Brandwonden

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Brandwonden

Bericht door Leo » 03 jul 2009, 14:11

Brandwonden document in PDF

Iedereen brand zich wel eens. Toch?
Hete pan uit de oven, of koksdoek die in de fik gaat. Zelf heb ik het een paar keer gehad met kokend heet water.
Eerst denk je van, nou valt wel mee. Dan komen de blaren.

Hoe behandelen jullie je brandwonden? Het belangrijkste voor ons, is denk ik dat te weten, dat we niet met ijskoud water moeten spoelen.
•Begin direct met het koelen van de wond
•Koel het liefst met zacht stromend, lauw leidingwater. Koelen met bijvoorbeeld slootwater kan ook, zeker als er geen andere koelmogelijkheden zijn. Het is altijd beter dan niets doen!)
•Koel +/- 10 minuten. Maar let vooral bij kinderen en ouderen op voor het gevaar van onderkoeling
•Verwijder tijdens het koelen de kleding, tenzij deze aan de huid gekleefd zit
•Verwijder luiers altijd bij een hete vloeistofverbranding. Een luier zal hete vloeistof opnemen en ernstige wonden kunnen veroorzaken.
•Waarschuw de huisarts als:
◦er blaren zijn
◦de huid er aangetast uitziet
◦de brandwond veroorzaakt is door een chemisch product
◦de brandwond veroorzaakt is door elektriciteit
•Smeer niets op de wond.
•Verzorg de wond door deze af te dekken met steriel verband, schone doeken of lakens.
•Neem niets te eten of te drinken.
•Zorg ervoor dat het slachtoffer zittend wordt vervoerd. Het hoofd moet altijd hoger zijn dan de rest van het lichaam in verband met mogelijke oedeemvorming (vochtophoping).
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

KNL

Re: Brandwonden

Bericht door KNL » 03 jul 2009, 18:02

dus je mag geen flamazine gebruiken?

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 03 jul 2009, 20:00

Bovenstaande is eerste hulp verlening...volgens mij
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

jantjejan

Bericht door jantjejan » 04 jul 2009, 17:02

Flammazine of zilversulfadiazine is een creme die een antibacteriele werking krijgt en werkt verkoelend en pijnstillend. De indicatie is 2e en 3e graads brandwonden.
Bij gebruik op grote oppervlakten brandwonden kunnen zilver intoxicatie (Argyrie) en systemische bijwerkingen van sulfonamiden (bloedafwijkingen, nier- en leverbeschadiging) optreden. :(
Niet gechikt bij eerste hulp. Hier blijft koelen de eerste aktie. Alleen na voorschrift arts gebruiken.
Als ik zelf niet kook, lijdt ik honger!

thebaldchef

Bericht door thebaldchef » 06 jul 2009, 18:29

met de bhv die wij kregen zeiden ze vaak het zelfde,

ik doe zelf altijd, koelen met lauw water ( gaat de brand er sneller uit, en doet het niet z'n pijn als je onder het water weg gaat, het gevoel van, ik moet onder water blijven gaat dan eerder weg.)

ik doe er nooit zalf op, blaren niet kapot maken, als de blaar heel blijft word het een soort "gel" ( het vocht in de blaar ) die alles weer sneller regelt dan als de blaar open is.. ik doe er meestal tijdens het koken een pleister op zodat ie niet kapot gaat..

branden aan bvb de steamerrekjes doe ik niks aan, is net brandmerken :P.

kijk uit met vet blaren etc dat je het niet uitveegt, deppen anders trek je de hele blaar meteen open..

Plaats reactie