pijnboompitten...the horror

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Maurits

pijnboompitten...the horror

Bericht door Maurits » 11 jun 2009, 07:58

Ik heb zondag bij een vriend zelfgemaakte pesto op, met natuurlijk pijnboompitten erin. Sindsdien heb ik een vreselijke bittere smaak in mijn mond!!! Ik had geen idee hoe dat kwam todat ik hoorde dat mijn vriend dat ook had....

Na wat zoeken op internet bleek het door pijnboompitten te komen. Hebben jullie hier wel eens van gehoord? Of misschien zelf gehad? Lijkt me een zeer groot probleem als je een kok bent, want alles smaakt bitter.

Van wiki:
"Het eten van pijnboompitten kan een risico van een ernstig verstoorde smaak opleveren die meerdere dagen of weken kan aanhouden. Deze smaakstoornis doet zich pas een of twee dagen na de consumptie voor. Er wordt een intense bittere, soms metaalachtige smaak ervaren. Dit probleem treedt nooit op bij pijnboompitten van Europese origine, enkel bij een minderheid van de Chinese pijnboompitten. Tot op heden is het niet duidelijk om welke pijnboomsoort het gaat. In verband met de oorzaak werd er, op basis van chromatografisch onderzoek, gesuggereerd dat het zou gaan om triglyceriden die opgebouwd zijn uit C16-C18 onverzadigde vetzuren. Zware metalen, een andere oorzaak van smaakstoornissen, noch pesticidenresidus konden aangetoond worden. [1] Op basis van deze gegevens lijkt er tot op heden in alle gevallen geen gevaar voor de volksgezondheid. Ook de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) huldigt dit standpunt[2]. Het Belgisch Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ([1],FAVV) heeft hierover geen standpunt. Het probleem kan vermeden worden door geen pijnboompitten van Chinese origine te eten. Men kan deze herkennen door het feit dat ze korter en dikker zijn dan de Europese pijnboompitten."
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: pijnboompitten...the horror

Bericht door Leo » 11 jun 2009, 08:10

"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pinxo

Bericht door Pinxo » 11 jun 2009, 08:46

Nouja zeg :shock:
Ik heb dus precies hetzelfde gehad de afgelopen week (en moet nog steeds extra suiker in de koffie doen om het binnen te houden..)

Pijnboompitjes van de sligro en inderdaad! "made in China"
Echt één van de grootste horrorscenario's voor een kok: een verstoorde smaak

Ik ben zowiezo een beetje terug gekomen van die -veel te dure- zakjes ronde pitjes die je in Nederland koopt.
In Italie heb ik ooit een zakje pitjes gekocht die echt heerlijk waren: lang, sappig, ietsjes groeniger dan de bleke pitjes van hier en een smaak die echt aan dennenbossen doet denken, heerlijk maar wel erg prijzig

Het idee dat die smaak weken aan kan houden maakt me heel erg onblij!! ik heb het idee dat het iest minder aan het worden is maar over is het zeker nog niet :evil:

Pluter

Bericht door Pluter » 11 jun 2009, 10:10

Heb ik maandje geleden ook gehad.. duurde daggie of 3.

Enig idee hoe we ervoor kunnen zorgen dat die dingen uit de handel gaan?
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 11 jun 2009, 12:55

Yep. En toevallig bijna alleen in Nederland te vinden...

Frankrijk, België, Duitsland, geen probleem. Iemand is goed aan 't verdienen, ten koste van uw smaakpapillen.

Je kan ze mogelijk herkennen doordat ze groter zijn en de herkomst bijna altijd China is. Is trouwens een probleem dat al bijna een jaar aan de gang is. Maar blijkbaar vertikt de groothandel het om de aangetaste of foute voorraad te vernietigen. Ik ben er zeker van dat ze 't weten, ik heb nl. in nov. en dec. verleden jaar een aantal leveranciers gebeld, maar de interesse was heel flauw. En de lieve centen gaan voor, vrees ik.

Maurits

Bericht door Maurits » 11 jun 2009, 13:33

Cyrano, weet je toevallig ook hoe je het kan verhelpen?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 11 jun 2009, 17:44

Het schijnt dat de oorzaak een triglyceride is. Dat zou zich aan je smaakreceptoren op je tong hechten en het effect zou pas verdwijnen als die receptoren afsterven en vervangen worden door nieuwe. En ik verneem nu ook dat het zou gaan om pitten van Pinus koraiensis, de Koreaanse den, waarvan er heel veel aangeplant worden in China. Niet zozeer voor de pitten, maar voor het hout. Schadelijk is 't blijkbaar niet. Alleen heel vervelend.

Zoetigheid zou het effect wat maskeren. Een paar lezers hadden het over After Eight munt chocolaatjes.

Persoonlijk zou ik aan alcohol denken. Dat lost triglyceriden op en doet je receptoren sneller afsterven. Maar dan absoluut geen alcohol met bittere component, want dat zou het effect weer triggeren.

Maar ik heb 't zelf niet voorgehad, dus zeker ben ik hier niet zo van...

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 11 jun 2009, 19:14

Heb er wel eens over gelezen, daar ben je mooi klaar mee met die rotzooi. Zelf nog nooit meegemaakt , en dat terwijl we ze uit Pakistan en China hebben.. en we bestellen ze per baal 12, 5 kg. Ook nog nooit iemand bij ons gehoord die er last van heeft gehad. Wel gehoord dat er veel supermarkten zijn met het verkeerde spul.

Het schijnt dat als je een liter beerenburg opdrinkt , je bittere smaak weg gaat.
:wink:
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Pluter

Bericht door Pluter » 11 jun 2009, 19:52

cyrano schreef:Maar blijkbaar vertikt de groothandel het om de aangetaste of foute voorraad te vernietigen.
Dat vermoeden had ik ook al, want het is wel toeval dat ik het zelf voor het eerst meemaak en er nooit eerder over gehoord had en nu in een keer hier ook een topic zie met bijval. Zou iemand een inferieur partijtje voor een mooi prijsje gekregen hebben?

De mijne kwamen bij de Hanos vandaan.
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Pinxo

Bericht door Pinxo » 11 jun 2009, 22:42

cyrano schreef:....Persoonlijk zou ik aan alcohol denken. Dat lost triglyceriden op en doet je receptoren sneller afsterven. ..
.
Ah! toch nog een positief kantje dus :D proost!

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 16 jun 2009, 00:12

misschien een rare oplossing, maar ben onlangs met hetzelfde probleem geconfronteerd geweest in de keuken. Van de 11 koks hadden slechts 2 personen totaal geen last en dat was ik en iemand anders die beide cetirizine en/of Xyzall gebruikten tegen allergiën. Dit feit was voor ons beide de enige mogelijkheid dat wij er geen last van hadden. Dus ook in België word het verkocht (deze waren van Metro).
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

mrodrigo

Bericht door mrodrigo » 29 jun 2009, 17:10

Ik heb het nu dus ook! Ik ging zoeken op internet en zelf hier op t forum blijken er dus meer mensen last van te hebben. Voor de consument is het lastig, als kok in de keuken is het een hel. Je neemt een hap, de eerste paar seconden geen probleem maar daarna...alles helemaal bitter. En het blijft nu al 3 dagen hangen. Ik kan niets meer op smaak brengen, al mijn eten smaak gewoon beter.. Hoop dat ze die dingen snel uit de handel nemen.

P.s : Het enige wat een een beetje kan eten zonder de bittere smaak te ervaren is een zak bolognese chips van crocky..na een 3/4 zak zijn zelfs de bittere smaken verdwenen :D

Emiel

Bericht door Emiel » 04 jan 2011, 00:41

Ik heb het ook zitten. Zaterdagavond(oudjaar) gegeten. Dacht dat die chinese nootjes al lang niet meer verkocht werden... Maandagochtend een koffie gedronken en echt waar dat was de smerigste koffie van mn leven. Verder op de dag een redelijk bittere smaak bij het eten. En vandaag een piekdag.
Sla smaakt als witlof, brie smaakt als roquefort...
Wat nog wel smaakt is cola.

Emiel

Bericht door Emiel » 04 jan 2011, 00:44

chef-dave schreef:misschien een rare oplossing, maar ben onlangs met hetzelfde probleem geconfronteerd geweest in de keuken. Van de 11 koks hadden slechts 2 personen totaal geen last en dat was ik en iemand anders die beide cetirizine en/of Xyzall gebruikten tegen allergiën. Dit feit was voor ons beide de enige mogelijkheid dat wij er geen last van hadden. Dus ook in België word het verkocht (deze waren van Metro).
Ze verkopen ze nog altijd in de Metro, bij wie ik ze gegeten heb gaat daar ook inkopen doen(A'werpen).

kookpunt

Bericht door kookpunt » 04 jan 2011, 15:27

cyrano schreef:Yep. En toevallig bijna alleen in Nederland te vinden...

Frankrijk, België, Duitsland, geen probleem. Iemand is goed aan 't verdienen, ten koste van uw smaakpapillen.

Je kan ze mogelijk herkennen doordat ze groter zijn en de herkomst bijna altijd China is. Is trouwens een probleem dat al bijna een jaar aan de gang is. Maar blijkbaar vertikt de groothandel het om de aangetaste of foute voorraad te vernietigen.
Ik ben er zeker van dat ze 't weten, ik heb nl. in nov. en dec. verleden jaar contact gezocht met een aantal leveranciers, maar de interesse was heel flauw. En de lieve centen gaan voor, vrees ik.

Mag ik vragen hoe je weet dat er in andere landen geen probleem mee is? Dat is wel bijzonder toch? Hoe zou dat komen?
En wat zeiden de leveranciers?

Ik las hier ergens anders ook al iets over trouwens. Ik heb er zelf gelukkig nog geen last van gehad, want als het echt enkele weken kan duren....

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 04 jan 2011, 22:36

kookpunt schreef:Mag ik vragen hoe je weet dat er in andere landen geen probleem mee is? Dat is wel bijzonder toch? Hoe zou dat komen?
Het is alweer over. Het heeft een hele tijd geduurd eer men doorkreeg dat het de pijnboompitten waren.

En er waren toen geen berichten uit Duitsland Frankrijk etc., tenzij in de grensstreek met Nederland. De meeste en de eerste berichten kwamen uit Nederland. Het leek vrij duidelijk toen dat de bron Chinees was en de importeur Nederlands. Ik hoorde er ook maar van omdat iemand me de vieze smaak beschreef en zich afvroeg wat het was.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 04 jan 2011, 22:36

kookpunt schreef:Mag ik vragen hoe je weet dat er in andere landen geen probleem mee is? Dat is wel bijzonder toch? Hoe zou dat komen?
Het is alweer over. Het heeft een hele tijd geduurd eer men doorkreeg dat het de pijnboompitten waren.

En er waren toen geen berichten uit Duitsland Frankrijk etc., tenzij in de grensstreek met Nederland. De meeste en de eerste berichten kwamen uit Nederland. Het leek vrij duidelijk toen dat de bron Chinees was en de importeur Nederlands. Ik hoorde er ook maar van omdat iemand me de vieze smaak beschreef en zich afvroeg wat het was.

kookpunt

Bericht door kookpunt » 05 jan 2011, 16:38

cyrano schreef: Het is alweer over. Het heeft een hele tijd geduurd eer men doorkreeg dat het de pijnboompitten waren.

Niet helemaal voorbij:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarom vielt het me op, ik had dit net op het forum van Tros Radar (ja, ik weet het) gelezen. En daar staan recente berichten van mensen die er ook last van hebben. Blijkbaar speelt het dus nog steeds, maar misschien dat de groothandels toch iets ondernomen hebben. Alhoewel, dat is niet logisch.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 06 jan 2011, 14:48

Kan oude stock zijn. Typisch dat die met de feestdagen bovenkomt. Of massa hysterie?

Voor zover ik weet en feedback kreeg van importeurs, zouden alle "verkeerde" pijnboompitten uit de handel moeten zijn.

Plaats reactie