eetbare bladeren

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Maurits

eetbare bladeren

Bericht door Maurits » 19 aug 2009, 07:42

Ik las net een artikel van McGee over tomaatblad: http://www.nytimes.com/2009/07/29/dinin ... wanted=all. Het is dus blijkbaar eetbaar en lekker.

Ook kwam ik in een Mexicaans kookboek tegen dat de bladeren van de avocado-boom ook eetbaar zijn, ze hebben een milde anijsmaak.

Misschien ligt hier wat te verkennen? We richten ons met name op de vruchten/zaden van bomen en struiken, maar vergeten soms de bladeren.

Hoe zit het met bladeren van komkommers, paprika's, etc.?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: eetbare bladeren

Bericht door Leo » 19 aug 2009, 07:51

Ja waarom niet? Is dat niet het zelfde als courgette blad/bloemen?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Maurits

Bericht door Maurits » 19 aug 2009, 08:07

Ja, maar waarom zijn de voor de hand liggende bladeren (zoals van tomaat) vergeten? Heeft iemand een paprikaplantje staan om te testen?

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 19 aug 2009, 08:21

Ruik bij trostomaten maar eens aan die takjes, heerlijke geur, tien keer aromatischer dan de tomaat zelf.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 aug 2009, 08:33

Vroeger werd het loof van radijs, wortel en vele andere planten veel gegeten. Ik maak zelf nog wel eens stoemp van wortelloof. Het is lekker. Ook het groen dat rond de bloemkool zit, is goed eetbaar, maar we gooien het zonder erbij na te denken weg. Eén van de weinige "groenten" die nog wel gegeten wordt, is het blad van biet. Dat heet dan snijbiet of warmoes.

Maar tomaat bevat tomatine en dat is giftig. Mogelijk bevatten de bladeren niet veel tomatine, of moet je ze op een bepaald moment in de ontwikkeling van de plant plukken (net als de tomaten zelf, eigenlijk). Ik zou er dus toch maar mee oppassen. Tomaat hoort tot de nachtschade achtigen en de meeste daarvan zijn flink giftig.

Maurits

Bericht door Maurits » 19 aug 2009, 08:43

cyrano schreef: Maar tomaat bevat tomatine en dat is giftig.
Wel up-to-date blijven Cyrano :D , check het verhaal van McGee.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 aug 2009, 11:44

En waar vind ik McGee? Ik ga echt niet dat boek kopen om zijn versie te "checken".
Tomatine en solanine
In onrijpe tomaten zit de stof tomatine, die in grote hoeveelheden giftig is voor de mens. Tomatine behoort net als solanine tot de groep alkaloïden. Zoals al eerder in dit dossier aan de orde is gekomen Als tomatine of solanine in grote hoeveelheden gegeten worden kunnen ze koorts, slaperigheid, lusteloosheid, buikpijn, diarree, overgeven, zwakheid en depressie veroorzaken, al moet opgemerkt worden dat niet iedereen even gevoelig voor deze effecten is. Het (in grote hoeveelheden) giftige tomatine verdwijnt tijdens het rijpen van de tomaat. Het is daarom raadzaam om ze te eten als ze rijp zijn.
Solanine zit vooral in de groene delen van de tomatenplant. Het is meer van belang bij aardappelen.
Bron: http://www.food-info.net/nl/national/ww-tomaat.htm

En voor mij is U. Wageningen nog altijd een referentie.

Het is natuurlijk waar dat sommige mensen ongestraft groene toematen kunnen eten, zeker als die in een zonrijk klimaat geteeld worden. Maar anderen moeten er echt wel mee opletten. Maar de bladeren kunnen, afhankelijk van de teeltmethode en bodem tot 1.000 keer meer tomatine bevatten dan onrijpe tomaten. En dat is een dosis die groot genoeg is om op termijn bij sommigen effecten te veroorzaken. Je zal er zeker niet aan sterven, maar een flinke diarree is ook niet zo prettig.

Mijn houding tov giftige planten is heel simpel en komt uit mijn ervaringen met wilde paddestoelen. Giftig betekent oppassen. Sommigen reageren veel erger dan anderen. Zelf zal ik er wel eens mee experimenteren, maar ik zal 't nooit een gast voorzetten.

Maurits

Bericht door Maurits » 19 aug 2009, 12:14

1. zie mijn eerste bericht voor de link naar McGee
2. de WUR-website is een soort wikipedia, niet alles is even up-to-date en niet alle makers zijn even goed (soms publiceren onafgestudeerde studenten erop).

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 19 aug 2009, 19:07

According to “Toxic Plants of North America” (Iowa State University Press, 2001), by George E. Burrows and Ronald J. Tyrl, a toxic dose of tomatine for an adult human would appear to require at least a pound of tomato leaves. These authors conclude that “the hazard in most situations is low.”
Een halve kilo is dus dodelijk (tenzij McGee hier slecht citeert). Maar eens je zegt dat tomaten bladeren eetbaar zijn, moet je ook rekening houden met de zonderlinge gevallen van mensen die dat heel lekker vinden en veel gaan eten. Of aan babies gaan voeren. Etc.

Je kan het vergelijken met de situatie van tonka bonen. Die zijn echt niet gezond. In België zijn ze dan ook simpelweg verboden voor voeding. Nochtans zijn ze, mits juist gedoseerd, lekker en niet echt gevaarlijk. Maar ik zag hier op 't forum al mensen die dat in een gevaarlijke dosering gebruikt hebben. En als je zoiets populair maakt, moet je rekening houden met de gevolgen op lange termijn.

Nu niet dat ik wil beweren dat tomaten gevaarlijk zijn. Maar het is beter dat mensen er zeer voorzichtig mee omspringen, gewoon omdat er bitter weinig research naar tomatine is. En traditioneel worden de bladeren in het mand van oorsprong helemaal niet gegeten. Dat zegt volgens mij wel iets. Aardappelen werden eerst ook gegeten met rivierklei, om de solanine te absorberen. Dat is zo gebleven tot er rassen waren waarvan de knollen geen solanine meer bevatten.

En even OT:

McGee geeft een sneer naar collega's die tomatine nogal eens verwarren met solanine, maarrrrrrr...
The researchers found that both tomatine-rich green tomatoes and purified tomatine lowered the levels of undesirable LDL cholesterol in animals.
Dat is iets dat ik ook als een grote "gaffe" van McGee en vele journalisten beschouw: slechte cholesterol bestaat niet. HDL en LDL zijn twee vormen van hetzelfde. Het ene is aanvoer van cholesterol, het andere afvoer. Het is de balans die telt. Heb je teveel afvoer, riskeer je infecties, vooral hart infecties. Heb je teveel aanvoer, riskeer je aderverkalking.

dalanaustet
Contacteer:

Bericht door dalanaustet » 28 aug 2009, 17:47

Hazelnootblad als wikkel voor bijv. te grillen visjes, garnalen, kaas. De takken kan je ook goed gebruiken als smaakafgevende pin. Blad zelf eet ik niet maar kan je wel eten.
Je kan vast en zeker ook iets doen met lindebloesemblad, wordt vaak alleen maar in kruidenthee gebruikt. Maar volgens mij kan je het vast en zeker versuikeren tot iets fraais.
Een nieuwe trend die hier vanuit Finland is komen overwaaien is voorjaarsdennentoppenolie.
Tulpenbloembladeren.

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 29 aug 2009, 17:27

jonge blad van de mango boom is ook eetbaar.
In Indonesie is het vaak een onderdeel van pecel (net als gado gado, maar alleen met groene bladgroente.
Jummie

Plaats reactie