Competentiegericht onderwijs mogelijk fiasco

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
toppatissier

Competentiegericht onderwijs mogelijk fiasco

Bericht door toppatissier » 18 apr 2010, 10:47

Hieronder een bericht zoals ik dat onlangs las op internet.
Ik verbaas mij al jaren over het waardeloze leersysteem waar veel MBO-leerlingen mee te kampen hebben.
Ik ben nog steeds van mening dat het zogenaamde competentiegerichte onderwijs het vakmanschap van toekomstige koks (en patissiers :) ) absoluut niet ten goede komt.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

DOETINCHEM – Het competentiegericht onderwijs dreigt op een fiasco uit te lopen. Dat concludeert de Volkskrant na interviews met directeuren van verschillende ROC’s en de voorzitter van de MBO Raad.

In het artikel van dinsdag 9 maart doen diverse directeuren hun beklag over het onderwijssysteem. Het systeem (sinds 2004) gaat niet alleen uit van vakkennis maar ook van elk beroep benodigde competentie. Die beslaan zowel kennis als houding. Het zijn vooral de lesvoorschriften waar de directeuren kritiek op hebben.

Volgens Max Hoefeijzers, directeur Da Vinci College in Dordrecht gaat de houdingsaspecten van beroepen ten koste van vakkennis en vaardigheden. ‘Zo draait het mbo zich volkomen vast.’ Kees Tetteroo, directeur ROC Eindhoven meent dat het systeem aan de verkeerde kant is begonnen. ‘Eerst vakkennis dan de houdingsaspecten die er bij horen.’ Coen Free, directeur Willem I College in Den Bosch noemt het onderwijssysteem een ‘mission impossible’. Jan van Zijl, voorzitter MBO Raad stelt in hetzelfde artikel dat de balans tussen houdingsaspecten en vakkennis wat zoek is geraakt. ‘De ingewikkelde kwalificatiedossiers gaan echt te ver.’

BRON:BAKKERSWERELD

Bchef1
Contacteer:

Re: Competentiegericht onderwijs mogelijk fiasco

Bericht door Bchef1 » 18 apr 2010, 15:14

Tja, dat het huidige praktijk-onderwijs voor horeca en bakkerij niet voldoet is al een tijdje bekend.
Maar of dat ligt aan de leervorm betwijfel ik. Ik vind dat de heren leraren en schoolbestuur nogal boter op hun hoofd hebben aangezien men al jaren bezig is de eind-kwalificaties te versimpelen om het slagingspercentage hoog te houden zodat men genoeg geld binnen krijgt. Scholen worden tenslotte budgettair afgerekend op de hoeveelheid "afgeleverde" leerlingen. Veel leraren roepen dan ook terecht dat de problemen deels worden veroorzaakt door de "managers zonder affiniteit met opleiden" in het schoolbestuur.

Persoonlijk vind ik het wel goed dat men probeert een juiste beroepshouding te onderwijzen, zeker met de huidige playstation-generatie.
Maar ik vind dat ook à priori een taak voor het leerbedrijf en niet voor de school: deze dient zich bezig te houden met theoretisch onderwijs.
(kan iemand uitleggen waarom sommige BBL-ers op school praktijk krijgen bv?)

just my 2 cents...
I love defenseless animals, especially in a good gravy

berexstone

Bericht door berexstone » 18 apr 2010, 15:32

In de V.S. en het V.K. is er al een tijdje een ontwikkeling bezig waarbij het (beroeps) onderwijs meer en meer wordt verweven met het bedrijfsleven. De (grote) bedrijven zijn sponsor van de scholen en hebben een dikke vinger in de pap. Aan de ene kant krijgt zo de leerling en de school veel meer (kostbaar) technisch materiaal, computers, boeken etc., aangevuld met gast praktijklessen en bezoeken aan allerlei bedrijven. Het nadeel is wel dat de sponsors uiteraard zullen proberen de leerlingen aan hun te binden en zelfs de besten al op voorhand kunnen selecteren voor de geschikte functie in een bedrijf. Ook verliest een school zo z'n onafhankelijke positie. Uiteraard geld dit in mindere mate voor leerlingen die naar het horeca kleinbedrijf gaan, maar een uiteindelijke invloed in de toekomstige aanschaf van keukenapparatuur, half-fabricaten, brouwerij, wijnleverancier etc. ligt wel voor de hand. Volgens velen is dit de enige mogelijkheid om scholen in de toekomst nog draaiende te kunnen houden, aangezien de beschikbare overheidsgelden in alle landen drastisch teruglopen. Waar dat in West-Europa aan ligt zal ik hier maar niet vermelden (vanwege racisme, stigmatiseren en zo), maar het is wel een feit dat de niet-produktieve bevolking (en dan bedoel ik niet de baby's, kinderen en bejaarden) sterk toegenomen is, evenals onnodige subsidies en nog het één en ander.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 18 apr 2010, 16:38

mee eens...
stel je voor dat bv Unilever ROC Mondriaan (haaglanden) gaat sponseren en de leraren doodleuk laat vertellen dat bouillon van hun poedertje net zo goed of zelfs beter is dan zelf maken.
Overigens is in de VS al jaren de normaalste zaak dat een school word gesponsord door bv Coca-Cola, wel met gevolg dat in de hele school geen vruchtensapje of salade meer te krijgen is, alleen nog maar cola en hamburgers. Voor de sponsor is het overigens puur marketing: ze willen de tere kinderzieltjes al vroeg aan zich binden en geven gevoeglijk geen reet om de kwaliteit van het onderwijs.
Dan ga je je toch een beetje zorgen maken om de onafhankelijkheid van het onderwijs.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Jordy

Bericht door Jordy » 21 apr 2010, 10:36

Competentiegericht onderwijs is er ook al jaren in de HBO. Zelf heb ik ook op Davinci college dordrecht gezeten, alleen niet op de horecaopleidingen, maar IT.

Goed...mijn punt is dat competentiegericht onderwijs niet slecht is, alleen dat werkt niet op iedere soorten opleiding. Competentiegericht onderwijs is wel goed als je ook veel ambitie hebt. Je wilt dingen leren.

MBO heeft zat slimme leerlingen, alleen door hun motivatieproblemen werkt dit niet zo goed denk ik. Er zijn maar enkele leerlingen die het niveau echt niet aankunnen.

Ik vind zelf persoonlijk dat DaVinci Dordrecht erg veel kennis/kwaliteit en goede leraren mist... de school heeft jaren onder de maat gepresteerd als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld het Grafisch Lyceum Rotterdam, want daar moest je ECHT werken. Persoonlijk trek ik me weinig aan van hun mening eigenlijk...Maar dat is door mijn eigen negatieve ervaringen daar.

In mijn mening moet je klassikaal onderwijs hebben met zeker op zowel MBO als HBO dat je praktijk en kennis naast elkaar krijgt ,en mensen zelf laat nadenken, maar niet aan hun lot overlaat (dat bijv. DaVinci zeker doet)

Competenties zijn ok, als er maar goede begeleiding is, en de motivatie.

my 2 cents

Plaats reactie