Karpendonkse Hoeve en de Alliance

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
berexstone

Karpendonkse Hoeve en de Alliance

Bericht door berexstone » 30 nov 2009, 19:42

Ik lees op de nieuwspagina van Kokswereld.nl dat de Karpendonkse Hoeve uit de Alliance wil stappen. Het zou niet meer te verenigen zijn met de nieuw ingeslagen koers. Wat is die nieuw ingeslagen koers ? Laagdrempeliger, eenvoudiger...ik weet het niet ? Een antwoord proberen te vinden op de crisis ? Oude geschillen tussen de verschillende Alliance restaurateurs ? In ieder geval uit de Alliance stappen lijkte me...dom...dom...dom !

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Re: Karpendonkse Hoeve en de Alliance

Bericht door Niels » 30 nov 2009, 19:55

Misschien is het wel knap duur om lid te zijn? Wie weet hier meer van?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 30 nov 2009, 23:53

wat is het voordeel of het nadeel?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 01 dec 2009, 10:47

Je betaald een percentage van je omzet als contributie....
Practice what you preach

berexstone

Bericht door berexstone » 01 dec 2009, 12:30

Lid mogen worden van de Alliance is volgens mij toch de kroon op je michelinster. Mischien is het publiek dat de Alliance aantrekt wel aan het uitsterven en voorbijgestreeft door nieuwere en progressievere verenigingen als les jeunes restaurateurs of eurotoques. De Alliance is natuurlijk niet Relais & Châteaux die de aangesloten hotels en restaurants een wereldwijde net-boekings en informatie bieden. Ik heb bij een zes Relais & Châteaux gewerkt en we kregen er veel rijke Japanners, Noord- en Zuid Amerikanen en mensen uit de hele wereld door. Het lidmaatschap was duur maar zeker 40% van je omzet kwam door het lidmaatschap, en het bleef het hele jaar door druk, bijvoorbeeld als mensen uit het zuiden van de aardbol hun zomervakantie bij ons in de winter kwamen doorbrengen... of kerstmis in de sneeuw en niet in de zon. Ik kan me wel voorstellen dat lid zijn van de Alliance duur is ivm drukwerk, magazine voor de gasten, (wijn)reizen door de ondernemers etc. Tja, of het zich dan inderdaad nog loont...

francine

Bericht door francine » 02 dec 2009, 19:28

Bijna zeker weet ik dat de nieuwe generatie top koks niet meer bij de Alliance willen zijn....
Te ou bollig denk ik andere tijden zoals men dat noemt...ook goed maar niet altijd beter..

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 02 dec 2009, 23:08

berexstone schreef: Mischien is het publiek dat de Alliance aantrekt wel aan het uitsterven en voorbijgestreeft door nieuwere en progressievere verenigingen als les jeunes restaurateurs of eurotoques.
Zo nieuw en progressief is Eurotoques nu toch ook weer niet.

berexstone

Bericht door berexstone » 02 dec 2009, 23:28

Nieuw zijn de Jeunes restaurateurs natuurlijk niet, maar ze vormen denk ik wel een toegangelijker groep dan de Alliance die een toch meer elitair karakter heeft. De fout, als je dat zo kunt noemen, is dat de Alliance te veel een mix van restaurants heeft toegelaten waardoor hun geloofwaar-digheid is aangetast. Pas op : alle zaken aangesloten bij de Alliance zijn Top...top binnen hun doelgroep, binnen wat ze pretenderen te zijn als restaurant. Ik denk dat je nu, in 2010, als Alliance eigenlijk alleen luxe bedrijven moet toelaten, dus minimaal vier couverts of vier huisjes in de Michelin. In feite is de Alliance de Nederlandse Relais & Châteaux iets waar de Alliance waarschijnlijk ook de mosterd heeft gehaald.
Bedrijven als Prinses Juliana of Kasteel Wittem zaten dan ook in beide. De Alliance moet zich dan ook onderscheiden als "top end of the market" in de eerste plaats door comfort en luxe, één ster is dan mischien belangrijk, twee of drie zijn niet echt essentieel.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 02 dec 2009, 23:34

Als je bij een Alliance zaak werkt kun je met dikke korting bij collega Alliance zaken eten.

(Librije 100 euro all-in bijvoorbeeld) Aangezien de gemiddelde leerling/stagiair/zelfstandigwerkendkok niet een super salaris heeft is dit een van de weinige manieren voor hen om er te eten. Toen ik bij de Leuf werkte ging ik iedere maand bij Alliance collega's eten, soms vaker. Het is super leerzaam én het houdt goede werknemers in de eigen vereniging.

De Alliance vind ik trouwens helemaal niet oubollig. Ze organiseren jongeren weken en vele andere evenementen en er zijn zeer zeker vernieuwende bedrijven bij aangesloten ----> Oud Sluis? Librije? Ciel Bleu? Ron Blaauw? De Leuf? Niven?
Practice what you preach

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 02 dec 2009, 23:35

Alleen luxe zaken? Dan moeten ze Oud Sluis eruit schoppen dus??? Geweldig eten, maar geen oprit van 150 meter... hmmm
Practice what you preach

Plaats reactie