Kookplaat

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
rvdb20

Kookplaat

Bericht door rvdb20 » 07 dec 2009, 13:35

Hallo, ik heb al veel meegelezen op het forum en interessante info gevonden. Nu ik beetje surfend een foto zag met een vraag had ik een mooi excuus hier een account aan te maken.

Op deze foto zie je links een warme plaat welke ik wel eens heb gezien in keukens bij een restaurant. Deze zit echter in een commerciele keuken zo te zien. Heeft iemand meer info over dit soort warme platen? Ik heb er geen ervaring mee maar is dat inderdaad ook interessant voor thuisgebruik? Iemand merk/type/ervaring/informatie :-) ???

Afbeelding

p.s. mooie pannen!

hobbybob

Re: Kookplaat

Bericht door hobbybob » 07 dec 2009, 16:32

Links is een platenkachel, dat is voor de consument beschikbaar in de hoogste prijsregionen. Kijk bijvoorbeeld bij AGA oid. rechts is een gaspit in een superdure uitvoering. Ik ken deze lijn niet uit professionele keukens.

rvdb20

Bericht door rvdb20 » 07 dec 2009, 16:38

Wat zijn de voor-/nadelen van een platenkachel??

En is die gaspit nog iets bijzonders dat je zegt: superdure uitvoering...?

hobbybob

Bericht door hobbybob » 07 dec 2009, 17:04

Omdat het in zo'n strakke lijst ingebouwd zit samen met de platenkachel, daaraan zie ik dat dat geen ATAG of zo is.
Ik denk dat er maar heel weinig merken een platenkachel bieden.

platenkachel = metalen platen over een gasbrander. Doordat de platen een hoge warmte capaciteit hebben blijft de temperatuur heel mooi gelijk. Daarnaast heb je verschillende temperatuur zones, door je pan te verschuiven kies je een iets hetere of wat minder hete plek op je platenkachel.

Ik vind dat de mooiste manier van koken, mooier dan gas en inductie.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 08 dec 2009, 14:14

waauw, idd mooie pannen...(zal wel een mooi prijskaartje aan hangen ook)

Plaat-kachel is zeker ook mijn favoriet, maar voor thuis zou ik toch gaan voor een goede inductie plaat met meerdere zones. Heeft de voordelen van een klassieke plaat maar zijn makkelijker schoon te houden en geven minder restwarmte af. En vergeet niet dat een 2 a 3 cm dikke stalen plaat best wat tijd nodig heeft om goed heet te worden.
Wel errug mooi zo om thuis te hebben
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 08 dec 2009, 14:43

maar even verder over de voors en na's:

Een plaat staat eigenlijk "altijd" aan, moet opwarmen (maar deze is niet zo groot) en dus ook weer een keertje afkoelen waar inductie is hitte on demand en een stuk efficienter(zuiniger). Wat je mist bij inductie is de gelijkmatige overgang naar de verschillende zones en dat is beter bij een plaat. Een plaat daarentegen gaat 100 jaar mee terwijl bij inductie er veel elektronika is dat konstant kapot gaat. Maar persoonlijk vind ik het grootste nadeel de glazen plaat: je kan er geen pannetje op laten vallen ofzo, per ongeluk.
En al helemaal niet op staan overigens, heb ik ervaren :problem:
Dat lijkt logisch maar is in een profkeuken wel degelijk van belang.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

rvdb20

Bericht door rvdb20 » 09 dec 2009, 10:31

Bedankt voor je toelichting... Ik ben zelf niet echt enorme fan van inductie, voornamelijk vanwege de door jou al aangedragen argumenten. Een mooi compromis vind ik deze kookplaat wel...:
Afbeelding
De KitchenAid Step, met 3 gasbranders (elk zelfde vermogen) en 2 inductieplaten.

Die pannen zijn echt geweldig mooi, kosten inderdaad wel wat... maar ik ga ze wel kopen. :oops:

Plaats reactie