Positief Onderscheiden

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Pluter

Positief Onderscheiden

Bericht door Pluter » 25 jan 2009, 01:33

Vooral binnen grote teams en met een druk-bezette chef is het erg moeilijk om jezelf in de picture te plaatsen. Hoe zorg je er dus voor, dat je bij hem in een positief daglicht komt?
Truucjes van CdeP's, maar natuurlijk ook tips van chefs zijn hier van harte welkom.

Ikzelf zorg uiteraard dat op gepaste momenten er altijd een bakkie koffie (met gewenste hoeveelheid suiker!) klaarstaat. Het spontaan afwassen van roekeloos in de wasbak geplaatste braadpannen/messen lijkt het ook goed te doen.
Soms help ik mijn chef, door hem dingen onder de aandacht te brengen, die anderen voor hem proberen te verbergen. Alleen dat levert dan vaak weer problemen met mijn andere collega's op.

Ben benieuwd!
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW

Amazingtruffle
Contacteer:

Re: Positief Onderscheiden

Bericht door Amazingtruffle » 25 jan 2009, 02:29

Mooie post Pluter!
Dit soort gedachtes heb ik ook vaak, in de zin van, hoe weet ik er nu tussen uit te pikken welke mensen dingen doen doen die voor mij belangrijk zijn.
Voorbeeld:Aangezien ik shag rook, heb ik er geen bezwaar tegen als iemand in mijn team mij voor de koffie/lunch pauze een paar vers gerolde shaggies aanrijkt. En zo wordt dit ook regelmatig gedaan, het gaat soms zelfs in beurten.( Oh!, 1 keer zat er een "raar" ;-) shaggie tussen, en daar hebben we allemaal hard om gelachen!
Nog een voorbeeld, maar dan vanuit andere hoek:Ook ik weet dat er wel eens jus de veau poeder ( ingekocht voor personeel-saus) in de echte jus de veau verdwijnt(dat proef je hoor), en zo kwam laatst mij iemand vertellen wie zich daar schuldig aan gemaakt had.. Lijkt een nazi-praktijk, maar hier lijdt het hele bedrijf onder!
Uiteraard hoeft die gene niet te weten dat ik dat soort informatie toegespeeld krijg, maar ja, zoals wij in de keuken wel weten: de ene hand wast de ander, nietwaar?
En maatregelen worden dan uiteraard genomen tegen desbetreffende "collega".

Ik ben benieuwd naar meer van dit soort voorbeelden, en tips natuurlijk!
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 25 jan 2009, 11:59

Pluter schreef:Ikzelf zorg uiteraard dat op gepaste momenten er altijd een bakkie koffie (met gewenste hoeveelheid suiker!) klaarstaat.
Ehm... dat noem ik slijmen, heb ik een hekel aan.

Als jij keihard werkt, collegiaal bent, niet zeurt, een beetje intelligent bent én uit jezelf werk kunt zien... dan word je vanzelf wel "gezien" door de chef en gewaardeerd.
Practice what you preach

Tim

Bericht door Tim » 25 jan 2009, 12:54

Gewoon jezelf zijn, niet naast je schoenen gaan staan, bij jezelf blijven.
Die dingen die pluter beschrijft kan ik me niet in vinden, in de verste verte nog niet.

Anyway, je moet natuurlijk altijd doen waar jij je lekker bij voelt ;)
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 25 jan 2009, 14:21

Als chef van een grote, en drukke, brigade, vallen koks je echt wel op. Positief en negatief.
Ik laat dat niet altijd merken, zou niet nodig moeten zijn.
Iemand die me altijd koffie komt brengen lijkt mij iemand die capaciteiten tekort komt en daarom een wit voetje moet halen.
Iemand die hard werkt, en daardoor geen tijd heeft om koffie te halen, valt me meer op.
Tuurlijk, als je koffie gaat halen, haal je voor je collega's en chef ook.
Waar ik waarde aan hecht is dat mensen even langs mijn kantoor komen en een hand geven bij aanvang en vertrek.Ik zou ze toch wel zien, maar toch...
Zorg gewoon dat je zaken kloppen. Schone werkplek, goed humeur, doorwerken, kwaliteit en snelheid.
Dan word je vanzelf wel gezien

En je kunt beter dikke maatjes zijn met de sous.
Als hij/zij je niet moet, heb je een groter probleem

Tim

Bericht door Tim » 25 jan 2009, 17:02

Is het niet normaal om 's ochtends en 's avonds een hand te geven en gedag te zeggen?
En om wat te drinken te gaan halen voor je collega's in de keukenbrigade?
Zijn niet niet gewoon normen en waarden?
kan het verkeerd hebben hoor.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin

Pluter

Bericht door Pluter » 25 jan 2009, 20:56

Hoezo is een bakkie koffie halen perse slijmen? Als je weet dat er een belangrijke gast of recencent in de zaak zit zorgen veel (chef) koks voor bijvoorbeeld een extra (luxe?) amuse... Is dat dan ook slijmen?
joost schreef:En je kunt beter dikke maatjes zijn met de sous.
Als hij/zij je niet moet, heb je een groter probleem
Thnx voor de tip, hier kan ik wat mee! Dat wordt dan 2 bakkies volgende keer...

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 26 jan 2009, 00:02

hi pluter,

bakkie koffie is niet perse slijmen.
als je altijd alleen voor de chef haalt en niet voor de rest van het team wel.
hangt er ook van af.
soms ben ik in bespreking met een van mijn koks op mijn kantoor.
kan een half uurtje duren.
dan is het prettig als hij binnen komt met een bakkie.
Ga gewoon op je eigen gevoel af. als een afwasser koffie voor jou haalt ga je ook denken....die wil wat van me.
Denk erom, alle chefs zijn zelf ook commis geweest, en die kennen de meeste trucjes, verberg plaatsen etc dus ook.
Als je wilt opvallen, zorg dan dat je goed zit bij je sous.
Meeste chefs hechten erg veel waarde aan de mening van de sous omdat ze dichter bij de brigade staan.
Zij zien alles, de chef ziet moment opnames, en heeft aanvullende info nodig van de sous.
Toen ik sous was hoorde ik alle verhalen, wist alle problemen, en hield, waar nodig, de chef op de hoogte.
Nu ik zelf chef ben hoor ik veel minder. Ik ben ook drukker met andere zaken omdat ik lid ben van het management team.
Mijn sous chefs zijn mijn ogen en oren in de keuken.
(ik heb bijvoorbeeld eens een contract niet verlengt van een commis omdat mijn sous er niet mee kon werken, had er zelf niet zoveel problemen mee, maar goed hij staat er 40 uur per week mee, ik minder)
Wees maar gewoon jezelf.
Vraag anders eens of de chef mee gaat een biertje drinken als je met het team wat gaat drinken, dat wordt vast gewaardeerd.
(en noem hem geen chef in de kroeg, dat is zo irritant.)
Met culinaire groeten,

Joost

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 26 jan 2009, 00:05

Tim schreef:Is het niet normaal om 's ochtends en 's avonds een hand te geven en gedag te zeggen?
En om wat te drinken te gaan halen voor je collega's in de keukenbrigade?
Zijn niet niet gewoon normen en waarden?
kan het verkeerd hebben hoor.
In Nederland wel, maar andere culturen....tja

Pinxo

Bericht door Pinxo » 26 jan 2009, 09:49

Soms help ik mijn chef, door hem dingen onder de aandacht te brengen, die anderen voor hem proberen te verbergen
Als iemand dit bij mij zou doen dan zou hij of zij meteen buiten liggen. ik vind dat namelijk het meest verachtelijke gedrag dat er is!!

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 26 jan 2009, 10:36

Bruine armen hier hahaha.
Doe maar normaal, en zorg dat je je best doet, maar ga niet lopen slijmen met koffie of dat soort geneuzel om in een goed daglicht bij de chef te komen.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Tim

Bericht door Tim » 26 jan 2009, 10:46

Vreemd onderwerp inderdaad :|

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 26 jan 2009, 13:14

Ik denk dat je eerder uitblinkt bij een chef door goed, lekker en met inzicht te kunnen koken. Daarbij collegiaal, vriendelijk en een beetje arrogantie ...

hcptdg

Bericht door hcptdg » 26 jan 2009, 14:54

Wat je ook doet, zeker ten opzichte van collega's, hou rekening met 1 zekerheid: je komt elkaar in deze kleine (koks/horeca) wereld altijd minimaal nog een keer tegen. Als meerdere, als collega of als ondergeschikte. Dus wees gewoon eerlijk ten opzichte van elkaar, 'geef geen anderen aan bij je chef', help elkaar waar mogelijk en doe je werk zo goed mogelijk. Dan kan jou in de toekomst niets door anderen worden verweten en weten anderen wat ze aan je hebben.

hans
Wel je bordje leeg eten!

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 26 jan 2009, 18:38

Nog maar een keer inhakend op dit onderwerp.
Soms is het helemaal niet slecht om dingen aan je chef te laten weten die een chef niet kan zien, of opmerkt.
In elk team zitten wel een paar rotte appels, en die horen er gewoon niet thuis. Soms ziet de chef dit niet, aangezien dat juist de slijmballen zijn. Dan is het juist makkelijk als er iemand af en toe wat informatie doorspeelt, die van belang is voor het gehele bedrijf! Er is een zeer dunne scheidingslijn tussen slijmen en de keuken als een geheel omhoog brengen.

Mensen die aan de goede kant daarvan staan zullen het zowieso maken! Hoe denk je dat de meeste chefs er gekomen zijn? Niet door allemaal halfzachte eitjes in de keuken te zijn, nee, het betere ellebogenwerk werpt daadwerkelijk vruchten af!
Degene die het slijmen noemen, zullen vaak zelf niet verder komen dan chef de partie, in mijn optiek.

Iemand nog tips???

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 26 jan 2009, 22:03

als iets niet goed is zou ik de persoon er zelf mee confronteren ipv meteen de chef.
mocht de gene er niets aan veranderen kan je het altijd nog zeggen,dan is het geen klikken om maar zo te zeggen.

koffie zetten etc is prima,maar dan voor iedereen..en doe het niet om op te vallen maar gewoon om dat je gewoon drinken wilt halen voor iedereen,niet omerdoor in een ''beter'' licht te komen.

dat merken je collegas ook,en die zullen dat niet warderen,en de horeca wereld is klein,je komt idd iedereen nog wel keer tegen of ze kennen je van verhalen.dan kan je maar beter goed bekent staan dan iemand die de chef te graag wil pleasen.

dat lukt alleen door dat andere al zeggen,je best te doen,hard te werken en goed te koken.
als je te druk bezig bent met op te vallen bij de chef door koffie voor hem alleen te halen of dingen te vertellen heb je toch geen tijd meer om te koken;)

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 26 jan 2009, 22:36

Heb vele wijze woorden gelezen hier, maar met een kop koffie of zaken vertellen over andere collega's kom je echt niet ver bij mij.
Zoals vele reeds zeiden hou ik ook veel rekening met wat mij sous chef me meld, maar dan nog zal ik steeds men eigen mening vormen. Wil niet zeggen omdat wij inderdaad managementsfunctie hebben en regelmatig meetings, etc... hebben dat wij niet weten wat er gebeurd in de keuken. Dit noemt men namelijk ervaring en zoals reeds aangegeven ook wij zijn ooit begonen als commis en door de ervaring met de jaren gegroeid tot executivechef.Hetgeen mij belangrijke lijkt in dit verhaal is hoe je in positieve zin kan opvallen en dan niet alleen bij de chef maar ook de rest van het team want met deze mensen moet je samenwerken.Ik heb ooit een jongen gehad in de keuken die niet perfect kon koken en vele negatieve kritiek kreeg van collega's,maar af en toe kwam hij naar mij en vroeg hij om hulp bij een recept dat hij thuis had gemaakt of bedacht, daardoor viel hij mij meer op, want hij was ook in zij privetijd aan het werken aan zichzelf hetgeen betekende dat hij echt er 100% voor ging en niet enkel voor de centjes kwam. Hierdoor heb ik die jongen toch een kans gegeven en die is nu souschef in een groot hotel. Zo zie je maar dat het ook zonder bakje koffie kan.
Val dus op door jezelf te zijn en schaam je niet om ook aan de chef af en toe eens een vraag te stellen, wij bijten echt niet hoor.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Pluter

Bericht door Pluter » 26 jan 2009, 23:05

jeroenbr schreef:Daarbij collegiaal, vriendelijk en een beetje arrogantie ...
Arrogantie heeft meestal een beetje een negatieve bijklank. Leuk dat je het als positieve eigenschap ziet!

Indien het terechte arrogantie is, deze gedoseerd naar buitenkomt en het bij de desbetreffende persoon past, kan ik dit in een collega ook wel waarderen.

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 26 jan 2009, 23:10

arrogantie in de vorm dat je achter je gerechten staat die je produceert en meegeeft. Een duidelijke mening hebben, maar ook accepteren en respecteren als een iemand met meer ervaring je corrigeert

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 27 jan 2009, 14:57

juiste arrogantie is goed om een hoop gediscusiëer te vermijden hoor..
Als ik dingen beter weet dan mijn collegaś , zal hoongelach hun deel zijn bij bijna elke opmerking uit die kant.
Zo houd je de neuzen de zelfde kant op ook.
Eigenwijsheid is het tegenovergestelde van arrogantie, en wie zit daar op te wachten?

Tristan

Bericht door Tristan » 27 jan 2009, 15:15

Tim schreef:Gewoon jezelf zijn, niet naast je schoenen gaan staan, bij jezelf blijven.
Die dingen die pluter beschrijft kan ik me niet in vinden, in de verste verte nog niet.

Anyway, je moet natuurlijk altijd doen waar jij je lekker bij voelt ;)
helemaal mee eens, maargoed er zijn ook genoeg chefs die erop geilen dat alles voor ze geregeld wordt, ik heb wel is met een vent gewerkt die woonde bij de chef in de woonplaats en die liet hem altijd gratis meerijden en zorgde altijd voor een biertje in de auto en hij schepte in de pauze een bordje op voor de chef :P hij deed nog net niet de administratieve dingen voor de chef en de mise en place

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 27 jan 2009, 16:12

Bramrhodos schreef:juiste arrogantie is goed om een hoop gediscusiëer te vermijden hoor..
Als ik dingen beter weet dan mijn collegaś , zal hoongelach hun deel zijn bij bijna elke opmerking uit die kant.
Zo houd je de neuzen de zelfde kant op ook.
Eigenwijsheid is het tegenovergestelde van arrogantie, en wie zit daar op te wachten?
Voor mij is arrogantie zo en zo uit den boze! want wie bepaald of je inderdaad dingen beter weet dan je collega's? en een chef die geilt op dat geslijm? Zegt meer over die chef dan over de slijmer vind ik. Gewoonweg jezelf blijven en verwar zelfvertrouwen niet met arrogantie! Niet slecht bedoelt maar arrogantie (of zo overkomen) is de reden dat vele vlamingen een vooroordeel heben over Nederlanders.
Dus positief overkomen bij een chef is gewoon een kwestie van hard werken en met respect alles (grondstoffen etc...) en iedereen behandelen.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 27 jan 2009, 17:16

Juiste arrogantie?

Dikke van dale :
RESULTAAT
 ar·ro·gant bn, bw met een te hoge dunk van zichzelf; verwaand

Hoe kan je nou zeggen dat juiste arrogantie wel goed is? Volgens mij haal je de boel in de war met eigenwijsheid.

Maurits

Bericht door Maurits » 27 jan 2009, 17:38

Arrogantie is irritant, maar valse bescheidenheid minstens net zo erg. Als je goed bent laat je dat zien in gedrag; borstklopperij, opscheppen en neerbuigend doen is 'NOT DONE'. Dat noemen ze in mijn vakgebied 'bad impression management'.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

sjaak

Bericht door sjaak » 29 jan 2009, 00:58

vandaag nieuw werkwoord gehoord in de keuken.
collega liep te pochen dat hij (spontaan) de vriezer had schoongemaakt.
roept er een ander loop niet te pluteren vertel eerst eens wat er met die emmer jus de veau is gebeurd.

Pluter

Bericht door Pluter » 29 jan 2009, 01:25

Mooi...

Bijna iedereen lijkt van mening te zijn dat we ons integer, enthousiast/ambitieus en professioneel (wellicht een tikkie arrogant/eigenwijs?) dienen te gedragen, om succesvol binnen de keuken-hiërarchie te funktioneren.

Gelukkig ben ik n.a.v. dit onderwerp ook een aantal nuttige tips tegengekomen, die naar mijn mening een stuk efficiënter zijn.
Wellicht voor anderen misschien ook een handleiding om de puntjes op de "i" te zetten.

In chronologische volgorde:

* carpoolen ("ik rijd, want ik woon verder weg")
* hand geven bij ontvangst
* kopje koffie
* sigaret/shaggie aanbieden (let op merk!)
* nog een kopje koffie
* eten opscheppen
* partie opruimen/stickeren
* biertje regelen
* carpoolen (biertje uit kofferbak toveren!)

De carpool (getipt door Tristan) is niet alleen praktisch, maar geeft ook mooi de ruimte voor wat privacy. Daardoor heb je de ruimte om eerder genoemde, wat gevoeligere onderwerpen, zonder meeluisterende collega's te bespreken (biertje draagt hier positief aan bij).

Iemand nog tips verder?
Laatst gewijzigd door Pluter op 29 jan 2009, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 29 jan 2009, 01:34

Misschien is het tijdens het carpoolen s ochtends wel een goed idee om iets van een gevulde koek, of appelrondo klaar te hebben voor de chef???
Ik heb ze het liefst zelf gemaakt.
Toont meteen aan dat je niet alleen op je werk, maar ook daarbuiten een serieus vakman bent, die niet zit te lanterfanten thuis.

Pluter

Bericht door Pluter » 29 jan 2009, 01:49

sjaak schreef:vandaag nieuw werkwoord gehoord in de keuken.
collega liep te pochen dat hij (spontaan) de vriezer had schoongemaakt.
roept er een ander loop niet te pluteren vertel eerst eens wat er met die emmer jus de veau is gebeurd.
Dankjewel voor je reactie Sjaak!

En....? Had hij die vriezer schoongemaakt?

Als hij de tijd en moeite daarvoor heeft genomen doet ie er wijs aan om zich de "credits" toe te eigenen lijkt mij...

Welke van de 2 jongens* was nou het beste aan het "Pluteren"?

(*edit: of meisjes uiteraard. Laten we vooral politiek correct blijven!)

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 29 jan 2009, 10:23

[/quote]

Als hij de tijd en moeite daarvoor heeft genomen doet ie er wijs aan om zich de "credits" toe te eigenen lijkt mij...[/quote]
Of hij kan er vanuit gaan dat dit mede tot de job behoord en daarvoor betaald word, en dus niet om de 5 minuten moet roepen hoe goed ie wel is?? :lol: :lol:
Dave

Pinxo

Bericht door Pinxo » 29 jan 2009, 10:44

(wordt wel een heel vermakelijk onderwerp dit :lol: )

Nog wat tips:

* Hard werken
* zorgen dat je je werk goed doet
* zorgen dat je collega's hun werk goed kunnen doen
* meehelpen aan een prettige werksfeer (ergo; geen matennaaierij)

Kwaliteiten die nodig zijn voor een chef:

* leiding kunnen nemen en geven
* zorgen voor prettige werksfeer
* streng maar rechtvaardig
* consequent
* eerlijk zijn
* overzicht houden
* verantwoordelijkheid kunnen en durven dragen
* verantwoordelijkheden durven delegeren
* juiste man op juiste plek zetten
* mensenkennis
* kwaliteit die je wenst zelf ook kunnen produceren (niet meer verwachten dan je zelf kunt)
* achter je producten en ideeen staan
* achter je keukenbrigade staan als dat nodig is

sjaak

Bericht door sjaak » 29 jan 2009, 10:49

ik denk dat de persoon die een emmer jus de veau laat vallen in de vriezer.
daardoor de vriezer moet schoonmaken.
en daarna komt slijmen dat hij spontaan de vriezer heeft schoongemaakt.
toch het minste bij mij gescoord heeft.

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 29 jan 2009, 20:02

Ik denk persoonlijk dat degen die zich "hardop" afvroeg waar die emmer jus de veau gebleven is, alle credits zou moeten krijgen.
Foutloos werken is natuurlijk een utopie, je fouten verbergen daarentegen is schandelijk. En daarom gun ik de collega die het dan toch even liet weten dat er een emmer JdV verdwenen alle credits, en heeft hij het woord pluteren ook verkeerd gebruikt, imho!

Fouten worden gemaakt, mensen die ze verbergen zijn schadelijk, en mensen die zorgen dat (vooral) de chef het even te weten komt, belovenswaardig te noemen.

Dus sjaak: ik ben het helemaal met je eens.!

@Pinxo: het woord "matennaaierij" heeft zo een wrange bijsmaak...

En :
* achter je keukenbrigade staan als dat nodig is
; Inderdaad!

Het is niet altijd nodig achter je brigade te staan. Als je als chef hogerop kan door middel van overplaatsing of iets dergelijks, en er moet een opoffering komen, kan je die beter niet als chef zijnde maken.
Plus: uiteindelijk wordt de brigade daar ook beter van, door middel van mutaties. De rotte appels zullen ook DAN goed boven drijven.

Pluter

Bericht door Pluter » 30 jan 2009, 00:35

Beste Pinxo..

Ik snap jouw punten prima, maar die zijn helaas zo 2008.

Je moet proberen mijn punten te zien binnen het kader van de huidige economische situatie. Want ja! Er gaan koppen rollen en ontslagen vallen. En ja! het wordt meer overleven allemaal, waarbij we ons de luxe niet zullen kunnen permitteren om nadruk te leggen op een vooral gezellige, verantwoorde en veilige werkvloer (ik dacht eerlijk gezegd dat dat ideaal in de jaren 70 al om zeep was geholpen). De nadruk zal meer op "presteren", dan alleen funktioneren komen te liggen en het is dus handig om daarbij alle middelen in te zetten die je tot je beschikking heb.

Vandaar graag nog meer tips.... Iemand?

sjaak

Bericht door sjaak » 30 jan 2009, 01:08

ik denk dat als je goed in het team past en er nog voldoende werk is je je geen zorgen hoeft te maken.
maar als iemand mij verwend maar het team er niks aan heeft dan ben je snel klaar.
er zijn zoveel factoren die meewegen (ervaring, salarisschaal,collegialiteit,flexibel, aantal functie jaren ,etc. etc.)
als ik er nu iemand uit zou moeten gooien dan zou ik ook kijken of iemand door kan stromen of even op een andere plek kan staan (bediening / afwas)
straks trekt het weer aan en is er weer niet aan goed personeel te komen ben toch niet gek,
dat ik dan om dat het even tegen zit mensen eruit kick.
of het moet echt niet anders kunnen maar dan zijn er meer problemen en kan de rest zich ook zorgen maken.

Pinxo

Bericht door Pinxo » 30 jan 2009, 11:12

ik dacht eerlijk gezegd dat dat ideaal in de jaren 70 al om zeep was geholpen
Dus als het (economisch) wat slechter gaat gooien we ineens plankgas alle nobele en eerlijke waarden de keuken uit en gaan we lekker klikken en slijmen uit puur eigenbelang?!
Lekkere motivatie.
Mijn waarden mogen dan misschien jaren '70 lijken maar de waarden die jij omschrijft komen uit een heel veel akeliger periode nog 25 jaar daarvoor....

Het werkt juist andersom! Als het minder gaat ga je met z'n allen werken aan verbetering: meer reklame, nieuwe ideeen, andere menu'tjes, kosten besparen, zuiniger werken, goedkopere ingredienten zo bewerken dat het toch iets acceptabels wordt en misschien hier en daar een uurtje inleveren. Gedeelde smart is halve smart

chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave » 30 jan 2009, 22:25

Ik kan beide heren (jaak en Pinxo) hier volkomen in bijtreden.En Pluter, als het economisch slechter gaat is het gewoonlijk de chef die er uitgaat als eerste, want wij worden beoordeelt op de foodcost, payrol, service, kwaliteit en zo veel meer. En zoals jezelf aangaf "PRESTEREN" daar draait alles om, iemand die goed presteert gaat er boven enkele uitzonderingen niet moeten vrezen, en voor degene die vrezen??? tja, misschien tijd om beter te presteren??
Dave

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 31 jan 2009, 15:18

Hohoho Pinxo...
Nu maak je een klein foutje, in mijn optiek..
Je insinueert dat de jaren 40-45 niks goeds hebben gebracht in culinair nederland?
Dit zijn wel de jaren waarin we geintroduceerd werden in een andere cultuur, qua koken, en vooral, het leren improviseren in tijden van schaarste!( iets wat ons met de huidige krediet crisis ook nog goed van pas zou kunnen komen)
Ook toen werden er een hoop (listige) trucjes bedacht om te overleven in de gemeenschap, iets wat denk ik ook weer paralel staat aan de huidige situatie in de keuken.

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 31 jan 2009, 19:05

Ik heb maar besloten niet meer inhoudelijk in te gaan op Pluter.
Ik heb mijn punt gemaakt, net zoals Dave en vele anderen.
het lijkt mij dat de visie van enkele chef koks van grote brigades duidelijk is.
Of Pluter is een trol, of het kwartje valt niet helemaal.
Is me eigenlijk om het even, zolang hij maar niet bij mij solliciteerd.

Pluter

Bericht door Pluter » 01 feb 2009, 01:32

joost schreef:Ik heb maar besloten niet meer inhoudelijk in te gaan op Pluter.
Ik heb mijn punt gemaakt, net zoals Dave en vele anderen.
het lijkt mij dat de visie van enkele chef koks van grote brigades duidelijk is.
Of Pluter is een trol, of het kwartje valt niet helemaal.
Is me eigenlijk om het even, zolang hij maar niet bij mij solliciteerd.
Jammer dat je dit topic gaat verlaten Joost, maar ik denk inderdaad dat je niet veel meer bij te dragen hebt dan je al hebt gedaan. Bij deze bedankt voor alle opmerkingen!

Voordat er een bericht (virtueel bakkie koffie zeg maar) naar de moderators, die ongetwijfeld meelezen, gaat, wil ik graag een ieder erop wijzen dat ikzelf dit topic ben gestart en dat ik nooit de intentie zal hebben om iemand anders z'n onderwerp om zeep te helpen.

Zoals Joost verder ook aangeeft ben ik vooral verblijdt met de visies van de chef koks tot nu toe. Ik zou dan ook graag nog wat tips horen van "nederige" chef de parties. Het zou verstandig zijn als juist zij zich hiermee bezig hielden, zodat de chef zich volledig op de payroll/winst/kwaliteit kan concentreren bijvoorbeeld.

@Bramrhodos: Ik kan me inderdaad voorstellen dat de welbekende "vergeten- (knol)groenten" een bloeiperiode hebben doorgemaakt eind '44.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 01 feb 2009, 12:54

Pluter schreef:De nadruk zal meer op "presteren", dan alleen funktioneren komen te liggen en het is dus handig om daarbij alle middelen in te zetten die je tot je beschikking heb.
Gewoon je kop houden en werken slijmbal
Practice what you preach

pok

Bericht door pok » 01 feb 2009, 22:23

als je een goeie chef hebt en je bent zelf goed dan val je vanzelf op...... en zoniet , je moet toch je eigen weg gaan..

Tristan

Bericht door Tristan » 01 feb 2009, 22:42

Pluter schreef: De carpool (getipt door Tristan) is niet alleen praktisch, maar geeft ook mooi de ruimte voor wat privacy. Daardoor heb je de ruimte om eerder genoemde, wat gevoeligere onderwerpen, zonder meeluisterende collega's te bespreken (biertje draagt hier positief aan bij).

Iemand nog tips verder?
Zo krijg je onder de ander collega's al gauw conclusies als: die zit tot z'n elleboog of zelfs tot z'n schouders bij de chef in z'n reet

Als ik iets wil bespreken met mijn chef wat anderen niks aan gaat, zeg ik gewoon: kan ik je even onder 4 ogen spreken.

Je heb ook van die mensen die een chef altijd met chef aanspreken. bijvoorbeeld na het werk een keertje de kroeg in met z'n allen en dan vragen: chef, nog een biertje? :P

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 01 feb 2009, 23:33

Pluter schreef:
joost schreef: Voordat er een bericht (virtueel bakkie koffie zeg maar) naar de moderators, die ongetwijfeld meelezen, gaat, wil ik graag een ieder erop wijzen dat ikzelf dit topic ben gestart en dat ik nooit de intentie zal hebben om iemand anders z'n onderwerp om zeep te helpen.
zolang er geen persoonlijke, niet toelaatbare opmerkingen worden geplaatst aan de gebruikers..is er niets aan de hand.
Lees, dit topic met plezier. Er is duidelijk een punt om te discuseren, dat is het doel van het forum.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 02 feb 2009, 23:59

Ik vrees dat de tendens van deze discussie enigzins de verkeerde kant op dreigt te gaan.

Graag wil ik alle chefs bedanken, die de moeite hebben genomen om in heldere punten te benoemen wat, in hun ogen, gewenst (positief) gedrag is. Op zich al een leerzame bijdrage voor sommigen!

Mijn intentie is echter vooral om tips of anekdotes naar voren te halen, die ter inspiratie kunnen dienen, zodat wij onze (chef de P's) houding nog verder kunnen finetunen.

Een goed voorbeeld uit eigen doos:

"Tijdens een drukke en hectische avond vond ik eindelijk de tijd om tussendoor even stiekum een sigaretje te roken. Mijn collega, die reeds in de kantine aanwezig was, aarzelde geen moment, drukte zijn half opgerookte sjaggie uit, rende naar de (niet rokende) chef en attendeerde hem op het feit dat ik stond te roken terwijl de keuken nog niet was schoongemaakt"

Let hier vooral op de zelfopoffering (nog een half sjaggie over) die nodig was om een hoger doel te bereiken!
Uiteraard heeft deze collega het ondertussen tot chef geschopt. Gelukkig mag ik hem nog steeds tot mijn vriendenkring rekenen en is hij gul in het delen van zijn geniale en creatieve visie m.b.t. dit soort truukjes...

Iemand nog tips?

Pinxo

Bericht door Pinxo » 03 feb 2009, 09:53

Ik neem dit niet meer serieus hoor!!
Ik kan aan het taalgebruik en de formulering zien dat de schrijver veel ouder is dan hij laat voorkomen en veel meer verstand heeft dan zijn meningen en anekdotes doen vermoeden.

Dit is gewoon een maf spelletje en ik doe niet meer mee, houdoe!

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 03 feb 2009, 19:51

Pinxo schreef:Ik neem dit niet meer serieus hoor!!
Ik kan aan het taalgebruik en de formulering zien dat de schrijver veel ouder is dan hij laat voorkomen en veel meer verstand heeft dan zijn meningen en anekdotes doen vermoeden.

Dit is gewoon een maf spelletje en ik doe niet meer mee, houdoe!
Gelijk heb je, hij haalt je niveau naar beneden, en op dat lage niveau is hij altijd beter. Links laten liggen deze onzin!

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 03 feb 2009, 23:09

Hmm..opzich vond ik de hele discussie wel leuk!

Zullen we hem op slot doen?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Pluter

Bericht door Pluter » 04 feb 2009, 00:46

Bedankt dat je nog effe wacht Leo.

Beste lezers, bedankt voor jullie aandacht en eventuele reacties! Want daar is het een "trol" als ik het uiteindelijk allemaal om te doen uiteraard.

Helaas begint de discussie de laatste paar berichten een ietwat negatieve tendens te krijgen. Zo wordt dit topic bijvoorbeeld botweg als "flauwekul" bestempeld, terwijl het soort gedrag waar we het hier over hebben, zowel de positieve als negatieve vormen, weldegelijk aan de orde van de dag zijn.

Pinxo heeft in een eerdere post een mooie en redelijk definitieve lijst neergezet met positief/gewenst gedrag van een werknemer. Ik denk dat veel leerlingen (en volwassenen) die elke avond het servies als een soort oorlog draaien hier hun inspiratie uit kunnen trekken. Hij heeft in ieder geval zeker niet "zijn niveau naar beneden laten trekken" zoals een andere poster beweert.
Bedankt en houdoe! (oh ja! ik ben 31, geen geheim.)

Geslijm, om het maar 's in een woord samen te vatten, op de werkvloer kan vervelend zijn. Maar ik heb het ook weleens omgekeerd meegemaakt: iemand die zijn best doet wordt gepest door zijn collega's, dat hij een slijmbal is. Lastige materie en hoogst waarschijnlijk zit ik zelf ook weleens aan het verkeerde eind.

Enfin....

Waar het mij om gaat is leuke anekdotes, zoals bijvoorbeeld die gasten met hun emmer JdeV in een eerdere post. Ikzelf kan daar ondertussen prima de humor van inzien, maar misschien ben ik de enige? De introductie van het woord "pluteren" geeft in deze wel aan dat de heren bewust met hun gedrag bezig zijn. Mijn voorstel is dus (als daar behoefte aan is) om dit onderwerp open te houden, om mensen de kans te geven wat frustraties (want dat kan het zijn) van zich af te schrijven of soortgelijke vermakelijke verhalen te delen..

Ikzelf zal in ieder geval hier stoppen met uitgebreid posten en "voeren", duidelijker dan dit kan ik niet worden denk ik.

Nog tips iemand?

Tim

Bericht door Tim » 04 feb 2009, 00:47

Verstandig Leo.

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 04 feb 2009, 00:51

Pluter schreef:Nog tips iemand?
Ja.... ehm.... zullen we het gewoon over koken hebben en niet manieren bespreken hoe je het best in de reet van de chef kunt kruipen zonder remsporen over je hele arm te krijgen, oh ja... en ook nog ten koste van anderen???

aub op slot dit
Practice what you preach

Gesloten