Souschef werkt zich dood in de keuken

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Jordy

Souschef werkt zich dood in de keuken

Bericht door Jordy » 26 mar 2010, 15:23

http://www.missethoreca.nl/1080449/rest ... Keuken.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazingtruffle
Contacteer:

Re: Souschef werkt zich dood in de keuken

Bericht door Amazingtruffle » 27 mar 2010, 09:19

Met dit berichtje ga ik s een vrije dag vragen..
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

lowie

Bericht door lowie » 28 mar 2010, 16:54

Tegenwoordig zijn dit allemaal doetjes zeker !!

Een mens sterft niet van 14 uur per dag zware arbeid te doen !

Die is wel dood aan iets anders hoor !!!

Will

Bericht door Will » 28 mar 2010, 18:04

Ach 27 dagen op rij beuken is niet niks lijkt me. Daarnaast staat er niet dat hij van vermoeidheid is omgekomen, maar vanwege een aangetast immuunsysteem....

Overigens lijkt commentaar op werkuren (zeker in Spanje) nogsteeds taboe. Bij mijn Spaanse chef vaak voorzichtig aangekaart waarom hij de hele tent toch van 8:00 - 24:00 liet opdraven, als we al wisten dat er vrijwel niemand voor lunch (14:00) kwam. Dan werd ik gelijk weggezet onder het mom van 'lui, gebrek aan ambitie, geen oog voor kwaliteit etc.'

Mijn idee is dat iets flexibere werkuren, afgestemd op de vraag/gasten, erg veel goodwill kan opleveren bij je team. Ben wel benieuwd naar jullie mening. Zeker in de topzaken worden die 14-15 uur per dag altijd maar als standaard gezien, terwijl ik niet van mening ben dat dit altijd nodig is. (De weekenden en drukke zomers daargelaten mag er best wel iets kritischer naar de werkuren gekeken worden)

Ben erg benieuw naar jullie mening, dus 'shoot'! :)

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 28 mar 2010, 20:29

Ben het met will eens, als je werknemers 14 uur per dag moeten werken ,dan klopt er iets niet....ouderwetse praktijken....als het nou kantoorwerk is..........nee keihard werken met in sommige keukens hoge hitte, waar men in het leger tropen jaren voor rekend.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Pinxo

Bericht door Pinxo » 29 mar 2010, 08:52

Als je van 8 tot 24 aanwezig bent dan hoef je dus veel minder hard te werken dan wanneer je hetzelfde werk moet verzetten tussen 11 en 23
En Ja in Spanje draai je nu eenmaal 's middags en 's avonds volle tent dus dat vergt nogal wat mep

berexstone

Bericht door berexstone » 29 mar 2010, 12:18

Heel tragisch allemaal. Hij wilde een droom waarmaken en dat heeft hem waarschijnlijk z'n leven gekost. Het ergste is nog dat om top-kok te worden hij nog in het verkeerde restaurant werkte ook. In Tate Modern eet je gewoon eenvoudig maar goed, zeker door de verse ingrediënten. Het "Tate Modern Café" is drukbezocht, niet alleen door de bezoekers van het museum maar ook door toeristen (vanwege het prachtige uitzicht over de Theems) en vooral kantoorpersoneel uit de omgeving. Je kunt er inderdaad onvoorstelbaar lange uren draaien, want er is een ontbijtservice vanaf 10 uur 's ochtends, de lunch van 11.30 tot 15.00 (met de tafeltjes ieder zeker drie keer bezet), high-tea service van 15.00 tot 17.30, en dinner van 18.30 tot 21.30 uur, ga er maar aanstaan. Dus met de klacht over lange werkdagen ben ik het wel eens, maar 26 dagen achter elkaar werken, nee dat is zeker bij dit type restaurant onmogelijk in het Verenigd Koninkrijk. Ja, mischien destijds bij Ramsay of MPW maar bij de Tate restaurants zeker niet. Daarnaast is er geen enkele reden om personeelskosten te drukken, in Londen is er een overschot aan zeer goedkoop personeel, zowel in de keuken als de zaal. Eerst talloze Polen, gevolgd door Letten, Litouwsen, Estland en Ukraïne. Meestal mannen in de keuken en dames in de bediening. En de belastingen e.d. liggen in Londen voor de werkgever veel lager, dus hij kan gemakkelijk 2 mensen voor ieder een 8 uur shift aannemen, voor het Tate Modern Café een man of 60, 70 dus aan gemiddeld zo'n £ 4.00 per uur (€ 4,40), aangevuld met een deel van de 12,5% service charge.
Ik denk dan ook dat het onfortuinlijk slachtoffer waarschijnlijk een onderliggende ziekte had. 26 dagen achter elkaar werken in Londen, ja in Chinatown of Brick Lane, maar in dit geval onmogelijk.

Will

Bericht door Will » 29 mar 2010, 20:41

@Pinxto: lekker doorwerken van 11 tot 23uur lijkt mij juist een zege i.p.v. (te) rustig werken van 8 tot 24 en je af te staan vragen waarom in hemelsnaam weer 30 man om 7 uur 's ochtends naast zijn/haar bed stond voor niks....

Dat in Spanje de lunch en diner vol kunnen zitten is mijn ervaring ook, maar het is ook mijn ervaring dat het regelmatig voorkomt dat er max 2 tafeltjes zijn voor de lunch op woensdag of donderdag.(jan-april / sept-dec) Juist daarom is mijn stelling dat het interessant is om te werken met flexibere werk(start)tijden. Een goed ingewerkt team is uiteraard een pré, maar ik praat hier over een topzaak, dus dat moet wel lukken.

Waar ik mij doorgaans gewoon flink aan erger is dat het gelijk als een zonde wordt gezien om eens kritisch naar de werkuren en het nut/rendement daarvan te kijken. Juist dat ene extra uurtje 's ochtend om nog even een boodschapje te doen, koffie of sporten kan zeer motiverend zijn om de sleur van het werk-slaap-werk-slaap-ritme te doorbreken.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 30 mar 2010, 09:04

Tja da's denk ik persoonlijk.
Ik ben liever van 's ochtends tot 's avonds in de weer maar dan wel zo dat ik mijn eigen tempo kan bepalen en dat ik ook de vrijheid heb om er af en toe even tussenuit te piepen.
Maargoed ik ben zelfstandig dus kan gewoon mijn eigen schema bepalen :D

Denk inderdaad wel dat het ieder voor zich zou moeten zijn om dat te bepalen. ik ken mensen die onder een beetje gezonde druk en stress ineens supersnel zijn maar als die druk er niet is echt als slakken door de keuken bewegen.
Die zijn er kennelijk bij gebaad om wat minder lang aanwezig te zijn.

Ikzelf werk het fijnst als ik alles op m'n gemak kan doen dus lange dagen maar relaxt werken.

Jordy

Bericht door Jordy » 30 mar 2010, 10:52

Vind inderdaad ook dat 14 uur tov kantoorwerk niet tegenover staat.

Ik weet uit mijn thuiskok ervaring dat het behoorlijk heftig is. Ook van mijn kantoor ervaring of 20 uur werken achter een computer even vermoeiend is... maar fysiek en mentaal is toch qua doodwerken een groot verschil :-)

kok zijn word zeker onderschat. Keihard werken gewoon

Will

Bericht door Will » 30 mar 2010, 18:52

Pinxo schreef:Tja da's denk ik persoonlijk.
Ik ben liever van 's ochtends tot 's avonds in de weer maar dan wel zo dat ik mijn eigen tempo kan bepalen en dat ik ook de vrijheid heb om er af en toe even tussenuit te piepen.
Maargoed ik ben zelfstandig dus kan gewoon mijn eigen schema bepalen :D
Ben het hier nog wel mee eens overigens, helaas was het hebben van enige vrijheid wat betreft het bepalen van het tempo niet aan de orde. Juist dat maakte het vervelend. Je kon bij wijze van spreke geen drie passen rustig door de keuken maken of je kreeg al de opmerking 'aqui trabajamos rapido máaaas rapido' na ar je kop :). Maar als men 's eerlijk naar de hoeveelheid werk zou hebben gekeken dan was er genoeg tijd om alles in een normaal tempo te doen (afhankelijk van de dag uiteraard). Overigens ga ik binnenkort een heel andere 'variant' uitproberen in Hong Kong. Zes dagen per week maar veel minder uren per dag. Ben benieuwd hoe dat voelt!

Pinxo

Bericht door Pinxo » 31 mar 2010, 19:36

'aqui trabajamos rapido máaaas rapido'
Wat zei jij dan? "perro lo siento, este paiz es Espana verdad? que passo con 'manana, manana'?" :lol:

Will

Bericht door Will » 03 apr 2010, 01:09

Haha, sh*t dat was een goeie geweest! Mañana mañana heb ik gelukkig alleen in Zuid-Amerika gehoord, in Spanje valt het gelukkig wel mee. Het was dus alleen 'oido, oido chef' wat de klok sloeg!

Plaats reactie