Ambachtelijk

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
bernard

Ambachtelijk

Bericht door bernard » 27 jan 2010, 20:26

Vandaag geluncht met een molenbrood van "Bakken met Passie" ( Albert Cuypstraat in Amsterdam). Dat was een echt geweldig brood, een langzaam gerezen zuurdesem gebakken op de vloer met een heerlijke knapperige dikke korst. Echt geweldig, het maakte echt indruk, het is een zeldzaam goed brood. Dit mag met trots ambachtelijk genoemd worden. Meestal bak ik mijn eigen brood, maar dit niveau haal ik echt niet, ik zou werkelijk wel eens wil zien hoe ze dit doen.

Een paar weken geleden had ik hier ook al eens van genoten. Een weekje daarna een brood gekocht bij AH. Op de zak stond een vergelijkbare beschrijving als voor het molenbrood. Ook iets over lang gerezen met een dikke korst. Maar het leek er in de verste verte niet op het was gewoon een standaard saai slap fabrieksbrood met alleen maar de loze belofte van ambachtelijkheid. 100% nep dus.

Vorige week een Ambachtelijke Rookworst van Albert Heijn. Deze heeft een nogal sterke vettige rooksmaak. Als je de ingrediëntenlijst bekijkt, dan is het gewoon aan groot industrieel product met rook aroma. Daar is dus ook helemaal niets ambachtelijk aan.

Kennelijk is het woord ambachtelijk vogelvrij, jammer eigenlijk, want er worden ook dingen gemaakt die de term echt verdienen.

Amazingtruffle
Contacteer:

Re: Ambachtelijk

Bericht door Amazingtruffle » 28 jan 2010, 00:35

Ik ben blij dat je wakker bent..
Welkom in 2010..
Check nog even wat dvd's van keurongsdienst van waarde en dergelijke...
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 28 jan 2010, 09:00

Ja, helaas is het zo.

Je zou de term "Ambachtelijk" moeten beschermen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 29 jan 2010, 02:09

en "natuurlijk" en "zuiver" en "bron"etc etc....
This world is fucked Leo...
Monsanto..... zucht
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 30 jan 2010, 16:40

Vorige week een Ambachtelijke Rookworst van Albert Heijn. Deze heeft een nogal sterke vettige rooksmaak. Als je de ingrediëntenlijst bekijkt, dan is het gewoon aan groot industrieel product met rook aroma. Daar is dus ook helemaal niets ambachtelijk aan.
tja die moet je ook bij de hema kopen en niet bij appie.

voor de rest ben ik het helemaal met je eens,

nog een adresje voor super brood

het vlaamsche broodhuis met meerdere winkels door het land, ik werk er al jaren mee in t restaurant

super

http://www.vlaamschbroodhuys.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

lowie

Bericht door lowie » 30 jan 2010, 20:08

Er zijn wel degelijk een aantal goederen bescherm onder de ambachtelijke naam !!

Zoals "Ambachtelijke kookham" dit is voor behouden aan de mensen die het certificaat hebben van ambachtelijke kookham !!

Zoals ik dat heb !!!!

En er zijn er nog hoor , maar kan ze nu niet zo maar noemen want heb er nog meer, zou eens moeten zien wat ik allemaal heb !

tremolo

Bericht door tremolo » 12 feb 2010, 13:36

je inborst is goed, Bernard,
maar zoals Amazingtruffle opmerkt, ook andere woorden zouden in aanmerking komen.
Gelukkig kan een "woord" niet beschermd worden, wel een "gekende" of zinvolle combinatie zoals " lekker, echt lekker",
"brood van Bolletje", ( of het profiel van André Rieu ).
Maar : "hollandse nieuwe" dan weer niet omdat dat niet specifiek naar een product van een bepaalde producent verwijst.

Stel je voor dat je auteursrechten zou moeten betalen op het woord : "kaas"

Maar terug on-topic :
a) 't is Godgeklaagd
b) de tong, als kleinste doch veelzijdig orgaan, kan zowel gebruikt worden voor mooie woorden als om te proeven.
Soms is de ene functie nuttiger, dan weer de andere.
Trrr

Plaats reactie