Restaurantweek

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Cees Timmerman
Contacteer:

Restaurantweek

Bericht door Cees Timmerman » 10 feb 2010, 08:30

De volgende restaurantweek komt er weer aan 1 t/m 7 maart.

Peter Klosse stelt in horeca misset dat het vrij eenvoudig is een Mercedes te verkopen voor de prijs van een volkswagen, en daar zit volgens mij ook de crux.
Is het niet zo dat deze marketing gebeurtenis het doel (nieuwe gasten kennis laten maken met je restaurant) zijn doel voorbij streeft. Peter Klosse stelt dat het bezoek de week ervoor en de week erna in een dal komt zodat het effect teniet gedaan wordt.
Ik heb zelf 1 keer meegedaan met de restaurantweek, je zaak zit inderdaad in no time vol, maar wel met mensen die alleen in die week uit eten gaan, tijdens het diner kraanwater en 1 glas huiswijn drinken, en je daarna nooit meer terug ziet.
Ik wilde die week wel werken met de produkten die ik normaal ook gebruik, geen goedkope zooi inkopen, maar dan lever je wel erg veel geld in, want buiten de gereduceerde menuprijs zijn er ook nog kosten voor deelname, en die zijn niet gering kan ik je verzekeren.

Stelling: de restaurantweek kost veel geld en levert niets op. Wat vinden jullie hiervan?

hobbybob

Re: Restaurantweek

Bericht door hobbybob » 10 feb 2010, 09:37

Als er veel mensen komen die menu + water + huiswijn nemen, dan moet dat menu kwa kosten natuurlijk gewoon passen.
Goede producten, wellicht wat minder amuses en kleinere porties.

Weliswaar vanuit een ander vakgebied, marketing, en als bezoeker van de restaurantweek kan ik wel zeggen dat tijdens restaurantweek de mogelijkheden niet altijd volop benut worden.

Vorig jaar bij 2 restaurants gegeten, beide hebben mijn e-mail adres. Geen enkele informatie of aanbieding is naar me gestuurd.
Bij een * restaurant stond een heerlijke wijn op iedere tafel, een goede kans om er iets over te vertellen en deze aan te bieden. Helaas werd het niet gedaan en toen ik er naar vroeg moest de sommelier gehaald worden om er iets over te vertellen.

Je moet kansen die er zijn ook benutten, waarom niet mensen die voor een laag bedrag willen eten met een huiswijn een lunch aanbieding sturen? Zodat de restaurateur extra couverts kan verkopen, en de consument die minder wil besteden ook kan komen.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 10 feb 2010, 12:07

Dus de restaurateur moet iets extra doen en de gast krijgt juist meer voor minder?!
En dat iemand van de bediening niet meteen de kennis in huis heeft om iets over een specifieke wijn te vertellen is misschien niet heel chique maarja als je toch een sommelier in huis hebt....

De marketing van een goed, ambachtelijk, trots restaurant zit 'm mijns inziens in de kwaliteit van de producten en de gastvrijheid.
Al die oppervlakkige marketing trucjes met holle frasen als; 'uitstraling', locale productie', 'authentiek' of 'puur en eerlijk' doen het erg leuk in folders en op tv, de werkelijkheid is dat elk zichzelf respecterend modern restaurant gewoon echt op die manier werkt. Als dan ineens blijkt dat die pure eerlijkheid een bepaalde prijs met zich meebrengt dan is het bij de gemiddelde Nederlandse klant ineens zo dat je "bij de Chinees wel heel veel meer krijgt voor dat geld"
Aangezien het in Nederland alleen draait om 'zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk' is het concept restaurantweek misschien niet helemaal op zijn plek.

In Belgie werkt het veel beter heb ik begrepen, maarja daar is dan ook een cultuur rond het 'op restaurant gaan', daar mag goed eten kosten wat het moet kosten.

Misschien moet in NL de restaurantweek niet de nadruk leggen op een gereduceerde prijs maar op verhoogde kwaliteit! Daar wil je de consument immers van laten proeven

hobbybob

Bericht door hobbybob » 10 feb 2010, 13:07

Dat de bediening niets over de wijn die men probeert te verkopen weet, dat is heel heel erg onverstandig.
Op een avond scheelt je dat misschien wel 10 flessen wijn!

@Pinxo:
Als het niet om verkopen en marketing gaat, maar om een goed product...
Waarom gaan dan zoveel mensen naar McDonalds?

Verkoop is wel degelijk belangrijk en het aantrekkelijk voor maken om in je restaurant te komen eten ook.
Dat doe je niet alleen door 5 topkwaliteit coquilles op het bord te leggen. Alles samen moet kloppen en zeker ook kwaliteit op het bord

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 10 feb 2010, 14:09

Hear hear Pinxo, mooie woorden. Ik heb afgelopen weekend weer eens op niveau in Belgie gegeten en daar is de cultuur inderdaad wezenlijk anders, ik ben jaloers.

berexstone

Bericht door berexstone » 10 feb 2010, 14:26

@ Hobbybob, er is niets mis met het McDonald's produkt. Een beetje ongezond mischien, maar dat is foie gras ook. McDonald's ingrediënten zijn afkomstig van streng geselecteerde bedrijven en, of je het wilt of niet ze lopen nog voorop met bio, eco enzo ook. Dat de grootste markt van McDo in Europa in Frankrijk ligt zegt mischien genoeg. In een interview met GaultMillau Österreich naar aanleiding van de 'Bocuse d'Or' geeft Paul Bocuse dit zelfs toe. (newsletter 9-02 http://www.gaultmillau.at" onclick="window.open(this.href);return false;)

De 'Restaurantweek'.....zet zowiezo meteen een karaf water op tafel dan kunnen ze daar alvast niet meer om vragen en zo zullen ze eerder iets bestellen. Een goed menu kun je ook met eenvoudige ingrediënten maken, dat hoeft niet ten koste van de gangen te gaan. Eén amuse is méér dan genoeg. Geef de mensen na afloop een (goedkoop) aandenken mee, een drukwerkje, een sleutelhanger, vraag of ze de newsletter willen ontvangen.
Selecteer een aantal echt betaalbare wijnen en zet die in een apart kaartje naast de 'normale' wijnkaart. (bv 3 rode, 2 rosé, 3 witte met een zeer korte bondige omschrijving). Zorg ervoor dat de sommelier niet veel meer doet dan wijnen openmaken en inschenken. De meeste mensen hebben al hun drempelvrees moeten overwinnen, en het laatste wat ze nodig hebben is een uitleg over hun wijn waar ze meestal toch niets van begrijpen. Dit bevestigt alleen maar hun vooroordelen over een 'deftige tent' waar alleen maar de 'hoge heren' komen eten. Zeker als ze uit de buurt komen heeft een beetje restaurant al gauw in hun ogen de status van een onbereikbaar iets.

hobbybob

Bericht door hobbybob » 10 feb 2010, 17:57

Er is inderdaad niets mis met een McDonalds product, alleen je kan niet zeggen dat het van top producten is gemaakt. Er wordt geen Wagyu of Aberdeen Angus gebruikt voor burgers. Gewoon normaal rund.

Drempels verlagen, proberen actief te verkopen, lekker eten en op de kosten letten. Da's volgens mij de truuk van de restaurantweek zelf. Daarna proberen om de eters nog een te verleiden om bij je te komen eten, dan gaat het echt wat opleveren.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 10 feb 2010, 18:52

Marketing is inderdaad belangrijk en verkoop is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf.
Ik zeg alleen dat marketing maatwerk moet zijn, vanuit de gedachte en de filosofie van het bedrijf en dat het niet alleen een oppervlakkig middeltje is om snel wat mensen je tent in te lokken maar dat het verankert moet zijn met je bedrijf en alles waar je voor staat.

Als ik op mijn website meer bezoekers wil trekken dan is het heel makkelijk om er wat actuele woorden in te verstoppen, woorden als iPad, 'gratis mobile telefoon', 'rapport Davids' etc. elke zoekactie met die woorden trekt mijn site dan mee omhoog.
Als al die extra bezoekers echter geen interesse hebben in lekker eten, mooie producten of zorgvuldig gesorteerde wijnen dan schiet ik er gaan moer mee op.

Als mensen in de Restaurantweek ergens een dessert eten van de heerlijkste slowfood aardbeien van een 'vergeten ras', gekweekt op een klein boeren bedrijfje in een idyllisch Toscaans landschap dan is dat hele verhaal er omheen een prachtig marketing instrument.
Elke zichzelf respecterende restauranthouder weet echter dat je in februari gewoonweg geen aardbeien verkoopt omdat het domweg niet het seizoen is!

berexstone

Bericht door berexstone » 10 feb 2010, 23:18

Vanmiddag om 4 uur even snel een cheeseburger en een Big Mac gegeten. Was weer een tijdje geleden.....hobbybob

Pluter

Bericht door Pluter » 11 feb 2010, 01:32

3 gangen koken voor pakweg 7.50eu inkoop...........
Kleine uitdaging, maar een beetje crea kok moet dat kunnen; knappe farce/pate, stukkie goed geprepareerd incoulant vlees en wat gepimped slagroom met suiker en smaak toe bijvoorbeeld....?

Ik zag trouwens op de site van diningcity dat als je een ster hebt je per ster 10 eu supplement mag rekenen voor het menu. Mooi dat er door een derde partij aan de hand van de status, toebedeeld door een onafhankelijke recencent, een financiele conclusie getrokken wordt. Gelukkig mogen de betreffende restaurants dit zelf bepalen (neem ik aan).

Anyway...
Wij zitten 's een weekie lekker ramvol (ik heb nog vakantie dagen over hoop ik, die druk kan ik echt niet aan). En zelfs als de calculatie niet helemaal waterdicht is moet het nog mogelijk zijn om wat winst te maken. Wie weet komen de mensen, als wij ons best doen, nog 's een keertje terug.. Dat zou nog 's leuk zijn!
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

hobbybob

Bericht door hobbybob » 11 feb 2010, 11:10

Precies. Als je al voor 7,50 euro inkoopt dan levert elke verkocht flesje naar verhouding veel extra op toch?
Da's wat ik bedoel.

hobbybob

Bericht door hobbybob » 11 feb 2010, 11:16

Ben trouwens wel benieuwd naar menu's voor 7,50 euro inkoop.
Een sabayon met Westmalle en wat erbij oid telt niet hard aan aan, dat moet voor 1 euro kunnen volgens mij.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 11 feb 2010, 16:45

Is het niet zo dat deze marketing gebeurtenis het doel (nieuwe gasten kennis laten maken met je restaurant) zijn doel voorbij streeft.
Het enige doel van de restaurantweek is grof geld verdienen voor de organisator (dus NIET voor de restauranthouders).

Ik doe er niet aan mee, je krijgt veel (niet alle gasten natuurlijk) volk dat ALLEEN maar op de lage prijs afkomt en je dus ook nooit meer terugziet.
500 euro per jaar om mee te doen, zijn ze gek geworden, doen 1200 zaken ofzo aan mee, tel uit je winst.

Trouwens als ik mee zou doen, dan deed ik geen 3 gangen à € 7,50 inkoop, maar gewoon wat ik altijd doe.
Krijgen de mensen tenminste een goede indruk van hoe je zaak is.

Veel leuker is de Alliance jongeren week, gericht op een doelgroep die over het algemeen minder geld en culinaire kennis heeft.
Op die manier maak je ze al warm voor culinair eten en misschien vragen ze pappie en mammie om er eens heen te gaan.
Practice what you preach

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 11 feb 2010, 23:43

Ik sluit mij hier helemaal bij aan Jeroen.

Xavier

Bericht door Xavier » 12 feb 2010, 08:50

JeroenTrimbos schreef: 500 euro per jaar om mee te doen
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Belgie: week van de smaak---> 50euro voor de administratiekosten en het drukwerk,
je ontvangt dan een 50-tal folders en een banner + de reklame rond de week van de smaak in tijdschriften en kranten...

ik doe elk jaar mee, enkel alleen maar al voor in de boekskes te staan...

tremolo

Bericht door tremolo » 12 feb 2010, 13:11

... minder voor meer ...

de restauranthouder betaalt 500 €, draait zichzelf binnenstebuiten en houdt er uiteindelijk niks aan over
en de "organisator" flaneert ...

dat zal een plaatselijk microbe zijn ...

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 12 feb 2010, 15:47

500 euro / 7 dagen = 71 euro per dag

71 euro / 71 gasten = 1 euro per gast.

25 euro menu
10 euro drank

moet toch wel kunnen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 12 feb 2010, 22:12

Ik zeg het niet graag :wink: , maar "dankjewel Leo..." Keurig geformuleerd zo.

De mensen die binnen hun eigen formule deze drukte en/of omzet al met gemak halen en die geen behoefte hebben aan wat extra publiciteit geef ik uiteraard groot gelijk dat ze deze week links laten liggen. Principieel gezien is zo'n alliance jongeren weekie dan bijvoorbeeld een stuk leuker. Maar ja, 't blijft uiteindelijk gewoon buisiness he...
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 13 feb 2010, 01:50

Ik vind de restaurantweek een goed systeem om nieuwe gasten te krijgen. Daarnaast is het een goed systeem om omzet te genereren, mits je natuurlijk goed calculeert...en je menu klopt. Naar mijn bessef zou het misschien zelfs beter zijn als de restaurantweek in januari valt...aangezien het dan in de meeste bedrijven wat rustiger is (uitzonderingen daar gelaten)
Je laat nieuwe gasten zien wat je kunt en je kunt ze laten proeven van eten van hoog niveau. Ook voor mensen met een lager budget , kunnen die mensen nu eens goed uit eten gaan, voor niet al teveel geld...uiteindelijk zal de horeca daar vruchten van plukken, mensen leren ervan en kunnen voor hun "vreemde ingredienten " kunnen gaan waarderen. Wil niet zeggen dat het geld dat er betaalt moet worden om mee te doen, erg hoog is.

Zaken met een michelin ster of meerderen ....krijgen per ster 10 eurie meer dan een bedrijf zonder ster. Terwijl die zaken met 1 of meerdere sterren al vrij snel vol zitten. Dat is helaas niet zo voor de bedrijven die geen ster hebben. Dat is naar mijn mening wel een beetje krom. Voor de rest ben ik positief over de restaurantweek. En ik maak er zelf ook absoluut gebruik van. Mijn reserveringen : Lauswolt en De lindenhof in giethoorn.
In mijn geval leuk , lekker , maar bovenal leerzaam.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 13 feb 2010, 06:47

Leuk sommetje Leo, maar ik heb geen 71 couverts maar 26. Op vrijdag, zaterdag en zondag zit ik eigenlijk altijd al vol, dus zo wordt de spoeling een aardig stukkie dunner. Als ik mee doe genereer ik minder omzet ipv meer tegen een lager percentage, geef mijn portie dus maar aan Fikkie. En welk restaurant is er 7 dagen open? Niet veel denk ik.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 13 feb 2010, 09:13

Punt is dat je dus wel met de lunch open kan gaan.

Met een beetje mazzel kom je dan op 50 couverts per dag.
Dan werk je maar een keer 7 dagen.

Per saldo ben je niet veel duurder uit.

Wil je geen 7 dagen open, dan kost deelname duurder, het zelfde met de lunch.

En, als je al wat liefhebbers in de toko hebt, besteden ze wel meer dan die 25 euro.
Creatief met een extra gang etc.

Bovendien zijn die €500 euro kosten, die kan je wel gebruiken als je meer winst gaat maken toch?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 16 jul 2010, 09:39

Doen er dit jaar mensen weer mee? of juist niet?
www.koksforum.nl

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 16 jul 2010, 11:44

Ik niet, zonde van de centen.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 16 jul 2010, 20:16

Na twee jaar mee te hebben gedaan kan ik wel concluderen dat het alleen leuk is voor de duurdere restaurants, althans voor de gasten.
wij vragen normaal 27 eurie voor een 3 gangen menutje dus het voordeel voor de gasten is nihil. Ik probeer wel wat extra's te doen maar het zet weinig zoden aan de dijk. Komt bij dat wij hier ook nog een stapel voordeelcoupons van diningcity (500€ voordeel in 50 restaurants) hebben staan waarvan er wel geteld 1 weg is (die is gejat! :lol: ). Deze coupons hebben we overigens wel eerst zelf kunnen afrekenen bij diningcity.
Geef mijn portie maar aan Fikkie!

Wel vind ik dat je voor €7,50 een uitstekend menutje in elkaar kan zetten welke zich kan meten met de betere en duurdere restaurants, degene die daar moeite mee heeft en vind dat dat niet kan zou toch eens wat beter om zich heen moeten kijken.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Plaats reactie