Restaurants en service à la russe

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
berexstone

Restaurants en service à la russe

Bericht door berexstone » 11 jan 2010, 17:08

Het eerste, échte, restaurant in Frankrijk opende in 1782 in Parijs en heette "La Grande Taverne de Londres". Op dat moment bestond het woord restaurant nog maar 17 jaar. Het restaurant was de uitvinding van de herbergier Boulanger die in z'n zaak een gerecht serveerde van koeienhiel in een witte saus. Hij noemde dit gerecht 'divin restorant' en daar komt de naam vandaan, de rest is geschiedenis.
Dit alles verliep niet zonder slag of stoot. Koken voor het publiek was namelijk voorbehouden aan het Gilde van de cateraars, de voorvaderen van de moderne hot-dog stand. (De vette worsten waren er ook al in de middeleeuwen, hetgeen de korte levensverwachting destijds verklaaart). Boulanger werd dan ook voor de rechter gedaagd door de het Gilde ... en won. Hij kon nu dus eten serveren in z'n herberg die de hele nacht open was.
Het zou nog tot 1830 duren voor de échte, échte restaurants kwamen, restaurants zoals we die nu kennen.
De man die het restaurant mogelijk, populair en toegangelijk maakte was geen restaurateur, geen chef maar een prins. De Russische prins Alexander Kurakin. Hij introduceerde in 1830 het service à la Russe, ofwel bediening op z'n Russisch. Service à la Russe was het revolutionaire idee om gangen te serveren in plaats van het oude service à la Française waar al het eten in één keer op een bankettafel werd uitgestald, als een buffet.
Service Russe veranderde onze manier van eten, zelfs, zoals ze in Hollywood zeggen 'Life as we know it'. Prins Kurakin is de ondergewaardeerde architekt van de moderne westerse beschaving. Zover ik weet is er echter geen standbeeld voor deze man. In zijn nagedachtenis zeggen we in restaurants meermalen per dag één van de meest opwindende woorden die er zijn aan volwassenen : "Uw tafel is klaar, mevr/men", "U kunt aan tafel", mevr/meneer...... Service Russe veranderde alles, puur praktisch gezien betekende had dat je warm eten op je bord kreeg, het betekende vooral dat je een menu kreeg en een keuze kon maken, het betekende ook dat je aparte tafels kreeg, het leide tot een boom in koks en bediening. Het veranderde ook de manier waarop we praten, flirten en zich met elkaar onderhouden aan tafel. Vroeger zat iedereen aan lange tafels, men moest zich noodgedwongen tijdens het converseren inhouden, en belangrijker het werd socialer : immers vroeger zaten de belangrijksten het dichtst bij de gastheer, nu niet meer. Nu kreeg iedereen z'n eigen tafel, zat met de rug naar andere mensen, we konden ons eigen eten kiezen. Kortom Service à la Russe was de grootste sociale revolutie ooit, op sociaal, sexueel, politiek en spiritueel vlak. Terwijl ik dit schrijf is het vijf over vijf, denk er allemaal even over na om vijf voor zes, net voor de eerste gasten komen, aan de man die het allemaal mogelijk maakte. Toch maar een standbeeld ? Op het Binnenhof mischien ? Denkt de politiek ook eens aan de hardwerkende horecaondernemers, ieder dag opnieuw.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Restaurants en service à la russe

Bericht door Leo » 11 jan 2010, 17:19

Nooit geweten!
Vind het eten in gangen beter dan alles in 1 keer op tafel.
Het eten was vroeger zeker ook niet warm?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

berexstone

Bericht door berexstone » 11 jan 2010, 17:23

Duizendmaal excuus >>>>>>>>>>>>>>>> ik sloot het bovenstaande af met DE HARDWERKENDE HORECAONDERNEMERS dat moet nátuurlijk óók zijn : ALLE HORECA WERKNEMERS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! IEDEREEN DIE HET ALLEMAAL MOGELIJK MAAKT DUS ! IEDERE KEER WEER !

berexstone

Bericht door berexstone » 11 jan 2010, 17:29

Ja Leo ik dacht ik schrijf zo nu en dan eens iets over de geschiedenis van ons vak. Hoop dat je het goed vind? Mischien een apart hoofdstuk aanleggen voor dit soort verhalen, dan hoeven de mensen die ze niet willen lezen er niet naar toe te klikken.

lowie

Bericht door lowie » 12 jan 2010, 10:57

Het spijtige van de zaak is dat service à la russe aan het uitsterven is!!

inde midden klasse restos en de lager klasse van restos zie je geen dienst wagentje meer, een 25 tal jaren geleden was dit overal nog te vinden.

Dit was pas service à la russe

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 12 jan 2010, 12:56

(De vette worsten waren er ook al in de middeleeuwen, hetgeen de korte levensverwachting destijds verklaaart).
Hoe kom je er op?

Je gaat effe voorbij aan alle andere factoren (zoals een groot gebrek aan hygiëne en een totale afwezigheid van kennis over infectie ziekten).

berexstone

Bericht door berexstone » 12 jan 2010, 13:12

lowie schreef:Het spijtige van de zaak is dat service à la russe aan het uitsterven is!!

inde midden klasse restos en de lager klasse van restos zie je geen dienst wagentje meer, een 25 tal jaren geleden was dit overal nog te vinden.

Dit was pas service à la russe
Inderdaad Lowie. Het ging mij in het stukje louter en alleen over het sociale aspect van hoe 'service à la russe / silverservice / een restaurant met bediening' het restaurantgebeuren voor altijd veranderde. Dus ik wilde niet te ver in details treden. Als stukjes te lang worden verslapt de aandacht van de lezer.
Maar je hebt wel gelijk, de serveerwagen is natuurlijk niet voor alle restaurants van toepassing maar er zijn er nog genoeg waar het wagentje thuishoort. Het was dan ook mooi om crêpes Suzette, flamberen van vlees en dan versnijden of samengestelde salades aan tafel te zien bereiden. Als ik in Antwerpen ben kom ik wel eens op de Groenplaats bij 'Salon Rubens' (aan de kant van het frietmuseum), daar doen ze de Irish Coffee en de Suzettes zelfs in het café gedeelte nog aan tafel. Achterin is een super klassiek restaurant met de keuken van toen.
Bij mij in Zwitserland dienen de wagentjes alleen als kaaswagen of als dessertwagen, in beide gevallen met een ruime keuze. Ik ben er heilig van overtuigd dat een goed, zeer klassiek, restaurant openen nu zeer gewaardeerd zal worden door veel mensen. Ik zelf zit non-stop aan de 'cutting-edge' van het moderne koken. Ik lust ook wel eens iets klassieks in de sfeer van vroeger.

berexstone

Bericht door berexstone » 12 jan 2010, 13:16

cyrano schreef:
(De vette worsten waren er ook al in de middeleeuwen, hetgeen de korte levensverwachting destijds verklaaart).
Hoe kom je er op?

Je gaat effe voorbij aan alle andere factoren (zoals een groot gebrek aan hygiëne en een totale afwezigheid van kennis over infectie ziekten).
Ja, dat weet ik ook wel. Wat ik schreef was sarcastisch bedoeld.

berexstone

Bericht door berexstone » 12 jan 2010, 13:18

@ cyrano >>> én..............die kennis is er nu wel, maar.............de worsten van de straatventers zijn er niet beter op geworden.......

Plaats reactie