werken op een cruiseschip

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
sfschenk

werken op een cruiseschip

Bericht door sfschenk » 10 jan 2010, 21:22

Heeft er iemand ervaring met werken op een cruiseschepen.
Ik ben opzoek naar een nieuwe uitdaging en wil het liefst in het buitenland aan de gang,
Werken op een cruiseschip lijkt me een geweldige ervaring maar ik sta ook open voor een betrekking bij een 5* hotel ergens in een warm klimaat.
Ik kan bij een van de boten van Seabourn aan de gang en ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft?
Ik begreep dat je er zeven dagen per week werkt en hele lange dagen maakt.
Is er dan tijd om aan wal te gaan en nog wat te zien van de wereld of is daar gewoon simpelweg geen tijd voor en ben je alleen maar aan het werk?
Graag hoor ik jullie ervaringen, tips en eventueel openstaande vacatures van een uitdagende baan in het buitenland.

mvg Stefan

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: werken op een cruiseschip

Bericht door Leo » 11 jan 2010, 12:01

"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

berexstone

Bericht door berexstone » 11 jan 2010, 13:41

dag sfschenk,
Ik heb enkele jaren in het Franse Nice aan de Côte d'Azur gewerkt en best wel veel in Nice en Monaco aan boord van cruiseschepen geweest. Die gasten kwamen bij ons eten (dus ze hebben inderdaad tijd om de stad in te gaan) en na de shift gingen we vaker mee naar het schip om de keuken te bekijken en uiteraard voor een afzakkertje. Ik heb zelf nooit op cruiseschepen gevaren maar wel twee of drie keer een werkvakantie gedaan aan boord van superyachten. Daarover later meer, eerst cruiseschepen :
Wat je je moet realiseren is hoe kleiner het schip hoe beter het personeel behandelt wordt, daarnaast is het keukenniveau hoger. Bij de grote schepen eet je vrijwel alleen op hoog niveau bij Cunard of Holland-America-Lines. Ieder jaar test GaultMillau editie Duitsland ook (Duitse) cruiseschepen. In de gids 2010 vinden we het MS Deutschland, bekend van de ZDF serie 'Das Traumschiff'. Van de vijf restaurants zijn er twee wat formeler, restaurant 'Berlin' (14/20) en 'Vier Jahreszeiten' (15/20), een hoog keukenniveau dus. Het MS Europa van dezelfde rederij is van een vergelijkbaar niveau. Het gaat om Peter Deilmann Reederei http://www.deilmann-kreuzfahrten.de" onclick="window.open(this.href);return false; (dan naar 'die Reederei' dan naar 'Stellenangebot' en je kunt alreeds je CV invullen, kan nooit kwaad).
Als je naar een reisburo gaat, daar een reisgids voor cruises oppikt kun je aan de hand van de rederijnamen zo googelen en bij iedere site staat ook een onderdeel vacatures.
Superyachten. Hiervoor is ervaring vereist, natuurlijk als je de enige chef bent, maar ook als 'koksmaatje'. De eigenaars en hun gasten zijn op z'n minst enkele tientallen keren miljonair en zijn gewend naar sterrenrestaurants te gaan. Een superjacht vaart veel minder dan je denkt tijdens een charter van twee of drie weken en je hebt best veel vrije tijd om de omgeving te bekijken. Het salaris is best hoog en je hebt een enorm voordeel, namelijk de fooi, de crew krijgt namelijk een bedrag ter hoogte van 10% van het wekelijkse charterbedrag. Een jacht van 65 meter charteren kost zo'n 180000 € per week. De fooi is dus 18duizend euro, te verdelen onder pakweg 14 man personeel op een jacht van die grootte.
De vier belangrijkste charter-management buro's, betrouwbaar en met hoogstaande reputatie zijn :
- Camper & Nicholson
- Burgess
- Edminston
- Fraser Yachts
Als je gewoon de namen ingeeft op het internet zie je vanzelf hun 'official sites' wel.
De superyacht chartermarkt is klassiek gezien de wintermaanden in de Caribbean en de zomermaanden de Mediterranean. De laatste jaren is daar ook het gebied rond Phuket (Thailand) en Austalasia bijgekomen.
Zowel voor cruiseschepen als superyachten geld dat je afhankelijk van de vlag in USDollars of Euro's uitbetaald krijgt. In de meeste gevallen krijg je het bedrag bruto. Je betaald er dan ook geen belasting over. MAAAAAARRR : sluit een goede, volledige medische verzekering af. Een echte verzekering, eentje die ziekenhuisopname, operaties, tandarts en zo, en zo afdekt, want anders..............
Hopelijk heb je alvast wat aan deze info.
Groetjes, berexstone

Ralf_Rabbel

Bericht door Ralf_Rabbel » 12 jan 2010, 23:41

heeej,

ik werk al sinds 1 jaar op prive en charter yachten. niet zo groot als een cruise schip maar het niveau ligt ook hier erg hoog, aangezien de mensen die een boot bezitten of een boot huren tamelijk rijke mensen zijn. Het is uitdagen want je weet nooit waar je terecht komt en wat voor producten je hebt om mee te werken. er is dus best veel creatief denken gevraagd. ook de opslagruimte is minder dan in een restaurant. dus slim omgaan met wat aanwezig is is ook zeer belangrijk. je komt de wereld zeker rond. Ik ben momenteel in het Caribisch gebied. Bahama's st marten, sommige boten varen zelf zuidelijker, mexico, panama etc.
Het enigste minpuntje wat ik aan dit alles vind, is dat je nooit voor echt veel mensen moet koken. omdat je op de meeste boten maar 8 a 9 man bemanning hebt en dan kun je ongeveer 10 gasten verwachten. maar ook hier geld natuurlijk dat je grotere boten hebt met meer mensen en meer gasten maar het gemiddelde ligt rond 8 bemanning en 9 a 10 gasten

hoop dat je er iets aan hebt

groetjes ralf
Eerlijkheid, Passie en de wil om nooit op te geven

DarwinAwards

Bericht door DarwinAwards » 14 jan 2010, 23:29

12 - 14 uur per dag 7 dagen in de week. Maar als het schip in de haven ligt ben je vrij.

En als je op een mooi eiland wil werken moet je opzoek gaan naar banen in de Seychellen.

Bunzing

Bericht door Bunzing » 21 jan 2010, 20:20

Als je wat van de wereld wilt zien en niet vies bent van knoert hard en sons 12 dagen achter elkaar 14 uur per dag werken, alles wat je bezit aan boord achter slot en grendel doet (andres wordt het gejat waar je naast staat), op je vrije dag, ja dag je helemaal het leplazerus zuipen en de volgende dag heeeel veeel spijt hebt als je om 5 uur ontbijt staat. Moet je het doen. :lol: :lol: :lol: :lol:

Neem mijn advies, ga niet op een Middellandse Zee cruise.
Maar als je de keuze hebt ga dan voor de natuur naar Alaska of ga op een Polar cruise werken, dat is echt heel mooi. Voor het lekkere weer natuurlijk richting de Carabieen.
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Plaats reactie