rabarber gemaakt, rood kleurtje?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Airborne101

rabarber gemaakt, rood kleurtje?

Bericht door Airborne101 » 07 mei 2009, 17:53

hey mensen,

ik heb thuis rabarber gemaakt.
1 kg rabarber met laagje water aanzetten, + 100gram suiker.
het is lekker, maar hij heeft een groen kleurtje, ik had eigenlijk gehoopt op een donkerrood kleurtje.

ik wist niet hoe je een rabarber schoon moest maken, dus vroeg het aan mijn moeder :oops: ,, die zei dat je de velletjes er van af moet trekken/schillen (net zoiets als bij de banaan) dus ik deed dat, maar het rode van de rabarber ging er dus ook af.
komt het daardoor dat mijn rabarber groenig is?
en hoe kan je dit voorkomen als je de rabarber toch schoon moet maken?

mvg en bvd Dion

lesley

Re: rabarber gemaakt, rood kleurtje?

Bericht door lesley » 08 mei 2009, 14:00

rabarber wordt altijd groen na het koken, gewoon druppeltje rode kleurstof erbij dat helpt wel :)

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 08 mei 2009, 14:26

altijd :o ??

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 08 mei 2009, 14:46

Tuurlijk niet, als je de rabarber juist schilt (alleen de nerven verwijdert) dan word je rabarber mooi rood. Als je een compote maakt hoef je rabarber niet te schillen, alleen in fijne blokjes hakken (zodat de nerven zó klein zijn dat je er niet in kan stikken).

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 09 mei 2009, 18:31

aha!

dat wou ik dus,, compote!

thx voor de info :wink:

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 10 mei 2009, 20:45

jeroenbr schreef:Tuurlijk niet, als je de rabarber juist schilt (alleen de nerven verwijdert) dan word je rabarber mooi rood. Als je een compote maakt hoef je rabarber niet te schillen, alleen in fijne blokjes hakken (zodat de nerven zó klein zijn dat je er niet in kan stikken).
Kan je daar <<echt>> in stikken?

Ik eet rabarber ook graag rauw. Ik weet dat dat niet echt goed is, vanwege het oxaalzuur dat je gebit kan aantasten, maar dat je in die vezels zou kunnen stikken, daar heb ik nog nooit iets over vernomen...

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 10 mei 2009, 20:51

cyrano schreef:
jeroenbr schreef:Tuurlijk niet, als je de rabarber juist schilt (alleen de nerven verwijdert) dan word je rabarber mooi rood. Als je een compote maakt hoef je rabarber niet te schillen, alleen in fijne blokjes hakken (zodat de nerven zó klein zijn dat je er niet in kan stikken).
Kan je daar <<echt>> in stikken?

Ik eet rabarber ook graag rauw. Ik weet dat dat niet echt goed is, vanwege het oxaalzuur dat je gebit kan aantasten, maar dat je in die vezels zou kunnen stikken, daar heb ik nog nooit iets over vernomen...
De nerven zijn erg stug, er zijn heel veel mensen die daar niet tegen kunnen. Een ander voorbeeld zijn de nerven in boontjes. Mijn moeder oa. eet dat niet omdat ze gewoon stikt erin omdat ze die nerven niet door kan krijgen. En toch doorslikt omdat het zo klein is. Apart, maar het gebeurt.

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 11 mei 2009, 08:35

klopt het trouwens dat rabarber in de winter van binnen groen is, en in de zomer rood?

gr dion

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 11 mei 2009, 11:44

Twee hoofdrassen
• Goliath: dit is een groenkokend soort waarbij men veel suiker moet toevoegen voor een goede smaak.
• Frambozen rood: dit is een roodkokend soort en hierbij hoeft men niet zoveel suiker toe te voegen

ik zag op de site www.rabarber.nu dit email adres staan... daar kan je al je vragen over rabarber stellen.
info@rabarber.nu

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 11 mei 2009, 15:03

oké!

thx, dan val ik die wel ff lastig :P

thx voor alle posts!

gr dion

Plaats reactie