Bindmiddel

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
chef-dave
Contacteer:

Bindmiddel

Bericht door chef-dave » 27 jan 2009, 21:32

Ik ben op zoek naar een product dat je in een koude bereiding kan toevoegen en er voor zorgt dat de consistentie van het gerecht hetzelfde blijft bij verwarming.
voorbeeld je vult een loempia met een roomkaas en als resultaat zou ik willen dat de loempia na het bakken dezelfde vulling heeft niet gesmolten dus.
Het bindmiddel moet ook 100% neutraal van smaak zijn en tegen zuurtegraad kunnen.
Alvast bedankt
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Tim

Re: Bindmiddel

Bericht door Tim » 27 jan 2009, 23:52

Hi Dave,
Als ik jou post lees moet ik direct denken aan xantana (xantaangom) je moet hier echter wel veel ervaring mee hebben.
Ik weet sowieso dat Leo helemaal gek is van dat spul ;) misschien weet hij of je dat voor die doeleinden kunt gebruiken.
Het is een product uit de textura's lijn, kost iets van 25-27 euro als ik het niet mis heb.

groet
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 27 jan 2009, 23:55

ik fan van dat spul? In hele kleine hoeveelheden. Voor deze toepassing, had ik dat niet op het oog.
Zou het ook niet weten.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 28 jan 2009, 00:03

Lota en Gellan zijn "gelling agents". Lota kan tot 80 graden verwarmt worden en gellan tot 90 graden.
Lota: Presented in a refined powder. It dissolves while cold and is heated to about 80C degrees for gelification.
A soft gel that does not form while mixture is stirred. If the gel breaks, it wil reform if allowed to rest.

Gellan: Presented in a refined powder. Heat to 85C degrees, then allow to cool to achieve the gelifying effect. It loses it gelling capacity in concentrated saline solutuions.

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 28 jan 2009, 01:06

Het probleem is dus dat het temp van om en bij de 130°c moet kunnen weerstaan en ook tegen een zuur of ascorbinezuur moet bestand zijn. Heb reeds Xantana etc... geprobeert maar slecht resultaat.Zo ook met de nieuwe binder van unilever slecht resultaat.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 28 jan 2009, 01:12

En je kan niet achteraf de vulling er doen?

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 28 jan 2009, 10:45

neen, dat is niet mogelijk
Dave

Pinxo

Bericht door Pinxo » 28 jan 2009, 11:05

Moet de kerntemperatuur 130 zijn of moet er een krokant korstje aan de buitenzijde zitten?

Als je aan de buitenzijde 130 graden hebt duurt het namelijk wel even voordat het binnenin boven de 90 komt, Gellan kan heel wat hebben is mijn ervaring. (brandend ijs van Hester bijvoorbeeld)

Maurits

Bericht door Maurits » 28 jan 2009, 17:35

Moeilijk vraag Dave, hier kan je wat info vinden over hydrocolloïden (bindmiddels voor waterhoudende producten): http://www.food-info.net/nl/national/ve ... latine.htm.

Wat je ook kan doen is contact opnemen met de auteurs van deze Amerikaanse blog http://www.ideasinfood.com ; zij zijn meesters in creaties met hydrocolloïden. Ik heb ze ook eens gemaild en ze zijn erg behulpzaam, zeker als je een beetje enthousiast bent.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 28 jan 2009, 19:10

Ik zou niet even een middel weten die daar de oplossing voor bied, maar ik heb wel mischien een soort tip...die mischien kan helpen...dat ligt er ook aan wat het is en hoe dik het gene is als huidje om het zo maar ff te noemen.

Je zou kunnen gaan voor een bindmiddel dat 80tot 90 graden kan hebben,(om de doelvulling een ander salpicon achtige vulling heen doen) maar dan zou je de loepia met een dun velletje moeten voorzien..bevriezen, en dat frituren boven de 200 graden , dan gelijk eruit en verder in de oven ...zonder vocht.. warm laten worden op 75 graden.
Maar goed blijft een ongetest iets, dus of dat moge lukken ...dat weet ik helaas niet :(
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 28 jan 2009, 23:19

Ok, thx iedereen en zal eens wat gaan testen.
Dave

Pinxo

Bericht door Pinxo » 29 jan 2009, 10:53

Als de vulling veel water (vocht) bevat dan duurt het zowiezo heel lang voordat het boven de 90 graden komt.

Misschien nog een hele conventionele; bloem? (of gebakken bloem)?
Moet je wel steviger op smaak gaan maken maar het bindt goed

bielek

Bericht door bielek » 28 mei 2010, 16:39

Metil mischien iets, Metil gaat geleren als het boven de 60 graden uit komt.

succes

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 28 mei 2010, 22:16

En als je nou "gewoon" een salpicon zou maken met de roomkaas?
Of denk je dat de smaak/consistentie dan niet aan je eisen zal voldoen?

Bevroren frituren tot het een kleurtje heeft en dan nagaren in de oven zou ook moeten werken.
Practice what you preach

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 29 mei 2010, 17:26

Tim schreef:Het is een product uit de textura's lijn, kost iets van 25-27 euro als ik het niet mis heb.

Wow! Is dat voor een vat van 50 kg?

Anders is er iemand heel snel rijk aan 't worden :roll:

Emiel

Bericht door Emiel » 31 mei 2010, 00:14

cyrano schreef:
Tim schreef:Het is een product uit de textura's lijn, kost iets van 25-27 euro als ik het niet mis heb.

Wow! Is dat voor een vat van 50 kg?

Anders is er iemand heel snel rijk aan 't worden :roll:
Beide... :)

Plaats reactie