georgische keuken

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Maurits

georgische keuken

Bericht door Maurits » 05 mei 2010, 08:47

Soms heb je van die verborgen keukens, waar we eigenlijk niet veel van af weten. De Georgische keuken is er één van. Het is een fascinerende keuken omdat het precies tussen de oosterse en westerse wereld in zit, en bijna de hele geschiedenis bezet is geweest door andere volkeren (Grieken, Romeinen, Mongolen, Persen, Russen, Ottomanen). En dat zie je terug ik de keuken.

Nu heb ik uit nieuwsgierigheid een Georgisch kookboek gekocht en ik verwonder me mn over de kruidenmix khmeli suneli, een soort Georgische currymix/ras el hanout. Er zitten een paar vreemde kruiden in, dit is het recept (allemaal gedroogde kruiden):

2 korianderzaad
2 basilicum
2 dilletoppen
2 bonenkruid
1 peterselie
1 munt
1 laurierblad
1 goudsbloem
1 fenegriekblad

Vooral die laatste 2 ken ik niet echt:

Fenegriekblad
Afbeelding

Goudsbloem (calendula officinalis)
Afbeelding
Dit zie ik wel eens in natuurwinkels, bij de kruidenthees. O ja, en als zalf. Volgens het kookboek is het een goedkope vervanger van saffraan.

Kent iemand de Georgische keuken? Werkt iemand met fenegriekblad of goudsbloem?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

berexstone

Re: georgische keuken

Bericht door berexstone » 09 mei 2010, 11:59

Zoals de Engelsen (en steeds meer west-Europeanen) naar de Indiër gaan, gaan ze in Rusland en de voormalige Sovjet-Unie naar de Georgiër. In Londen en over heel Frankrijk zijn er verschillende restaurants, de onderstaande informatie is samengesteld uit gegevens over drie Londense restaurants :
"Georgian food, popular all over the former Soviet Union for its breath of spicy exotism. Order mixed meze and you'll receive a variety of scrumptious, fresh veggie salads : adjapsandali and badrijani (both aubergine-based); spinach and leek pkhali; and the highly appetising red-beal lobio. All with walnuts. The various khachapuri (flat bread) are irresistible, try adjaruli-style with egg. Mains consists of earthy stews and grills; both flattened chicken tabaka, with plum sauce, and ojakhuri (spicy fried pork).
Flatbread stuffed with spicy beans and smoked pork. Garlicky carrot salad was a good foil for the rich beetroot pkhali. Add barzcz, blini and other delights as meze. Mains : Chanakhi (lamb, aubergine and potato stew) with pungent ajika spicing (ground red peppers, coriander and garlic) is rich and comforting.
Kolkheti features spinach pkhali (a rich, intensely flavoured pâté made with pounded walnuts), beetroot (also in a zingy walnut sauce) and fluffy khachapuri. Robust Georgian's stews make ideal comfort food for chill winter nights : chakapuli (lamb in intense, tarragon-infused tkemali plum sauce) and chakhokhbili (a rich chicken and tomato stew flavoured with ajika, a Georgian spice blend).
Georgian wines : try the KINDZMARAULI, its unique semi-sweet blackberry flavours are unbeatable with the spicy fare. Or try dry white Vasizubani or fruity Mtatsminda rosé, and the rare semi-sweet red Ojaleshi, an experience to savour. There are at least 20 more different wines.
Georgian spirit = the chacha.

Maurits

Bericht door Maurits » 09 mei 2010, 13:31

Leuk, berexstone! Heb je het zelf wel eens op?

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 09 mei 2010, 23:28

Heb wel met de blaadjes gewerkt in curry, en de zaadjes fenegriek onwijs lekker om een beetje in je kreeften bisque/jus/saus mee te trekken.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

dalanaustet
Contacteer:

Bericht door dalanaustet » 16 mei 2010, 18:08

Gebruik goudsbloemblaadjes gedroogd als decoratie op taarten bij gebrek aan bloemen alhier. Ze zijn hier vrij gemakkelijk te verkrijgen samen met gedroogde korenbloemen en bergamot. Ook gebruik ik ze licht geweld als decoratie bijv. in krusflik (carragheen) pudding of als kleuraccent bij o.m. kleine zeesalade.
De goudsbloemblaadjes zijn in ieder geval te krijgen bij je favoriete toko dun yong (als ik het me tenminste goed herinner). Fenugriekblaadjes zijn vers lekkerder, je kan het zaad vrij makkelijk kiemen, zaad en kiemer zijn verkrijgbaar bij de biohandel.

Maurits

Bericht door Maurits » 16 mei 2010, 19:12

Thanks, dalanaustet. Goede info.

Plaats reactie