Ouzo, wat zit er onderin?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Airborne101

Ouzo, wat zit er onderin?

Bericht door Airborne101 » 15 jan 2009, 22:00

hey mensen,

ik zag laatst Ouzo in de koelkast van me ouders staan, en toen ze weg waren dacht ik... tja, jullie weten hoe een 15jarige denkt :lol:

dus toen zacht ik dat onderin een soort kristallen of zoiets zaten (het klinkt raar, maar het leek net of ze een beetje zweven :P )

net zo een beetje als Goldstrike met het goudblad.

nou was mijn vraag, wat zit daar onderin die ouzo? en waar dient het voor?

weet iemand dat?

gr dion

Maurits

Re: Ouzo, wat zit er onderin?

Bericht door Maurits » 15 jan 2009, 22:10

Staat de koelkast erg koud? Het zouden ijskristallen kunnen zijn.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle » 15 jan 2009, 22:11

Ouzo (Grieks: ούζο) is wellicht wel de bekendste Griekse alcoholische drank en heeft een alcoholpercentage van tussen de 40 en 44 procent.

Ouzo wordt in koperen ketels gedistilleerd uit een nauwkeurige combinatie alcohol (ethanol), anijs (Pimpinella Anisum), steranijs, kardemom, maïs, angelica (engelwortel), lindebloesem en koriander. De precieze verhouding van de ingrediënten is vaak een goed bewaard (familie)geheim. Toch is de smaak die het meest naar voren komt die van anijs.

Soortgelijke anijsdranken zijn raki (Turkije), sambuca (Italië) en pastis (Frankrijk). Over anijs gedistilleerd kan ook tsipuro (Griekenland) lijken op ouzo.

De meeste ouzo wordt gemaakt op het eiland Lesbos, waar meer dan twintig ouzofabrieken staan. Ouzo wordt zowel puur als met water gedronken. Puur is de drank helder, met water ontstaat door de anijsolie een iets witachtige emulsie.

Ouzo behoort niet in de koelkast te staan, daar er dan kristalachtige schilfertjes in komen. Wel kan de ouzo met een ijsblokje erin worden gedronken.

Veel ouzofabriekjes zijn in familiehanden met goed bewaard gebleven geheime recepten waardoor er veel specifieke te onderscheiden smaken zijn. Veel fabriekjes worden echter opgekocht door rijke buitenlandse firma’s, die de recepten zodanig aanpassen dat de ouzo bij een groter publiek beter in de smaak valt. Dit bevordert de export en komt de commercie dus ten goede, ten koste van de originele kwaliteit.

zoals ik het dus lees komt het doordat de ouzo ind e koelkast staat en dat is niet de bedoeling want dan komen er kristallen in,dat is waarschijnlijk wat je bedoelt...

Maurits

Bericht door Maurits » 15 jan 2009, 23:10

maaruh, die ijskristallen kunnen geen kwaad hoor.....Ik heb mijn pastis altijd in de vriezer. Wel gevaarlijk drinken als het koud is, je hebt zo 10 shots op.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 18 jan 2009, 01:50

Het zijn de suiker kristallen...
Ouzo is inderdaad grieks..., geeft ook hoofdpijn als je teveel drinkt, las ik ergens...
:? :wink:
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 21 jan 2009, 13:56

hey,

sorry dat ik zo laat reageer.
ja, hij staat in de koelkast 2-3 graden.

het leken al op kristallen ja.

thx,, weer wat geleerd :mrgreen:

gr dion

Plaats reactie