Gasten nemen eigen drinken mee

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
jeroenbr

Gasten nemen eigen drinken mee

Bericht door jeroenbr » 11 mei 2009, 12:53

Van de week hadden wij een heel bijzonder gezin in ons restaurant. Meneer die had zijn eigen "speciaal" bier mee. Want dat vond hij altijd zo lekker bij eten. Mevrouw had een fles wijn mee van de aldi, want die hebben wij niet. Het kindje had van die pakjes met rietjes mee ... en veel ook. Ze weigerde onze betere bieren en wijnen. Natuurlijk werd dit geoorloofd want je draagt de titel "meest gastvrije bedrijf van nederland". Uiteindelijk alleen het eten afgerekend, geen één enkel drankje. Wel gaf de meneer een royale fooi van €2,45.

Was dit een test? Puur nederlands naai gedrag vanwege de titel? kreditcrissis?

Stelling: Hoe kijken jullie aan tegen mensen die eigen drinken (en evt. eten) meenemen naar uw restaurant (ziektes & allergieën uitgezonderd)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Re: Gasten nemen eigen drinken mee

Bericht door Leo » 11 mei 2009, 14:48

simpel. Eigen drank wordt aangeslagen al kurken geld.
Dus, zelf een flesje wijn meenemen kost je bijvoorbeelde de huiswijn prijs.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pinxo

Bericht door Pinxo » 11 mei 2009, 15:41

zwaar belachelijk!! of thuis eten of inderdaad aanslaan als huiswijn, bier en fris.
Afgezien van het feit dat het gewoon "not done" is vind ik het ook nog eens een belediging van de gastvrijheid

robervanthiel

Bericht door robervanthiel » 12 aug 2009, 13:04

Ik wil even reageren, niet als kok maar als klant, met een soortgelijke ervaring.
We waren afgelopen weekend als gezin bij een restaurant in Friesland (Steak restaurant te Hommerts) en wilden daar met twee volwassenen en twee kinderen (van 2 en 3 jaar oud) iets gaan eten.
Onze kinderen drinken (wegens omstandigheden) altijd aanmaaklimonade oftewel ranja, maar na navraag bleken ze dit daar niet te hebben.
Gelukkig hadden we onze eigen drinkbekers met ranja bij, toen bleek dat we deze niet mochten nuttigen.

Terwijl we al twee consumpties besteld hadden en we daar kwamen eten met z'n vieren en het was echtniet uit "bezuinigend oogpunt".

We hebben onze spullen bij elkaar gepakt en zijn vervolgens naar een ander restaurant gegaan.

Wat vinden jullie hier dan van?
(Ik vind het trouwens belachelijk dat er klanten uit eten gaan en hun eigen wijn/bier o.i.d. meenemen, zoals beschreven in de topic!)

sjaak

Bericht door sjaak » 12 aug 2009, 17:48

Het is altijd moeilijk om hier zwart wit in te denken.
als 2 volwassenen normaal tafelen en er wordt van tevoren gevraagd of de kids hun eigen ranja mogen omdat ze anders niks lusten zie ik er weinig problemen in.
Aan de andere kant zit je vlak bij een recreatie gebied of je bent een familie restaurant en je hebt dit dagelijks, zou ik ook sneller nee zeggen.
Het is een beetje hetzelfde als een no show in rekening brengen.
Het kan je echt een partij kosten of een slechte naam geven
Aan de andere kant je hebt wel omzet derving en we weten allemaal dat een horeca bedrijf geen vetpot is.
We moeten het toch ergens mee verdienen.
En i.d.d. kurkengeld is hier het beste alternatief ze gebruiken wel je stoel, ambiance, personeel, glaswerk.

lowie

Bericht door lowie » 15 aug 2009, 15:16

Waar ik vroeger werkte kon dit zeker niet, en ik denk dat je nergens in Gent of Brugge zoiets kan !

Er zijn restaurants waar ik regelmatig ga en daar vragen ze per fles een kurk recht van 20 euro en dit schrik sommigen af en nemen dan toch maar een huis wijn van enkel euros meer.

Het is zoals iemand die zijn eten mee brencht en zijn drank, maar in het resto komt verobberen omdat het dit gezelliger is dan thuis, dit zou in mijn zaak nooit gebeuren :mrgreen:

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 aug 2009, 15:42

bij wolfslaar hadden ze vroegen speciale dagen, dan kon je zelf je wijn meenemen en dan werd er naar die wijn gekookt..

top toch?

kost je alleen kurken geld, en terecht
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

sous

Bericht door sous » 19 aug 2009, 08:43

Ja hoor, stelletje hollanders zijn het, de volgende stap is dat ze zelf een stuk vis of vlees meenemen en de chef gaan vertellen hoe het bereid dient te worden!
Ik heb in het verleden wel vaker dit soort dingen meegemaakt en denk er altijd het mijne van. Je gaat ook niet naar de garage met je eigen onderdelen, toch?
hetzelfde slag volk wordt waarschijnlijk ook zeer pissig als ze voor de karaf water moeten betalen terwijl ze verder niks te drinken hadden besteld.

hobbybob

Bericht door hobbybob » 20 aug 2009, 08:10

Als iemand een product meeneemt dat het restaurant ook heeft (of vergelijkbaar) dan is het goedkoop natuurlijk.

Van een bevriende italiaanse wijnboer heb ik bij mijn huwelijk alle wijn en prosecco aangeboden gekregen als huwelijkskado. Hij heeft dit overlegt met de restaurateur en dit was geen enkel probleem. Alle koks en bediening stonden in de rij toen er een paar flessen werden uitgedeeld. Uiteraard is er kurkengeld in rekening gebracht.

Ook brachten we zelf de bruidstaart en de chocolade mee, een neef van me is chocolatier, en de restaurateur kon geen voldoende alternatief bieden (in kwaliteit). Na het proeven voor het huwelijk heeft hij besloten alle chocola bij mij neef af te nemen.

Iedereen was blij met de oplossing. Wij perfecte kwaliteit, de restaurateur kon zich bezig houden met de zaken waar hij goed in is.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 20 aug 2009, 16:15

lowie schreef: Het is zoals iemand die zijn eten mee brencht en zijn drank, maar in het resto komt verobberen omdat het dit gezelliger is dan thuis, dit zou in mijn zaak nooit gebeuren :mrgreen:
hoezo? is het bij jou niet gezellig dan? :mrgreen:

Van mij mogen mensen best wijn meenemen, wel kurkengeld betalen natuurlijk. Heb in het verleden vaak voor vaste gasten eten gemaakt voor hun eigen Margaux '70 of Petrus uit 1965. Of jagers die hun eigen wild eten in ruil voor een stuk of 20 verse hazen ,fazanten en eenden.
Zolang beide partijen er op vooruit gaan vin ik het alleen maar leuk.
I love defenseless animals, especially in a good gravy

lowie

Bericht door lowie » 21 aug 2009, 11:28

Bchef1 schreef:
Of jagers die hun eigen wild eten in ruil voor een stuk of 20 verse hazen ,fazanten en eenden.

Dan kijkt je ook niet zo erg naar de haccp normen ??

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 21 aug 2009, 12:52

nee, zal wel niet mogen..

Maar, ik geloof dat er hier en daar wel eens iets gebeurd wat niet mag :wink:
www.koksforum.nl

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 21 aug 2009, 13:27

hmmnee.... mag niet, maar is wel lekker.
Haas is zoveel lekkerder alstie alleen bestorven is en niet een week of twee afgehangen.
De slacht was in een aparte ruimte maar we zijn er op een gegeven moment mee gestopt want een conculega had een boete gekregen van 2500 euries gekregen vanwege slachtafval in zijn container(en een waarschuwing dat de hut bij nog een keer op slot zou gaan).
I love defenseless animals, especially in a good gravy

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 21 aug 2009, 14:11

ik vond dit op de website van b.y.o.be

Zoals u wellicht vermoedt ontstond byo (bring our own - onderverstaan 'wine') in de Engelstalige landen. In Australië is het zelfs de regel vanwege de torenhoge taksen op wijn verkocht door restaurants. Dus brengen de mensen hun eigen wijn mee en betalen enkel een 'kurkrecht' om die op restaurant te kunnen drinken. Het kurkrecht is een soort vergoeding voor de service (sommelier, afwas) en het gebruik van het materiaal van het restaurant (glazen, ijsemmers). Op byo.be hebben we een limiet gesteld: een kurkrecht tot maximum 15 euro vinden we redelijk. Restaurants die meer vragen zullen we vermelden, maar niet verder bespreken.

Vooraf een woordje over de restaurants die opgenomen zijn in ons lijstje, want dit is niet het zoveelste lijstje van restaurants. Het is een selectie waar we fier op zijn. Het gaat over chefs of eigenaars die zelf wijnliefhebber zijn. Het zijn stuk voor stuk mensen met een passie. Een passie voor wijn en een passie voor de fijnzinnige kunst van het koken.

Wederzijds respect
Het uitgangspunt van deze site is een wederzijds respect: wijnliefhebbers beseffen dat ze niet zo goed kunnen koken als chefs, en chefs beseffen dat ze niet zo’n goede wijnen op de kaart hebben als een wijnliefhebber in zijn kelder. Het wordt in deze tijden trouwens almaar moeilijker voor restaurants om topwijnen aan een redelijke prijs op te dissen.

Gastronomisch niveau
Het zal u snel opvallen dat de meeste restaurants die opgenomen zijn in deze lijst een gastronomisch niveau hebben. De meeste staan in de Gault-Millau en de MIchelingids. Sommige hebben een koksmuts of staan op het punt een ster binnen te halen. Er zijn vele jonge chefs bij die hielden van ons idee. Onder hen bevinden zich zeker een paar sterrenchefs van morgen.

Misschien vraagt u zich af waarom er niet meer ‘goedkope’ restaurants werden opgenomen. Het antwoord is heel eenvoudig: door de band vind je in zo’n restaurant geen behoorlijke wijnglazen. Uw wijn zal dus niet de égards krijgen die hij verdient. Dit gezegd zijnde, zal u merken dat de meeste restaurants van de lijst een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding hebben.

Laat uw stem horen
• Wanneer u van oordeel bent dat u niet onthaald werd zoals het hoort, laat het ons dan weten. Elk trimester wordt de lijst van deelnemende restaurants geëvalueerd. Tegenvallende restaurants worden dan verwijderd.
• U kan ook restaurants aanbrengen die nog niet op de lijst staan en die u het ontdekken waard vindt of waarvan u weet dat ze het kurkrechtbeginsel toepassen. We zullen dan een bezoekje brengen.

Praktisch
Wat u moet weten voor u met uw fles een restaurant binnenwandelt.

• Kondig aan dat je een fles zal meebrengen wanneer u het restaurant reserveert. Sommige chefs of sommeliers zullen u vragen welke wijn u wil meebrengen. Ze zetten dan aangepaste glazen klaar of laten zich door uw keuze inspireren om een bepaald gerecht klaar te maken. Zeker als u met 4 of meer personen komt.

• Informeer u vooraf op onze bladzijden ‘wijn bij gerechten’ en ‘gerechten bij wijn’ : twee handige instrumenten om het perfecte huwelijk tussen wijn en gerecht te vinden. De meeste restaurants hebben een website waarop ze hun seizoenmenu’s publiceren. Zo kan u uitstekende keuzes maken.

• Voorproeven in het restaurant: het is de sommelier of de chef van het huis die uw wijn voorproeft, niet ú. Hij bepaalt of de wijn fouten vertoont (kurksmaak, oxidatie...). Indien dit het geval is, mag u zich er natuurlijk van vergewissen of hij gelijk heeft. Sommige restauranthouders/sommeliers stellen als voorwaarde om een glas mee te proeven, om hun ervaring te verbreden. Een houding die wij perfect begrijpen.
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 21 aug 2009, 14:13

herstel byo.be
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

Plaats reactie