Rode bieten-puree

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
stefanneman

Rode bieten-puree

Bericht door stefanneman » 02 mar 2009, 21:03

Heb hier vanavond thuis een lekker maaltje bereid enkel de puree viel me een beetje tegen. Deze had nl een beetje een zanderige nasmaak. Nu heb ik deze wel wat kunnen verdoezelen met de nodige specerijen. Maar is dit eigen aan de rode bieten of is er een manier om deze zanderige smaak er van het begin uit te krijgen. Zelf had ik ze gewoon gekookt met de schil en dan gepeld en in blokjes gedaan om hierna met de mixer een fijn papje van te maken om te vermengen met de gekookte aardappelen en zo een lekkere puree te verkrijgen. Misschien een andere manier van bereiden of .... ja ik hoor het graag van jullie.

Vriendelijke groeten
Stefan.

jeroenbr

Re: Rode bieten-puree

Bericht door jeroenbr » 02 mar 2009, 22:22

Je bieten koken met schil, in ijswater. Schillen, terug in ijs water. Goed schoon maken. In gelijke blokken snijden, invriezen. Blenderen, door een zeef drukken, op smaak brengen met peper/zout .. mocht je geen pacojet hebben. Dan zal ik je aanraden om na het invriezen de bieten eventjes te ontdooien. De mesjes van een blender vinden bevroren producten niet zo fijn.

Over de zand smaak, dat ligt puur aan het feit dat je de bieten niet goed schoon heb gemaakt. Het is onmogelijk dat een biet een sand smaak krijgt doordat je het kook met schil. Kookvocht moet je weg gooien, kan je niks mee .. alhoewel het wel een mooie kleur heeft. Maar uit ervaring is gebleken dat een vinaigrette/saus van biet/sand niet zo bevalt :roll:

Het kan uiteraard ook dat er zand in je puree zat ..

Maurits

Bericht door Maurits » 02 mar 2009, 23:20

Ik neem aan dat je grondsmaak bedoelt? Dat is nou eenmaal bietensmaak, sommige hebben het erger dan anderen. Ik probeer het alijd een beetje te tempereren met balsamicoazijn.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 03 mar 2009, 00:18

Ja bieten hebben een grond smaak............ik vind het heerlijk en weer een ander smerig...dat maakt ons vak zo ingewikkeld :P

Als ik ff snel bieten opstoof:
Eerst koken in schil , dan pellen/schillen dan snijden of wat voor vorm je ook maar wil verkrijgen....

Dan stoof ik ze meestal op met suiker,zout,balsamico,appeltje, uitje
heerlijk...en zo doe ik het thuis ook...zelfs mijn kids houden ervan :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

mrodrigo

Bericht door mrodrigo » 04 mar 2009, 08:25

Voeg aan je bietenpuree eens een paar druppeltjes frambozenazijn toe. Komt de smaak abosluut ten goede..!

Plaats reactie