Fysieke klachten (ergonomie) & het koksvak

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Will

Bericht door Will » 12 mar 2009, 01:27

Als kok in opleiding ben ik erg nieuwsgierig wat jullie ervaring is met het omgaan van werken onder niet ideale (ergonomische) omstandigheden. Hiermee bedoel ik, hoe werk je als je bijvoorbeeld net wat langer dan gemiddeld ben? Met mijn 1.93m is menig werkblad natuurlijk eigenlijk te laag. Thuis heb ik een relatief hoge aanrecht, maar op mijn opleiding en straks in de keuken heb ik dat natuurlijk niet voor het kiezen.
Waar ik mij een beetje zorgen overmaak ik dat ik vaak na een dag school al een beetje (tot soms flink) last heb van mijn rug, en een dagje school staat natuurlijk niet in vergelijking met de uren die ik straks ga maken. Op zich zou ik kunnen werken met een verhoogde snijplank (paar flinke balkjes eronder) maar aan de andere kant wil ik ook niet die zeurpiet zijn. Bovendien is er meer dan het werkblad. Ben dus ook wel benieuwd wat jullie ervaring is met de soms heersende moraal ‘mond houden en doorwerken’ versus ‘echte’ klachten. (Met oma aan tafel de aardappels schillen is er natuurlijk niet bij :D )

Alle tips voor een goede werkomgeving dan wel makkelijke tips&trics zijn welkom, bedankt!

Cees Timmerman
Contacteer:

Re: Fysieke klachten (ergonomie) & het koksvak

Bericht door Cees Timmerman » 12 mar 2009, 06:54

Die mentaliteit van niet lullen maar poetsen heerst volgens mij in elke keuken, ik heb nooit anders meegemaakt. Ik ben helaas zelf ook zo, mijn werkbank is ook te laag en ik sta al jaren voorover gebogen, ik weet niet beter meer. Ergonomie is een woord wat koks niet kunnen uitspreken en ze begrijpen het woord ook niet, dus laat maar.....
Wel goed dat je dit onderwerp een keer aansnijdt.

Maurits

Bericht door Maurits » 12 mar 2009, 08:53

Bestaan er geen verstelbare werkbanken?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Pinxo

Bericht door Pinxo » 12 mar 2009, 10:07

Ik heb ooit met een hele lange kok gewerkt die pakte voor het snijwerk tijdens de mep zo'n blauw sligro kratje en zette daar zijn snijplank op.
Zelf heb ik nog wel eens last van een peesontsteking in de pols (na veel snijden of zwaar uitbenen)
En knietjes willen nog wel eens lastig doen na een extreem lange dag, al twee meniscus operaties gehad...

Maarja als ik een hele dag op een kantoor moest zitten zou ik na een week gillend het raam uit springen, ook niet echt goed voor de gezondheid denk ik :?

Er zijn echt veel manieren om klachten te voorkomen en werkomstandigheden aan te passen, je moet het alleen wel even weten en doen! elke fysio kan je daar tips over geven (geloof me ik heb er al veel gehad :wink: )

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 12 mar 2009, 10:58

Meeste koks gaan pas naar ene fysio of dokter als het te laat is( dat ze echtniet meer kunnen buigen of lopen) Ik ben zelf ook zo..
En alle dingen die je verteld worden door de fysio( ga s zwemmen/, oefeningetjes/ recht blijven staan) doen we toch alleen die paar weken wanneer we er echt last van hebben.

Overigens probeer ik ik wel vaak ff te zwemmen( ligt een froot zwemblad om dit eilandje heen ;-))
Ben hier op Rhodos vorig jaar bij een fysio geweest en die knakker wist echt niet wat ie moest doen, dus heeft ie echt elk truucje uit zijn schoolboeken ( uit 1947) gedaan, van massage tot accupuntctuur.
Gemiddeld ga ik zeker een keer int jaar ff flink door een portie pijn in de onderrug. (Ok stress helpt niet eccht)
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Will

Bericht door Will » 13 mar 2009, 18:38

Leuke reacties, gracias! Nou heb ik hier niet een 1,2,3 een fysio in de buurt. Heeft er iemand nog 'algemene' tips voor de langere koks onder ons?

Bijvoorbeeld het werkblad/snijplank. Als ik met mijn armen wat dichter op mijn lichaam sta tijdens het snijden hoef ik ze minder te strekken en dus staat ik minder voorover gebukt, nadeel is dat je bijna je kin op je borst moet leggen om wat te zien... :)

Wordt straks nog wat als de enige remedie 'smoel houden en doorwerken' of 'daar hebben we allemaal last van' is. Kan slecht tegen dooddoeners, zoek liever een constructieve oplossing...

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 13 mar 2009, 19:20

Constructief...

Zoals elke fysio en chef met ervaring je zal vertellen: altijd op 2 benen staan, je rug recht houden..
Er bestaan inderdaad verstelbare werkbanken, maar aangezien je zelf de keuken waar je in werkt ingericht zal hebben is dat niet echt een optie( of je hebt een heeeeel lieve werkgever)
Je snijplank en dergelijke ophogen dmv kratjes, gastronormbakken is al een goede stap.
Sporten is goed voor je, zorg dat je goede stevige buikspieren ontwikkelt( vangt klappen op je rug heel goed, versterkt indirect je rug ook)

Er zijn een hoop oefeningen die je kan doen en herhalen, maar ik denk dat een bezoekje aan een goede fysio het beste is. voordat je bij de kraker ligt!

Succes

Pluter

Bericht door Pluter » 13 mar 2009, 20:30

Bramrhodos schreef:Sporten is goed voor je, zorg dat je goede stevige buikspieren ontwikkelt( vangt klappen op je rug heel goed, versterkt indirect je rug ook)
Mijn buik ontwikkelt zich op een andere manier. Hoe zit dat met jou Bramrhodos?
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 13 mar 2009, 22:13

dan hebben we het over een bierbuik zeker :wink:

steunzolen kunnen ook goed helpen tegen voet/rug klachten bij lang staan.
ik heb nooit meer pijn aan mijn voeten sinds ik steunzolen heb.

let ook op dat je schoenen niet te klein zijn(je tenen tegen de stalenneus aanzitten) krijg je ingegroeide teennagels van... ik kan binnekort een week thuis zitten omdat me nagel er uit getrokken moet worden...
dus schoenen zijn ook erg belangrijk!

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 14 mar 2009, 00:30

Pluter schreef:
Bramrhodos schreef:Sporten is goed voor je, zorg dat je goede stevige buikspieren ontwikkelt( vangt klappen op je rug heel goed, versterkt indirect je rug ook)
Mijn buik ontwikkelt zich op een andere manier. Hoe zit dat met jou Bramrhodos?

Heer Pluter.., nog nooit rugklachten gehad, gok ik uit de luchtige reactie?
Mijn buik beweegt zich in een beweging waardoor ik bepaalde organen al niet meer ontwaar. dat terzijde. Sommige organen hoeven niet gezien te worden om erkent te worden.
De feiten die ik noemde zijn evenwel waar..

elamphen
Contacteer:

Bericht door elamphen » 14 mar 2009, 01:02

NOu ja als ik veel vis of vlees schoon moet maken plaats ik een paar gastornorm bakken onder de snijplank zodat je in iedergeval niet zo krom gebogen staat :D :D ze staan je in t begin wel raar aan te kijken maja je moet toch wat he!!
Daarnaast hebben wij in de pauze altijd een half uurtje om lekker te voetballen of basketballen dus dan ben je in ieder geval een beetje in beweging en doe je ook eens iets anders dan staan en heen en weer rennen :lol:
En inderdaad sproten helpt, probeer het troch minstens 1 to 2 uur op mn vrije dagen te doen anders wordt je alleen maar stijf, en o ja niet zoveel drinken als jeklaar bent kan je de volgende dag fitter uit bed komen :wink:
het wordt vanzelf 12 uur

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 14 mar 2009, 10:45

Ik ben even de naam kwijt maar een forse man uit het nederlands kook team had afgelopen beurs (eventtcullinair) een snijdplank op poten. Maar het was één geheel. Mischien was die wel speciaal gemaakt dat weet ik niet maar zag er goed uit. Anti slip pootjes eronder.

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 14 mar 2009, 13:01

Hoi, ben zelf 1.96
wat ik altijd deed, was een sleetje onder de plank.
(Wel voldoende vochtige doeken gebruiken om glijden tegen te gaan)
Goede schoenen, moet je echt niet op bezuinigen.
Als je op meerdere plaatsen werkt, je voeten wat uit elkaar zetten.
Handdoekje onder het voeten eind van je matras, zodat bloed terug vloeit uit de benen.
En bij suffe klussen een ergo krukje gebruiken.

Er zijn verstelbare werkbanken, maar die zijn erg duur. Die vind je meer in instellingskeukens.

Maar goed, lange werkdagen, stress, warmte/koude schommelingen, helemaal ideaal zijn de omstandigheden niet.
(je moet maar denken, helden lijden in stilte....)

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 14 mar 2009, 14:16

Wie goed wil zijn moet pijnlijden

roland

Bericht door roland » 15 mar 2009, 01:10

heeft iemand nog tips voor de zweet reet die jekapot loopt in de zomer

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 15 mar 2009, 01:19

roland schreef:heeft iemand nog tips voor de zweet reet die jekapot loopt in de zomer
thirts onder je buis aan :lol:

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 15 mar 2009, 01:22

Een flinke lik ganzenvet tussen je billen en je kachelt heel de zomer lekker door. :lol:

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 15 mar 2009, 11:48

Vochtige babydoekjes tegen de bilbroei/schrale anus.

Werkt top!

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 15 mar 2009, 11:57

of voortijdig flink in laten poederen ..

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 15 mar 2009, 12:00

Zelf ben ik blij met me steunzolen. Kost wel een paar centen maar dat merk je echt wel!
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Nickster

Bericht door Nickster » 16 mar 2009, 01:24

Ik ben zelf gelukkig niet de grootste 1.76m dus de problemen van de lengte en de werkbanken ervaar ik niet zo erg.
Maar je zou dus bijvoorbeeld ook een extra hoge snijplank kunnen aanschaffen. Maar of ie dan nog te tillen is, is de 2de vraag :P
Hij blijft wel in ieder geval goed stil liggen!
Ik zal er een vriend van mij is op los laten, want die is aan het leren voor product ontwerper. Misschien dat hij het kan gebruiken als werkstuk voor school.

Maar verder heb ik als kok ook last van rugklachten, welke niet denk ik dan?? Voornamelijk door stress en door verkeerde houdingen.
1x per jaar een keer laten kraken en ik ben weer een tijdje van mijn klachten af.
Fysiotherapie is allemaal een beetje bullshit en neemt veel te veel tijd in beslag. Geloof me, ik heb er met mijn sporten ook al veel versleten.
Een goede kraker is veel fijner als al die fysio's heb ik ervaren.

En wat ik doe als ik even heel veel stress gehad heb??
Naar de sauna! Werkt helemaal top! Daar kun je er natuurlijk ook altijd een massage bij pakken ;)
Mocht het allemaal ff vastgeroest zitten.
'Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once he grows up'-Pablo Picasso - 1973

Will

Bericht door Will » 18 mar 2009, 23:19

Thanks voor alle tips! :D

Overigens vond mijn docent het maar niets toen ik laatst een kratje onder mijn snijplank had gelegd...'Nee, gewoon dichter op je lichaam snijden, dan heb je nergens last van' 'Of een stukje van je been afzagen HAHAHAHA'. Het is wel weer duidelijk hoe men weer in hokjes kan denken.

KNL

Bericht door KNL » 21 mar 2009, 15:51

Will schreef:Thanks voor alle tips! :D

Overigens vond mijn docent het maar niets toen ik laatst een kratje onder mijn snijplank had gelegd...'Nee, gewoon dichter op je lichaam snijden, dan heb je nergens last van' 'Of een stukje van je been afzagen HAHAHAHA'. Het is wel weer duidelijk hoe men weer in hokjes kan denken.
zeg dat hij jouw rekening mag betalen van de kraker?
dan mag dat kratje wel hoor..
bij ons in de keuken op school staat er hogere tafel waar ik altijd aan werk, op het werk gaat het eenmaal niet anders en is het een beetje lijden..
goede schoenen doen ook veel..want als je niet stabiel staat is het direct om zeep (die avond dan toch..)

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 21 mar 2009, 19:32

In mijn eerste stage jaar werkte ik met een chef die was 1 meter 45. En de keuken was gebouwd voor de eerste chef van het bedrijf (die was inmiddels eigenaar) en die was 1 meter 98. Dus chef kocht zo'n kroeg stoel waar hij aan de bank zat. :mrgreen: Meneer wou beslist niet op een krukje staan :lol:

frieke

Bericht door frieke » 24 mar 2009, 18:06

wat voor werkschoenen zijn t fijnst om te dragen in de keuken?!!
heb er al verschillende gehad maar ben nog nooit echt tevreden geweest :?
wat adviseren jullie en/of wat dragen jullie zelf nou?
cheers 8)
als je nooit tijd hebt, weet je ook niet hoe je er mee om moet gaan...

Pluter

Bericht door Pluter » 24 mar 2009, 20:27

frieke schreef:wat voor werkschoenen zijn t fijnst om te dragen in de keuken?!!
Wil ik ook graag weten! Moet snel nieuwe hebben, mijn ouwe zitten met duct-tape aan elkaar geplakt. Heb de afgelopen jaren op "No Risks" gelopen, maar zoek iets lichters. Het liefst het comfort van een sportschoen, maar wel met anti-slipzool.

Zit aan "Ecco" te denken. Iemand ervaring hiermee (vooral die zolen dus?)

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 24 mar 2009, 21:36

ik heb nu atlas,vind ze wel fijn.;niet te zwaar,goeie antiglip, en zitten lekker.
het beste kan je gewoon naar een winkel gaan voor werkschoenen in de keuken en die kunnen je goed adviseren. elk soort is weer anders,en in 1 merk kan elke soort schoon weer anders zitten

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 24 mar 2009, 21:56

Heb ooit met iemand samengewerkt die net als mij een horecabuik had ontwikkeld, gevolg iedere avond pijn aan de voeten, die heeft toen een adres gevonden in Antwerpen (Boechout) waar er blijkbaar een verdeler/fabrikant zat van veiligheidschoenen en die ook van je favoriete schoen een soort van veiligheidschoen kon maken (soort van hars erop). Spijtig genoeg heb ik dat adres niet, want heb nu net als hem door overgewicht in combinatie met ons zwaar beroep ook last ug en voeten. Ga er eens achterhoren hoe en wat juist, denk dat vele in ons beroep ermee geholpen kunnen worden.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 24 mar 2009, 22:16

Het liefst zou ik op gympies lopen..lekker licht , maar die hebben een te gladde zool, ziet er niet uit en hebben geen stalen neus. Was er maar een nette werkschoen die er uitzag als een lompe werkschoen, maar met de eigenschappen van die ouwe gympies.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 25 mar 2009, 00:31

chef-dave schreef:Heb ooit met iemand samengewerkt die net als mij een horecabuik had ontwikkeld, gevolg iedere avond pijn aan de voeten, die heeft toen een adres gevonden in Antwerpen (Boechout) waar er blijkbaar een verdeler/fabrikant zat van veiligheidschoenen en die ook van je favoriete schoen een soort van veiligheidschoen kon maken (soort van hars erop). Spijtig genoeg heb ik dat adres niet, want heb nu net als hem door overgewicht in combinatie met ons zwaar beroep ook last ug en voeten. Ga er eens achterhoren hoe en wat juist, denk dat vele in ons beroep ermee geholpen kunnen worden.
Ik wil graag mijn nike airmax om laten bouwen tot werkschoen, stalen neus inclusive

Pluter

Bericht door Pluter » 25 mar 2009, 01:03

Marielle schreef:het beste kan je gewoon naar een winkel gaan voor werkschoenen in de keuken en die kunnen je goed adviseren. elk soort is weer anders,en in 1 merk kan elke soort schoon weer anders zitten
Dat valt dus heel vies tegen! In Haarlem is er maar 1 horeca zaak met ongelooooofelijk chagerijnige/vervelende eigenaren. Zal niet in details treden, maar als "horeca-professional" wil ik graag een beetje gastvrij behandeld worden, ook als ik (voor +/-100 euro) schoenen koop. (http://www.hensenhaarlem.nl/)

We hebben hier wel een tent die ergonomische schoenen verkoopt (en die enorm vriendelijk zijn), maar die wisten niks over "anti-slipzolen" helaas. Zal morgen 's bij de lokale schoenmaker info inwinnen..

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 25 mar 2009, 08:31

ik heb nu van de die "nette schoenen", met anti slip en stalen neus
Van de bouw-kantoor-uitvoerders schoenen
Niet zo lomp zwaar als die standaard schoenen. Wel idd over de 100 euro.

het beste waren me puma's, maar die waren binnen no-time kapot. :x
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pinxo

Bericht door Pinxo » 25 mar 2009, 08:34

Ik doe alles op speciale keuken croqs, anti-slipzool, geur en water afstotend, waterdicht, ergonomisch verantwoord

dalanaustet
Contacteer:

shoes for crews en de steunzoolspecialist

Bericht door dalanaustet » 25 mar 2009, 12:26

Heb net mijn nieuwe werkschoenen binnen, ok besteld in Noorwegen, maar vast ook te krijgen in Nederland.
Heerlijk, volledig anti-slip, soepel is een soort van sportschoen (wordt hier vooral op boten gebruikt), zwart enz.. Hebben zowel modellen voor dames als heren, dus dezelfde schoen maar dan net iets anders van vorm.
Website http://www.shoesforcrews.com

Daarin heb ik mijn zooltjes. Net als mij hebben velen vast last van zeer pijnlijke voeten en platvoeten. Laat al jaren mijn steunzolen maken door http://www.steunzoolspecialist.nl in Groningen. Hij maakt in mijn ogen de beste zolen van Nederland want ze zijn van een soepel materiaal. Hij maakt ze vooral voor sportmensen. Echt ideaal, soepel in je schoen en je kan ze in de was gooien!
Daarbij een geweldige service. Hij heeft de afdruk van mijn voeten in Groningen, en dan stuur ik hem de zooltjes uit de schoenen op en dan krijg ik verse steunzolen per post hier.

Pluter

Bericht door Pluter » 25 mar 2009, 21:21

Bedankt voor de tip!

Shoesforcrews lijkt lichtgewicht (sport) schoenen te hebben met anti-slip.

Ik heb zelf helaas een beetje teveel haast om op een bestelling te wachten (mijn ouwe stappers zijn echt op) . Wellicht als extra of volgende paar.

De Nederlandse site: http://www.safetytrading.nl/ (10% FNV leden-korting).

Pluter

Bericht door Pluter » 26 mar 2009, 18:40

Het zijn Puma's geworden; Hip en Trendy, net als ik :wink:
Afbeelding

Lekker licht en gepimpt met corrigerende steunzolen. Hopelijk houden ze het wat langer uit dan die van Leo, want ze waren wel prijzig.

Via http://www.werkschoenen.nu/ afspraak gemaakt en kon passen in Zwanenburg (tussen A'dam en Haarlem).

Nou kijken hoe ik er na 12 uur staan over denk.

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 26 mar 2009, 23:13

nou ja..lijkt me gewoon goed.
die van mij, de zool die brak gewoon..dus..ik vond het niets..
www.koksforum.nl

BreeZe

Bericht door BreeZe » 03 apr 2009, 15:06

heb vooral veel last van me rug ondervonden in de loop der jaren.. wat ik erg prettig vind/vond was zwemmen en fitness! of bij de fysio die electro teraphie versterkt en ontspant je spieren!

schoenen kan ik vooral emma's aanraden heerlijke schoeisel... probeer ook lekker te bewegen en niet continu op 1 plek te blijven staan als je werkzaamheden uitvoert die nog al wat tijd inbeslag nemen want merk zelf dat je hier ontzettend stijf van word en er dan de hele avond last van blijft houden!!

tegen een zweet reet sudocrem!! flink insmeren en geen schrale anus en reet meer :lol:

dat heb ik potjes versleten toen ik nog in de catering zat haha

en voor t-shirt onder je buis probeer eens van die ademende shirts van intersport merk ben ik even kwijt.. nike heeft ze ook! kosten wel wat maar neemt ontzettend veel op en word niet zo'n klam shirt onder je buis! :lol:

Pluter

Bericht door Pluter » 03 apr 2009, 23:43

BreeZe schreef:tegen een zweet reet sudocrem!! flink insmeren en geen schrale anus en reet meer :lol:

Kijk, dat zijn de tips! Vandaag al een klein voorproefje gehad hoe druk en warm de eventuele zomerdagen kunnen uitpakken. Beetje smeren dus en ik hoef niet op de gynaecologenstoel met een ventilator ervoor in de hobby-kamer te slapen?

BreeZe

Bericht door BreeZe » 10 apr 2009, 11:28

Pluter schreef:
BreeZe schreef:tegen een zweet reet sudocrem!! flink insmeren en geen schrale anus en reet meer :lol:

Kijk, dat zijn de tips! Vandaag al een klein voorproefje gehad hoe druk en warm de eventuele zomerdagen kunnen uitpakken. Beetje smeren dus en ik hoef niet op de gynaecologenstoel met een ventilator ervoor in de hobby-kamer te slapen?
nooit meer wijdbeens lopen om alle schrale plekken te mijden ;) en de vlekken die in je ondergoed komen wees niet bang die gaan er uit :D

laat me je bevindingen maar weten ;)

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 12 apr 2009, 08:58

Ik blijf bij de basis: ganzenvet, boter (rauwmelks natuurlijk), olijfolie (bij voorkeur Griekse). Wat ook aardig werkt is lardo di colonato.

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 12 apr 2009, 15:28

Cees Timmerman schreef: Wat ook aardig werkt is lardo di colonato.
:lol:
wel opletten dat je niet met je vinger door het plakje prikt....
:roll:
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 12 apr 2009, 16:48

Neem voor de veiligheid een stuk met zwoerd, en niet vergeten het zout eraf te spoelen. :lol: :lol:

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 12 apr 2009, 17:27

Ik had gister voor het eerste keer weer dit jaar: "de natte naat"

Zoute droom

Bericht door Zoute droom » 03 jul 2009, 23:46

Vooraf naar de fysio gaan is niet zo gek, leren je lichaam goed te gebruiken.
En niet alleen werken, in je vrijtijd ook bewegen en lullen van ik beweeg al genoeg op mijn wer.
Fietsen/zwemmen etc, ontspannen bewegen.
Samen tillen bij zware pannen is stoerder dan pff doe ik wel effe alleen.
Lekker eten en bereiden is de beste therapie voor de geest!

Plaats reactie