Bulli Dicht

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
sandernooij

Bulli Dicht

Bericht door sandernooij » 27 jan 2010, 10:41

Ik was een beetje aan het browsen en ik zag dit.

http://knackweekend.rnews.be/nl/life-an ... 293667.htm#" onclick="window.open(this.href);return false;

El Bulli, het Spaanse toprestaurant van Ferran Adria, zal in 2012 en 2013 tijdelijk zijn deuren sluiten.

De beroemde Catalaanse chef-kok Ferran Adria heeft in Madrid aangekondigd dat hij zijn restaurant El Bulli - vaak omschreven als het beste restaurant ter wereld - in 2012 en 2013 tijdelijk zal sluiten, om zichzelf de tijd te geven om te herbronnen.

"We zullen in 2012 en 2013 geen maaltijden serveren in El Bulli. Maar El Bulli sluit niet definitief", legde hij uit op een persconferentie in het kader van de gastronomisch beurs Madrid Fusion.

"Ik heb tijd nodig om te beslissen hoe het jaar 2014 eruit zal zien. Ik weet dat het niet hetzelfde zal zijn wanneer ik terugkeer", verklaarde Adria.

De duidelijk vermoeide chef-kok maakte ook kenbaar dat hij het beu is om iedere dag 15 uur te moeten werken. "Het is alsof je aan (de Britse modeontwerper) John Galliano vraagt om in een fabriek te gaan werken".

Ferran Adria ontketende in de jaren negentig een gastronomische revolutie door zich te bedienen van de moleculaire keuken waarbij de wetenschappelijke en chemische aspecten van het kookproces worden bestudeerd en er geëxperimenteerd wordt met emulsies, gelatine en allerhande vormen.

Zijn driesterrenrestaurant "El Bulli", gelegen aan de Catalaanse kust, werd door het Britse "Restaurant" en door andere vakbladen meermaals uitgeroepen tot beste restaurant van de wereld.

Fisc

Re: Bulli Dicht

Bericht door Fisc » 27 jan 2010, 13:22

Oww. Dat wordt dan helemaal dringen als ze weer open gaan om een plaatsje op 1 van de 8000 stoelen die ze hebben per jaar uit de meer dan 2 mil aanvragen en dan nu het dubbele.

Maar het is aan de ene kant ook wel logisch hij werkt zich ook wel kapot maar hij is daarin tegen ook maar een half jaartje open. Het is zoiezo wel een gemis.
Maar zou Elbulli nu ze een jaar dicht gaan dan ook hun sterren verliezen en hun 1e plaats in de Pellegrino top 100?

berexstone

Bericht door berexstone » 27 jan 2010, 13:52

@ Fisc >>> Als Michelin konsekwent blijft zullen in ieder geval twee van de drie, of alle, sterren wegmoeten. Férran Adriá zei immers op de 'Madrid Fusion 2010' dat "...de huidige formule van El Bulli is achterhaald..." Dat betekend dus dat hij met iets nieuws op de proppen moet komen. Iets dus waar Michelin eerst kennis mee moet maken. De Michelingids España & Portugal 2014 verschijnt eind november. Dus seizoen één kan in z'n geheel beoordeeld worden, maar om meteen drie sterren te geven zou toch wel ongeloofwaardig zijn.

berexstone

Bericht door berexstone » 27 jan 2010, 14:00

@ sandernooij >>> gefeliciteerd overigens met de twee koksmutsen en 16/20 voor "Allegro" in de gids GaultMillau Österreich 2010.
http://www.gault-millau.at" onclick="window.open(this.href);return false;

Fisc

Bericht door Fisc » 27 jan 2010, 14:15

Ja okwe.

Ik ben dan wel heel erg benieuwd naar wat er in 2014 op de kaart allemaal komt te staan bij el bulli.

berexstone

Bericht door berexstone » 27 jan 2010, 15:08

Fisc schreef:Ja okwe.

Ik ben dan wel heel erg benieuwd naar wat er in 2014 op de kaart allemaal komt te staan bij el bulli.
Ik ook. Ik ook!

sandernooij

Bericht door sandernooij » 27 jan 2010, 15:57

Ik denk dat iedereen daar wel benieuwd naar is en ik denk ook wel dat hij iedereen weet te verrassen.

@ Berexstone
Dankje. Maar het is hier helemaal niet bekend gemaakt zelfs de chef heeft het er niet over gehad alleen de michelin maar dat werd ook niet gevierd. Een glas van de goedkoopse champagne en een verplichte foto van het team en we konden weer aan het werk 2 jaar geleden. Zelf ga ik trouwens naar Italie voor een seizoen in Ravello werken in ** restaurant Rosellinis.

berexstone

Bericht door berexstone » 29 jan 2010, 22:20

@ Andalucia >>> overkomt ons allemaal wel eens hoor. Overigens leuk je weer te horen!

Pinxo

Bericht door Pinxo » 30 jan 2010, 10:28

Het mooie van zo'n bijzonder iemand als Ferran Adria is dat het hem puur om de creativiteit te doen is. Die sterren zijn voor hem totaal niet belangrijk. (erkenning uiteraard wel) Daarom gaat hij altijd al de helft van het jaar dicht.
Nu is het kennelijk nodig om een poos helemaal dicht te zijn om de batterij weer op te laden.
Ben dus heel benieuwd naar waar hij in 2014 weer mee zal komen en hoe hij daarmee de culinaire wereld weer helemaal op zijn kop zet?!

Kjelt

Bericht door Kjelt » 17 feb 2010, 22:34

Helaas dus niet tijdelijk dicht maar eind volgend jaar definitief dicht:

http://www.nu.nl/lifestyle/2184384/el-b ... icht-.html
Dat de chefkok van El Bulli, één van de beste restaurants ter wereld, een lange pauze zou inlassen was al bekend. Maar naar nu blijkt betekent dit toch de definitieve sluiting van het culinaire epicentrum.
De tegenvallende omzetresultaten zijn reden voor het besluit, net als de concurrentie van andere eetgelegenheden. Adrià noemt de druk die daarvan uitgaat groot en vindt dat ‘werken op dat beestachtige tempo het onmogelijk maakt om door te gaan’.
Het laatste gerecht zal in december volgend jaar uitgeserveerd worden. Adrià beraadt zich nog over de toekomst, maar heeft plannen een opleidingsinstituut voor topchefs te starten.
Wat mij verbaasd is de quote "tegenvallende omzetresultaten", zijn restaurant was toch 200 keer overboekt ofzo?
Ik snap het geloof ik niet meer :shock:

KNL

Bericht door KNL » 17 feb 2010, 22:57

Kjelt schreef:Helaas dus niet tijdelijk dicht maar eind volgend jaar definitief dicht:

http://www.nu.nl/lifestyle/2184384/el-b ... icht-.html
Dat de chefkok van El Bulli, één van de beste restaurants ter wereld, een lange pauze zou inlassen was al bekend. Maar naar nu blijkt betekent dit toch de definitieve sluiting van het culinaire epicentrum.
De tegenvallende omzetresultaten zijn reden voor het besluit, net als de concurrentie van andere eetgelegenheden. Adrià noemt de druk die daarvan uitgaat groot en vindt dat ‘werken op dat beestachtige tempo het onmogelijk maakt om door te gaan’.
Het laatste gerecht zal in december volgend jaar uitgeserveerd worden. Adrià beraadt zich nog over de toekomst, maar heeft plannen een opleidingsinstituut voor topchefs te starten.
Wat mij verbaasd is de quote "tegenvallende omzetresultaten", zijn restaurant was toch 200 keer overboekt ofzo?
Ik snap het geloof ik niet meer :shock:
met 50 man personeel in z'n keuken...
haald enkel winst doormiddle van zijn texturaslijn,
volgensmij gaat hij niet dicht, had ik in een ander interview gelezen

berexstone

Bericht door berexstone » 17 feb 2010, 23:07

Op verschillende Franse sites zegt Ferran Adriá dat hij zeker niet definitief dicht gaat, maar dat hij heropent met een totaal nieuwe stijl, iets dat de culinaire wereld nog niet eerder gezien heeft. Opletten de komende twee jaar dus voor uitgelekte filmpjes op you tube met z'n nieuwe dingen.....

Kjelt

Bericht door Kjelt » 18 feb 2010, 09:57

Inderdaad ontkent hij het bericht nu weer in de spaanse media. :) We wachten maar af....
Ferran Adria ontkent definitieve sluiting El Bulli
Er is grote onduidelijkheid ontstaan over het voortbestaan van het Spaanse driesterrenrestaurant El Bulli. Eigenaar Ferran Adria heeft tegenover de Spaanse media namelijk ontkend dat zijn restaurant in 2012 voorgoed dicht gaat.
http://www.missethoreca.nl/1079817/rest ... lBulli.htm

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 18 feb 2010, 10:17

http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=9&t=6661" onclick="window.open(this.href);return false;
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Plaats reactie