GLOBAL set van 3 messen 87euro!

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
pietermeulendal

GLOBAL set van 3 messen 87euro!

Bericht door pietermeulendal » 29 jan 2010, 22:00

beginnende koks, koks,:

las een tijdje terug op het forum dat ilse op zoek was naar betaalbare messen

heb net vandaag 3 global messen gekocht voor 87 euro, echt Goedkoop, heb zelf een catering bedrijf, en ze zijn top1
hier is de link: het is van een partivulier, hij heeft nog 7 sets. groet pieter

http://link.marktplaats.nl/316681638" onclick="window.open(this.href);return false;

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: GLOBAL set van 3 messen 87euro!

Bericht door Leo » 30 jan 2010, 00:39

jammer..dat er altijd zo veel nep tussen zit.

Sowieso, raar dik niemand Global aan.
Alleen die pincetten zijn top.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 30 jan 2010, 00:54

"gerecycelde conservenblikken" noemde een grootsche chef van me ze altijd. Koks met een gepoetste complete global set in originele tas roepen op een of andere manier ook altijd een soort argwaan bij mij op. Maar ik ben dan nou eenmaal ook erg paranoide en jaloers aangelegd, dat kan ik niet helpen.

Ze houden wel lekker vast als je vette handen hebt, als je bijv. met zalm werkt oid.....
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 30 jan 2010, 01:37

al krijg ik ze gratis...
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 30 jan 2010, 09:12

:D

Gratis heb ik die pincet gekregen...
top ding.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Fisc

Bericht door Fisc » 30 jan 2010, 12:32

ik heb global messen maar ik vind dat die dingen gewoon veel lekkerder werken dan andere. op me werk heb ik ze liggen maar niemand gebruikt ze omdat ze t nix vinden. maar 1 ding waren we het wel over eens en dat was dat het paletschepje van global wel heel erg lekker is om mee te werken.

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 30 jan 2010, 16:03

setje stond ook in makro krantje voor ik dacht 79,-.......
De aanhouder wint

tomaah

Bericht door tomaah » 30 jan 2010, 16:22

idd bij de makro had ik ook gezien 3 delige set 58 euro

Jom
Contacteer:

Bericht door Jom » 30 jan 2010, 16:33

klein gokje waar de kerel op marktplaats zijn inkopen doet?
De aanhouder wint

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 31 jan 2010, 02:24

Ik vindt dat de voorkeur van messen toch nog steeds een persoonlijke iets is.

Koks die zeggen dat global slecht is, die moeten met betere en onderbouwde argumenten komen.
Er was ook een argument elders hier van koksmesexpert. Dat kai shun alleen maar scherper word en global niet....ik zeg onzin!
En ik kan er over meepraten, want ik heb messen van vele soorten ( sabatier, victorinox, zwilling henckels, kai shun ,molen mes, global , goldhamster) Mijn favorieten: kai shun , victorinox en global.
Allemaal hebben ze onderhoud nodig , en is het bovendien zeer belangrijk hoe er met de messen word omgegaan . Dat global scherper word geleverd dan een kai shun, is dan ook erg frapant! Zeker gezien het prijs niveau. Koks die neerbuigend naar je setje global kijken , omdat ze zelf een duurder mes hebben aangeschaft...is gewoon afgunst, domheid , of gebrek aan kennis of persoonlijke voorkeur die nauwlijks tot niet is onderbouwd! De 1 zul je vaker moeten slijpen dan de ander, maar daar is ook het prijsverschil naar...ook al is dat zeer betrekkelijk. Al met al gaat het er om wat jij lekker vind snijden, en wat het resultaat ervan is. Mijn ervaring is, hoe dunner het mes, hoe mooier je kan snijden...scherpte kun je aan alle messen krijgen, al is het een stuk geknipt staal.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Pinxo

Bericht door Pinxo » 31 jan 2010, 11:41

Helemaal mee eens Cees!!
Gereedschap, dus in ons geval koksmessen, zijn gewoon heel persoonlijk.
Mijn favoriete mes is merkloos, oud, heeft een houten heft (oops VWA kijkt mee...) is handgemaakt, heb ik ooit in Portugal in een klein werkplaatsje gekocht, en ligt gewoon heerlijk in de hand. Ik doe er alles mee van snijden tot weggewaaide bonnen onder de koelbank vandaan peuteren :)

Het is vooral de maat van je handen en de ligging in je hand bepaald door de stand van je vingers en de wijze waarop je het snijden hebt aangeleerd.

Ik kan met bepaalde messen goed snijden maar anderen niet omdat hun hand om het heft breder is dan de afstand mes <-> snijplank. Sommige messen hou ik vast aan het gedeelte tussen heft en lemet, aan de bovenkant, vreemde techniek maar voor mij werkt het bij ciseleren perfect, alleen niet met elk mes...

Pluter

Bericht door Pluter » 31 jan 2010, 23:53

Cees schreef:afgunst, domheid , of gebrek aan kennis of persoonlijke voorkeur die nauwlijks tot niet is onderbouwd!
Hehehehe.... Ik doe mijn best!

KNL

Bericht door KNL » 01 feb 2010, 20:28

bwa man, koop gewoon messen die goed in jouw hand liggen, ik gebruik evengoed een global demi chef als een trancheur van 8€...het is puur de manier van werken en het onderhouden

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 04 feb 2010, 11:47

nou, norbert koreman had op zijn blog een tijdje terug een artikel over kunstenaars. De vraagstelling was of koks wel kunstenaars waren omdat ze met mindere materialen en produkten geen top neer konden zetten. Rembrandt daarintegen kon op een velletje papier, met een stomp potloodje toch de meest mooie dingen neerkrabbelen..... Vraag me af of dat voor messen op gaat.......

Xavier

Bericht door Xavier » 04 feb 2010, 12:58

joost schreef:nou, norbert koreman had op zijn blog een tijdje terug een artikel over kunstenaars. De vraagstelling was of koks wel kunstenaars waren omdat ze met mindere materialen en produkten geen top neer konden zetten. Rembrandt daarintegen kon op een velletje papier, met een stomp potloodje toch de meest mooie dingen neerkrabbelen.....
een mooi onderwerp voor een nieuwe topic :mrgreen:

berexstone

Bericht door berexstone » 04 feb 2010, 15:29

Xavier schreef:
joost schreef:nou, norbert koreman had op zijn blog een tijdje terug een artikel over kunstenaars. De vraagstelling was of koks wel kunstenaars waren omdat ze met mindere materialen en produkten geen top neer konden zetten. Rembrandt daarintegen kon op een velletje papier, met een stomp potloodje toch de meest mooie dingen neerkrabbelen.....
een mooi onderwerp voor een nieuwe topic :mrgreen:
Ja, Xavier en Joost, Louis Outhier begon in de jaren zeventig in een vervallen restaurant met nauwelijks materiaal ("L'Oasis") en behaalde al snel een eerste en tweede michelinster. Pas na de tweede ster had hij geld genoeg om alles in orde te maken. Toen hij z'n derde ster kreeg benadrukte michelin dat hij die ook zonder renovatie had gekregen. Maar ik bedoel eigenlijk dat hij zeker de eerste twee jaar nauwelijks kwaliteitsmessen en ander materiaal had.

Xavier

Bericht door Xavier » 04 feb 2010, 16:07

berexstone schreef: Ja, Xavier en Joost, Louis Outhier begon in de jaren zeventig in een vervallen restaurant met nauwelijks materiaal ("L'Oasis") en behaalde al snel een eerste en tweede michelinster. Pas na de tweede ster had hij geld genoeg om alles in orde te maken. Toen hij z'n derde ster kreeg benadrukte michelin dat hij die ook zonder renovatie had gekregen. Maar ik bedoel eigenlijk dat hij zeker de eerste twee jaar nauwelijks kwaliteitsmessen en ander materiaal had.
het ging mij niet zozeer over de messen of ander materiaal,
ik bedoelde eigenlijk de blog van Norbert Koreman...
de vraagstelling of koks wel kunstenaars waren...

dat zou toch een mooi onderwerp kunnen zijn voor een nieuwe discussie, niet?

berexstone

Bericht door berexstone » 04 feb 2010, 16:44

Xavier >>>>> koks zijn kunstenaars

Xavier

Bericht door Xavier » 04 feb 2010, 17:05

berexstone schreef:Xavier >>>>> koks zijn kunstenaars
:shock: :shock: 8) 8) :D :D

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 04 feb 2010, 17:46

ach ja, in een ander artikel vond hij koks zelf beter dan kunstenaars.
Terwijl kunstenaars slechts 1 of 2 zintuigen weten te beroeren, doen wij ze alle 5.
Schilderijen zijn leuk, maar ik hoef ze niet te proeven :) , en er aan zitten mag weer niet in de meeste musea......
anyway, lees zelf maar eens: http://norbertkoreman.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
voor mij iig meestal een leuk begin van een dag noeste arbeid. :D
By the way, hij heeft, net als Joost van Pastry in Europe, ook een facebook account. dat reageert makkelijker dan blogspot.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 05 feb 2010, 10:26

De vraagstelling was of koks wel kunstenaars waren omdat ze met mindere materialen en produkten geen top neer konden zetten. Rembrandt daarintegen kon op een velletje papier, met een stomp potloodje toch de meest mooie dingen neerkrabbelen.....
ik heb een keer een bbq gemaakt van stenen. Op een strand in Mallorca.
Als grilrooster verbogen metalen kleerhangers uit het hotel.
op de bbq gingen de mosseltjes die we zojuist van de rotsen hadden geplukt, ontbaard met een zakmesje.
Afgarneren met wat wilde tijm die we verderop konden plukken. Que rico!

Oftewel: Een kok kan altijd en overal koken, net als Rembrandt met een afgebrande lucifer een heel landschap kan tekenen.

berexstone

Bericht door berexstone » 05 feb 2010, 11:48

Zo is het maar net Pinxo. Heb een keer op vakantie voor vier man een viergangen maaltijd gemaakt met een tweepits camping-gaz ding. En plastic borden, wel ijzeren bestek.

hobbybob

Bericht door hobbybob » 05 feb 2010, 13:46

Toch is er ook een groot verschil:
Een kunstenaar maakt meestal maar één origineel stuk (en soms wat reproducties bij etsen of zo) een kok herhaald avond aan avond dezelfde gerechten en probeert ze steeds beter te maken.

Die mosselen zouden mij ook goed smaken!

Pluter

Bericht door Pluter » 05 feb 2010, 23:58

Wat een onzin... Koken is gewoon een ambacht en daar mogen we op zich prima trots op zijn.

Plaats reactie