is de term meesterkok beschermd?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
vraagvaneenleek

is de term meesterkok beschermd?

Bericht door vraagvaneenleek » 17 okt 2009, 22:00

Mag iedereen zich een meesterkok noemen als ie dat wil?

Will

Re: is de term meesterkok beschermd?

Bericht door Will » 17 okt 2009, 22:33

Nee...je moet een pittige beproeving afleggen voordat je je meesterkok mag noemen. Of deze term juridisch ook is afgetimmerd betwijfel ik wel.

wiki of meesterkok

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 okt 2009, 23:39

Eigenlijk is het gilde van meesterkoks aardig bezig om exlusief te worden...(in mijn ogen) Zo zou je maar liefst met 3 verschillende meesterkoks moeten hebben gewerkt, en dan ook een soort van goedkeuring krijgen van hun. ( correct me if iam wrong)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 18 okt 2009, 01:09

Is maar goed ook. Als je soms de toelatingsverhalen van oude chefs hoort, was het vroeger soms geen zuivere koffie.
Je hoort nog steeds wel eens wat roddels over de titel te kunnen "kopen" als je een hele bekende chef bent..... maar dat zijn natuurlijk maar roddels.
Practice what you preach

Pluter

Bericht door Pluter » 18 okt 2009, 01:26

Ik gok dat alleen de titel "SVH"-meesterkok beschermd is.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

lowie

Bericht door lowie » 18 okt 2009, 15:48

Pluter schreef:Ik gok dat alleen de titel "SVH"-meesterkok beschermd is.
01 Inschrijvingsnummer
0502979
Nummer en dagtekening (dag en uur) van het depot
0769847 27-09-1991 , 23.59
02 Vervaldatum
27-09-2011
03 Naam van de houder
Stichting SVH
(Stichting Vakbekwaamheid Horeca)
04 Adres (straat en nummer) van de houder
Louis Braillelaan 16
05 Postcode, plaats en land van de houder
2719 EJ Zoetermeer,
Nederland
06 Naam en adres van de gemachtigde of vermelding van het correspondentie-adres van de houder
Keesom & Hendriks N.V.
Postbus 85533
2508 CE 's-Gravenhage
Nederland
08 Woordmerk
MEESTERKOK
13 Klasse-aanduiding en opgave van de waren en diensten
Kl 9 Magnetische gegevensdragers, met inbegrip van videobanden en -cassettes en geluidscassettes; beeldplaten en schijfvormige beeld- en geluidsdragers.
Kl 16 Drukwerken, leermiddelen en onderwijsmateriaal (uitgezonderd toestellen).
Kl 41 Cursussen en ander onderwijs; het afnemen van examens.
14 Klasse-opsomming en opgave van de waren en diensten
09 16 41
18 Dagtekening van de aanvraag van de vernieuwing
11-04-2001
19 Licenties
de Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid
Het Gilde van Nederlandse Meesterkoks
Rijksstraatweg 55A
3956 CJ Leersum,
Nederland.
Aangetekend: 09-01-1998
Stichting De Nederlandse Meesterkoks,
afgekort: SDNM
Rijksstraatweg 55A
3956 CJ Leersum,
Nederland.
Aangetekend: 09-01-1998
Publicatiedatum van de inschrijving
01-05-1992
Publicatiedatum van de vernieuwing
01-10-2001
Status
Merk ingeschreven

lowie

Bericht door lowie » 18 okt 2009, 16:00

Het is dus als woordmerk geregistreerd, dus als je een voor of achtervoegsel er aan zet dan kan men je niks maken !! :roll:

Het bestaat ook reeds onder de naam "meesterkok 1980"

Dus je ziet met er iets aan toe tevoegen kan het nog wel !!!

lowie

Bericht door lowie » 18 okt 2009, 16:07

Het woordmerk TOPKOK is geclaimd door AH winkelketen

lowie

Bericht door lowie » 18 okt 2009, 16:43

Ik wil jullie er ook op wijzen dat CHEFKOK ook een geregistreerd woord merk is voor de benelux !!!!

De eigenaar is een melk bedrijf.

03 Naam van de houder
OLYMPIA N.V.
04 Adres (straat en nummer) van de houder
Steenweg naar Asse 183
05 Postcode, plaats en land van de houder
B-1540 Herfelingen,
België

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 19 okt 2009, 16:08

waar kan je zo iets opzoeken?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

lowie

Bericht door lowie » 19 okt 2009, 18:29

Op BBIE !!! (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom)

Het benelux merken buraux !!

Andries.
Contacteer:

Bericht door Andries. » 23 nov 2009, 18:32

Het woord meesterkok is niet beschermd. Iedereen die een goede maaltijd op tafel zet is een meesterkok. Net als met die Michelinsterren zegt ook niks over kwaliteit van,t eten.
Ex kok nu werkzaam als demonstrateur op de winkelvloer.

francine

Bericht door francine » 30 nov 2009, 13:36

Heb vaak het idee dat iedereen die in eetcafe achter de piano staat (kachel) zich al chefkok noemt.
Heb ooit in mijn functie als leverancier aan de horeca meegemaakt dat iemand een recept kwam vragen..het uitgelegd toen zei hij...kun je me dat opschrijven ? ik keek hem vragend aan en zei....een kok kan dat toch wel onthouden zeker :D waarop hij antwoorde ....ik ben eigenlijk geen echte kok vorige week was ik nog automonteur :lol: :lol: hij had wel een kokcombuis aan met achter zijn naam chefkok geborduurt :lol: :lol: ik bedoel maar..........Echte grote meesterkoks zeggen meestal nooit hun titel dat doen altijd anderen.....

Pinxo

Bericht door Pinxo » 01 dec 2009, 12:53

Meesterkok is een titel en een titel krijg je toegewezen als je aan bepaalde criteria voldoet.
Het "beeldmerk" of de "naam" kan wel beschermd zijn maar dat zegt niets over de titel.

Je kunt de titel wel voeren als je niet bevoegd bent, daar staat geen straf op.
Maar als je de titel gebruikt in officiële documenten dan pleeg je valsheid in geschrifte en dat is wel strafbaar mits iemand aangifte doet en je voor de rechter daagt.
Gebruik van een beschermde naam is makkelijker te bestrijden omdat daar geen bewijslast voor nodig is, de registratie zelf is immers al voldoende om aan te tonen dat iemand de naam onrechtmatig gebruikt.

Kortom als je de titel meesterkok voert terwijl je er geen recht op hebt ben je gewoon triest!

lowie

Bericht door lowie » 01 dec 2009, 15:49

Ik ben een "industriele kok" en heb nog nooit iemand me zo horen noemen :lol: :lol: :lol:

(terverduidelijking geen grootkeukenkok zoals velen denken, want dit is totaal iets anders wat opleiding en werk betreft)

Pluter

Bericht door Pluter » 01 dec 2009, 19:44

lowie schreef:Ik ben een "industriele kok"
Klinkt goed! Wil ik ook wel worden... Hoe doe je dat?

lowie

Bericht door lowie » 01 dec 2009, 20:12

Pluter schreef:
Dat is zeer simpel hoor !
Je volgt eerst een opleiding kok!

Dan volg je een opleiding conserventechnieker ( 3 jarige opleiding) dit is een bachelor opleiding !!
en dan splits je u specialiteit, bij mij was dit vleesconserven !!

Dus dan volg je opleiding spekslager(chacuterie).(2 a 3 jaar) of eerst dit en dan conserven technieker.

En je soliciteert in een grote of kleine fabriek als technieker of industeriele kok!

er zijn er nu zeer veel tekort op de arbeidsmarkt met als specialiteiten pastas en klaar gemaakte maaltijden !

Er kunnen niet veel koks zeggen ik maak een saus en ik ga deze 20 jaar later opeten, wel ik wel !!

berexstone

Bericht door berexstone » 01 dec 2009, 20:49

Wat industriële kok betreft, mijn voormalige executive-chef in "Chantecler" : Jacques Maximin (Negresco-Nice, 19,5/20 GaultMillau) werkt nu bij de Nestlé groep om smakelijke eetbare gerechten te ontwikkelen samen met een team van voedingsdeskundigen en scheikundigen. Diepvriesgerechten, conserven, magnetronmaaltijden en instant. En halffabrikaten voor de proffesionele tak. Niet echt gemakkelijk.
Ik neem toch wel aan dat de term SVH Meesterkok beschermt is. Meesterkok niet denk ik dat kan iedereen zich noemen, een beetje zoals iedereen op tv wordt aangekondigt als top-kok.

lowie

Bericht door lowie » 02 dec 2009, 14:11

berexstone schreef:

Ik neem toch wel aan dat de term SVH Meesterkok beschermt is. Meesterkok niet denk ik dat kan iedereen zich noemen, een beetje zoals iedereen op tv wordt aangekondigt als top-kok.
Het woord" MEESTERKOK" dit is bescherm zoals ik het hier al een tijdje aangaf en dit is geregistreerd door Stichting SVH
(Stichting Vakbekwaamheid Horeca)

Dus enkel het woord meesterkok en met geen toevoegsels !!

berexstone

Bericht door berexstone » 02 dec 2009, 15:13

Hi Lowie,
Ik geloof je maar denk toch dat het zonder het voorvoegsel SVH juridisch vrij zwak staat. Iemand kan uit het buitenland komen en zich bijvoorbeeld Küchenmeister, Maître de cuisine, Master-Chef en wat al niet meer noemen. Een beetje rechtbank veegt je argument zo onder tafel, natuurlijk hoop ik niet dat dat ooit gebeurd. Ik zie verder niet wat er mis is met het voorvoegsel SVH, of ben je van plan om zelf een kook academie te beginnen ?

lowie

Bericht door lowie » 02 dec 2009, 19:48

berexstone schreef:Hi Lowie,
Ik geloof je maar denk toch dat het zonder het voorvoegsel SVH juridisch vrij zwak staat. Iemand kan uit het buitenland komen en zich bijvoorbeeld Küchenmeister, Maître de cuisine, Master-Chef en wat al niet meer noemen. Een beetje rechtbank veegt je argument zo onder tafel, natuurlijk hoop ik niet dat dat ooit gebeurd. Ik zie verder niet wat er mis is met het voorvoegsel SVH, of ben je van plan om zelf een kook academie te beginnen ?

Maar waarom hebben ze het voorvoegsel er niet bij genomen ??

Zij hebben het voor gans de benelux !

Als ik morgen 250 euro betaal en laat voor de benelux het woord " vlaamse meesterkoks" kan niemand daar wat aan doen en dan gebruik ik de titel en geef de titel aan wie ik wil zo simpel is dit !

Maar wat baat een titel als je niet kan koken en een restaurant uitbaat die een michelin ster krijgt en juist twee dagen er na op de handels rechtbank failiet verklaart word zoals het nu vorige week gebeurt is, staat vandaag in het staatsblad van Belgie??

Titels die tellen niet, het is de kassa s'avonds die telt en de rest is bulshit !

Neem van mij aan dat de over grote meerderheid van restaurants met grote titels en sterren dat ze gelukkig zijn van rijke ouders te hebben want de meerderheid kan nauwelijks overleven!!

Ik heb liever dat ze zeggen " het is wel niet de fijnste kok maar hij verdiend wel pakken geld" of dat men zegt " het is een zeer fijne kok en hij verdiend de sterren maar anders is het wel ne armoeizaaier !!

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 02 dec 2009, 21:32

Als het alleen de kassa is die telt moet je een ander vak kiezen. Als het alleen maar om de pegels gaat ontbreekt er passie voor ons mooie vak, en wordt er zoveel mogelijk beknibbeld op de inkoop. Dat vindt zijn weerslag in hetgene er op het bordje van de gast ligt. In zaken waar het alleen om geld verdienen gaat kan je niet lekker eten.

berexstone

Bericht door berexstone » 02 dec 2009, 22:40

Lowie, uiteraard maakt het niet uit of iemand de titel meesterkok heeft. uiteindelijk telt de kwaliteit. Bij mij in Frankrijk heb je de titel M.O.F. (Meilleur Ouvrier de France), koks die deze titel hebben behaald baten vaak een éénster restaurant uit, maar bij de tweesterren al minder en bij de driesterren vrijwel geen (ja, Monsieur Paul Bocuse, Eric Frechon (le Bristol, Paris) daarna dan moet ik toch al gaan denken...)
Tja, hebben de kinderen van rijke ouders een grotere kans van slagen, of kunnen ze zo gemakkelijker een Michelinster financiëren, waarschijnlijk wel voor een paar jaar, maar daarna houd de droom toch op...
Iedereen moet toch keihard werken en zonder passie lukt het niet. Gelukkig wordt de consument ook slimmer en laat zich in slechte op geld beluste restaurants minder en minder voor de gek houden. Je moet hier ook wel credits gevan aan bladen als Culinaire Ambiance, Elle, de Libelle en de kranten op zaterdag. De passie groeit dus niet alleen bij de koks maar ook bij de consument. Ik zou de kost niet willen geven aan de hedendaagse hobbykoks en kookclubs die beter zijn dan sommige ster-restaurants pakweg vijftien jaar geleden...

Pluter

Bericht door Pluter » 03 dec 2009, 00:01

lowie schreef:
Pluter schreef:
Dat is zeer simpel hoor !
Je volgt eerst een opleiding kok!

Dan volg je een opleiding conserventechnieker ( 3 jarige opleiding) dit is een bachelor opleiding !!
en dan splits je u specialiteit, bij mij was dit vleesconserven !!

Dus dan volg je opleiding spekslager(chacuterie).(2 a 3 jaar) of eerst dit en dan conserven technieker.

En je soliciteert in een grote of kleine fabriek als technieker of industeriele kok!

er zijn er nu zeer veel tekort op de arbeidsmarkt met als specialiteiten pastas en klaar gemaakte maaltijden !

Er kunnen niet veel koks zeggen ik maak een saus en ik ga deze 20 jaar later opeten, wel ik wel !!
Dit is dus vergelijkbaar met de Nederlandse opleiding voedingsmiddelen techniek, maar dan met een voortraject als kok. Of heb ik het mis?
Was je opleiding fulltime of heb je die naast een betaalde baan gedaan?

Zag trouwens gister je Belgische Collega Felix Allen op TV en die noemde zichzelf "feest-kok", die ambitie houd ik voorlasnog maar even vast..

Pinxo

Bericht door Pinxo » 03 dec 2009, 11:26

berexstone schreef:Ik zou de kost niet willen geven aan de hedendaagse hobbykoks en kookclubs die beter zijn dan sommige ster-restaurants pakweg vijftien jaar geleden...
Tja dat heet ontwikkeling en vooruitgang. Die vergelijking trekt natuurlijk nergens op, je gaat ook niet auto's van nu vergelijken met die van 15 jaar geleden. Dat is vergelijken met onevenredige grootheden.
Bovendien; wat de "libelle, elle en culinaire ambiance" nu publiceren als trend is vele jaren geleden al ontwikkeld door de grote meesterskoks op deze wereld
("libelle, elle en culinaire ambiance" zijn trouwens ook niet onderling vergelijkbaar omdat het totaal verschillende bladen zijn)

Klein voorbeeldje:
In 1991 serveerde Ferran Adría dit in zijn restaurant:

marinade of scallops and duck foie gras

Afbeelding

Hier een voorbeeld van coquille recept uit één van de hedendaagse kookbladen

Afbeelding

En dit is een voorbeeld wat ik van een willekeurige hobbykok website anno nu heb geplukt:
Jacobsschelpen, schorseneren en foie-gras
Afbeelding

Dus voor de volledigheid, wat de "meesterkok" Ferran Adriá" bijna 20 jaar geleden deed vindt nu pas zijn weerslag in het hedendaagse hobbycircuit, dus; ja, wat hobbykoks nu doen valt (qua presentatie en techniek dan) te vergelijken met wat de grote professionals zo'n 15 jaar geleden hebben bedacht.

Mijn punt is:
expanderende publicaties, tv=programma's, culinaire bladen en media aandacht voor koken maakt dat steeds meer hobbyisten ook in staat zijn of in staat worden gesteld om hun kunsten openbaar te maken.
Dat zegt echter alleen iets over het feit dat er hobbykoks bestaan die blijkbaar erg leuk, erg creatief en waarschijnlijk op erg hoog niveau kunnen koken.
Ik ben er echter van overtuigd dat dat 15 jaar geleden ook al zo was, alleen zag je dat niet omdat er geen aandacht voor was.

Maar de ware meester is degene die de trend in gang zet, die de zaken bedenkt, het geniale creatieve culinaire brein dat zich dan ook terecht meesterkok mag noemen. Of dat nu beschermd is of niet

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 03 dec 2009, 13:42

Hear Hear. Mooie woorden Pinxo, en een mooi voorbeeld

Plaats reactie