

Veel topchefs (zoals Jonnie Boer, Marc Veyrat) gebruiken wilde planten/paddestoelen, zelf gevangen vis of geschoten wild in hun keuken.

Scoren jullie wel een zelf gratis voedsel uit de natuur? En zo ja wat dan?

Ik kom hierop omdat ik een aantal River Cottage handboeken tegen kwam die hierover gaan: http://www.rivercottage.net/Category188/Handbooks.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Ellebelle

Re: zelf eten zoeken

Bericht door Ellebelle » 18 aug 2010, 17:43

Vorige herfst heb ik zelf paddenstoelen geplukt, superleuk om te doen! Als je maar goed checkt wat het is voordat je het eet.
Mijn wederhelft is nogal een fervent visser en vorige zomer heeft ie in Bretagne een joekel van een forel gevangen, dat was smullen. Zo nu en dan trekt ie een snoekbaars uit de Vecht en dan is het ook feest.

Maurits

Bericht door Maurits » 20 aug 2010, 07:46

Leuk, wat voor paddestoelen heb je gevonden? En was het moeilijk wat te vinden?

Ellebelle

Bericht door Ellebelle » 20 aug 2010, 10:53

Ze waren niet heel moeilijk te vinden, ik woon aan een groot plantsoen en daar staan er veel. De beste plekken om te zoeken zijn bossige gronden met toch nog veel gras in de buurt van water. Ik heb vooral geschubte inktzwammen gevonden en een paar keer een paarse schijnridder, beide best lekker. In Frankrijk heb ik veel gewone weidechampignons gevonden, het zijn net gewone champignons maar dan met een beetje een rozig tintje en ze hebben 10 keer zo veel smaak als normale witte champignons. Ze schijnen in Nederland ook te groeien maar ik ben ze nog nooit tegengekomen.
De komende maanden ga ik zeker weer op zoek, zag de eerste inktzwammen al staan laatst.

Xavier

Bericht door Xavier » 26 aug 2010, 20:21

wilde waterkers en brandnetel.

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 30 aug 2010, 07:04

Levensgevaarlijk, dat zelf eten zoeken. In noord-Italie zijn dit seizoen al 13 mensen omgekomen bij het paddestoelen zoeken, er worden onverantwoorde risico's genomen om de zwammen op berghellingen te bereiken.

Maurits

Bericht door Maurits » 30 aug 2010, 07:57

Nou, zo gevaarlijk is het ook weer niet. Als de zoekers maar goed opletten, en strict de herkenningskenmerken afvinken, is er niet zoveel risico. |Ik heb zelf nu gele stekelzwammen, inktzwammen en reuzenbovisten geplukt en gegeten. Niks aan de hand. Er zijn genoeg eetbare soorten die zeer herkenbaar zijn en niet verward kunnen worden met giftige soorten. Waar je mee moet uitkijken is de champignon-achtigen, want die hebben veel giftige dubbelgangers.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 30 aug 2010, 18:28

Dat gifitige is nogal relatief. Er zijn soorten die hier en daar gegeten worden, maar dan weer in sommige boeken als giftig genoteerd staan. En de meeste boeken zijn van mekaar gekopieerd. Zekerheid biedt dat dus niet altijd.

Met de meeste boleten (buisjeszwammen) kan je niet misgaan. Geen enkele is gevaarlijk giftig. De beruchte Satansboleet is alleen rauw giftig. Alleen de Koeienboleet is te mijden. Maar dan alleen omdat hij heel bitter is en een paddenstoelen stoofpotje helemaal om zeep helpt. Met de heksenboleet moet je dan weer opletten omdat die "antabuse" bevat. Dat reageert met alcohol en maakt je doodziek. Maar zonder alcohol is die best te genieten. Reuzenbovist is in ieder geval geen risico. Die kan je gewoon met niks anders verwarren. Met parasolzwammen moet je dan weer uitkijken, want vaak is de enige parameter om de soort te bepalen de grootte. En er is één soort waar je fel gaat van braken. Dat is geen pretje. Waar je wel erg moet mee opletten, zijn de soorten die eruit zien als champignons. Die kan je verwarren met Groene Knolamaniet en die KAN dodelijk giftig zijn.

Ik weet niet meteen hoe het in Nederland zit, maar in België is alle pluk van zwammen en de meeste wilde planten verboden. Ondertussen worden wel hele bossen kaalgeplukt door mensen uit de Slavische landen, want die kennen paddenstoelen en verkopen ze maar al te graag aan restaurants en andere liefhebbers. Er is dan ook nauwelijks controle op. In Frankrijk is het regionaal gereglementeerd en check je beter even bij het gemeentehuis of de eigenaar van het land waar je plukt. En dat geldt meteen ook voor veel wilde planten.

Heel interessant is het boek van Roger Phillips "Wild Food". Het dateert al van een jaar of dertig geleden, maar is vrij uniek voor zover ik weet. De schrijver trekt erop uit om in 't wild planten te verzamelen, klaar te maken en te fotograferen. Allemaal "in the field"! Het is ook in 't Nederlands vertaald en verschenen bij Spectrum met als titel "Puur natuur op tafel" (1983). ISBN: 90 274 7737 x. Er staan zo'n 200 recepten in die allemaal zeer origineel zijn en waarvan sommige heel oud zijn. De recepten gaan van brandnetelbier tot biefstukzwam, purperwier, strandbiet en paardenbloemenwijn.

artgrrl
Contacteer:

Bericht door artgrrl » 28 sep 2010, 13:06

Paddenstoelen durf ik niet te plukken, vanwege giftige exemplaren. Brandnetels heb ik wel geplukt en gegeten en deze week ga ik op zoek naar tamme kastanjes. Dat laatse is vast goed voor een topic, als dat er niet al is. Een vriendin van me zoekt elk voorjaar bladgroente om een lentestampot van te maken.
elke week nieuw uitgeprobeerde recepten op http://vuurpapier.wordpress.com

artgrrl
Contacteer:

Bericht door artgrrl » 28 sep 2010, 13:07

Paddenstoelen durf ik niet te plukken, vanwege giftige exemplaren. Brandnetels heb ik wel geplukt en gegeten en deze week ga ik op zoek naar tamme kastanjes. Dat laatse is vast goed voor een topic, als dat er niet al is. Een vriendin van me zoekt elk voorjaar bladgroente om een lentestampot van te maken.
elke week nieuw uitgeprobeerde recepten op http://vuurpapier.wordpress.com

Plaats reactie