Vraag over Bladerdeeg recept Gordon Ramsey

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
jantined

Vraag over Bladerdeeg recept Gordon Ramsey

Bericht door jantined » 06 apr 2009, 16:09

Ben momenteel fanatiek aan het koken en begin het ook mega leuk te vinden. Ben bezig met wat principes waaronder het maken van bladerdeeg. Heb het nu 3 maal proberen te maken maar helaas gaat het op een punt mis en daar kom ik niet uit.
Het is een recept uit het boek van gordon ramsey en dit is de uitleg.

500 gram bloem
500 gram boter
3 dl koud water
snufje zout
witte wijnazijn 1 tl

Meng 450 gram boter met 50 gram gezeefde bloem met het snufje zout en maak hier een plak van op plasticfolie met een afmeting van 14*9 cm. Rol en plasticfolie omheen en leg het 20 minuten in de koelkast.
Meng de 50 gram boter met de 450 gram gezeefde bloem tot een kruimig resultaat en voeg hier de theelepel witte wijnazijn aan toe en in scheutjes het water tot het mengsel zich tot een glad deeg heeft gevromd. Wikkle dit in folie en leg het 20 minuten in de koelkast.

So far so good. Dit gaat allemaal prima, maar dan.

Rol het deeg uit op het werkblad tot een lap van 35* 18 cm en leg op de ene helft het plak boter. (boter plakt op de ondergrond, is met geen mogelijkheid van de folie af te krijgen en doffe ellende om dit dus netjes op het deeg te leggen. Wordt ook nog bij geschreven dat je er goed op meot letten dat de randen recht blijven.

Mijn vraag is dus: Hoe krijg ik het plak boter van het folie afgehaald en op het deeg gelegd. Want bij mij blijft het boter gewoon aan het folie zitten en moet ik het boter er gewoon afschrapen.

sjaak

Re: Vraag over Bladerdeeg recept Gordon Ramsey

Bericht door sjaak » 06 apr 2009, 22:11

echte roomboter gebruiken en echt koud verwerken leg het anders even in de vriezer
het kan ook aan het plasticfolie liggen meeste koks gebruiken slagers folie voor dit soort klussen en onze plasticfolie is ook een stuk vriendelijker in gebruik dan degene die ik in de supermarkt zie liggen (sterker/ elasticher, minder plakkerig)

Plaats reactie