cowboy koken

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
joost
Contacteer:

cowboy koken

Bericht door joost » 13 sep 2009, 23:35

Ik kom regelmatig op http://www.thestaffcanteen.com" onclick="window.open(this.href);return false; , de engelse tegenhanger van koksforum.
Nu hebben ze daar een topic over cowboy koken, oftewel trucjes om dingen snel te doen die eigenlijk de kookkunst verkrachten.
Iedereen droeg vele dingen aan die ze wel eens gezien hadden.

Dingen die ik zelf heb gezien,

Een maatje van mij werkte lang geleden als kok in een eetcafeetje, en 1 dag ik de week kwam ik hem uit de brand helpen.
Hij presteerde het om gehaktballen voor de dagschotel af te koken in water met bouillonpoeder, een blok margarine en een paar scheppen buisman, en dan hup, in de jus. :oops:

Ander bedrijf, volgens lekker op de rand van de top 100. Ik moest als leerling gratin maken door aardappelschijfjes te blancheren en daarna te mengen met een romige bechamel. kaas erover, klaar. net echt.... :?
Nou ja, legio voorbeelden.

Hebben jullie dat soort dingen ook wel eens gezien, meegemaakt?

Cees
Contacteer:

Re: cowboy koken

Bericht door Cees » 14 sep 2009, 09:49

Hey wel een leuke site, ben ook lid geworden :)

Cowboy koken:

Welleens gehoord van een collega van mij (was in Amsterdam) Daar deed de ontbijtkok voor roerei , gewoon 3 rekjes met hele eieren in de planeetmenger ff draaien met de vlinder erin, en toen door een fijne zeef. Altijd erg gelachen om dat taffereel.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Tim

Bericht door Tim » 14 sep 2009, 15:05

Cees schreef: Welleens gehoord van een collega van mij (was in Amsterdam) Daar deed de ontbijtkok voor roerei , gewoon 3 rekjes met hele eieren in de planeetmenger ff draaien met de vlinder erin, en toen door een fijne zeef. Altijd erg gelachen om dat taffereel.

hahahaha
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 14 sep 2009, 15:59

is een vrij algemene uitdrukking in australie en UK
je hebt koks en cowboys

heb ook wel un paar dingen gezien, enkele die me nu te binnen schieten,

gebakken ganzenlever in de frituur

poeder aardappelpuree (egt nie te eten)

beurre blanc van komkommer , zonder komkommer maar met courgette

in een bejaardentehuis, alles uit pak, diepvries, blik, wist je dat gekookte aardappels in blik bestaan

bedenk er later nog wel paar
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Guido

Bericht door Guido » 14 sep 2009, 22:52

cowboys genoeg hier in Nederland volgens mij,

hoor af en toe verhalen op school...

biefstukje welldone... in de magnetron
panna cotta en creme brulee.. uit pak
sauzen.. van garde d`or
irish coffee.. met gezoete geslagen room

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 sep 2009, 08:13

Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

lowie

Bericht door lowie » 15 sep 2009, 14:43

Guido schreef:cowboys genoeg hier in Nederland volgens mij,

hoor af en toe verhalen op school...

biefstukje welldone... in de magnetron
panna cotta en creme brulee.. uit pak
sauzen.. van garde d`or
irish coffee.. met gezoete geslagen room
Bijna gans Sluis werkt zo, natuurlijk oudsluis niet hé !!

Het verhaal van die gehaktballen, hoe denk je dat ze bij beckers het doen soms ?? in plaats van buisman is het daar E150(c) Karamel !!

In het goedkope segment van de horeca word bijna uitsluitend pakken van knorr en consorten gebruikt want anders zou ik niet weten waar die groot verpakkingen naar toegaan en dit is niet een paar hoor !! maar duizenden tonnen per week !!

In de sligro is het hun grootste omzet !!
alles komt bij somigen uit pak zoals
Chocomouses, alle sauzen tot bearnaise toe, soepen !!

En in de duurdere resto sory hoor maar de dozen bisque homard is daar ook niet ver te zoeken !!!

Een persoonlijke vriend werkte vroeger als reiziger voor "HACOSAN" en daarna voor "Hugli " die had zelfs sterren restos als klant !!!!

Pluter

Bericht door Pluter » 15 sep 2009, 22:23

lowie schreef: En in de duurdere resto sory hoor maar de dozen bisque homard is daar ook niet ver te zoeken !!!

Een persoonlijke vriend werkte vroeger als reiziger voor "HACOSAN" en daarna voor "Hugli " die had zelfs sterren restos als klant !!!!
Hehehe....

Dit zou bijna een apart topic waard zijn... Maar dat soort feitjes kunnen we maar beter stil houden denk ik :wink:

Convenience koken is trouwens wat anders als cowboy koken volgens mij en leer je dat tegenwoordig niet gewoon keurig op school?
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 16 sep 2009, 09:37

Ben ik absoluut met je eens.
Iedereen maakt in meer of mindere mate gebruik van convenience.
Ik heb daar ook geen probleem mee.
Als je niet genoeg koks hebt (of ze onvoldoende kennis hebben), niet de juiste apparatuur hebt, de gasten niet hebt die het waarderen, ga zo maar door....
(Waar ik wel wat moeite mee heb is gewoon pakje poeder, water erbij, en klaar is de saus, of van die goedkope alsa mousses voor desserts)
Zolang je ergens maar een eigen signatuur aan geeft. Er zijn zat topzaken waar goede bouillonpoeder wordt gebruikt om de huisgetrokken bouillon op smaak te brengen.
Als ik een partij van 600 draai, gaat er echt geen huisgetrokken just de veau bij de tournedos, die ik ook echt niet zelf ga snijden.
Maar goed, dat is geen cowboy koken.
Maar goed, ander voorbeeld.
Ik, leerling kok, 4* hotel van een goede keten. Jus de veau, daar ging dus echt alles in.....alle groente en vlees afsnijdsels, spek en worstjes die over waren van het ontbijt, overgebleven saucijzenbroodjes. Toen stond ik ook wel even met een WTF blik in mijn ogen. Die saus was gewoon een kliko reductie. :roll:

Pinxo

Bericht door Pinxo » 16 sep 2009, 13:03

sommige producten moet je ook niet beter willen maken dan ze kant en klaar al zijn.
Tomaten uit kas om een tomatensaus mee te maken of een blik tomaten uit Sicilië die echt zongerijpt zijn? geef mij de laatste maar, veel meer smaak!
Oregano; liever gedroogd dan vers (de bloemen wel uit eigen tuin en zelf gedroogd)
Rozemarijn in de winter? verse heeft zeepsmaak, liever mijn eigen gedroogde die in het voorjaar geplukt is.
Salie; idem.

En inderdaad 600 man soepje? echt wel een fatsoenlijke bouillon uit een pakje gebruiken! (voor 300 man ook nog hoor!)

Maar: pakje -> pan -> bord? nee dat gaat te ver altijd even iets mee doen!

Pluter

Bericht door Pluter » 16 sep 2009, 22:06

Schiet me een mooi voorbeeld tebinnen!

Een collega van een vriend van een kennis die ergens in een restaurant werkte kwam daar via via toevallig in aanraking met een kok (een hele goeie overgens!) die truffelbitterballen moest maken: de man heeft gewoon een doos kwekkenboom in de planeetmenger gegooid en op smaak gemaakt met truffelpasta, vervolgens weer gepaneerd. Het resultaat was volgens de overlevering top!!
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 16 sep 2009, 22:51

Pluter schreef:Schiet me een mooi voorbeeld tebinnen!

Een collega van een vriend van een kennis die ergens in een restaurant werkte kwam daar via via toevallig in aanraking met een kok (een hele goeie overgens!) die truffelbitterballen moest maken: de man heeft gewoon een doos kwekkenboom in de planeetmenger gegooid en op smaak gemaakt met truffelpasta, vervolgens weer gepaneerd. Het resultaat was volgens de overlevering top!!
Hhahahaha

Collega gehad in een bedrijf...is 10 jaar terug ofzo. Kreeg dessert bon....met parfait van kaneel ofzo. Maar, hij had geen parfait meer.
Maar was niks aan de hand zei hij...vervolgens pakte hij een pvc steker , ramde er een paar bollen vanille ijs in, drukte het aan met een lepel en stampertje, drukte het weer uit de ring, en gooide het in de kaneel poeder.....parfait kan mee!! Mensen hadden heerlijk gegeten.

Tim

Bericht door Tim » 17 sep 2009, 14:57

Cees, jij komt wel met de meest bizarre ervaringen hahahaha
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 sep 2009, 21:58

ja toen ik wat jonger was heb ik in zoveel mogelijk bedrijven gewerkt, om ervaring op te doen. En dat waren van zeer luxe tot zeer eenvoudig. Vind ik erg belangrijk, en dat maakt het ook zo dat je makkelijk op verschillende niveau's kan denken. Je steekt er ontzettend veel van op, en je weet ook hoe het niet moet.

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 30 sep 2009, 23:57

Moet op Youtube ff zoeken op Eurokok Martin. (bij RTVNH of DWDD kijkers vast al bekent)

o.a.
http://www.youtube.com/watch?v=l57YKM-WWmY" onclick="window.open(this.href);return false;

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 01 okt 2009, 10:32

Eurokok Martin is een maan naar mijn hart. Hij is vooral gekend om zijn fijnzinnig taalgebruik, welhaast poezie.
Hij is een voorbeeld voor alle jonge koks. Martin rulez

Nihonjin

Bericht door Nihonjin » 18 okt 2009, 19:28

Martin is mijn favoriete tv kok!

De enige reden dat hij af en toe staat te klooien, is omdat de mensen waarbij hij thuis staat te koken, vaak helemaal niets in huis hebben (blikopener, mengkom :D ). Hij heeft echt hele goeie gerechten, en de humor tussen hij en de cameraman (Erik Dijkstra, 1 van de jakhalzen van dwdd) doet mij regelmatig over de vloer rollen van het lachen.

mark

Bericht door mark » 19 okt 2009, 18:48

ff een berichteje van mij,

een sous waar ik ooit mee gewrkt heb maakte creme brulee in de magnetron!!!!...jaja in de magnetron!

groetjes mark

receptje:

3 liter room
1 liter dooier
500 gr witte basterd suiker
1 stokje vanille
alles koken in de magnetron voor 15 minuten!
uit de schijt trekken met de staafmixer, en sckenken maar....opstijven in de koelkast en klaar was die sous.

en het werkt ook nog!???

:cry: :cry: :cry:

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 20 okt 2009, 00:14

Top!!!
Hoeveel watt was die magnetron???
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Plaats reactie