Nieuwe keuken bakplaat

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Nico22

Nieuwe keuken bakplaat

Bericht door Nico22 » 01 mar 2010, 23:18

Wij zijn van plan onze fornuizen te vervangen.
Nu hebben wij al wat rondgekeken en overwegen wij om een bakplaat te plaatsen.
Hier is echter een vrij groot aanbod in (klasieke gladde gietijzereplaat, verchroomde bakplaat, type "adieu fornuis", enz..)
De klassieke gladde gietijzerenplaat zou smaken overdragen vis/vlees, moeilijk te onderhouden zijn, na enkele jaren gaat ze er meestal zeer slecht uitzien en als je er kookpotten op zet zou je kringen krijgen.
Een verchroomde bakplaat kan dan weer niet naar zeer hoge temperaturen (wij zouden er vooral mee dichtschroeien en in de oven en cook en hold verder garen), als er met de spatel verkeerd op gekrast wordt is de kans dat de chroomlaag er af komt en kookpotten zouden de chroomlaag beschadigen. Deze zouden wel geen smaakoverdrachten geven en snel te reinigen zijn.
Het handige aan een adieu fornuis is dat het geen smaken zou overdragen, snel te reinigen is en je er ook kookpotjes op kan zetten.
Electrice bakplaten zijn een probleem daar wij bijna aan onze limiet zitten, gas zou dan weer veel meer warmte geven.
Hebben jullie ervaringen met bakplaten en zijn deze positief of houden we het beter bij het klasieke bakpan? En welk type kiezen wij het beste?

Pinxo

Re: Nieuwe keuken bakplaat

Bericht door Pinxo » 02 mar 2010, 09:21

Bedoel je een echte losse bakplaat of een klassieke stoof met dichte plaat? (cuissoniere)

Voor een losse plaat of plancha vind ik aluminium het best, zijn echt heel veel varianten in te krijgen

Voor die stoof heb ik alleen ervaring op hout en dat kookt echt super (zolang je maar niet te veel haast hebt!) Maar bakken op zo'n plaat is niet mogelijk voor zover ik weet

Zie ook dit onderwerp, wie weet hebben zij al een keuze gemaakt

Nico22

Bericht door Nico22 » 02 mar 2010, 12:06

Ik ben wel degelijk op zoek naar een bakplaat (waar ik vis, vlees en groenten kan op aanbakken)
Het nadeel van een gewone bakplaat is dat je dan een stuk bakplaat en een fornuis ernaast krijgt. Op de plaat kan je bakken maar geen sausen koken en soms heb je veel potjes met sausjes en dan is het makelijk dat je dat ook op de bakplaat kan.
Op de meeste bakplaten mag je echter geen potjes plaatsen daar je dan de toplaag van de bakplaat mee beschadigt of bij gewone gietijzeren kan het wel maar daar zou je nooit vis na vlees op kunnen bakken.
Zo ben ik bij "adieu fornuis" http://www.adieu-be.com/ terecht gekomen, helaas vindt ik daar op het net weinig info over terug (behalve hun eigen input) en een dergelijk fornuis met onderstel geintegreerd komt toch al gauw rond de 10.000 €, daarom had ik graag eerst wat meer info over deze en soortgelijke bakplaten (fornuizen) van mensen die er mee werken of gewerkt hebben.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 02 mar 2010, 15:33

Ik zet altijd sausen warm op de bakplaat, achterste helft halve kracht. Nooit problemen mee.
Vis en vlees gaat er zelfs tegelijk op. Echt tere producten en subtiele smaken gaan gewoon helemaal niet op de plaat, daarvoor is er inderdaad te veel overdracht, ongeacht het materiaal.

Voor de mep is het ideaal en dan werk je toch per product.

Nico22

Bericht door Nico22 » 02 mar 2010, 17:10

En met welk type bakplaat werkt u dan?

Pinxo

Bericht door Pinxo » 02 mar 2010, 17:59

een ouwe Leventi maar die worden al lang niet meer gemaakt, weet niet of ze nog steeds bakplaten maken.
Het is wel handig als je een twee knops hebt dan kun je voor en achter onafhankelijk op temperatuur instellen. Ik weet alleen niet of dat op gas ook mogelijk is.
Ze zijn er ook met combinatie glad en geribbeld

Nico22

Bericht door Nico22 » 10 sep 2010, 22:53

Na lang wikken en wegen dan toch maar gekozen voor gechromeerde bakplaat op gas van "Baron".
Heb de plaat nu een drie tal maanden staan en super tevreden over, warmt snel op een 7 a 8 min., geeft bijna geen warmte af,
tijdens de service goed proper te houden met schrapertje, eventueel afblussen met water, doekje er over en blinkt als nieuw
Na dienst uitdraaien 20 minuten laten afkoelen, inspuiten met grillreiniger en afspoelen
Ik had nogal wat schrikt dat de chroomlaag snel beschadigt zou worden, maar ik gebruik speciale kunststoffen-schrapertjes en tangetjes
en op de chroomlaag is nog niet het minst krasje te vinden, toplaag is nog steeds een spiegel.

Ps. Bedankt voor jullie info.

Plaats reactie