Hoe een mens zich kan vergissen

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
chef-dave
Contacteer:

Hoe een mens zich kan vergissen

Bericht door chef-dave » 20 jul 2009, 18:51

Door mijn levenservaringen van de afgelopen jaren (ziekte, hard werken, relatie naar de bom, etc...) had ik onlangs besloten om het wat rustiger aan te doen en een iets kalmere jobaanbieding te aanvaarden. Dat ik hierbij natuurlijk ook heel wat creativiteit etc... zou moeten inboeten had ik er een beetje voor over, dus nam ik de job aan. Een job waarbij ik ieder weekeinde vrij ben, elke weekdag van 7u tot 15 u werk en dit als chef van een keukenbrigade bestaande uit 21 personen. Inderdaad een job bij een collective een rustoord/verzorgingstehuis.
Wat heb ik me vergist!! niet zozeer om de job, want geloof me ik trek er iedere dag opnieuw naartoe met een glimlach op mijn gezicht. Wat blijkt dat het vooroordeel (dat ik en waarschijnlijk vele andere met mij) over grootkeukens en collectiven, niet echt strookt met de realiteit.
Koken voor een oudje is ontzetten boeiend en een totale andere manier van koken en op smaak brengen en niet verschieten nu, wij maken gebruik van verschillende moleculaire toepassingen!
Vele oudjes kunnen door slikproblemen geen stukken vlees, groenten etc... eten, dus dit word gemixd als zijnde een soepmix en dan zo gegeven.Wat doe ik nu, door gebruik te maken van de sosa/texturas lijn en ook door producten van nutricia bouw ik met vormpjes de soepmix opnieuw op tot een presentabele vorm die toch papperig genoeg is voor de klant om te eten. Enthousiasme volop bij die oudjes en een chef die tevreden is met het toch wel creatieve werk.
Ook het opnieuw afstemmen van kruiden etc... is een uitdaging want sommige kruiden smaken ze wel en andere dan weer niet, totale nieuwe wereld dus die voor mij openging.
Indien er hier nog chefs zijn van een collective hoor ik het graag. En natuurlijk blijf ik nog steeds de adviserende functie voor een paar zaken waarnemen.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

KNL

Re: hoe een mens zich kan vergissen

Bericht door KNL » 20 jul 2009, 19:30

kan je zo eens een foto nemen van zo'n gerechtje...kan mij er niet echt iets bij voorstellen :)
klinkt we tof dave, dat je je draai gevonden hebt

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 20 jul 2009, 21:54

Het is top dat je je best doet om dit soort eten, aantrekkelijk te maken.

heb wel eens gewerkt in een ziekenhuis. DRAMA.
Turbo maaltijd, zal ik niet snel vergeten.

Alles, letterlijk alles in de blender tot het pap is.
Het moet vreselijk zijn dit te eten.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 20 jul 2009, 22:45

Leuk dat je het leuk vind! Grappig dat je zo toch nog wat creativiteit kwijt kan!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Zoute droom

Bericht door Zoute droom » 21 jul 2009, 12:07

Ik ben mijn opleiding in de instelling gestart, heb later als vertegenwoordiger veel gezien van de vele veranderingen in deze keukens/en huizen.
Het is een dankbare doelgroep die vaak in hun laatste fase van leven zijn beland(ik bedoel ze blijven hier wonen tot hun einde, kan 10 /20 en soms 1 jaar zijn.)

Een maaltijd is voor hen een heel belangrijk moment van de dag, die moet top zijn, zowel sociaal als therapeutisch gezien.
Zij kunnen niet meer koken op hun kamertje of in hun woning, zijn afhankelijk van de koks.

Als kok in welke functie dan ook in deze instellingen MOET je iedere dag een TOPprestatie willen en kunnen leveren.

Zo te lezen ben je goed bezig, hou vol en sleur de andere koks mee in jouw enthousiasme.

Overleg ook veel met je slager etc, zij hebben kennis van de juiste delen en wat er mee te doen, denk maar aan de worst en gehakt bereidingen. zo maar een brok vlees vermalen kan iedereen, maar het juiste soort(zachtheid etc) bestel eens een zijdelende(toppertje)
Lekker eten en bereiden is de beste therapie voor de geest!

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 21 jul 2009, 18:56

Zoute droom schreef: Een maaltijd is voor hen een heel belangrijk moment van de dag, die moet top zijn, zowel sociaal als therapeutisch gezien.
Zij kunnen niet meer koken op hun kamertje of in hun woning, zijn afhankelijk van de koks.

Als kok in welke functie dan ook in deze instellingen MOET je iedere dag een TOPprestatie willen en kunnen leveren.

)
klopt inderdaad, ik heb nu ook wel geluk dat onze directrice echt naar de top wil met de instelling, het enige dat ontbrak om deze te halen was de keuken, dat nu hopelijk mede met mijn kennis en invloed een positieve push zal geven. Het was ook zij die me zelf contacteerde na het zien van mijn site met de vraag in hoeverre de foto's daarop kondden geturnd naar grote productie voor een instelling. En dat is toch wel even anders dan in een restootje en heb ik toch eventjes onderschat. Zo zie je maar he, nooit te oud om te leren en/of met de voetjes op de grond te komen :lol: maar een leuke uitdaging is het zeker!
foto's zal ik later plaatsen, ik bekijk nu van dag tot dag omdat het gaat om koude lijn koken en dat is toch net ietsjes anders. Dus zit echt met testfases nu
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

chef-dave
Contacteer:

Re: Hoe een mens zich kan vergissen

Bericht door chef-dave » 03 aug 2009, 17:16

De eerste test resultaten op foto, vergis je niet dit zijn gerechten volledig bestaande uit soepmixen!

gehakt balletjes in tomatensaus met groene boontjes
Afbeelding

hier gebruik gemaakt van vormpjes
broccolie met vleeskoek en aardappelschijfjes
Afbeelding
Dave

thebaldchef

Bericht door thebaldchef » 03 aug 2009, 23:21

ja leuke foto's, was het warm in de keuken? misschien verklaart dat die waas die over de lenz hangt. :P

ik zie niks :P

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 04 aug 2009, 11:38

oeps, is gebeurd tijdens het uploaden.
Nogeens een poging

gehakt balletjes in tomatensaus met groene boontjes
Afbeelding

hier gebruik gemaakt van vormpjes
broccolie met vleeskoek en aardappelschijfjes
Afbeelding
Dave

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 04 aug 2009, 12:33

Schön...

Ik vermoed dat de resolutie van je foto's te hoog is en dat de forumsoftware die automatisch verkleint en dat ze zo flou worden. probeer eens ze eerst te verkleinen?

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 04 aug 2009, 20:17

cyrano schreef:Schön...

Ik vermoed dat de resolutie van je foto's te hoog is en dat de forumsoftware die automatisch verkleint en dat ze zo flou worden. probeer eens ze eerst te verkleinen?
:? had geen fototoestel in de buurt, heb het dan maar met mijn gsm getrokken, vandaar waarschijnlijk.
Dave

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 04 aug 2009, 20:45

Eten die mensen echt zó weinig? :shock:

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 05 aug 2009, 00:56

jeroenbr schreef:Eten die mensen echt zó weinig? :shock:
inderdaad jeroenbr, vandaar dus ook de reden dat ik de manier zoals het meestal word geserveerd verafschuw en er wel tijd en energie in wil steken. Het gaat om een doelgroep van bejaarden met slikproblemen, wel even opmerken dat de maaltijden worden verijkt, dus betreffende kalorieën zit dat goed.
gr,
Dave

sjaak

Bericht door sjaak » 05 aug 2009, 11:30

ziet er inderdaad zeer smakelijk uit.
Leuk dat je ook een nieuwe plek hebt gevonden waar je het naar je zin hebt.
En dat je hier de ruimte krijgt om dit te doen
(vaak wordt er zo gesneden in dit soort keukens dat er ook echt geen budget voor is)

dalanaustet
Contacteer:

Bericht door dalanaustet » 15 aug 2009, 19:19

Geweldig ! Hoop dat je veel leerlingen krijgt die bij je werken zodat wij straks als oudjes als het moet ook iets lekkers kunnen krijgen

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 17 aug 2009, 02:27

En nog eens een testje gedaan met asperge flamande. Alles zeer fijn tot soep gemixt en opnieuw opgebouwd zodat het presentabel is.

Afbeelding
Dave

sjaak

Bericht door sjaak » 24 okt 2009, 10:56

Chef dave je hebt de Nederlandse pers gehaals :D
In de Koks koerier van Oktober staat het volgende:
Kijk eens met een open vizier rond bij een collega van je in de instelling,
Neem alles in je op en probeer die inspiratie te vertalen naar jouw horecawereldje.
Wellicht ben je binnenkort de uitvinder van de nieuwste modernste horecatechniek.
Andersom kan trouwens ook, zoals ik laatst las op koksforum.
Een voormalig horecaman was door omstandigheden in de instelling terecht gekomen
en had precies het beels zoals ik net beschrijf.
Hij is inmiddels de gelukkigste chef op aarde.
Deze kok beschrijft hoe hij gasten met slikproblemen toch een echte maaltijd kan voorzetten,
want ondanks dat alles gepureerd is, oogt het gerecht ongepureerd.
Met behulp van de poedertjes uit spanje ogen zijn gepureerde asperges als asperges,
Hetzelfde geldt voor de gehaktballetjes in tomatensaus en de groene boontjes.
Prachtig toch,als twee werelden op deze manier samenkomen?
In een van de volgende uitgaven zult u zeker het verhaal van deze chef kunnen lkezen, want dat kan alleen maar inspirerend zijn.
Joost van Roosmalen
lees hier het hele stuk

Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels » 24 okt 2009, 15:20

Het is de moeite waard het hele stuk te lezen.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 25 okt 2009, 19:53

Dank je, helaas moet ik melden dat ik niet meer voor de instelling werk. door verschillende redenen maar vooral de pasta dolcini die zeer goed begint te lopen en opnieuw ziekte heb ik moeten besluiten dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Hierbij ook mijn excuses aan yrtsap, hij weet waarom, maar indien je wil kan ik wel iets voor je uitwerken.
greetz
Dave
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 25 okt 2009, 23:04

Hoi Dave,

Jammer om te horen dat je er niet meer voor werkt! Maar gezondheid staat voorop!! Ik hoop dat je jezelf goed kan richten op de pasta lijn die jij gecreerd hebt.
Hoop dat je hier nog actief blijft? Indien niet, dan wens ik je een enorme boost gezondheid toe, en veel geluk in je leven!

Cees

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 28 okt 2009, 10:42

Gisteren zijn Danny en ik in Antwerpen naar restaurant De Godevaart geweest om er een reportage te maken met chef Dave. Een fantastisch mooi middeleeuws pand met allerlei ruimtes, trapjes en verdiepinkjes, ook nog eens gezegend met een flinke binnentuin. Dave had 4 warme gerechten en 3 desserts voorbereid, de smaken waren verbazingwekkend en explosief. De resultaten zult u zien in de komende Saisonnier en P&D. Nadat we helemaal klaar waren, wilden we nog geen afscheid van elkaar nemen. Zo kon het gebeuren dat we terug de keuken indoken om een paar leuke dingen te doen: landschapjes maken. Ikzelf ontwierp een eilandje in zee (stukje cake, blaadje cress), Dave maakte een ingewikkelder landschap dat hij met stikstof in nevelen hulde. Ik denk niet dat we de resultaten gaan publiceren, dus doe ik het hier op mijn blog.
Heeeey top!!

http://norbertkoreman.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 29 okt 2009, 03:08

inderdaad, maar wel een andere Dave :lol: :lol:
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 29 okt 2009, 10:34

Sapperdeflap :shock: :shock: :? :?

:lol: :lol:

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 29 okt 2009, 14:15

oef, gene ploperdeplop :lol: hoe een mens zich kan vergissen hé,lol
Dave

Plaats reactie