Hoe gaat het nu bij jullie in 't restaurant??? (Kredietcrisi

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Bunzing

Hoe gaat het nu bij jullie in 't restaurant??? (Kredietcrisi

Bericht door Bunzing » 30 nov 2009, 03:12

Tja...de Kerdietcrisis, we hebben er allemaal wel wat van gehoord, gelezen of meegemaakt........
Maar nu een jaartje ofzo sinds de crisis is begonnen, hoe staan we ervoor???? Hoe gaat het bij jullie??
Is het net zoals bij veel andere collega's hollen of stilstaan??

Je weet wel, de ene dag 18 pax gereserveerd en 12 pax draaien of de andere dag 6 pax gereserveerd en 35 pax draaien.
Kunnen jullie er ook geen pijl op trekken??
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Re: Hoe gaat het nu bij jullie in 't restaurant??? (Kredietcrisi

Bericht door JeroenTrimbos » 30 nov 2009, 14:03

Gasten reserveren last minute of helemaal niet, komen gewoon binnenlopen...
Ik sluit vandaag mijn beste maand af sinds ik open ben, dus heb niet te klagen financiëel gezien!
Merk wel dat ik minder wijnen boven de € 50 per fles verkoop.
Practice what you preach

Guido

Bericht door Guido » 30 nov 2009, 14:09

in het weekend meestal wel vol, maar er is idd geen touw aan vast te knopen. maar we hebben ook nog geen referentie materiaal aangezien we nog geen jaar open zijn.
met de kerst gelukkig wel vol :D

francine

Bericht door francine » 01 dec 2009, 12:33

Het valt mij op dat hier in het zuiden en vooral in Maastricht e o steeds minder restaurants kerst menu"s aanbieden .Heeft dit met de crisis te maken ?

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 01 dec 2009, 12:49

Laat het eerst maar eens Sinterklaas worden.

Hier in de omgeveen staan al wel veel kerstmenu's in de krant.
Denk wel dat veel restaurants blij zijn, dat dit jaar voorbij is.

Ik ken eigenlijk niemand, die door de crisis zijn baan kwijt is.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Will

Bericht door Will » 01 dec 2009, 16:54

Minder kerstmenus zou wel 's kunnen komen door de afweging tussen beulen met kerst voor een slechts een halve zaal vs gezellig bij de familie aanschuiven...opeens toch een stukje aantrekkelijker om dicht te zijn dan.

berexstone

Bericht door berexstone » 01 dec 2009, 19:33

Als er twee dagen in 't jaar zijn dat het niet beulen is in de keuken is het wel tijdens de twee kerstdagen. Je weet wat het menu is en de personen die enkele afwijkende gerechten willen kunnen dat krijgen. Niets is in feite gemakkelijker. Een gedeelte van onze keukenstaf deed van 8 uur 's ochtends de voorbereidingen en deed de lunch en ging daarna om een uur of vier naar huis. Om drie uur kwam de avondploeg, deed de voorbereidingen en het diner en de meesten gingen zo rond middernacht naar huis. Tweede kerstdag andersom. Het ging wel om een vrij grote keukenbrigade. Ikzelf deed als chef-tournant de afwijkende gerechten, zowel koude- als warme gerechten met assistentie van de knappe cheffin garde-manger. Ik woon niet in Nederland dus kan niet oordelen over de crisis. Wel over Frankrijk waar enkele restaurants een heus crisis-menu aanbieden. De Franse regering heeft enkele maanden geleden het btw tarief behoorlijk doen zakken. De bedoeling was dat restaurants hun prijzen zouden verlagen. Helaas gebeurde dit in meer dan 90% van de gevallen niet. Dus meer winst voor de restauranthouder. De afgelopen maanden heeft de Franse overheid die restaurants in kaart gebracht. Momenteel beraad de regering zich over maatregelen zoals boetes om de restaurants te dwingen hun prijzen te verlagen. Ook in België wordt momenteel druk bekeken om een aanzienlijke verlaging van de btw in te voeren, echter niet om de consument te plezieren maar om het mogelijk te maken (verplicht !) het personeelsbestand uit te breiden. Vooralsnog zie ik geen reden tot ongerustheid in Frankrijk en Zwitserland.

Xavier

Bericht door Xavier » 01 dec 2009, 20:11

berexstone schreef:Ook in België wordt momenteel druk bekeken om een aanzienlijke verlaging van de btw in te voeren, echter niet om de consument te plezieren maar om het mogelijk te maken (verplicht !) het personeelsbestand uit te breiden.
tja, t'is te zeggen:
van 21% naar 12% en we worden 9 kansen op 10 verplicht om te investeren in verzegelde kassa's...

Voorlopig mogen wij absoluut niet klagen...
we zij er zelfs redelijk goed op vooruit gegaan het laatste jaar...
heb een aantal jaren geleden andere tijden gekend en die waren absoluut niet om over te stoefen

Plaats reactie